Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 01 Fax 93 752 55 86 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Àrea d'Atenció Social i a les Persones PROGRAMA DE REPARACIÓ I CONCILIACIO MUNICIPAL Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 01 Fax 93 752 55 86 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Àrea d'Atenció Social i a les Persones ÍNDEX 1. JUSTIFICACIÓ 3 2. HIPÒTESI DE TREBALL 3 3. OBJECTIUS 4 3.1. Objectius generals 3.2. Objectius específics 4. POBLACIÓ A LA QUE S'ADREÇA EL PROJECTE 4 5 5. CIRCUIT DEL PROGRAMA DE CONCILIACIÓ I REPARACIÓ MUNICIPAL 6. METODOLOGIA I ORGANITZACIÓ 6 5.1. Professionals que intervenen 5.2. Circuit des que es fa la denúncia fins l'acceptació formal de la reparació 5.3. Circuit des de l'acceptació formal de l'acte reparador fins la seva realització 7. INDICADORS D'AVALUACIÓ 8 6.1. Quantitatius 6.2. Qualitatius 8. ANNEXOS 9 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 01 Fax 93 752 55 86 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Àrea d'Atenció Social i a les Persones 1. JUSTIFICACIÓ El Programa intervé en aquells casos de menors d'edat veïns de Premià de Mar que hagin comès una infracció de l'Ordenança municipal de convivència ciutadana per tal de que el fet no quedi solament amb una mesura punitiva. S'introdueix una mesura alternativa de tipus educatiu, seguint la línia iniciada pels Jutjats de Menors i pel Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, en els casos de menors que han delinquit. Amb això no es tracta de solapar dos programes, sinó de donar resposta a aquelles situacions més lleus i no incloses dins la via penal. La finalitat d'aquest Programa és que els/les menors assumeixin les seves pròpies accions, reconeixent els fets comesos i acceptant portar a terme la realització d'una activitat reparadora que, per una banda, sigui pedagògica per a ell, i per l'altra en benefici de la comunitat i/o d'una altra part perjudicada. Moltes vegades aquests menors amb especials dificultats d'integració social són detectats per la Policia Local realitzant actes de "gamberrisme" i/o d'altres conductes tipificades a l'ordenança de convivència ciutadana susceptibles de ser sancionades. Cal establir canals formals de derivació entre els Serveis de Policia Local, Àrea d'Atenció Social i a les Persones i els altres serveis municipals que intervinguin, ja que comparteixen un mateix objectiu: la prevenció d'actes delictius (situacions d'alt risc social). D'aquesta manera podem oferir mesures reparadores davant d'infraccions administratives. Volem, doncs, intervenir educativament amb el noi/a, evitant una sanció econòmica que repercuteix únicament en els pares i/o tutors. Per dur a terme aquesta intervenció de caire educatiu és imprescindible el consentiment de la família, del propi/a menor i, també, en el seu cas, de la part perjudicada, si és distinta a la comunitat en general, representada pel propi Ajuntament. Al parlar d'intervenció educativa fem menció a diferents figures professionals que centren la seva intervenció en l'Adolescència i joventut, especialment aquella població considerada en risc social1 2. HIPÒTESI DE TREBALL Si es realitza una intervenció educativa adreçada a aconseguir que el menor assumeixi els seus propis actes i a més, de manera voluntària, realitzi una reparació, directa o indirecta, respecte de la infracció comesa; aleshores evitarem la reincidència i es donarà un caràcter preventiu davant altres situacions que podrien ser, no ja infraccions administratives, sinó delictes. Aquesta hipòtesi es confirma en molts casos quan la infracció comesa és un fet ocasional; altrament, quan es tracta de menors immersos en situacions de risc social i amb conductes asocials l'oferta del Programa és vàlida, aconsegueix una contenció però no evita la reincidència: els problemes són més profunds. 1 Risc social: situació per la qual un menor es troba en un ambient sociofamiliar que incideix negativament sobre la seva personalitat i que atesos els dèficits socials que convergeixen, fa preveure l'emergència i desenvolupament de conductes asocials. Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 01 Fax 93 752 55 86 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Àrea d'Atenció Social i a les Persones 3. OBJECTIUS 3.1. Objectiu general Aconseguir que aquells menors que realitzin infraccions administratives, incloses dins de l'ordenança municipal de convivència ciutadana, puguin optar per una mesura educativa consistent en reparar la falta comesa i implicar la comunitat en el procés integrador del jove infractor. No ens referim a delictes, a infraccions penals. Si es dóna aquest cas, es trasllada a la Fiscalia de Menors amb la recomanació explícita que s'apliquin mesures penals alternatives (serveis i treball en la comunitat) previstos a la legislació vigent i gestionats des de la Direcció General de Mesures Penals Alternatives i de Justícia Juvenil del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya. 3.2. Objectius específics 1) Respecte a l'Administració: Adequar les respostes de l'Administració de la millor manera possible a les característiques del menor infractor. Donar alternatives de caire educatiu a les sancions econòmiques, sempre que sigui possible. Aconseguir que aquells menors que realitzin activitats reparadores no siguin reincidents. Establir canals formals de coordinació entre la Policia Local, Serveis territorials, Àrea d'atenció Social i a les Persones 2) Respecte al menor infractor: Incidir en els menors infractors mitjançant actuacions positives per a ells. Reparar els danys ocasionats, participant de forma activa en el procés de resolució de la seva infracció. Implicar la família del menor de forma indirecta, acceptant que el seu fill/a participi en el procés reparador. 