CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE EL CONSELL COMARCAL DEL MARESME I L'AJUNTAMENT DE PREMIÀ DE MAR PER AL DESENVOLUPAMENT DE PROGRAMES I SERVEIS VINCULATS AL FET MIGRATORI PER A L'ANY 2018 REUNITS A Mataró, 9 de gener de 2018 REUNITS D'una part, el Sr. Miguel Ángel Méndez Gil, en qualitat d'Alcalde de Premià de Mar, en nom i representació de l'esmentada Corporació Local Municipal, assistit per la Sra. Elisa Almirall Gayo, secretària general de la Corporació d'aquesta entitat. D'una altra part, el Sr. Miquel Ángel Martínez i Camarasa, en qualitat de President del Consell Comarcal del Maresme, actuant d'acord amb Decret Legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'organització comarcal de Catalunya, assistit pel Sr. Santiago Pérez Olmedo, secretari accidental d'aquesta entitat. MANIFESTEN Que L'article 138.1.d) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya disposa que s'ha d'establir per llei un marc de referència per a l'acolliment i la integració de les persones immigrades. Que el Parlament de Catalunya va aprovar el 28 d'abril de 2010 la Llei 10/2010, del 7 de maig, d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya, amb la finalitat de promoure l'autonomia i la igualtat d'oportunitats dels immigrats i dels retornats a Catalunya, i també de remoure els obstacles que ho impedeixen a causa, principalment, de la manca de competències lingüístiques bàsiques i el desconeixement de la societat i de l'ordenament jurídic, amb l'objectiu de fer efectiu el principi d'igualtat i assolir una major cohesió social. Que en el marc de les polítiques de ciutadania i immigració, són competències dels ens locals, segons l'article 21.2 de la Llei 10/2010, del 7 de maig, d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya: a) Fomentar les polítiques necessàries i prestar els serveis necessaris per a garantir la cohesió social de la població i l'acollida i la integració dels estrangers immigrats, els sol·licitants d'asil, els refugiats, els apàtrides i els retornats. 1 b) Coordinar l'activitat de les entitats públiques i privades que, en llur àmbit competencial, tenen responsabilitats d'acollida i integració, per mitjà de mecanismes de foment de la participació o altres que es considerin adequats. c) Participar en l'elaboració dels plans i els programes a què es refereix la lletra a de l'article 22.1 de l'esmentada llei. d) Promoure la participació dels immigrats i dels retornats. Que l'article 14.1 de la Llei 10/2010, del 7 de maig, d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya, estableix que l'obligació de garantir la disponibilitat del servei de primera acollida, i també de prestar-lo, correspon als ens locals, en llur territori, i a la Generalitat, en els termes que estableix el títol segon. Que l'article 14.4 de la Llei 10/2010, del 7 de maig, d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya, estableix que els ajuntaments, en el moment de notificar la resolució que reconeix l'empadronament, han d'informar cada nou veí o veïna del municipi que reuneixi les condicions per a ésser usuari o usuària del servei de primera acollida de l'existència d'aquest servei i de la manera d'inscriure-s'hi. Que l'article 2 de la Llei 10/2010, del 7 de maig, d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya, defineix el Servei de primera acollida com el conjunt de recursos, equipaments, projectes i programes de titularitat pública i privada dirigits a garantir la satisfacció de les necessitats inicials de formació i informació de caràcter bàsic dels estrangers immigrats, els sol·licitants d'asil, els refugiats, els apàtrides i els retornats. Que l'article 21.1 de la Llei 10/2010, del 7 de maig, d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya, estableix que els ens locals poden prestar el servei d'acollida a qualsevol persona que estigui empadronada al municipi. Que l'article 21.1 c) de la Llei 10/2010, del 7 de maig, d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya, estableix que els ens supramunicipals poden prestar el servei de primera acollida per delegació o encàrrec de gestió o establir programes d'assistència i cooperació als municipis amb relació a aquest servei. Que l'article 303.1 del Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals (ROAS), del Decret 179/1195, de 13 de juny, estableix que pel conveni s'estableix una relació de cooperació consensuada entre ens locals o entre aquests i altres administracions públiques, per a la prestació de serveis o per al desenvolupament de les competències legalment atribuïdes, en la satisfacció dels quals tinguin un interès comú. Que la Generalitat de Catalunya aprovà mitjançant el Decret 150/2014, de 18 de novembre, dels serveis d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya. 2 Que el Decret 150/2014, de 18 de novembre desplega reglamentàriament la Llei d'Acollida, dóna compliment a l'article 138.1 de l'Estatut i regula el servei de primera acollida, els programes d'acollida especialitzada, els informes d'estrangeria que emet la Generalitat en col·laboració amb els ajuntaments, i