ACTA DE L'ÀGORA JOVE "SOLUCIONEM" Premià de Mar, 6 de febrer de 2018 Impulsat per: Amb el suport tècnic de: PRESENTACIÓ L'Ajuntament de Premià de Mar està impulsant l'elaboració d'un nou Pla Jove, un document que detallarà les polítiques de joventut (d'entre 12 i 29 anys) de l'ajuntament pels pròxims quatre anys. Dins de les tasques desenvolupades per a la seva elaboració, s'ha avaluat ja el Pla Anterior (2012-2016) i redactat la diagnosi que recull les necessitats i fortaleses dels joves de Premià de Mar. Durant la fase de propostes, i amb l'objectiu d'incorporar el màxim d'aportacions i visions diferents per tal d'ajustar el Pla a la realitat juvenil, es van realitzar diverses activitats, com són: una sessió de debat amb el personal tècnic de l'Ajuntament, i una sessió de debat amb joves. En aquestes sessions es van compartir les accions exitoses que ja s'estan portant a terme, i es van construir conjuntament noves actuacions possibles a incorporar al Pla. Així mateix, es va recollir també l'opinió de diversos joves, mitjançant una informadora que es va situar en diferents punts de la ciutat (pavelló municipal, estació de tren i sortida de l'institut). 2 Com a resultat d'aquesta fase, es van recollir diverses propostes que es van recopilar en un document de treball, el qual es va presentar en una sessió amb representants polítics. Els objectius d'aquella sessió eren presentar el procés de debat realitzat, contrastar les propostes recollides durant el procés, i proposar-ne de noves. Posteriorment a aquella sessió, i incorporant les aportacions que els representants polítics varen fer, es va organitzar una darrera àgora jove, amb l'objectiu de fer un últim contrast de les accions recollides i incloses al Pla. Aquest document recull els resultats d'aquesta àgora jove realitzada el dia 6 de febrer de 2018 i que va comptar amb la participació d'una persona. Document elaborat per contacta@eidos.social RESULTATS DE LA SESSIÓ A continuació, es recullen les propostes i comentaris realitzats a algunes accions incloses a l'esborrany de Pla Jove, dins de cada àmbit en els que està estructurat: Participació, Habitatge, Cohesió social i vertebració territorial, Educació, Ocupació, Cultura, esport i oci inclusiu, i Salut. Participació En relació amb l'acció: "Incrementar la presència de l'Ajuntament en diverses xarxes socials" Comentari: - Es considera molt important desenvolupar aquesta acció, ja que les xarxes socials són eines de relació d'ús quotidià per part dels joves, i que utilitzen també per a informar-se. 3 En relació amb l'acció: "Organitzar xerrades i activitats en els centres educatius sobre les accions que realitza l'Ajuntament i que estan dirigides a la població més jove" Comentari: - Els joves volen donar la seva opinió sobre els temes que els importa, però no sempre saben que poden fer-ho i com. Es proposa explicar als centres com poden participar i com es tradueixen en la seva realitat temes com la participació, la cohesió social, la desigualtat, l'ocupació... De vegades, es poden percebre com llunyans i d'adults però són temes que els afecta. En relació amb l'acció: "Crear o adaptar un espai físic com a Espai jove o de referència per als joves" Comentari: - És necessari que les i els joves de Premià disposin d'un espai físic de trobada on poder trobar-se amb altres persones, organitzar activitats, compartir estudi o passar l'estona. La joventut s'hauria "d'apropiar" d'aquest espai (se l'haurien de sentir com a propi), i s'hauria de convertir en un lloc d'acollida. Document elaborat per contacta@eidos.social Habitatge Comentari general a l'àmbit d'habitatge: És important poder facilitar l'accés de les persones joves a l'habitatge, encara que es veu difícil com poder-ho solucionar. Cohesió social i vertebració territorial Comentaris: - Entre els i les joves existeix força desigualtat, especialment molt masclisme. És necessari visibilitzar aquestes situacions de desigualtat i de vulnerabilitat perquè totes les joves se solidaritzin i s'ho sentin més proper. - És complicat que les persones més joves s'impliquin en temes relacionats amb la cohesió social, bé perquè