Dimarts, 1 d'octubre de 2013 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Premià de Mar ANUNCI de l'Ajuntament de Premià de Mar, sobre l'aprovació definitiva d'un reglament El Ple municipal, en sessió celebrada el 24 de juliol de 2013, aprovà definitivament el Reglament de Govern Obert i Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Premià de Mar. De conformitat amb el que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Règim Local, es fa públic el text íntegre d'aquest reglament: "REGLAMENT MUNICIPAL DE GOVERN OBERT I PARTICIPACIÓ CIUTADANA INDEX PREÀMBUL. TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS. 1. Objecte del Reglament. 2. Definicions. 3. Còmput de terminis. TÍTOL II GOVERN OBERT. 4. Els principis d'actuació del govern municipal en aquest àmbit. CAPÍTOL PRIMER Dret d'accés a la informació pública. Secció Primera. El dret d'accés. 5. Dret a la informació. 6. Accés a la informació. 7. Limitacions al dret d'accés a la informació. 8. Accés parcial a la informació. Secció Segona. Procediment per a l'exercici del dret d'accés a la informació pública. 9. Sol·licitud d'informació pública. 10. Requeriment per esmenar. 11. Causes d'inadmissió. 12. Procediment. 13. Resolució. CVE-Núm. de registre: 022013022446 CAPÍTOL SEGON La transparència en l'acció pública. 14. Transparència. 15. Publicitat activa. 16. Rendició de comptes. TÍTOL III ADMINISTRACIÓ DE PROXIMITAT. 17. Principis de l'actuació administrativa. 18. Guies de tràmits. 19. Carta de serveis. 20. Sistema d'informació i orientació ciutadana. 1 Dimarts, 1 d'octubre de 2013 TÍTOL IV MITJANS DE PARTICIPACIÓ. CAPÍTOL PRIMER Disposicions Generals. 21. La consulta popular. 22. Canals de consulta. CAPÍTOL SEGON Eines demoscòpiques. 23. Enquestes i estudis d'opinió. CAPÍTOL TERCER Canals de debat públic. Secció Primera. Els processos de Debat Públic. 24. Procés de debat públic. 25. Promotors. 26. Requisits del procés. 27. Persones cridades a participar. 28. Instruments de debat. 29. Recollida d'aportacions. 30. Retorn dels resultats. 31. Avaluació del procés. 32. Comissió de Seguiment del Procés. 33. Composició de la Comissió de Seguiment del Procés. Secció Segona. Els Consells Municipals. 34. Òrgans consultius regulars: els Consells Municipals. 35. Creació i regulació. 36. Composició. 37. Funcions. 38. Regulació del seu funcionament. Secció Tercera. Els debats puntuals. Subsecció Primera. Fòrum ciutadà. 39. El fòrum ciutadà. 40. Contingut de la convocatòria. 41. Funcionament de la sessió. Subsecció Segona. La intervenció oral als Plens. 42. Intervenció oral als Plens. CAPÍTOL QUART Canals de votació. 44. Persones legitimades. 45. Objecte de la consulta. CVE-Núm. de registre: 022013022446 46. Convocatòria i campanya informativa. 47. Meses de votació. 48. Sistema de garanties. 49. Comissió de Seguiment i Control de la Consulta. 50. Votació. 51. Escrutini i publicació dels resultats. 52. Capteniment del govern municipal sobre el resultat. TÍTOL V INICIATIVA CIUTADANA. 53. Concepte i tipus. 54. Subjectes legitimats i forma d'exercici. 55. Nombre mínim de signatures. 56. Comissió promotora. 2 Dimarts, 1 d'octubre de 2013 57. Sol·licitud d'admissió a tràmit. 58. Recollida de signatures. 59. Acreditació de la inscripció al Padró municipal. 60. Efectes de la recollida suficient de signatures. TÍTOL VI ACCIÓ COMUNITÀRIA. 61. Acció comunitària. 62. Foment de l'associacionisme. 63. Equipaments de proximitat. TÍTOL VII EL COMITÈ DE CONSULTES CIUTADANES. 64. El Comitè de Consultes Ciutadanes. DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA. DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA. DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA. DISPOSICIÓ FINAL. PREÀMBUL Aquest Reglament és fruit del compromís polític de l'ajuntament de Premià de Mar envers la millora de la qualitat democràtica a la nostra ciutat, ordenant els mitjans que han de permetre estimular i canalitzar l'energia ciutadana des de la base i exigint unes formes de governar obertes i participatives. El resultat és un text innovador respecte dels formats clàssics desplegats als municipis catalans els últims anys. Govern obert i participació ciutadana són les paraules claus que inspiren la seva elaboració. Pretén facilitar canals perquè la participació ciutadana en els afers públics sigui més constant i eficaç. Però també, i molt important, aquesta norma és un exercici d'autoexigència per als membres de la corporació en l'exercici de la seva responsabilitat de governar. Pot ser fàcil dir que és possible una altra forma de govern o que és possible un altre model de democràcia. Les declaracions són paraules fàcils de pronunciar. En canvi, no resulta tan senzill traslladar-lo a la vida pràctica i a l'acció diària. Aquest Reglament vol ser un pas en aquest camí. El paradigma del govern obert remet a un govern democràtic, que pren decisions, òbviament, però que no les vol prendre sol. En el paradigma antic, el Pla de govern es desenvolupa emparat per la legitimitat dels resultats electorals. En