INFORME DE RESULTATS Debat amb el personal tècnic municipal: Diagnosi del Pla d'Equipaments Premià de Mar, 5 d'octubre de 2011 Impulsat per: Amb el suport tècnic de: INTRODUCCIÓ El dimecres 5 d'octubre es va celebrar el taller de debat al que van assistir 27 tècnics i tècniques municipals de diferents àrees de l'ajuntament, per presentar a les persones assistents el procés del Pla Director d'Equipaments i les conclusions de la tasca realitzada 2 fins el moment per l'equip redactor així com per compartir reflexions entorn la situació actual dels equipaments del municipi. La sessió es desenvolupà amb el següent programa: 09.30h . Benvinguda i presentació del Taller. A càrrec de l'Alcalde Miquel Buch. 09.40h. Presentació del marc del debat: els plans d'equipaments. A càrrec de Montse Montalbo, Tècnica gestora de projectes, Servei d'Equipaments i Espai Públic, Diputació de Barcelona. 09.50h. Presentació de l'objectiu de la sessió i la dinàmica de treball. A càrrec d'Eulàlia Tubau, E1DOS Dinamització Social. 10.00h. Presentació de l'anàlisi i la diagnosi dels equipaments de Premià de Mar. A càrrec de l'equip redactor: Loles Herrero, arquitecta. 10.30h. Inici del debat . Moderat per E1DOS Dinamització Social. 12.00h Conclusions i tancament de la sessió. L'objectiu del moment de debat era doble. En un primer moment, en plenari, es van recollir aportacions, comentaris, etc., a la diagnosi presentada per l'equip redactor. En un segon moment els i les participants es van distribuir en 5 grups en els quals es va generar un debat tècnic en relació a la situació actual dels equipaments del municipi i quins elements caracteritzen i defineixen el sistema d'equipaments. A continuació recollim els resultats del debat que es va desenvolupar. En primer lloc, es presenten les observacions al document de diagnosi i inventari que els tècnics i tècniques municipals havien pogut estudiar prèviament i dels que, l'equip redactor, va presentar un resum a l'iniciar la reunió. En segon lloc, els resultats de la diagnosi elaborada pels propis tècnics/es municipals amb un resum del debat generat. Per últim, es presenten els resultats obtinguts dels qüestionaris d'avaluació individuals i el llistat de participants. En cursiva, l'equip que va moderar i transcriure les idees del debat, afegeix comentaris que facin més fidel i comprensible l'informe de resultats i les aportacions dels i les participants. Document elaborat per eidos@eidos-web.com APORTACIONS ALS DOCUMENTS D'ANÀLISI I DIAGNOSI PRESENTATS Respecte al treball fet fins ara i el procés d'elaboració del Pla d'Equipaments: - Felicitats! L'equip redactor ha trobat pràcticament tots els equipaments, locals, 3 etc. de Premià. No érem conscients que fossin tants. - Ha estat interessant per prendre consciència que el gestor d'un equipament ha de saber què li permet l'espai i que quan vol incorporar un nou ús, davant el dubte, hauria de preguntar als serveis territorials. - El Pla d'Equipaments de Premià s'està centrant i mirant a si mateix. En un municipi amb poc sòl però que és el segon municipi de més població de la comarca, caldria ampliar la unitat geogràfica i el context social de referència per poder prendre les millors decisions. El mercat no sedentari: - El document d'anàlisi diu que Premià de Mar compta amb 2 mercats a l'aire lliure, quan només en té un. L'altre es troba en territori de Premià de Dalt. Per part de les persones responsables de l'equip redactor s'apunta que en la diagnosi cal tenir en compte els equipaments que, tot i ser d'altres municipis, estan situats molt a prop i/o donen servei a la població. Estant d'acord en aquest punt, qui fa l'aportació planteja la necessitat de corregir aquest punt introduint el matís. - Es planteja el dubte de si el mercat no sedentari cobreix l'obligatorietat del proveïment, de si és suficient. - El seu funcionament està en perill (venedors no autoritzats, seguretat,...). El mercat municipal: - Resta pendent la ubicació a l'Associació Comerços Associats de Premià. - Nova ubicació del Mercat Municipal? - Accés planta subterrània?? El mercat municipal és un equipament amb deficiències serioses de seguretat i és un risc mantenir-lo en aquesta situació gaire més temps. Equipaments d'ús administratiu: - Hauria de quedar reflectida la necessitat real d'espai per serveis administratius. - No es reflecteix en el document el volum de públic atès i la concentració en un determinat moment que reben alguns espais. Es comenta l'exemple de l'època Document elaborat per eidos@eidos-web.com d'inscripcions escolars en el que és necessari un espai extraordinari que cal preveure. Una altra persona comenta que aquestes puntes s'han de gestionar però la manera pot ser tenir un espai compartit que qualsevol servei pot utilitzar en aquests moments puntuals. - La dispersió dels equipaments administratius (com la de la resta d'equipaments) suposa més costos, menor funcionalitat i menor possibilitat de crear sinèrgies. 