Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Territorials Activitats ACTA 3/2014 DE LA COMISSIÓ D'ESTUDI PER A LA REDACCIÓ DE L'AVANTPROJECTE DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE TERRASSES D'ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ O ASSIMILATS ALS ESPAIS PÚBLICS. Dia: 25-06-14 Hora de començament: 10:00 Hora d'acabament: 12:00 Lloc: Despatx Serveis Territorials Membres de la Mesa: President: Sr. Josep M. Anguera Monzó, regidor-delegat d'Activitats. Vocal: Sra. Aurora Juvé Lafuente, regidora del Grup Municipal del Partit Popular. Vocal: Sra. Francisca Noriega Domínguez, enginyera tècnica municipal. Vocal i Secretari: Sr. Francesc Domínguez Fernández, assessor jurídic de Serveis Territorials. 1. MODIFICACIONS RESULTANTS DE LA VALORACIÓ DEL DEBAT CIUTADÀ SOBRE L'ORDENANÇA El passat dijous dia 19 de juny es va dur a terme el debat ciutadà sobre l'ordenança de terrasses. Vist l'informe de resultats d'aquest debat, la Comissió d'Estudi acorda per unanimitat les següents modificacions a incorporar al text de l'avantprojecte: - S'afegeix a l'apartat de dies eventuals el següent paràgraf: "Els dies eventuals es podran utilitzar per: - Incrementar el nombre d'unitats dels mòduls d'una llicència en vigor. - Instal·lar una terrassa durant els dies escollits." - Es modifica l'article 7.1 per a dir que l'amplada mínima d'1,8 metres es compte des de la façana. - Es modifica l'horari d'inici de funcionament de les terrasses i es fixa en general a les 7:30 h. - Els dies de Festa Major l'horari de tancament de les terrasses serà fins a les 3:00h, coincidint amb l'horari legal de tancament dels establiments. - Els períodes de temporades seran els següents: o Temporada d'estiu: de l'1 d'abril al 31 d'octubre. o Temporada d'hivern: de l'1 de novembre al 31 de març. o Temporada anual: de l'1 de gener al 31 de desembre. W:\Dolors\Participació\Participació\Ordenança terrasses\actes Comissió Estudi (n. 3) ordenança terrasses.fd.docx Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Territorials Activitats o Caps de setmana d'estiu: de l'1 d'abril al 31 d'octubre. o Caps de setmana d'hivern: de l'1 de novembre al 31 de març. Dies eventuals: Es computaran com a dies eventuals els que es sol·licitin de forma esporàdica o no habitual amb motiu d'algun esdeveniment extraordinari, festa popular o circumstància incerta. Com a norma general, es podrà atorgar fins a un màxim de 10 dies. Respecte a la proposta de temporada especial estiu (1 de juny al 30 setembre), a la qual se li associa una ampliació de l'horari de tancament de la terrassa, s'ha considerat més apropiat mantenir l'horari establert fins al dia 15 de setembre, coincidint amb l'inici del curs escolar. - Ampliar el límit de l'article 9.1, d'ocupació de la terrassa en funció de l'aforament de l'establiment, fins al 75%. - Donar el següent redactat a l'article 3.d) Jardineres i testos: "Es podran autoritzar testos o jardineres de dimensions màximes 40x40 cm (amplada i alçada) de materials com la ceràmica, fosa, fusta o similar. L'arbust no podrà superar l'alçada màxima de 140 cm i es podran col·locar al llarg de l'ocupació de la terrassa, a la part externa de la vorera, a 40 cm del la calçada per tal de preservar o separar els usuaris de les terrasses de la mateixa. També es podran col·locar als laterals tant per delimitar la terrassa com per separar-les d'altres consecutives d'establiments diferents, en aquest cas la longitud de les mateixes no superarà els 40 cm per tal que es puguin retirar cada dia i guardar a l'interior de l'establiment, tot això sempre i quan aquestes no sobrepassin l'amplada màxima autoritzada i s'indiqui a la sol·licitud com a elements auxiliars de la terrassa." Pel que fa a la resta d'aportacions efectuades, la Comissió d'Estudi considera que no són admissibles per les raons següents: 1. Els horaris de la terrassa haurien de ser els mateixos que l'horari del bar Legalment l'horari màxim de tancament dels establiments de restauració està fixat en les 2:30h o les 3:00h, en funció de què sigui dies de diumenge a dijous o caps de setmana o vigílies de festa. Permetre establir, amb caràcter general, aquests horaris per al tancament de les terrasses no va en la línia de procurar la tranquil·litat i convivència veïnal amb mesures preventives. 2. Poder tancar la terrassa 1h després que acabin els actes dins del poble els dies especials de Festa Major, Sant Joan, festes de barri ... Els horaris màxim de tancament de l'establiment són els que estableix la normativa vigent d'horaris, és a dir, com ja s'ha dit, les 2:30h o les 3:00h, per tant, aquests constitueixen els límits legals que no es poden sobrepassar. W:\Dolors\Participació\Participació\Ordenança terrasses\actes Comissió Estudi (n. 3) ordenança terrasses.fd.docx Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Territorials Activitats 3. Els carrers del casc antic haurien de ser de vianants L'ocupació de la via pública amb la instal·lació de terrasses s'ha d'ajustar a la tipologia i característiques que actualment tenen els carrers del municipi. Així doncs, no essent els carrers del casc antic vials d'ús exclusiu de vianants, la instal·lació de terrasses ha de respectar la normativa d'accessibilitat i vetllar per les condicions de seguretat. 