L'A U T È N T I C A FELICITAT NO COSTA DINERS 2017/2018 Tutories APROFITA EL TEMPS LLIURE PER AL QUE DE DEBÒ ÉS IMPORTANT Ganas tú, gana el planeta y ganamos todos y todas. Patrocina: SECUNDÀRIA / Cursos 1r i 2n SECUNDÀRIA Cursos 1r i 2n PROFESSORAT Introducció de la temàtica Des de fa uns anys les campanyes d'educació per al desenvolupament dutes a terme en els nos- tres centres escolars tenen un denominador comú: el consum responsable, enfocat des de dife- rents punts de vista (l'alimentació, el medi ambient, la moda, etc.). Hem vist com els drets de mili- ons de persones es vulneren com a conseqüència dels nostres patrons de consum, principalment els de les societats que vivim en països enriquits. En aquest curs volem ser propositius, convidant a l'alumnat de les nostres escoles a dur a terme una vida senzilla amb la qual gaudir de valors i experiències que no girin en exclusiva al voltant del consum, per no danyar el medi ambient ni perjudicar les condicions de vida d'altres persones al món. Ens hem acostumat a saturar el nostre temps amb entreteniments sofisticats o carregats d'adre- nalina que causen estrès i generen residus, traslladant aquest model de vida a la infància. Sembla que estem oblidant com gaudir del nostre temps d'oci, dels plaers senzills de la vida. Durant aquest curs volem traslladar al nostre alumnat que hi ha una altra forma de viure i gaudir del nostre temps lliure, que aprofundeix en valors com el respecte, la solidaritat, la convivència, la senzillesa o el contacte amb la natura. Objectiu general de les tutories Reflexionar sobre a què dediquem el nostre temps lliure i desenvolupar la capacitat d'optar per alternatives de lleure no consumistes i que no vulneren els drets humans i ambientals. 2 SECUNDÀRIA Cursos 1r i 2n ACTIVITATS Activitat 0. (vídeo central de campanya - JOVES): ON ÉS LA FELICITAT? Temes que tracta: Materialisme, consum, senzillesa i austeritat Temps estimat: 50' Tipus d'activitat: Role-playing de reflexió sobre el vídeo Resum: D esprés de visionar el vídeo, es tracta que una sèrie de grups esculli un anunci publicitari d'una revista, assumeixi un paper d'agents publicitaris i es prepari una acció de màrque- ting per seduir amb aquell producte a la resta de la classe. De l'exageració de la venda en sortirà la reflexió de l'allau de missatges publicitaris que reclamen a diari la nostra atenció, sovint per a quelcom trivial que no necessitem. El contrast entre el vídeo i l'exercici de con- venciment que volen aconseguir els agents publicitaris, posen en relleu on rauen veritable- ment les coses importants de la vida. Objectius: · Reflexionar sobre la voluntat manipuladora de la publicitat · Determinar què resulta important i què no a la nostra vida Material: Unes 20-30 revistes, tisores per a cada alumne, paper, cola i retoladors Instruccions: Després de veure el vídeo... · P rimer dividirem el grup en 3 o 4 persones i es repartiran les revistes a l'atzar (2 o 3 revistes per grup). · C ada grup buscarà l'anunci que els interessi més. Retallarà aquell anunci i l'enganxarà sobre paper per tal de fer una presentació en públic. · A ltres papers podran servir als grups per aportar altres dades que ajudin a vendre el producte (per exemple gràfics, dades, o altres imatges de les revistes) · D edicarem 15 minuts a preparar el nostre anunci, que haurà de ser presentat en només 1 mi- nut. Per tant, cal escollir molt bé els missatges seductors perquè es vendrà un producte en el temps que dura un teleanunci. · E l darrer espai de la Tutoria ha de servir perquè l'aula s'expressi sobre el següent: · Què ens ha semblat el vídeo? · Com ens hem sentit representant l'anunci després de veure el vídeo? · Pensem i sentim ara diferent des- prés d'aquesta Tutoria? 3 SECUNDÀRIA Cursos 1r i 2n Activitat 1. EL FORMATGE DEL TEMPS LLIURE Temes que tracta: Si consumeixo el meu temps lliure Temps estimat: 3 sessions de 50' Tipus d'activitat: Realització d'enquesta. Anàlisi de resultats. Reflexió. Investigació. Resum: S 'analitzaran els resultats d'una enquesta realitzada sobre el temps lliure i a partir d'allà es farà una reflexió Objectius: · Reflexionar sobre l'ús del nostre temps lliure i les conseqüències que tenen les nostres accions. Material: · Material de papereria · Enquesta Instruccions: Després de presentar el tema al grup classe, se li facilita l'enquesta adjunta (ANNEX 1) perquè la respongui individualment de manera anònima. Es col·loca una caixa / urna on introduir les enquestes. A continuació es passa a analitzar les enquestes i extreure les dades el més objectivament possi- ble, responent a les preguntes: · Quants participants tenim i quines respostes tenim? Aquestes dades es plasmen en un cercle adjudicant a cada percentatge una porció del cercle (formatget). Finalment passem a reflexionar sobre les dades obtingudes: · Què ens semblen els resultats? · Canviaríem alguna cosa del nostre temps lliure? Si es vol ampliar l'activitat es pot proposar a l'alumnat que realitza l'enquesta a companys/es d'altres edats per analitzar les possibles diferències en els resultats. Es proposa a l'alumnat, de cara a la següent sessió, realitzar una petita investigació sobre les alternatives d'oci i temps lliure que hi ha al seu barri o la seva ciutat. Així, amb les diferents propostes que portin, es realitzarà un mapa d'alternatives d'oci per a cada dia de la setmana, i es convidarà l'alumnat a parti- cipar en, almenys, una d'elles. Al cap d'un parell de setma- nes, es passarà la segona en- questa (ANNEX 2) per respon- dre de manera anònima, i es realitzaran nous formatgets amb els percentatges obtin- guts. S'analitzaran els resul- tats, generant un petit debat sobre aquest tema. 4 SECUNDÀRIA Cursos 1r i 2n ANNEXOS (material a utilitzar amb l'alumnat) Annex 1. ENQUESTA SOBRE TEMPS LLIURE 1.Fas esport en el teu temps lliure? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 2.Vas de compres en el teu temps lliure? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 3.Et calen (o han calgut) diners per fer les activitats del teu temps lliure? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 4.Penses si el que compres és necessari o prescindible? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 5.Quan compres alguna cosa et planteges l'impacte d'aquella acció sobre el medi ambient? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 6.Utilitzes alguna cosa de segona mà o reciclada? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 5 SECUNDÀRIA Cursos 1r i 2n 7.Podries fer alguna de les teves aficions sense energia elèctrica? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 8.Penses que les teves accions influeixen en la vida de les demés persones? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 9.El temps lliure el gaudeixes indivudualment o amb amics/gues? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 10. El temps lliure el gaudeixes indivudualment o amb amics/gues? · No · De tant en tant · Bastant · Sí 6 SECUNDÀRIA Cursos 1r i 2n Annex 2. SEGONA ENQUESTA SOBRE ALTERNATIVES D'OCI 1.Has realitzat alguna activitat nova en el teu temps lliure durant les últimes dues setmanes? · No · Sí 2.Has compartit aquella activitat amb alguna persona? · No · Sí Si la teva resposta es sí, amb qui? 3.Què t'ha aportat aquella activitat? Tornaries a fer-la? · No · Sí. 7