Diagnosi del Pla Local de Joventut de Premià de Mar (2017-2021) Maig, 2017 DIAGNOSI PLJ Premià de Mar 2017-2020 2 Direcció i finançament: Oficina del Pla Jove Gerència de Serveis d'Igualtat i Ciutadania Àrea de Atenció a les Persones Encàrrec: Ajuntament de Premià de Mar Coordinació Tècnic de Diputació Realització: Consultoria i Estudis de la Fundació Pere Tarrés DIAGNOSI PLJ Premià de Mar 2017-2020 3 Índex 1 Introducció i metodologia ........................................................................................... 5 1.1 Presentació ......................................................................................................... 5 1.2 Context ................................................................................................................ 5 1.3 Objectius ............................................................................................................. 5 1.4 Univers d'estudi ................................................................................................... 6 1.5 Fases de treball ................................................................................................... 6 1.5.1 Fase preliminar ............................................................................................. 6 1.5.2 Sessió inicial del grup motor ......................................................................... 6 1.5.3 Treball de camp ............................................................................................ 7 1.5.4 Fase analítica i d'elaboració .......................................................................... 7 2 Dades sociodemogràfiques........................................................................................ 9 3 Panoràmica de la joventut de Premià de Mar........................................................... 13 3.1 Cohesió social i vertebració territorial ................................................................ 13 3.1.1 Anàlisi de les polítiques de cohesió social i vertebració territorial juvenils ... 13 3.1.2 Anàlisi de la realitat juvenil en matèria de cohesió social i vertebració territorial .............................................................................................................. 14 3.2 Participació........................................................................................................ 18 3.2.1 Anàlisi de les polítiques de participació juvenil ............................................ 18 3.2.2 Anàlisi de la realitat juvenil en matèria de participació ................................ 19 3.3 Educació ........................................................................................................... 23 3.3.1 Anàlisi de les polítiques d'educació juvenil .................................................. 23 3.3.2 Anàlisi de la realitat juvenil en matèria d'educació ...................................... 25 3.4.1 Anàlisi de les polítiques de cultura, esport i oci inclusiu juvenil ................... 27 3.4.2 Anàlisi de la realitat juvenil en matèria cultura, esport i oci inclusiu ............. 29 3.5 Salut .................................................................................................................. 31 3.5.1 Anàlisi de les polítiques de salut juvenil ...................................................... 31 3.5.2 Anàlisi de la realitat juvenil en matèria de salut ........................................... 32 3.6 Ocupació ........................................................................................................... 35 3.6.1 Anàlisi de les polítiques d'ocupació juvenil .................................................. 35 3.6.2 Anàlisi de la realitat juvenil en matèria d'ocupació ...................................... 37 3.7 Habitatge ........................................................................................................... 39 3.7.1 Anàlisi de les polítiques d'habitatge juvenil ................................................. 39 3.7.2 Anàlisi de la realitat juvenil en matèria d'habitatge ...................................... 39 4 Conclusions ............................................................................................................. 41 4.1 Cohesió social i vertebració territorial ................................................................ 41 4.2 Participació........................................................................................................ 42 DIAGNOSI PLJ Premià de Mar 2017-2020 4 4.3 Educació ........................................................................................................... 43 4.4 Cultura, esport i oci inclusiu ............................................................................... 43 4.5 Salut .................................................................................................................. 44 4.6 Ocupació ........................................................................................................... 45 4.7 Habitatge ........................................................................................................... 