INFORME DE RESULTATS Debat amb el regidors i regidores de l'Ajuntament: Diagnosi del Pla d'Equipaments Premià de Mar, 24 d'octubre de 2011 Impulsat per: Amb el suport tècnic de: INTRODUCCIÓ El dilluns 24 d'octubre es va celebrar el taller de debat al que van assistir 16 regidors i regidores, dels 5 grups municipals amb representació al Ple. La sessió es plantejà amb un doble objectiu: facilitar informació i recollir les opinions dels representants polítics 2 municipals en relació a la situació actual dels equipaments del municipi per tal d'incorporar les seves aportacions a la diagnosi que s'està elaborant. La sessió es desenvolupà amb el següent programa: 19.0h. Benvinguda i presentació de la sessió. A càrrec de l'Alcalde Miquel Buch. 19.10h. Presentació del marc del debat: els plans d'equipaments. A càrrec de Montse Montalbo, Tècnica gestora de projectes, Servei d'Equipaments i Espai Públic, Diputació de Barcelona. 19.20h. Presentació de l'objectiu de la sessió i la dinàmica de treball. A càrrec d'Eulàlia Tubau, E1DOS Dinamització Social. 19.30h. Presentació de l'anàlisi i la diagnosi dels equipaments de Premià de Mar. A càrrec de l'equip redactor: Loles Herrero, arquitecta. 20.00h. Inici del debat . Moderat per E1DOS Dinamització Social. 21.15h Conclusions i tancament de la sessió. La segona part de la sessió tingué un doble objectiu. En primer lloc, promoure un espai on els i les regidors/es fessin aportacions, comentaris, etc., a la diagnosi presentada per l'equip redactor. En segon lloc, generar un cert debat compartit entre representants polítics dels diferents grups municipals, entorn la situació actual dels equipaments del municipi, quins elements caracteritzen i defineixen el sistema d'equipaments actual. Document elaborat per eidos@eidos-web.com El marc de la sessió: el procés de participació. Aquesta ha estat la segona sessió que es duu a terme en el marc del procés de participació que acompanya la redacció i elaboració del Pla d'Equipaments. El procés s'organitza en 2 fases: diagnosi i propostes. En aquesta primera fase de diagnosi 3 i durant el mes de novembre, s'informarà i recolliran aportacions de diferents perfils de població (joves i gent gran) de diferents àmbits (cultural i esportiu). Els debats de gent gran, cultura i esports es duran a terme en el marc dels Consells municipals que existeixen en aquests àmbits. En el cas dels joves, s'organitzarà una reunió específica en col·laboració amb la Regidoria de joventut. Així, a més de la participació de les persones amb responsabilitats municipals (tècnica i política) tindran una important presència les entitats. Es vol, d'aquesta manera, incorporar les opinions de la ciutadania organitzada (en tant que agents socials i en tant que responsables i usuaris d'equipaments). Incorporar la seva anàlisi i visió dels equipaments actuals, identificar les seves necessitats i la seva valoració de la situació actual seran els objectius principals de les sessions. Seguidament a aquesta primera fase, s'iniciarà la fase de propostes, quan es promourà la màxima obertura del procés, amb sessions d'informació i participació obertes a tota la ciutadania. El dia 21 amb la sessió pública de presentació de la diagnosi i el dia 26 de novembre amb una sessió de debat es començarà a parlar entorn quins han de ser els objectius i línies del pla. S'hi convidarà a participar a representants polítics, tècnics/ques municipals, entitats i veïns/es a títol individual. Altres canals per a fer aportacions seran: enquesta (que es distribuirà a través del Vila Primilia), facebook i web. A continuació recollim els resultats de la sessió. Primer, les aportacions i observacions al document de diagnosi que l'equip redactor va presentar de forma resumida a l'iniciar la reunió. Seguidament, els resultats de la diagnosi elaborada pels representats polítics municipals amb un resum del debat generat. Per últim, es presenten els resultats obtinguts dels qüestionaris d'avaluació individuals i el llistat de participants. En cursiva, l'equip que va moderar i transcriu les idees del debat, afegeix comentaris