4 - A la nau 2 del Gas hi ha Serveis Administratius, Ensenyament i el Centre de formació. Al document tècnic hi diu que treballen 7 persones però són mínim 10. Cal revisar aquesta dada pàg.42. - Es considera una necessitat expressada en el document de diagnosi i compartida per part de qui fa l'aportació, de racionalitzar els equipaments administratius, - Que l'ajuntament no tingui ascensor és un dèficit important. - La sala de plens, per llei, ha d'estar al mateix edifici que alcaldia. La situació actual ha de ser temporal. - Revisar document: Primilia Serveis és municipal. Serveis socials: - En els espais de serveis socials no queda reflectida la utilització real dels espais. A l'Inventari, falten activitats i serveis, per exemple, c/Mercè 75. - Al c/Unió, 40, la planta baixa està homologada per la Generalitat per un màxim de 15 persones, degut a un problema en les sortides, seguretat... - Taula Inclusió Social: Falta espai gran per utilitzar-lo com a magatzem i distribució d'aliments... - Actualment, l'àmbit dels serveis socials té serveis obligatoris definits legalment que no apareixen al document tècnic i que cal tenir en compte (llei acollida ­ servei d'acollida // llei contra la violència masclista ­ SIAD) El CAP: Afegir al document que és propietat de la Generalitat. Torrent Malet: L'equipament del PP3 previst per la brigada s'ha de considerar disponible. Nau 2 del Gas: hi ha Serveis Administratius, Ensenyament i el Centre de formació. Document elaborat per eidos@eidos-web.com Can Ferrerons: En el resum dels equipaments culturals caldria afegir-hi les restes romanes de Can Ferrerons ( prou importants). Una altra persona del grup creu que el tema de Can Ferrerons està ben enfocat en el document tècnic. L'Arxiu: El municipi necessita "posar en marxa" l'arxiu històric municipal a tots els 5 nivells (social, ensenyament, etc...). Es considera una mancança del municipi que a més té difícil solució en l'espai en el que actualment està ubicat l'arxiu. Les limitacions de l'equipament fa que sigui inviable una ampliació (entre altres problemes es comenta que part de l'edifici no suportaria el pes). L'oratori: Situació greu de l'oratori (per qüestions de seguretat). Cal insistir en la seva importància i gravetat de la situació. Can Sant Pere: Caldria afegir al document que es necessita una quantitat d'espai per magatzem equivalent a la que ara es té. Equipaments docents: El document no detecta en els equipaments docents el centre de formació activa ­PQPI- (nau 2 del Gas). Crematori: Afegir a la necessitat de tanatori Part econòmica La part econòmica del document té un problema de base i cal trobar- se amb Serveis Econòmics. Museu de l'Estampació: - El Museu és també un museu d'art, a més de ciència, tècnica i història. A més, així es contempla en el projecte museològic. L'arrel de l'aportació està en un comentari del document que diu que falta un centre d'art. - El museu té problemes de control ambiental. Una persona ho destaca com quelcom que desconeixia. En les següents aportacions es confirma que només una sala té aire acondicionat en un edifici que, per com està construït, és un "hivernacle". A més la radicació solar i la llum Document elaborat per eidos@eidos-web.com suposen un perjudici per les exposicions. El control de la llum és fonamental per a la conservació del tèxtil. Masia de Can Manent: també té problemes de control ambiental similars al museu. Centres polivalents: 6 - El document no detecta mancances en dotació d'equipament cultural polivalent quan si és una mancança per què dificulta la gestió i l'optimització de recursos. - És diferent tenir suficients m2 d'un tipus d'equipaments (estàndards), que analitzar la intensitat d'ús que se'n fa. Cal tenir en compte ambdós (qualitat versus quantitat). - L'ús que fan algunes entitats dels equipaments que tenen cedits és excloent, no permet un ús veritablement públic (que qualsevol hi pugui accedir). Accessibilitat: Existeixen problemes d'accessibilitat en molts equipaments que no surten reflectits en el document de diagnosi. Ús esportiu: Possibilitat d'adequació d'un equipament esportiu polivalent, amb prou capacitat per cobrir necessitats. Centre de dia: No existeix cap centre de dia concertat. Biblioteca: - Està molt allunyada, caldria facilitar l'accés a la biblioteca a través d'un autobús interurbà. - Actualment fa funcions d'equipament cultural fóra de l'àmbit que li és propi. És completament necessari una persona que faci funcions d'ajudant de serveis. Document elaborat per eidos@eidos-web.com VISIÓ TÈCNICA DE LA SITUACIÓ DELS EQUIPAMENTS