4. Permetre que els para-sols tinguin publicitat dels proveïdors i ampliar els colors permesos Es considera que la diversitat de proveïdors i, per tant, de publicitat, distorsionarà el paisatge urbà. Així mateix, cal evitar que l'espai de domini públic es pugui convertir en un gran aparador publicitari de marques comercials. Respecte a l'ampliació de colors permesos, s'estima que ha d'haver una mínima uniformitat de colors, amb la finalitat de no malmetre la visió paisatgística de l'entorn urbà, evitant que aquest es transformi en un puzle de colors de visió pot recomanable des de la perspectiva de la imatge urbana. 5. Permetre desar recollida la terrassa i no haver d'entrar-la al local i posar estructures fixes Un dels objectius de l'ordenança és que l'espai públic quedi lliure, per a l'ús i gaudi de tots els ciutadans, fora dels horaris d'ocupació de les terrasses, la qual cosa no s'aconseguiria si les instal·lacions es mantenen en la via pública de manera permanent. En tot cas, es considera que les estructures fixes només podrien ser acceptables en el cas de zona específica, determinada previ el corresponent estudi i valoració. 6. Deixar ancorar els para-sols sense posar impediments sempre i quan es faci bé L'ancoratge dels para-sols està previst a l'ordenança, però només en els supòsits que pels serveis tècnics municipals es consideri la seva conveniència per motius de seguretat. Són els serveis tècnics municipals qui ha de valorar i controlar les actuacions que requereixin qualsevol tipus d'obra o instal·lació que comporti una acció directa sobre la via pública, com potser la perforació del paviment. 7. Sol·licitud de l'establiment "Ànec Groc" de poder posar les taules al porxo quan plou No es considera acceptable traslladar la ubicació de la terrassa en funció de la meteorologia. Per altra banda, la ubicació de les taules i cadires en el porxo significaria una reducció de l'espai que els vianants poden utilitzar per a resguardar-se de la pluja. I no es pot oblidar que s'està ocupant espais d'ús públic i, per tant, de preferència per a l'ús i el gaudi de tots els ciutadans. 8. Observacions sobre la ubicació i distància de les jardineres i sobre la distància de la terrassa respecte la façana W:\Dolors\Participació\Participació\Ordenança terrasses\actes Comissió Estudi (n. 3) ordenança terrasses.fd.docx Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Territorials Activitats S'ha donat un nou redactat a la lletra d) de l'article 3, relativa a les jardineres i testos i s'ha modificat l'article 7.1 per determinar que l'amplada mínima per a pas de vianants es mesura des de la façana. 9. Col·locació terrasses al costat de la façana en la zona específica d'Enric Granados/Can Farrerons i amb tancaments laterals i de sostre per obrir la terrassa a l'hivern En principi, les terrasses s'han de col·locar respectant la normativa d'accessibilitat, la qual estableix que s'han de separar de la façana 1,80 m per a permetre el pas de vianants. L'alternativa de col·locar-la pegada a la façana, en principi s'ha descartat, per tal de no haver d'exigir la realització d'obres d'adequació del paviment per possibilitar que es respecti la normativa abans esmentada pel que fa als invidents. Pel que fa als tancaments, atès que es tracta d'una zona específica, es considera que això es podria valorar previ el corresponent estudi, a la vista de les propostes que es puguin formular pels interessats. 10. Ocupació de més espai al carrer Torrent Santa Anna Es demana que l'espai de la riera, apart de l'espai des de la façana fins a l'inici de la terrassa, s'hauria de poder ocupar encara més. No s'admet aquesta proposta per estimar-se que el carrer Torrent Santa Anna és un carrer d'ús exclusiu destinat als vianants, per tant, ha de prevaldre aquesta utilització per davant d'una altra ocupació d'interès exclusivament privat. Així doncs, es considera que no és de rebut la petició d'ampliar l'ocupació ocupant el centre del passeig de vianants, essent així l'espai de l'ús privat de l'ocupació superior al destinat a l'ús i gaudi natural propi del domini públic. 11. Altres qüestions L'informe de resultats recull altres qüestions que corresponen valorar-se en tot cas en seu d'ordenances fiscals, com són: - Retornar les taxes dels dies eventuals quan per causa de la pluja no s'ha pogut posar la terrassa. - No pagar taxes pels dies eventuals. - Tornar els diners de les taxes que corresponguin pels dies de retirada temporal de la terrassa quan es demani per l'Ajuntament per motius d'obres al carrer, actes especials ... de l'article 5.4. 2. ALTRES MODIFICACIONS Analitzat i comentat l'article 12, el Sr. Domínguez manifesta que es podria interpretar el termini màxim de la llicència, amb les seves pròrrogues, en un doble sentit: que no es pot superar els 4 anys d'ocupació efectiva o que no es pot superar els 4 anys de temporada. Amb l'objecte d'evitar confusions i de dotar de més claredat al redactat, i W:\Dolors\Participació\Participació\Ordenança terrasses\actes Comissió Estudi (n. 3) ordenança terrasses.fd.docx Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Territorials Activitats essent la voluntat que no es superi els 4 anys de temporada, és a dir, que un cop concedida la llicència per a la temporada sol·licitada aquesta es pot prorrogar fins a tres vegades, el Sr. Domínguez proposa la següent redacció, en la qual també s'aprofita per dir que la llicència de dies eventuals no pot ser objecte de pròrroga: "Article 12. Condicions generals de la llicència 1. Les autoritzacions