aquest model l'acció de govern es realitza tenint en compte la ciutadania. Es tracta d'escoltar i conèixer les seves opinions i aportacions diverses, potser contradictòries entre elles, perquè contradictoris són els interessos de cada persona a la ciutat. L'experiència demostra que aquestes diverses aportacions poden enriquir, i molt, l'acció pública. La relació govern - ciutadania no implica donar la raó sempre, a qualsevol petició ciutadana. No totes són igualment acceptables ni tenen el mateix grau de prioritat, però totes, absolutament totes, mereixen ser escoltades i contestades. Govern obert també vol dir parets de vidre on es pugui veure què es fa i com es fa; parets de vidre amb finestres obertes per poder escoltar els arguments que sustenten les preses de decisions. En la mesura que argumenta les seves decisions reclama que les opinions contràries siguin també argumentades, per tal que la inevitable confrontació política entre interessos diversos es pugui gestionar de manera adequada i no en base a adhesions personals o irracionals a CVE-Núm. de registre: 022013022446 postulats difícils d'explicar i justificar. La participació ciutadana, l'altra element clau del reglament, es canalitza i s'estimula. Hom parteix del reconeixement de la seva importància a una societat democràtica i la necessitat d'adequar els mitjans per fer-la efectiva a la diversitat i característiques personals dels ciutadans i ciutadanes. Es canalitza, definint les eines que es poden utilitzar per tal que l'ajuntament pugui escoltar la ciutadania i s'estimula posant a la seva disposició l'instrument de la iniciativa popular amb un contingut molt clar per afavorir l'acció ciutadana des de la gent i les seves entitats. A Premià de Mar hi ha una rica experiència de processos i canals de participació desenvolupats els últims anys del segle passat. Fins i tot els orígens històrics com a municipi independent, l'any 1837, responen a una acció decidida dels seus habitants per defensar els seus interessos i assolir formes d'auto govern més eficaces i properes. 3 Dimarts, 1 d'octubre de 2013 Aprofitant aquesta experiència el procés d'elaboració del Reglament que, òbviament s'inicia per impuls del govern municipal, s'ha volgut fer promovent el debat entre la ciutadania, especialment les entitats i cercant la implicació dels diferents grups municipals per fer un text útil per a tothom, i amb voluntat de permanència més enllà del temps de durada del mandat. El seu contingut s'inspira en els principis declarats en el "Llibre Blanc sobre la Governança europea, de 25 de juliol de 2001 (COM (2001) 428", la "Recomanació Rec (2001) 19, de 16 de desembre de 2001, del Comitè de Ministres del Consell d'Europa als Estats membres sobre la participació dels ciutadans a la vida pública en el nivell local" i les noves corrents promotores del paradigma del open government, que comencen a tenir reflex en el dret positiu, com per exemple, a la Comunitat de Navarra a la seva llei foral 11/2012 de 21 de juny de transparència i govern obert. Incorpora també les diferents innovacions en matèria de canals de consulta aportades per la ciència política i la sociologia i les experiències desenvolupades per molts municipis catalans els darrers anys. El Títol I, Disposicions Generals recull les definicions que han d'orientar la interpretació de les prescripcions d'aquest Reglament. Els conceptes definits provenen, principalment, de la llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, del Text Refós de la llei municipal i de règim local de Catalunya, de la llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i de la llei 26/2010, de 3 d'agost, del règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. El Títol II, sobre Govern obert, defineix en primer lloc els principis d'actuació municipal basats en aquest model de governança democràtica: l'accés a la informació, la transparència i la participació ciutadana. Les dues primeres es desenvolupen en els dos Capítols en els que es desplega aquest Títol: dret d'accés a la informació pública i la transparència en l'acció pública. La participació ciutadana, amb un pes important en el funcionament de l'ajuntament i en la seva pràctica política i administrativa, es regula específicament en el Títol IV. El Capítol Primer d'aquest Títol es divideix en dues Seccions. La Primera, sobre el dret d'accés a la informació, defineix el seu contingut i limitacions, amb remissió concreta a la llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal. La Segona indica el procediment per sol·licitar la informació que té caràcter públic. El capítol Segon, defineix el concepte de publicitat activa, mitjançant el qual, l'ajuntament s'obliga a publicar determinades informacions de manera regular i la rendició de comptes com a forma d'explicar a la ciutadania el resultat de la gestió política i administrativa realitzada. En aquest sentit tenim marc referencial en la llei estatal 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics i la llei 29/2010, de 