45 DIAGNOSI PLJ Premià de Mar 2017-2020 5 1 Introducció i metodologia 1.1 Presentació El present document dóna resposta a l'encàrrec de la Diputació de Barcelona de donar suport i assistència tècnica a l'Ajuntament de Premià de Mar per elaborar la diagnosi del propi pla local de joventut. La diagnosi ha estat concebuda d'acord amb els principis, els valors i les pautes metodològiques que marquen la Llei 33/2010 de polítiques de joventut de Catalunya, el Pla nacional de joventut de Catalunya 2010-2020 i els documents d'orientació publicats per l'Agència Catalana de la Joventut i l'Observatori Català de la Joventut. Així, els principis de participació i d'integralitat estructuren la diagnosi a través de les etapes i de la configuració d'un procés participatiu del qual han format part 15 persones entre joves associats i no associats, tècnics i altres treballadors públics de l'Ajuntament i càrrecs electes. Paral·lelament, els principis de qualitat i de transformació s'expressen a través de l'ús continuat de tècniques contrastades de recollida d'informació i de l'enfocament de la diagnosi en aquelles àrees d'acció política que els participants del grup motor han determinat com a prioritàries. L'esperit de diàleg i la vocació de consens amb els agents locals han guiat l'acció del suport tècnic i garanteixen que la visió de la realitat juvenil al municipi aportada per la diagnosi és rigorosa i fefaent. 1.2 Context L'Ajuntament de Premià de Mar ha elaborat plans de joventut de manera regular al llarg dels últims anys. Els plans en qüestió incorporen un recull de les dades socio- demogràfiques principals del municipi i n'estudien la realitat de la joventut i les polítiques públiques d'àmbit juvenil. D'altra banda, aborden els reptes juvenils de manera no prioritària però sí incorporen una avaluació de les actuacions anteriorment dutes a terme. 1.3 Objectius Com indica la Guia per elaborar la diagnosi del pla local de joventut (ACJ, 2011), l'objectiu fonamental d'una diagnosi és aconseguir que l'anàlisi efectuat generi un coneixement del punt de partida que permeti orientar de manera eficaç el disseny del propi pla local i la concepció de les polítiques que hi estan associades. En conseqüència, la present diagnosi ha estudiat tant la realitat juvenil com les polítiques públiques que afecten a la joventut del municipi, focalitzant el grup de discussió, les entrevistes i l'anàlisi posterior en les qüestions prioritzades per part del grup motor: la cohesió social i territorial, la participació juvenil i l'ocupació DIAGNOSI PLJ Premià de Mar 2017-2020 6 1.4 Univers d'estudi El Pla Nacional de la Joventut de Catalunya (PNJCat) determina que la població jove és aquella que s'inclou en la franja d'edat compresa entre els 16 i els 29 anys. Tanmateix, per permetre una major adaptació a les necessitats del territori, el mateix PNJCat permet que cada pla local de joventut determini la pròpia franja d'edat d'aplicació. Per decisió de l'equip local de joventut, la diagnosi del pla local de joventut de Premià de Mar estudia la població compresa entre els 12 i els 29 anys. 1.5 Fases de treball 1.5.1 Fase preliminar La fase preliminar comença el 27 de setembre de 2016 amb la reunió d'inici de servei. L'entrevista exploratòria que s'hi duu a terme amb la tècnica i el regidor de joventut permet efectuar una primera recollida d'informació, planificar el procés de diagnosi i requerir la documentació necessària. Durant aquesta fase també es duu a terme la prediagnosi, una àmplia revisió dels documents que han estat finalment proporcionats i de les estadístiques demogràfiques, laborals, educatives, d'habitatge i de participació que l'IDESCAT i la Diputació de Barcelona, a través del programa Hermes, posen a lliure disposició. El resultats de la prediagnosi es plasmen en un document que és presentat durant la sessió inicial del grup motor. 1.5.2 Sessió inicial del grup motor El grup motor és un equip format pels principals agents juvenils del municipi que té per finalitat efectuar un seguiment del procés d'elaboració del pla, garantint l'existència d'un interlocutor estable a la regidoria de joventut i a l'equip de suport tècnic. Per reforçar la representativitat del grup motor, s'acorda que la seva composició reculli la diversitat de les realitats associatives i incorpori membres de l'equip tècnic municipal i/o comarcal. Per enfortir-ne la coresponsabilitat i promoure el treball en xarxa cada sessió és buidada i el contingut és retornat als integrants del grup. Durant del procés de diagnosi el grup motor és concebut i convocat a un taller de participació que es duu a terme el 24 de novembre de 2016. En aquesta reunió inicial hi assisteixen 6 persones en representació de l'equip tècnic municipal i altres treballadors públics, i joves associats. Després de la presentació dels assistents i de l'exposició dels resultats de la prediagnosi, el taller comença amb un primer intercanvi d'opinions sobre l'estat de la joventut al municipi. Acte seguit, es demana als assistents que indiquin els èxits i les necessitats de millora. Les qüestions sorgides s'agrupen per àrees temàtiques i es duu a terme una discussió en profunditat de cadascuna d'elles. Al final de la sessió es realitza una dinàmica de grup dirigida a identificar les àrees d'acció pública que han d'ésser considerades prioritàries. DIAGNOSI PLJ Premià de Mar 2017-2020 7 A Premià de Mar el grup motor decideix que el proper pla de joventut proposi estratègies i programes polítics encaminats a promoure la cohesió social i territorial, la participació juvenil i l'ocupació. La diagnosi es centra doncs en aquests aspectes, si bé també s'hi tindran en compte les altres àrees d'actuació. 