determinades funcions professionals especialitzades en serveis d'acollida i integració de persones immigrades i retornades. Que d'ençà de l'aprovació de la Llei 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, la legislació en matèria d'estrangeria a nivell estatal, han aparegut fins a tres modificacions, prenent la forma de Llei Orgànica, essent la darrera d'aquestes reformes en data 11 de desembre de 2009. Que el desenvolupament d'aquestes lleis orgàniques es fa mitjançant Reglaments del Govern, essent el darrer el Reial Decret 557/2011, de 20 d'abril, que va entrar en vigor el 30 de juny de 2011. Que el títol IV del Reial Decret 557/2011 estableix que la competència per emetre els informes d'estrangeria és de les comunitats autònomes. Que els articles 61.7, 71.6, 109.6, 124.2 del Reial Decret 557/2011 estableixen que la competència per emetre els informes d'integració social per a l'arrelament social i per a la renovació de residència temporal és de les comunitats autònomes. Que els articles 55, 56 i 61 del Reial Decret 557/2011 estableixen que la competència per emetre els informes d'un habitatge adequat per atendre les seves necessitats i les de la seva família per a la sol·licitud de reagrupament familiar i per a la renovació d'autorització de residència per reagrupament familiar en determinats casos. Que el Reial Decret 557/2011 permet delegar en els ajuntaments la tramitació dels informes d'estrangeria. Que en data 6 d'abril de 2011 el Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, la Federació de Municipis de Catalunya i l'Associació Catalana de Municipis i Comarques van signar un acord de col·laboració per a establir un protocol d'actuació per a l'elaboració dels esmentats informes i de la mútua col·laboració entre les diferents administracions implicades. Que arran d'aquest acord, la competència de l'Ajuntament de Premià de Mar en els informes d'estrangeria és la d'elaborar i emetre una proposta d'informe a la Generalitat de Catalunya. Que en data 15 de novembre de 2017 el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya emet la Instrucció SIMC/TSF/1/2017 per la qual s'estableixen els criteris generals per a l'elaboració dels informes d'estrangeria competència de la Generalitat de Catalunya, que substitueixen els definits a la Instrucció DGI/BSF/1/2014. 3 Que l'Ajuntament de Premià de Mar aprovà al Ple Municipal de data 16 desembre de 2009 el Pla de Recepció i Acollida Municipal i posteriorment creà el servei "Punt d'Acollida", gestionat a través de recursos obtinguts a través de subvencions d'ens supramunicipals. Que el Consell Comarcal del Maresme, a través del Pla Territorial de Ciutadania i Immigració, desenvolupa serveis de suport als municipis de la comarca per facilitar la gestió del fet migratori i garantir la cohesió social dels municipis, facilitant la inclusió dels nous ciutadans. Que el Pla Territorial de Ciutadania i Immigració ha estat realitzant a l'Ajuntament de Premià de Mar entre els anys 2012 i 2017 programes i serveis vinculats al fet migratori, arran d'un conveni de col·laboració. Que l'Ajuntament de Premià de Mar té la voluntat de formalitzar el conveni de col·laboració amb el Consell Comarcal del Maresme per al desenvolupament de programes i serveis vinculats al fet migratori per a l'any 2018. Que el Consell Comarcal del Maresme, a través del Pla Territorial de Ciutadania i Immigració té la capacitat tècnica per poder assumir les funcions i tasques relacionades amb al desenvolupament de programes i serveis vinculats al fet migratori a Premià de Mar. És per tot això, i per regular la gestió les funcions i tasques relacionades amb al desenvolupament de programes i serveis vinculats al fet migratori a Premià de Mar, que esdevé necessari l'aprovació d'un conveni de cooperació entre el Consell Comarcal del Maresme i l'Ajuntament de Premià de Mar. D'acord amb les manifestacions exposades, les parts compareixents expressen la seva voluntat per a l'establiment d'un conveni de col·laboració subjecte als següents: PACTES PRIMER. Objecte Aquest conveni té per objecte l'establiment d'un marc de col·laboració entre el Consell Comarcal del Maresme i l'Ajuntament de Premià de Mar per al desenvolupament de programes i serveis vinculats al fet migratori per a l'any 2018. SEGON. Obligacions del CONSELL COMARCAL DEL MARESME El Consell Comarcal del Maresme s'obliga a desenvolupar les actuacions següents: a) Aportar personal tècnic per al desenvolupament de programes i serveis vinculats al fet migratori, amb una dedicació de 625 hores anuals, sense que existeixi cap vincle de dependència funcional ni laboral amb l'Ajuntament de Premià de Mar. 4 b) Prestar el servei "Punt d'Acollida", que facilita informació, orientació i assessorament a la població, derivacions a serveis i recursos i implementa els mòduls formatius definits al reglament d'acollida. c) Elaborar les propostes d'informe d'arrelament social i d'integració social per a la renovació de residència temporal, d'adequació de l'habitatge per la sol·licitud de reagrupament familiar i per a la renovació