Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Jurídics TRÀMIT D'AUDIÈNCIA I INFORMACIÓ PÚBLIQUES PER A LA PARTICIPACIÓ DELS CIUTADANS EN EL PROCEDIMENT D'ELABORACIÓ D'UNA ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE CLUBS DE CÀNNABIS I DE LES CONDICIONS D'EXERCICI DE LA SEVA ACTIVITAT Per resolució d'Alcaldia nº 214/2017 de data 02-03-17 es va resoldre efectuar un tràmit d'audiència de 10 dies, a comptar des del dia següent al de la publicació al web municipal del text de l'avantprojecte d'ordenança municipal reguladora de clubs de cànnabis i de les condicions d'exercici de la seva activitat, en compliment de l'article 133.2 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que estableix que quan la norma afecti als drets i interessos legítims de les persones, es publicarà el text en el portal web, amb l'objecte de donar audiència als ciutadans afectats i sol·licitar totes les aportacions addicionals que puguin fer altres persones o entitats. Per tant, es procedeix a iniciar el tràmit d'audiència i informació públiques per termini de deu dies, a comptar des del dia següent de penjar-se el text de l'avantprojecte de l'ordenança al web municipal. Premià de Mar, 8 de maig de 2017. TEXT DE L'AVANTPROJECTE D'ORDENANÇA PREÀMBUL En els darrers anys han proliferat les peticions d'autorització municipal per a la instal·lació de clubs socials i associacions de fumadors de cànnabis. Els clubs socials o associacions de cànnabis, són associacions sense ànim de lucre que s'auto abasteixen i distribueixen cànnabis entre els seus propis socis-consumidors terapèutics i/o lúdics-, tots ells majors d'edat i en un àmbit privat, reduint els efectes associats al mercat clandestí i a determinats usos del cànnabis. A data d'avui no existeix normativa estatal , i per part de la Generalitat de Catalunya, l'únic marc normatiu sobre aquesta activitat és la resolució SLT/32/2015, de 15 de gener, per la qual s'aproven criteris en matèria de salut pública per orientar les associacions cannàbiques i els seus clubs socials i les condicions de l'exercici de la seva activitat per als ajuntaments de Catalunya. D'acord amb el que estableix la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, aquestes associacions han d'estar degudament inscrites en el registre d'associacions de la Direcció General de Dret i Entitats Jurídiques del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya. Amb aquests criteris es pretén impulsar, a través de l'Agència de Salut Pública de Catalunya, la informació i l'assessorament dels associats per tal de reduir els riscos i els danys vinculats al consum del cànnabis; la formació de les persones encarregades de la dispensació d'aquesta substància amb l'objectiu assenyalat; la detecció precoç, el seguiment i derivació de determinats consums que generen riscs i/o danys a la salut dels Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Jurídics consumidors de la substància; la prohibició del consum d'altres drogues o begudes alcohòliques i la limitació de la venda i consum de tabac i productes del tabac d'acord amb la normativa vigent, per tal de no fomentar el consum del cànnabis i el d'altres substàncies addictives a la vegada; la limitació de la ubicació d'aquests clubs a una distància mínima dels centres sanitaris i dels educatius per tal d'evitar la promoció del consum entre determinats col·lectius especialment vulnerables; la limitació horària i de tota mena de publicitat de les associacions o dels seus establiments o locals, i també el compliment de les condicions de salubritat dels locals d'acord amb la normativa vigent i el respecte a les normes mediambientals i, especialment, al descans dels veïns i veïnes. Des de l'àmbit local els Ajuntaments tenen una responsabilitat- i competències- d'ordre i vigilància, així com de salut pública, respecte de conductes com les desenvolupades en l'àmbit dels clubs de fumadors o associacions de cànnabis. En cap cas no es pretén mitjançant l'elaboració d'aquesta norma la prohibició o impossibilitat de desenvolupament del dret d'associació, si no el que es fa, és la seva delimitació territorial i regulació funcional