IDEESMAJORITÀRIES (recollimsotaaquesttítollesideesquevansercompartidespertotselsgrupsdedebat) 7 Gran dispersió dels equipaments amb el que això suposa en terme de costos, dèficits, poc aprofitament (p.ex. dels serveis administratius i també d'altres àmbits). Apropiació dels equipaments per part de les entitats un cop se'ls cedeix l'ús (problemes, exclusivitat...). Manca (o es fa de forma insuficient) una planificació física, conceptual o funcional i econòmica prèvia a la construcció d'un equipament o la ubicació d'un servei en un equipament. Es comenta que aquest element és una de les causes i/o està relacionat amb els següents elements que també configuren la situació actual dels equipaments: Manca coordinació en aquesta planificació, no es fa de forma tranversal Es considera una idea bàsica a millorar Falta una mirada horitzontal en la que les decisions es prenguin tenint en compte els altres departaments. No es tenen prou en compte els elements que poden generar els futurs problemes. Abans d'inaugurar l'equipament ja estem pensant quins usos diferents dels previstos pot tenir). A vegades es re-utilitzen edificis, cosa que es considera positiva, però sense contemplar que adequar-lo al nou ús és molt difícil o impossible. No es té suficientment en compte la rendibilitat econòmica i social. S'estan utilitzant equipaments que no compleixen els requisits de seguretat ni tenen les condicions adequades (mercat, oratori, cooperativa ­Sant Pau, 13-, edifici del segle). No es fa una planificació supra-municipal amb el que es generen duplicitats i mancances que serien més fàcil de resoldre conjuntament amb pobles veïns, si es projectés l'ús amb aquest criteri, etc. Document elaborat per eidos@eidos-web.com Tot i que la necessitat de mirar més enllà de Premià és més compartida, no tothom veu factibles o està d'acord amb els matisos de la idea (moltes vegades els municipis veïns no volen, etc) Manca coherència en la gestió dels equipaments. Accions contradictòries o diferents segons els departaments. 8 Es considera un element molt relacionat amb la idea de que falta coordinació, no hi ha un debat en el que es comparteixen els criteris que utilitzarà cada departament amb els equipaments que utilitza o gestiona. Es posa l'exemple de la diferència de criteri a l'hora de fer pagar per l'ús que fan les entitats dels espais. IDEESDEMENORCONSENS/REFLEXIONS/DUBTES Vendre o llogar el màxim d'equipaments possible per poder construir-ne de nous en millors condicions. Les opinions van anar des de l'acord al desacord explícit amb la proposta. Entre mig, algunes persones van comentar que no ha de ser un criteri de treball futur però sí pot ser una opció en algun cas concret. S'hauria de revisar el MIEM per ser excessiu i fruït d'una altra època. Tot i que existia bastant acord entre qui el coneixia, no es trobaven en la reunió persones del departament que poguessin defensar aquest document. Es va optar per traslladar la idea per a la consideració política i tècnica (a través d'aquest informe). Els equipaments són i han de ser polivalents i heterogenis però, es demana a l'equip redactor on estan els problemes o quins són els dèficits d'equipaments per col·lectius: falten equipaments per un col·lectiu concret? Pot ser cal plantejar-se si sobren coses: volent provocar... podem treure el camp de futbol i anar al de Premià de Dalt? Cal que l'associació dels 4x4 tingui cedit un local? Considerar si s'han d'aturar les cessions o canvis en equipaments fins que s'acabi el Pla d'Equipaments per no seguir reproduint els problemes identificats avui. Com lligaran les voluntats polítiques i les necessitats tècniques? Caldrà prioritzar les actuacions de futur. Document elaborat per eidos@eidos-web.com LA REUNIÓ EN IMATGES 9 Document elaborat per eidos@eidos-web.com AVALUACIÓ DE LA JORNADA A continuació es presenten els resultats obtinguts dels 21 qüestionaris d'avaluació recollits, per valorar de forma individual el desenvolupament de la jornada de debat. 10 Es proposava opinar sobre diferents aspectes, atorgant un 10 com a puntuació més alta i 1 com la més baixa (a excepció del ritme general). A més, hi havia dues preguntes obertes que feien referència a la qualificació del més valorat i a les crítiques a la sessió. Interès Claredat Dinàmica Interès del Oportunitat Tasca de presentació Total objectius adequada tema d'expressió dinamitzadores inicial 7,71 7,86 7,24 8,48 8,71 8,05 8,01 Ritme del taller Adequat (70%) Ràpid o Molt ràpid (30%) El que més va agradar, es va valorar positivament: Compartir idees amb altres departaments, transversalitat, pluralitat (6 persones). La dinamització i dinàmica de treball (5 persones). L'agilitat i claredat en la presentació (2 persones). L'agilitat, s'han respectat els temps (2 p