1 ACTA DE L'ÀGORA TÈCNICA Premià de Mar, 25 d'octubre de 2017 Impulsat per: Amb el suport tècnic de: Document elaborat per contacta@eidos.social PRESENTACIÓ L'Ajuntament de Premià de Mar està impulsant l'elaboració d'un nou Pla Jove, un document que detallarà les polítiques de joventut (d'entre 12 i 29 anys) de l'ajuntament pels pròxims quatre anys. Dins de les tasques desenvolupades per a la seva elaboració, s'ha avaluat ja el Pla Anterior (2012-2016) i redactat la diagnosi que recull les necessitats i fortaleses dels joves de Premià de Mar. Ara és el moment d'iniciar la fase de propostes i recollir el màxim d'aportacions i visions diferents per tal d'ajustar el Pla a la realitat juvenil. Dins aquesta fase de propostes es va preveure organitzar una sessió de debat amb el personal tècnic de l'Ajuntament, amb l'objectiu d'escoltar i compartir les accions que ja s'estan portant a terme des de les diferents àrees de l'organització municipal, però també construir conjuntament noves actuacions possibles. Aquest document recull els resultats del debat al qual van participar 12 tècnics i tècniques municipals, el dia 25 d'octubre de 2017. 2 Document elaborat per contacta@eidos.social RESULTATS DEL DEBAT A continuació es recullen les propostes d'actuacions a incloure al Pla Jove, estructurades pels àmbits de treball del Pla. Així mateix, s'indica si ja és una acció que s'està portant a terme (indicada en verd) o, al contrari, és nova (indicada en taronja). Participació Ajuntament Jove Lidera: Joventut. Projecte dirigit a alumnes de 3r de l'ESO, amb l'objectiu de, a partir de la seva pròpia vivència i de compartir les seves preocupacions, construir un projecte que després es dóna a conèixer a la resta de la ciutadania. Per exemple, l'any passat es van treballar temes com la manca de respecte cap a la diversitat. 3 Espai jove [nova] Lidera: Joventut. Es detecta en el debat que existeix una necessitat per part del col·lectiu jove, i la dificultat de l'administració de poder arribar a ells. Cal una major i millor comunicació, per poder atreure la població jove i fer que s'apropi a l'administració. Per aquest motiu, diverses propostes anaven encaminades a crear un espai de referència pel jovent, amb l'acompanyament de personal de l'administració. Un espai - virtual o físic - on ser ells mateixos, que es puguin sentir acollits i acompanyats, i en el què poder compartir les seves inquietuds i fer arribar les seves necessitats. Es tracta d'una proposta formulada, de diverses maneres, per diversos participants de la sessió. Les següents aportacions es podrien considerar de forma complementària o per separat: Document elaborat per contacta@eidos.social Espai físic Amb exclusivitat de la població jove, però en la que puguin organitzar també activitats amb altres sectors de la ciutadania. L'espai podria incloure un bar o serveis mínims de vending (ja es determinaria mitjançant el procés de debat). Un espai on es puguin sentir acollits, participar en activitats, organitzar tallers, però també on puguin fer els deures i trobar-se amb d'altres joves. La configuració i els usos de l'espai es concretarien mitjançant un procés participatiu. Espai virtual de referència Es tracta de trobar el punt en comú que els aplegui: actualment és la comunicació online i mitjançant xarxes socials. S'hauria de crear un espai virtual de trobada, previ a l'espai físic o que el complementi, on també tinguin un cert marge de decisió. Un espai atractiu, lleuger i amè. 4 Possiblement, amb referents i professionals de cada àrea. Espais de participació en equipaments i Consell de Joventut Amb l'objectiu d'apropar les polítiques i actuacions municipals als joves, crear espais de participació en equipaments on ja acudeixen (per exemple, escola de música, biblioteca, etc.). En cada equipament, doncs, existiria un referent per atendre les seves necessitats i escoltar les seves idees. Aquests referents formarien part d'un Consell de Joventut o Assemblea de Joves, que relacionés i coordinés aquesta participació en diversos punts del territori, i que permetés la interrelació entre joves de diferents parts del municipi. Espai on puguin ser Un espai on "puguin ser ells mateixos", on desenvolupar el pensament crític, expressar emocions, on es puguin expressar en llibertat i se sentin escoltats. Hauria de tenir l'acompanyament de referents de Document elaborat per contacta@eidos.social l'administració que puguin connectar amb ells, que els orientin laboralment, etc. Es podrien aprofitar espais existents o crear un de nou, però mantenint clar l'objectiu que és treballar amb els jove s de manera transversal, escoltar les seves necessitats i acompanyar cadascuna de les