3) Respecte a la comunitat: Aconseguir que la comunitat participi en l'execució de les respostes administratives, facilitant espais on el jove pugui desenvolupar treballs o serveis comunitaris. Aconseguir que la comunitat tingui una visió més objectiva del subjecte infractor, les seves circumstàncies i possibilitats de canvi. 4. POBLACIÓ A LA QUE S'ADREÇA EL PROJECTE Població entre 14 i 17 anys que realitzi infraccions administratives contemplades a l'ordenança municipal de convivència ciutadana Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 01 Fax 93 752 55 86 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Àrea d'Atenció Social i a les Persones 5. CIRCUIT DEL PROGRAMA DE CONCILIACIÓ I REPARACIÓ MUNICIPAL RESOLUCIÓ SANCIONADORA OFERIMENT D'ALTERNATIVA A LA RESOLUCIÓ SANCIONADORA ACCEPTACIÓ INFRACTOR TBC REUNIÓ CONJUNTA INFRACTOR-REFERENT PRÈVIA ACCEPTA LA MESURA SUBSTITUTÒRIA? NO SI SUSPENSIÓ ENTREVISTA PROVISIONAL INFORMACIÓ EXECUCIÓ DE LA ACORDS SANCIÓ RECERCA ENTITATAT COL.LABORADORA ACCEPTACIÓ MESURA? PROCEDIMENT NO ORDINARI SI NEGATIVA REALITZACIÓ ACTIVITAT VALORACIÓ REPÀRADORA POSITIVA INFORME A LA POLICIA LOCAL SUSPENSIÓ DEFINITIVA DE LA SANCIÓ Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 01 Fax 93 752 55 86 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Àrea d'Atenció Social i a les Persones 6. METODOLOGIA I ORGANITZACIÓ 6.1. Profesionals que intervenen Hi ha dos professionals que són clau en aquesta intervenció i que cal que tinguin més ben definit el seu rol de cara al menor: un és l' instructor/a del procediment sancionador (Serveis territorials) encarregat del Programa i l'altre el referent tècnic del Programa (Àrea d'atenció Social i a les persones) Al referent tècnic li correspon establir una relació educativa en la que, depenent del major o menor coneixement que ja es tingui del noi/noia, es pugui treballar el fet de la infracció comesa, tot donant-li suport per assumir i complir la reparació imposada i per integrar-ho tot plegat en la globalitat del seu procés socialitzador. El referent tècnic serà el professional que valorarà la mesura reparadora més adient a les característiques del menor. Les funcions dels responsables operatius són vetllar pel funcionament del circuit que s'ha dissenyat i específicament realitzar, per sí mateixos, les tasques que els hi corresponen. En el gràfic que segueix es plasma el circuit que després s'explica. 6.2. Circuit des que es fa la denuncia fins l'acceptació formal de la reparació. Cal tenir en compte el termini de prescripció de la sanció i que, per tant, si passat aquest termini no s'hagués executat, no es podria procedir a reiniciar la via per fer efectiva la sanció imposada. Durant el temps d'execució de l'activitat reparadora fixada, el noi/a gaudirà d'una assegurança que cobreixi possibles accidents. 6.3. Circuit des de l'acceptació formal de l'acte reparador fins la seva realització A. La Intervenció del referent tècnic Des que el tècnic encarregat del Programa rep dels serveis territorials o de l'OAC la notificació d'acolliment al Programa, la primera consideració a tenir en compte és si el cas és o no conegut pels professionals de Serveis Socials. Si el cas és conegut es tindran més elements per a poder elaborar una proposta tècnica, incorporant el procés reparador al pla de treball Educatiu que ja s'està duent a terme amb el noi/a. Quan el cas no sigui conegut, el tècnic tractarà d'entrar més en el coneixement del noi amb l'entrevista que es descriu a continuació. Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 01 Fax 93 752 55 86 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Àrea d'Atenció Social i a les Persones El tècnic concertarà una entrevista prèvia a l'acompanyament que ell farà el primer dia que el noi/noia s'hagi d'incorporar a l'empresa o entitat on complirà l'acte reparador. En aquesta entrevista ha d'observar com el noi/a valora els fets, com els situa i quin nivell de responsabilitat assumeix per iniciativa pròpia. Li explicarà que es farà una valoració de l'activitat i que si aquesta és negativa, es continuarà amb el procediment per a l'execució de la sanció. El tècnic presentarà el noi/noia a la persona designada per l'entitat o empresa col·laboradora i li lliurarà el full on s'hauran de consignar l'assistència, puntualitat i compliment de l'activitat. Durant els dies que duri l'acte reparador el tècnic farà el seguiment del procés del noi/a. Finalitzat e