1.5.3 Treball de camp El treball de camp de la diagnosi ha estat concebut per estimular la reflexió dels participants al voltant de les diferents qüestions que afecten el jovent i afavorir la priorització d'aquelles qüestions considerades més importants per, acte seguit, poder- les analitzar en profunditat. D'acord amb els principis de participació i d'integralitat, aquest aprofundiment es duu a terme mitjançant diferents grups de discussió amb els agents principals del municipi. Els grups de discussió són dissenyats en col·laboració amb els responsables de joventut de l'Ajuntament. Respecte dels grups de joves, l'equip de suport tècnic en proposa una composició equilibrada, i la persona referent en matèria de joventut, que coneix els actors locals personalment, proposa les persones concretes i les convoca als grups de discussió. Respecte del grup de tècnics, s'intenta convocar tots aquells professionals que estiguin en contacte amb els joves del municipi. Finalment també es realitza un grup de discussió amb polítics de l'Ajuntament. Tanmateix, aquests grups de discussió no s'empren només per posar idees o propostes en discussió, sinó que serveixen també per recollir informacions ulteriors sobre l'estat de la joventut i de les polítiques juvenils. A Premià de Mar es van convocar els següents grups de discussió: · Un grup de discussió de joves entre 12 i 19 anys. Hi van assistir 2 adolescents. · Un grup de discussió de joves entre 19 i 29 anys. Va comptar amb l'assistència de 3 joves. · Un grup d'anàlisi de polítiques públiques d'àmbit juvenil amb tècnics i altres treballadors públics municipals. Hi van assistir 4 persones. · Un grup de polítics de l'Ajuntament de Premià de Mar. Va comptar amb l'assistència de 2 regidors, en representació del govern i de l'oposició. Aquests grups de discussió van comptar també amb la presència de la tècnica de joventut i la tècnica de participació. 1.5.4 Fase analítica i d'elaboració La fase d'anàlisi i d'elaboració és una fase transversal que abraça gairebé tota la diagnosi. L'anàlisi de la informació recollida comença efectivament després de l'entrevista exploratòria inicial, que permet obtenir una primera comprensió del context local i planificar les etapes de recollida d'informació. Acte seguit, s'analitzen en profunditat els documents públics proporcionats per la persona referent local, es duu a terme una recerca estadística i s'elabora la prediagnosi. Així, la prediagnosi s'enllaça amb el buidat del taller de participació dut a terme amb el grup motor per preparar els guions dels grups de discussió. Finalment, tota la informació recollida al llarg dels grups de discussió i de les entrevistes és analitzada i agrupada per àrees temàtiques vinculades als reptes polítics que el grup motor ha prioritzat. Només en aquest moment comença efectivament l'elaboració del document que acabarà exposant la diagnosi. DIAGNOSI PLJ Premià de Mar 2017-2020 8 1.6 Quadre sintètic de les tècniques emprades per a la recollida d'informació Tècnica de recollida d'informació Descripció Entrevista exploratòria Tècnica i Regidor de Joventut Revisió documental Plans locals de joventut, memòries, avaluacions, informes del Consell Comarcal Anàlisi de dades estadístiques secundàries Idescat i Hermes Grup Motor 1 sessió amb 6 participants Grup de discussió (tècnics) 1 sessió amb 4 assistents Grup de discussió (joves) 2 sessions amb 5 assistents Grup de discussió (polítics) 1 sessió amb 2 participants 1.7 Estructura El document de diagnosi es divideix en quatre apartats. Primerament, la introducció emmarca l'elaboració de la diagnosi en el context local i planteja la metodologia emprada per a la seva elaboració. Acte seguit, un breu apartat incorpora les dades demogràfiques principals relatives al municipi de Premià de Mar. El tercer apartat configura la diagnosi pròpiament dita, analitzant l'estat de la joventut a partir dels resultats del procés participatiu i d'un estudi documental i de dades estadístiques secundàries. De manera especial, s'hi duu a terme una priorització dels reptes polítics i s'hi exposen les necessitats detectades al llarg de l'estudi, incloent-hi nombroses propostes d'abordatge que orienten i faciliten la fase de disseny posterior. Finalment, la conclusió incorpora una síntesi executiva de les qüestions principals estudiades. DIAGNOSI PLJ Premià de Mar 2017-2020 9 2 Dades sociodemogràfiques Aquest capítol recull les dades sociodemogràfiques principals que fan referència a la situació de la joventut al municipi. Segons el padró municipal d'habitants Premià de Mar disposa d'una població de 27.866 habitants (2016), sent el segon municipi