que facin més fidel i comprensible l'informe de resultats i les aportacions dels i les participants. Document elaborat per eidos@eidos-web.com RESULTATS DE LA SESSIÓ: APORTACIONS A LA DIAGNOSI APORTACIONS A L'ACTUAL SISTEMA D'EQUIPAMENTS: ELEMENTS DESTACATS, VALORACIONS GLOBALS 4 Nombre d'equipaments molt alt. Premià compta amb molts equipaments, petits i dispersos. Hi ha qui comenta que la percepció era que es disposava d'un elevat nombre d'equipaments, però no tants. Gran descentralització / dispersió dels serveis municipals. Aquesta era una idea plantejada i compartida pels diferents grups de debat. Aquesta reflexió es destaca principalment per als serveis administratius de l'Ajuntament. El cost de manteniment dels edificis actualment és un problema. Aquesta idea es vincula a la dispersió i descentralització dels equipaments. Cost econòmic dels equipaments i espais de lloguer (per ex. C/ Marina). La despesa econòmica que comporta el lloguer d'espais i equipaments és també un fet destacada per diversos grups. Caldrà per tant en la següent fase de propostes valorar la possibilitat de plantejar alternatives i formes de reduir aquests costos, mitjançant l'aprofitament i adequació d'equipaments de titularitat municipal. MANCANCES I NECESSITATS Dels equipaments actuals: Cementiri: - Hi ha un problema d'espai al cementiri: mancomunar, canvi de cultura... - Tenim un problema que sabem que no podem solucionar des de Premià de Mar. El mercat: - El mercat està en mal estat. Vàries persones posen el mercat com un dels espais als que cal donar alguna solució. Document elaborat per eidos@eidos-web.com L'oratori: S'hauria de tenir en compte, abordar: com el resoldrem, perquè en algun moment s'haurà de fer. Aquesta qüestió és també compartida pels diferents grups. S'està d'acord en què cal trobar una solució als problemes que s'identifiquen en l'espai cedit actualment per aquest ús. Les deficiències o problemàtiques apuntades en la diagnosi són de saturació 5 (gran afluència de persones) en alguns moments i dies assenyalats, que poden comportar per tant problemes de seguretat. Es comenta que amb la legislació actual és difícil que la solució vingui per la construcció d'un equipament en el terreny disponible per part del col·lectiu. De nous espais o equipaments: Mancances. Equipaments que es troben a faltar: - Casal/ espai per a joves - Ludoteca. Es posa com a exemple una ludoteca de Badalona, pel servei, ús... - Un segon CAP. - Un segon centre cívic, un espai polivalent, cívic, cultural, que pugui ser utilitzat per diversos col·lectius. - Centre de dia. En relació a aquest servei, es comenta que s'ha firmat un conveni pel qual es concerten 70 places (del Centre Residencial Ca n'Amell). - Una segona escola bressol El % d'escolarització infantil és molt alt, en comparació amb la mitja de Catalunya. Un nombre molt alt d'aquests nens i nenes van a escoles privades. Aquesta informació és apuntada per la tècnica referent del projecte per part de la Diputació. Arrel d'un comentari sobre que pot ser degut al perfil poblacional del municipi (el volum de classe obrera), l'equip tècnic responsable de la diagnosi precisa que si bé no ha dut a terme un anàlisi en profunditat del perfil poblacional i segments de població, aquest fet es pot atribuir també a classes mitges. Document elaborat per eidos@eidos-web.com OPORTUNITATS Possibilitats d'optimització d'alguns dels equipaments actuals, als quals es podria treure un major rendiment. Es mencionen diversos equipaments: - Nou Segle, 6 - Can Manent, - Sant Pau, 13, - Can Salomó - Museu de l'estampació. Es podria millorar i optimitzar la utilització del Museu, amb més activitats, aprofitant més els espais. Si es solucionessin alguns problemes que actualment té, seria una oportunitat, un molt bon recurs. Cal regularitzar l'ús dels equipaments cedits a de les entitats. És un problema l'apropiació de l'equipament. - Hi ha espais que utilitzen en exclusiva 1 o 2 entitats, com per ex., la Cambra Agrària. S'apunta la necessitat de revisar el tema dels espais utilitzats per entitats. Es comenta que, a