es desconeix la realitat propera o bé perquè es creu que és propi de persones adultes i que no els afecta, però cal ser conscients que els i les joves també tenen molt a dir. 4 Noves propostes: Realitzar accions de visibilització de les situacions de desigualtat i vulnerabilitat. Entre els joves existeixen situacions de desigualtat, masclisme... L'objectiu és apropar aquestes situacions als joves, que les reconeguin, comprenguin les causes i les transformin o se solidaritzin amb les persones que les pateixen. S'entén que l'IES podria ser l'espai on realitzar aquesta acció. Educació Comentaris: - L'àmbit més proper a les i els joves és el centre educatiu; per això caldria que tots els temes tinguessin una relació directa amb l'àmbit de l'educació. Es percep com la primera porta de contacte amb els temes que els afectaran directament. Document elaborat per contacta@eidos.social Ocupació En relació amb l'acció: "Mantenir els tallers d'orientació i recerca de feina als instituts." Comentari: - S'han realitzat diverses xerrades a l'institut; concretament, es recorda una que va oferir un sindicat sobre els drets dels treballadors i que es valora de forma positiva. Cal reforçar aquestes actuacions dins l'àmbit de l'educació i incorporar nous continguts, perquè a partir dels 16 anys ja es pot accedir al mercat laboral, i es desconeix com elaborar un currículum, per exemple. Noves propostes: Oferir aquest tipus de continguts als alumnes de 4art d'ESO. Actualment s'hi realitzen xerrades que són interessants. Es proposa reforçar aquests continguts als IES, tenint en compte les possibilitats d'ocupació estable, però també que part de l'alumnat treballarà als estius o caps de setmana i necessitaran tenir un currículum, conèixer un contracte de treball o com suplir la manca d'experiència. 5 Cultura, esport i oci inclusiu En relació amb l'acció: "Potenciar el projecte d'oci i formació Joves en acció" Comentari: - Es valora de forma positiva el projecte, tot i que es percep que no té molt d'èxit de participació. És complicat que les i els joves participin, cosa que acaben fent quan les activitats que s'ofereixen són molt atractives o bé perquè es participa acompanyada d'algun amic o amiga. Noves propostes: Repensar el sistema de difusió d'aquestes activitats. És necessari fer més difusió, però que no sigui en paper. Es considera que aquest projecte genera molta despesa en paper, i es prefereix disposar de la informació en format digital, fet que facilita la viralitat i poder-ho compartir. Document elaborat per contacta@eidos.social En relació amb l'acció: "Crear una oferta d'oci dirigida a joves amb mobilitat reduïda o discapacitats funcionals, o fer que les activitats existents estiguin adaptades a les seves necessitats." Comentari: - Es comparteix que més que crear una oferta d'oci específica, fet que posaria de manifest les diferències, caldria garantir que les activitats culturals, esportives i lúdiques que ja s'organitzen estiguin adaptades a les i els joves amb mobilitat reduïda o discapacitats funcionals. Salut En relació amb l'acció: "Repensar com s'està duent a terme el suport en l'àmbit de la salut als centres educatius." Comentari: - Tenir en compte que els joves cerquen la informació sobre aquests temes a les xarxes i internet. Cal conèixer aquests continguts per, a més de donar informació, aclarir contradiccions i falses informacions. 6 En relació amb l'acció: "Promoure l'alimentació saludable als centres formatius, sobretot a la cantina de l'institut." Comentari: - Tot i que la promoció de l'alimentació saludable a la cantina de l'institut és molt necessària, cal mantenir una petita oferta dels productes que ara existeixen, doncs en cas d'eliminar-ho tot es podrien generar queixes. Per això, caldria garantir i ampliar de forma progressiva les opcions saludables en el menjar que s'ofereix a la cantina i a les màquines de dispensar menjar de l'institut i les escoles. I conscienciar als i les joves de la importància de l'alimentació i ampliar la difusió d'aquests hàbits als adults que decideixen sobre l'alimentació dels joves. Document elaborat per contacta@eidos.social