1 ACTA DE L'ÀGORA JOVE IMAGINEM Premià de Mar, 25 d'octubre de 2017 Impulsat per: Amb el suport tècnic de: Document elaborat per contacta@eidos.social PRESENTACIÓ L'Ajuntament de Premià de Mar està elaborant un nou Pla Jove, un document que detallarà les polítiques de joventut (d'entre 12 i 29 anys) de l'Ajuntament pels pròxims quatre anys. Dins de les tasques desenvolupades per a la seva elaboració, s'ha avaluat ja el Pla Anterior (2012-2016) i redactat la diagnosi que recull les necessitats i fortaleses dels joves de Premià de Mar. Ara és el moment d'iniciar la fase de propostes i recollir el màxim d'aportacions i visions diferents per tal d'ajustar el Pla a la realitat juvenil. Dins aquesta fase de propostes es va preveure organitzar una sessió de debat amb els i les joves, amb l'objectiu de construir conjuntament noves actuacions possibles. Aquest document recull els resultats del debat al qual van participar 6 joves, el dia 25 d'octubre de 2017 a Can Manent. 2 Document elaborat per contacta@eidos.social RESULTATS DEL DEBAT A continuació es recullen les propostes d'actuacions a incloure al Pla Jove. Així mateix, i per facilitar el debat, els àmbits de treball del Pla es van agrupar en quatre grans blocs, sota els que es presenten les propostes i aportacions realitzades. Participació i cohesió social Reservar un espai jove Entès com un espai on poder-se trobar, compartir necessitats, motivacions i arrelar-se al territori. Un espai físic, per una banda, que servís per donar resposta a necessitats que puguin tenir els i les joves: un espai on poder estudiar, trobar-se amb altres, tenir un estudi de gravació, etc. A partir de compartir l'espai físic, les persones que hi 3 anessin podrien trobar resposta a alguna de les seves necessitats, i a partir d'aquí generar un espai de trobada, concretar activitats comunes i compartir motivacions (per exemple, la festa major pot ser una motivació). Encara que en aquest espai poguessin trobar persones de referència que els oferissin suport, cal tenir present que la joventut té molta energia i necessitat de crear, i que disposar d'un espai autogestionat els ajudaria a apropiar-se realment del territori, crear xarxa i cohesió entre el col·lectiu. Aquest espai hauria de respectar l'equilibri entre oferir suport i recursos per part d'una o unes persones de referència, i possibilitar l'autogestió de l'espai. Document elaborat per contacta@eidos.social Disposar de persones de referència i d'una motivació Per augmentar la participació caldria algú que unís als joves i vehiculés la seva motivació. Caldria disposar d'algú proper al col·lectiu, més enllà de l'espai virtual, que els pogués oferir suport i informació sobre què succeeix al municipi, la seva història, els recursos existents, etc., que els possibilités conèixer el municipi i, d'aquesta manera, arrelar-se i identificar-se amb ell. Es posa d'exemple el Projecte Rossinyol1 que es desenvolupa a Barcelona. Mitjançant aquest projecte, es fan parelles entre un/a estudiant universitari i un noi o noia en situació de vulnerabilitat, per tal d'oferir-li suport, convertir-se en un referent més proper, i fer activitats junts (per exemple, ajudar-lo a fer els deures, anar a un museu, etc.). Es podria desenvolupar una activitat similar per cohesionar joves de diferents edats i procedents de diferents cultures, fet que permetria la cohesió amb diferents col·lectius i, a més, conèixer alguna cosa sobre la seva cultura d'origen. 4 Crear un Consell de joves Es podria crear un consell que es reunís amb certa periodicitat, sobretot centrat a potenciar l'associacionisme. Fins al moment els i les joves no s'han sentit identificats amb l'Ajuntament, i per això tenir un consell de joves on estiguessin representants podria convertir-se en el seu referent de l'administració municipal, a més que se sentirien escoltats. 