d'autorització de residència en virtut del reagrupament familiar, d'acord amb el Reial Decret 557/2011 i amb la Instrucció SIMC/TSF/1/2017 del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya per la qual s'estableixen els criteris generals per a l'elaboració dels informes d'estrangeria competència de la Generalitat de Catalunya. d) Realitzar altres actuacions vinculades al desenvolupament de programes i serveis vinculats al fet migratori no previstes inicialment, de mutu acord entre les dues parts. e) Elaborar i presentar una memòria quantitativa i qualitativa, justificativa de tota la gestió realitzada, a realitzar al final de l'any natural. TERCER. Obligacions de l'Ajuntament L'Ajuntament de Premià de Mar s'obliga a desenvolupar les actuacions següents: a) Cedir un espai físic a les dependències municipals per poder realitzar l'atenció individual i els mòduls formatius. b) A través del padró municipal, oferir informació del Punt d'Acollida a les persones que s'empadronin, i d'acord amb el previst a l'art. 14.4 de la Llei 10/2010, del 7 de maig, d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya. c) Facilitar la coordinació del personal tècnic municipal amb el personal destinat a l'execució del present conveni. d) D'acord amb els compromisos adquirits amb motiu de les subvencions rebudes per la gestió del Servei d'Acollida Itinerant, s'haurà de fer constar a tota la documentació relativa al servei el suport rebut per part del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, del Fons Social Europeu i de la Diputació de Barcelona. e) Abonar el desembre de 2018 l'import de 15.000,00 euros, a partir de la liquidació que li serà lliurada per part del Consell Comarcal del Maresme. QUART. Seguiment Les parts poden constituir una comissió de seguiment, vigilància i control del present conveni, que ha d'estar integrada per un o dos membres designats per cadascuna de les parts signants, o, en el seu defecte, designar un responsable del mecanisme de seguiment, vigilància i control, essent els encarregats de portar a terme els convenis específics. Aquest mecanisme té com a funció: 1. El seguiment i el control de les accions que es derivin de l'aplicació d'aquest conveni, així com la seva interpretació i la proposta de possible modificació, si s'escau. 5 2. Resoldre els problemes de compliment d'aquest conveni. Les decisions i els acords de la comissió han de tenir la conformitat de les dues parts. La comissió o, en el seu defecte, el responsable del mecanisme de seguiment, vigilància i control, es consideraran el mecanisme de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni als efectes de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. CINQUÈ. Protecció de dades de caràcter personal Les dades personals són de la titularitat de l'Ajuntament de Premià de Mar, en qualitat de responsable del tractament (RT), el qual les facilita al Consell Comarcal del Maresme per a la realització exclusiva dels programes i serveis realitzats en el marc d'aquest conveni. L'Ajuntament vetllarà i controlarà que l'encarregat de tractament (ET) compleixi la normativa sobre protecció de dades personals, garanteixi els drets dels interessats i implementi les mesures i procediments tècnics i organitzatius de seguretat adequats i podrà específicament: - Comprovar el compliment de la normativa sobre protecció de dades personals per l'ET mitjançant Codis de Conducta elaborats per una autoritat de control o Certificats emesos per una autoritat de control, que acreditin que el tractament de dades personals s'efectua de conformitat amb la legislació sobre protecció de dades aplicable. - Dictar les instruccions necessàries amb la finalitat d'assegurar la correcta realització dels tractaments. - Supervisar el compliment de l'aplicació de les mesures de seguretat del nivell mig a les dades personals objecte de tractament. - Comprovar el compliment per l'ET de la realització d'una auditoria que verifiqui el compliment legal i de seguretat respecte als fitxers, dades personals objecte de tractament, equips i instal·lacions de tractament. El Consell Comarcal del Maresme, com a encarregat de tractament, tractarà les dades personals citades d'acord amb la Llei de Protecció de Dades de Caràcter Personal 15/1999 (LOPD) i dels seu reglament 1720/2007 de 21 de desembre, en el nivell que reglamentàriament se correspongui per aquest contracte, segons l'art.9 de la LOPD. El Consell Comarcal del Maresme, com a ET, es compromet al secret professional respecte a les dades incloses en els fitxers i suports, obligació que subsistirà fins i tot després de finalitzar les seves relacions segons el citat conveni. Aquest deure de secret afecta a tot el personal i servei tècnic que pugui accedir, veure i/o tractar les dades dels programes i serveis realitzats en el marc d'aquest conveni. 6 El Consell Comarcal del Maresme, com a ET, es compromet a no revelar, transferir, cedir o comunicar d'altra forma els fitxers o dades en aquests contingudes, ja sigui de forma verbal o escrita, per mitjans electrònics, paper o mitjançant accés informàtic