més del criteri del nombre d'entitats que utilitzen un equipament, cal tenir en compte també altres qüestions. Per exemple, l'activitat i dinamisme de les entitats (el nombre de persones que assisteixen i participen a activitats, per exemple). Dispersió de les entitats. Possibilitat de treball en la unió d'entitats. Es planteja que fins ara, qui volia dur a terme alguna activitat, sovint creava una nova entitat en lloc de vincular-se a una entitat ja existent. S'apunta la necessitat o idoneïtat de promoure el camí invers, la cooperació, unió, entre entitats similars o que duguin a terme les mateixes activitats (citant com a exemple entitats esportives). El Teatre de l'Amistat: un nou equipament cultural per al municipi. Proposta: Relacionar l'activitat de la biblioteca amb l'activitat de l'arxiu: Document elaborat per eidos@eidos-web.com - Es podria traslladar a la biblioteca una part del fons de l'arxiu, creant un espai amb fons documental relacionat amb el municipi i l'entorn (més enllà de Premià de Mar). Creant aliances, un aprofitament i optimització mútua dels dos serveis / equipaments. 7 APUNTS FINALS: De la sessió se'n poden destacar 3 idees clau: - Cal optimitzar equipaments. Ja que aquesta és una idea compartida, es dibuixa doncs com una de les possibles línies del futur Pla d'Equipaments. - S'han apuntat una sèrie de mancances, en relació a equipaments existents actualment i també de nous usos, espais / equipaments. Caldrà apuntar, en el Pla, a quines d'aquestes mancances es vol i es pot donar resposta en els propers 10 anys, i de quina manera (mitjançant la construcció o habilitació de nous espais / equipaments, fent que aquests usos siguin assumits per equipaments actualment existents, ...). - Premià compta amb oportunitats reals, tangibles, d'invertir i millorar el sistema d'equipaments. Com un element important va aparèixer aquesta reflexió final. Document elaborat per eidos@eidos-web.com AVALUACIÓ DE LA JORNADA A continuació es presenten els resultats obtinguts dels 16 qüestionaris d'avaluació recollits valorant de forma individual diferents aspectes de la jornada de debat - amb un 10 com a puntuació més alta i 1 com la més baixa (a excepció del ritme general)- . 8 Interès de Claredat Dinàmica Interès del Oportunitat Tasca de presentació Total objectius adequada tema d'expressió dinamitzadores inicial 7,75 7,56 8,00 7,88 8,56 8,19 7,99 Ritme del taller Adequat (71,5%) Ràpid (14,3%), Lent o Molt ràpid (7,1%) Pregunta oberta 1: el que més va agradar, es va valorar positivament (13 respostes) El debat (2) S'escolta la nostra veu Llibertat d'expressar idees La participació. Organització per escoltar opinions de tothom (2) Les explicacions tècniques, de la diagnosi i el procés (3) L'exposició tècnica i dinamitzadora d'aquesta jornada de debat La diagnosi s'ha fet exhaustivament i ens permet tenir una radiografia clara dels equipaments dels que disposem. El personal, que és molt qualificat Ser tots els grups municipals Pregunta oberta 2: crítiques a la sessió (6 respostes) La manca de voluntat d'alguns representants polítics. Crec que haurien d'haver fet més jornades abans que aquesta. Manca de més jornades participatives entre tècnics i polítics. I evidentment ciutadans. No s'ha fet una radiografia de les necessitats de les entitats ni classificació d'aquestes.1 No s'ha plantejat la problemàtica de la subsistència econòmica de les entitats. Els resultats d'aquesta jornada són previsibles: tothom sap reconèixer les necessitats del poble, però les solucions no es mencionen. 1 En les properes sessions, amb els Consells Municipals de Gent gran, Cultura i Esports, i amb joves, es preveu identificar i recollir les seves necessitats (d'espais), la seva visió i valoració dels equipaments. Document elaborat per eidos@eidos-web.com PARTICIPANTS - per ordre alfabètic - Alfons Barreras Anna Maria Medina Antoni Subirà 9 Aurora Juvé Eloi Maristany Iban Díaz Imma Morales Joan Ribet Jordi Tomàs Josep Mª Anguera Marc Forés Marisa Ferreras Miquel Buch Moisès Sevillano Olga Safont Roser Roca Document elaborat per eidos@eidos-web.com