1 Rossinyol Barcelona és un projecte de mentoria entre un estudiant universitari voluntari i nois i noies preadolescents, que es desenvolupa en l'àmbit del lleure i fora de l'escola. Vol afavorir la cohesió social i la igualtat d'oportunitats pels nois i noies que hi participen, així com l'intercanvi i el foment de la multiculturalitat, la descoberta i la responsabilitat de l'estudiant universitari. (http://serveisolidari.org/ca/quefem/MENTORIA/ROSSINYOL/) Document elaborat per contacta@eidos.social Oferir suport pel curs de monitors Oferir el curs de monitors de forma gratuïta o subvencionar una part. És una manera de vincular-te i entrar a formar xarxa, connectar amb altres persones, i compartir valors. Cohesió territorial i habitatge Es considera maca la part del nucli antic, però a partir de la Gran Via es creu que empitjora el paisatge urbà. Hi ha molta densitat al municipi, i poca presència d'espai verd. Això provoca que les persones es concentrin en determinats punts i sorgeixin conflictes de tot tipus (baralles entre joves, entre adults, drogues, etc.). Es produeixen conflictes perquè es tenen visions oposades respecte a l'espai públic: persones que pensen que és públic, seu, i que 5 per tant poden fer en ell el què vulguin; i persones que justament perquè és un espai de tots, cal conservar-ho i tenir-lo en bones condicions. Les places són un espai important que els joves utilitzen per trobar-se i compartir. Actuar a l'espai de la Gran Via S'ha de fer més atractiu l'espai de Gran Via perquè convidi a passejar-hi. Per exemple, posant música al carrer (com es fa actualment per Nadal), intentant millorar les voreres, oferint ajudes per a la rehabilitació d'edificis, etc. Es tracta de millorar visualment la Gran Via per a convertir-la en un espai amable i acollidor. La Gran Via és un dels espais on surten els joves els divendres tarda i caps de setmana, i per això caldria millorar-la. Document elaborat per contacta@eidos.social Per exemple, es podrien fer proves pilot en què els caps de setmana es tanqui, sigui només per al pas dels vianants, i es puguin realitzar activitats al carrer, i instal·lar terrasses i/o botigues al carrer. En relació amb la possibilitat de fer la Gran Via només per a vianants, s'està d'acord però consideren que abans caldria fer aparcaments alternatius per les zones properes (ara mateix hi ha pàrquings a la Gran Via i s'hauria d'estudiar com facilitar l'accés), i actuar sobre el sentit de circulació dels carrers del voltant (la Gran Via és una via de sortida cap a Mataró). Com es deia, actualment hi ha pàrquings i zones per aparcar en aquest carrer (pàrquing de supermercats, mercat, zona blava, etc.) que es podrien veure afectats. Es podrien posar pilons que pugen i baixen per a facilitar l'accés dels veïns. Millorar el Passeig Marítim Hi ha poca llum, especialment a partir de les 17 h. 6 Es va comentar en algun Ple de l'Ajuntament que hi ha problemes per a millorar la il·luminació. És una actuació que requereix del vist-i-plau de l'estat, però també de la Generalitat de Catalunya i d'ADIF (per la via del tren), doncs la il·luminació pot afectar el tren. S'ha demanat fa anys, però costa trobar un acord. Es comenta, per altra banda, que seria interessant que el Passeig Marítim tingués continuació fins a Vilassar. Habilitar la parada de tren de la zona de l'Institut És una zona molt apartada de la resta del municipi, motiu pel qual es creu que faria falta una parada de tren, doncs els alumnes han de travessar tot el municipi per arribar a classe. Hi havia previst un baixador a la zona de Can Pou. Premià hauria de poder tenir dues estacions, igual que Masnou. Document elaborat per contacta@eidos.social Incentivar l'ús de la bicicleta Construir un carril bici i no incentivar l'ús de les bicis no té sentit. Potser es podria posar un servei bicing, ja que hi ha joves que es mouen pel municipi mitjançant aquest sistema de transport. Es podria incentivar el seu ús, i plantejar-se la possibilitat de fer una targeta d'estudiant amb descomptes. Milloraria les comunicacions, permetria fer-ne ús a les persones amb pocs recursos que no es poden comprar una bicicleta, reduir robatoris, i reduir la utilització de vehicles de motor. Redistribuir els equipaments En l'imaginari futur de disposar de nous equipaments d'aquí a uns anys, caldria tenir en compte la redistribució dels mateixos per arribar a altres barris que no són el centre. Quan es va obrir la biblioteca va haver-hi queixes sobre la seva localització, però la veritat