per tal de fer-la compatible amb la resta d'activitats i usos. Així doncs, la regulació de la implantació de clubs socials o associacions d'aquesta naturalesa es considera convenient i oportuna per diverses raons: -Per garantir que l'obertura d'aquest tipus d'establiments es realitzi per associacions d'usuaris degudament inscrites en els registres públics i, en conseqüència, amb normes de funcionament clares i conegudes. -Es considera necessari fixar unes distàncies mínimes entre aquesta activitat i els centres educatius i centres sanitaris, per motius de salut pública, per evitar ni que sigui de manera indirecta, la promoció al consum d'una substància que pot tenir especials efectes nocius en poblacions de risc: grups vulnerables com ara menors o persones diagnosticades amb patologies mentals. -Es considera oportú regular la instal·lació d'aquest tipus d'establiments a través de la fixació d'un règim de distàncies entre ells mateixos, per motius de salut pública, per poder evitar possibles efectes negatius i/o perjudicials i, en conseqüència les molèsties dels veïns. -Finalment perquè és necessari establir unes condicions de seguretat, salubritat i higiene per l'exercici d'aquesta activitat, amb l'objectiu de protegir a les persones usuàries i als veïns i veïnes. Aquesta regulació que es proposa ha tingut en compte la regulació continguda en la Llei 28/2005, de 26 de desembre, de mesures sanitàries enfront el tabaquisme i reguladora de la venta, el subministrament i la publicitat dels productes del tàbac -modificada per la Llei 42/2010, de 30 de desembre-; i molt especialment les disposicions relatives als clubs privats de fumadors. Article 1. Objecte Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Jurídics És objecte de la present ordenança: a. Regular l'activitat dels Clubs socials de cànnabis o de qualsevol altra substància anàloga legalment implantada dins de l'ús Sòcio-Cultural-Religiós definit a l'article 13 del vigent Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (aprovat definitivament el 2 d'abril del 2009), en endavant POUM, establint l'àmbit o zones de compatibilitat d'aquesta activitat i les condicions de l'emplaçament. b. Establir un règim de distàncies entre ells i respecte els centres educatius, centres de salut i equipaments municipals esportius i socials (casals de nens i jovent, biblioteca), d'acord amb el llistat que s'adjunta com Annex 1. c. Garantir que els locals destinats a local social i punt de trobada dels clubs socials de cànnabis, reuneixin les condicions mínimes necessàries per evitar qualsevol tipus de molèsties als veïns i veïnes. d. Garantir que els locals destinats a local social i punt de trobada dels clubs socials de cànnabis, reuneixin les condicions mínimes necessàries de seguretat, salubritat i higiene per les persones usuàries. e. Garantir que l'activitat es dugui a terme per associacions d'usuaris degudament inscrites en els registres públics. f. Establir les condicions en les que s'ha de desenvolupar aquesta activitat. g. Establir mesures de col·laboració amb l'administració per a la prevenció del consum de substàncies que generen dependència considerades per la Llei 20/1985, com drogues no institucionalitzades. Article 2. Àmbit d'aplicació Aquesta ordenança és d'aplicació en tot el terme municipal de Premià de Mar. Article 3. Regulació de l'ús 1. L'activitat de clubs i Associacions de cànnabis o de qualsevol altra substància anàloga legalment implantada, a efectes urbanístics i ambientals, es considera regulada dintre de l'ús socio-cultural-religiós i la seva admissibilitat vindrà condicionada pels tres nivells de regulació que determina l'article 12 del POUM: a) L'admissió de l'ús en cada clau de zona segons la seva definició urbanística i el seu grau de compatibilitat, incompatibilitat o condicionaments que s'especifiquin en la regulació de cada zona. b) L'admissió de l'ús segons la seva situació relativa. c) L'admissió de l'activitat segons el nivell d'incidència sobre l'entorn i la classificació establerta a l'ordenança municipal d'Admissibilitat d'Usos i Activitats. Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Jurídics 2. L'activitat es podrà implantar en totes aquelles zones urbanístiques on sigui admissible l'ús Sòcio-Cultural-Religiós definit a l'article 13 del POUM, amb les condicions i limitacions que es determini per a cada clau urbanística i amb la prohibició, expressa per aquestes activitats, de la seva implantació en plantes primera o superiors d'edificis residencials. L' implantació de l'activitat quedarà a més, condicionada a la regulació específica segons la seva situació relativa respecte a altres usos i/o activitats i de la ubicació que ocupa el local dins de l'edifici o en relació a altres, segons especifica l'article 15 del POUM. 3. Des del punt vista ambiental, l'admissibilitat de l'activitat resta subjecta a l'aplicació del Vector Ambiental i de Seguretat (VAS), d'acord amb les determinacions de l'article 9 de l'Ordenança d'Admissibilitat d'Usos i Activitats. Article 4. Criteris d'emplaçament A banda de l'admissibilitat i compatibilitat urbanística regulades als articles precedents, es fixa una distància mínima de 200 metres entre clubs o associacions de les mateixes característiques i respecte els centres educatius, centres de salut i equipaments municipals esportius i socials (casals de nens i jovent, biblioteca), d'acord amb el llistat que s'adjunta com Annex 1. Article 5. Còmput de distàncies i mesuraments Per mesurar les distàncies mínimes per a la implantació dels establiments regulats en la present ordenança, entre si, o entre aquests i altres establiments (centres educatius, centres sanitaris, equipaments esportius), es calcularà mesurant la línia recta imaginària que va des del punt mig de les portes d'accés principal d'un i altre establiment, sense tenir en compte l'alçada de les edificacions. Article 6. Règim d'intervenció municipal d'activitat i d'obra 1. Amb independència de les possibles altres autoritzacions que siguin exigibles per altres administracions públiques en el marc de les seves competències, l'obertura d'un local amb destinació a Club o Associació de cànnabis està subjecta al règim de declaració responsable, d'acord amb l'establert a la Llei 16/2015, del 21 de juliol, de simplificació de l'activitat administrativa de l'Administració de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya i d'impuls de l'activitat econòmica. 2. En altre sentit, l'execució de les obres i instal·lacions necessàries per adequar els locals a les prescripcions exigibles a aquestes activitats estarà subjecta al règim de llicència urbanística o de comunicació prèvia, en funció de si aquestes requereixen o no l'elaboració d'un projecte tècnic d'acord amb la legislació sobre ordenació de l'edificació, en els termes previstos a l'esmentada Llei 16/2015, del 21 de juliol, i altre legislació o normativa concordant. 3. Així mateix, els supòsits de verificació del compliment de requisits legals, d'esmena de defectes o mancances de requisits legals, de canvis de titularitat i modificacions, seran els previstos en l'esmentada Llei 16/2015, del 21 de juliol, i altre legislació o normativa concordant. Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Jurídics Article 7. Requisits previs a la declaració responsable 1. Atenent que la ubicació dels clubs de cànnabis hauran de complimentar els requisits establerts a l'article 4 en quan a les distàncies que han de mantenir entre ells i els centres educatius, centres de salut i equipaments municipals esportius i socials (casals de nens i jovent, biblioteca), d'acord amb el llistat que s'adjunta com Annex 1, serà necessari que, prèviament a la presentació de la Declaració Responsable de l'activitat, s'obtingui l'informe urbanístic favorable associat a la tramitació d'activitats. Aquest, s'ha de pronunciar sobre la compatibilitat de l'activitat projectada amb el planejament urbanístic vigent i en concret sobre el compliment de la present ordenança, a banda de la disponibilitat i suficiència dels serveis públics municipals per atendre les necessitats de l'activitat. 2. L'associació que promogui el club social de cànnabis, haurà d'estar inscrita al Registre d'Associacions del Departament de Justícia de la Generalitat i acred