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics del sector públic de Catalunya. El Títol III, Administració de proximitat, recull els principis de l'actuació administrativa regulats a les lleis de procediment administratiu ja esmentades i organitza els mitjans que l'administració municipal posa a disposició de la ciutadania per fer-los efectius: les Guies de Tràmits, les Cartes de Serveis i el Sistema d'informació i orientació ciutadana. El Títol IV, relatiu als Mitjans de participació es divideix en quatre capítols, seguint la classificació feta per l'article 122 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya: instruments demoscòpics, fòrums i audiències i consultes populars que no utilitzin la via del referèndum, incorporats als Capítols Segon, Tercer i Quart respectivament. Es fonamenta també aquest Títol a l'article 29 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya que defineix el dret a la participació i senyala dues dimensions del seu exercici: mitjançant representants elegits lliurement o directament per la ciutadania o llurs associacions. Els articles 70 bis i 71 de la llei 7/1985 de 2 d'abril reguladora de les bases de règim local recullen CVE-Núm. de registre: 022013022446 específicament el dret a la consulta popular i a la iniciativa ciutadana. El Capítol Primer, detalla el contingut de la consulta popular i els canals que es poden utilitzar. El Capítol Segon, molt breu, fa referència a les eines de caràcter demoscòpic. El Capítol Tercer, més prolix, es divideix en tres Seccions. La Primera, relativa als processos de debat públic, entesos com aquells actes que permeten contrastar arguments i recollir aportacions sobre la base de l'intercanvi ordenat d'opinions. La Segona, referida als Consells Municipals on els debats i el contrast d'arguments es fan de manera regular amb uns òrgans de composició i caràcter més estable per tal de coadjuvar a la millor elaboració i desplegament de les polítiques municipals. Finalment, la Secció Tercera, fa referència als debats puntuals, aquells que no estan incorporats en un procés delimitat en un període de temps concret ni tenen un caràcter regular, però també comparteixen aquesta característica de facilitar el debat a partir d'una informació prèvia. Es subdivideix en dues eines: el Fòrum Ciutadà i la 4 Dimarts, 1 d'octubre de 2013 Intervenció en les sessions públiques dels Plens municipals, cristal·litzant així una àmplia experiència en aquest àmbit de l'ajuntament de Premià de Mar. El Capítol Quart regula la forma més coneguda de consulta, tot i que la menys utilitzada: la consulta mitjançant vot. El fonament jurídic està a la interpretació que la Sentència del Tribunal Constitucional 103/2008 de 11 de setembre fa de l'institut del referèndum per diferenciar-lo de la consulta. El Títol V regula la Iniciativa ciutadana, recollida a l'article 29 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya i, específicament per a l'àmbit municipal, a l'article 70 bis de la llei 7/1985 ja esmentada. El contingut concret està inspirat en la llei 1/2006 de 16 de febrer de la iniciativa legislativa popular adequant els seus principis i preceptes a la realitat municipal. El Títol VI, Acció comunitària, reconeix la necessitat de promoure accions dirigides específicament a lluitar contra la desigualtat i per la cohesió social, tot enfortint la capacitat de les persones per ser subjectes actius de la vida comunitària i política ordenant a l'ajuntament la posada en marxa de programes d'actuació en aquest àmbit. Aquí es troba també la definició de polítiques de foment de l'associacionisme dins l'àmbit competencial de l'ajuntament. El Títol VII, el Comitè de Consultes Ciutadanes, crea aquest òrgan com a mitjà de garantia del sistema establert en el Reglament per regular les consultes en general i les que es fan mitjançant votació, en particular, ja que en aquest últim cas no és d'aplicació el règim jurídic dels referèndums que compten amb el sistema de garantia i supervisió del procediment electoral i de la Junta Electoral. S'inspira en la Comissió de Control dissenyada a la Disposició Transitòria Primera de l'esmentada llei 1/2006 de 16 de febrer de la iniciativa legislativa popular. La llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, tot i no ser de directa aplicació, esdevé la font en la que cercar la interpretació dels conceptes necessitats d'aclariment en la seva aplicació pràctica. TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS 1. Objecte del Reglament 1.1 Aquest Reglament que desenvolupa el Títol III del Reglament Orgànic Municipal, regula la relació entre la ciutadania i l'ajuntament de Premià de Mar per garantir el funcionament eficaç de l'acció pública municipal i facilitar la participació ciutadana en la presa de decisions. 2. Definicions 2.1 Als efectes d'aquest reglament s'entén per: a) Veí o veïna: tota persona inscrita en el padró de Premià de Mar. b) Ciutadà o ciutadana: qualsevol persona, de condició política catalana, estigui o no inscrita en el padró d