és que qui ha de fer-ne ús, s'hi trasllada. Pot ser una 7 idea de futur, però que cal tenir en compte: redistribuir-los i millorar la connexió entre ells amb transport públic i alternatiu. És necessari disposar d'espais per sobre la Gran Via. En aquest sentit, Can Salomó seria espai de referència ideal que permetria acollir diversos usos. Podria ser un espai d'ús polivalent, per famílies, per realitzar reunions, xerrades, que fos obert i proper, etc. Al projecte Ajuntament Jove es va valorar fer un equipament per joves però, com en aquell moment no hi havia lloc on fer-lo, es va optar per defensar una altra proposta. Disposar d'un bus urbà Tenir un bus urbà amb una ruta al voltant de tot el municipi, que comuniqués els diferents equipaments. Disposar de transport públic permetria millorar la connexió entre barris, perquè les carreteres tallen molt el municipi. Document elaborat per contacta@eidos.social Oferir suport per l'accés a l'habitatge Existeixen diverses subvencions de moltes administracions diferents (en l'àmbit europeu, de Diputació, etc.) per a la rehabilitació i recuperació d'habitatges. A Premià s'hauria de potenciar aquesta recuperació d'edificis, ja que permetria solucionar l'existència d'edificis buits i ampliar l'oferta d'habitatge dirigida a la població jove. En aquest sentit, es comenta també que es desconeixen els recursos existents en temes d'habitatge (fins i tot es desconeix si l'Ajuntament té regidoria d'Habitatge). Una manera de donar aquest suport, seria centralitzar aquesta informació i donar- la a conèixer. Des de la dinamització, s'informa que en un altre dels debats del Pla Jove, s'ha proposta, per solucionar el tema de l'habitatge jove, desenvolupar un projecte per compartir pis amb la gent gran viu sola2. Consideren que seria una bona proposta, tot i que no dóna resposta a la necessitat d'habitatge per part dels joves que es volen independitzar. 8 Educació i ocupació En relació amb l'institut, es comenta que la direcció és molt rígida i poc plural, i que no facilita sentir-se acollit, doncs posa impediments per a realitzar activitats, posar cartells, fer-se seu el centre, participar en les mobilitzacions estudiantils, etc. No és només un enfocament polític, sinó el tarannà de la seva direcció. 2 Com el programa Viure i Conviure que desenvolupen diverses universitats, desenvolupat per la Fundació Catalunya La Pedrera (http://fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/viure-i-conviure/estudiants) Document elaborat per contacta@eidos.social Revisar i millorar les ajudes per a llibres i fomentar la reutilització L'Ajuntament ofereix ajudes econòmiques per pagar llibres de l'institut, però es proposa que, per posar en valor aquesta iniciativa, així com de forma general la cultura i l'educació, s'ofereixi l'ajuda a canvi d'alguna activitat de voluntariat. Tanmateix, no tots els participants hi estan d'acord perquè es considera que algunes persones no se sumarien a la iniciativa i que perdria el seu propòsit que és ajudar a qui ho necessita. Més enllà d'aquestes ajudes, es proposa la reutilització de llibres com una fórmula millor. Millorar l'aspecte de l'Institut per fer-lo més acollidor L'institut és molt gran i amb classes molt denses, amb molts alumnes. No és gens amable a la vista, i és depriment, fet que desmotiva. No sembla una escola viva, és molt gris i molt fosca. Té 9 aspecte de presó amb reixes a les finestres, i l'edifici s'hauria de reformar perquè està en mal estat. Respecte a la ràtio, hi ha molts alumnes pel poc espai disponible. A l'haver tancat l'altre institut que hi havia, ha augmentat la càrrega de feina dels docents existents, fet que provoca reduir la dedicació dels professors a la diversitat i a l'alumnat en general. Document elaborat per contacta@eidos.social Desenvolupar projectes d'aprenentatge i serveis Promoure projectes d'aprenentatge i serveis. Mitjançant aquests projectes, l'institut es vincula amb el territori i les entitats del municipi. Es generen projectes dins les aules i es donen continguts a classe, però es complementen amb sortides fora de l'aula per conèixer iniciatives que s'estan duent a terme al municipi. És un projecte de col·la