facetes de la seva vida. A més, ha de ser un espai flexible, per treballar amb el jovent, cal evitar la rigidesa, l'estructuració de l'administració. Com transmet la imatge, "cal trencar motlles". Referents municipals Relacionat amb la proposta anterior, es comparteix la necessitat de treballar de manera transversal totes les facetes de la població més jove, i determinar referents municipals a qui adreçar-se. Aquests referents hauria de poder donar resposta no només en l'espai físic sinó també en el virtual. Estratègia de comunicació [nova] 5 Lidera: Comunicació, Alcaldia. Per tal de donar resposta a la dificultat d'arribar a la població juvenil, es considera que caldria una estratègia de comunicació municipal que establís els canals i missatges adients per arribar a la població més jove. Caldria que hi hagués un responsable, una figura que ho liderés, que hauria de dedicar unes dues hores diàries, i que s'hauria d'encarregar de "traduir" els missatges per arribar als més joves i aplicar, així, una línia de comunicació conjunta amb la resta de comunicació municipal. Aquesta persona no té per què dependre de Premsa, però sí que ha d'estar estretament coordinada amb l'àrea per tal de coordinar la política comunicativa i les accions que es duen a terme. Document elaborat per contacta@eidos.social Habitatge Pisos compartits amb gent gran [nova] Lidera: Gent gran. Iniciativa que s'ha dut a terme en altres llocs. Es tractaria d'aplicar a Premià el programa mitjançant el qual les persones grans que viuen soles ofereixen habitació a joves, i dóna una convivència intergeneracional. D'aquesta manera, els joves s'independitzen i la persona gran no està sola. L'Ajuntament hauria d'obrir un espai per facilitar la comunicació entre persones que disposen de pis i els joves que el busquen. La proposta intenta donar resposta a la manca de terreny per edificar habitatge social al municipi. Cohesió social i vertebració territorial 6 Estimar no fa mal Lidera: Igualtat, en col·laboració amb Ensenyament. Tallers adreçats a alumnes de l'ESO i del Centre obert, que aquest any també s'ofereix a Joves en Acció. Formen part d'un programa de la Generalitat, de l'Institut Català de les Dones, en relació amb la violència masclista. Dirigit a noies i nois. Funcionen força bé i hi ha molta demanda. Portes obertes del Centre Obert Lidera: Centre Obert "Entorn Jove". Els divendres de 16 a 18 h, el Centre Obert "Entorn Jove" utilitza les pistes esportives de l'Escola Verge de Montserrat per a diverses activitats dels infants i adolescents del mateix centre. Com que es busca ampliar la difusió i donar a conèixer el Centre, a partir de les 18 h es dóna la possibilitat a què hi participin Document elaborat per contacta@eidos.social també altres joves que no formen part del centre, organitzant així una activitat de portes obertes. Educador/a a la Biblioteca Martí Rosselló Lidera: Biblioteca Martí Rosselló. Un cop analitzada la situació i problemàtiques que existien a la biblioteca, es va decidir incloure un suport per a facilitar la convivència social, que es va formalitzar mitjançant la contractació d'una educadora social. Aquesta és una oportunitat per arribar a un col·lectiu que hi viu i estudia al voltant del barri Cotet. Educació Formació musical amb textos Lidera: Ensenyament. Es tracta d'un projecte comunitari que es treballa conjuntament amb docents 7 dels centres educatius. S'ofereix des de l'escola bressol fins a batxillerat. Amb els alumnes de batxillerat, es treballa a les classes la vida del compositor i un text musical en concret. Posteriorment, acudeixen a l'Escola de Música i presenten el que han treballat. Aquesta mateixa trobada finalitza amb la interpretació de la peça musical per part dels alumnes de l'escola de Música. Aquest any, s'ha acordat amb la Ràdio que s'emetrà l'activitat en directe. Ocupació Tallers de recerca de feina als instituts Lidera: Promoció econòmica. Tallers dirigits a alumnes de cicles formatius que es realitza a l'institut, amb l'objectiu d'orientar-los en la recerca de feina. Així mateix, també se'ls ofereix suport i se'ls ensenya com fer un currículum. Document elaborat per contacta@eidos.social Formació ocupacional professionalitzadora Lidera: Promoció econòmica. Programa dirigit al conjunt de la població, però que funciona bé amb els més joves. Mitjançant aquest programa, s'ofereix una primera experiència professional en l'empresa. Aquesta formació consta d'un 60% de les hores en formació i un 40% de pràctiques, i també es dedica un 5% de les hores per formar-se en anglès. Fa un temps es va intentar desenvolupar una experiència directament amb els joves però no es va poder executar per manca d'alumnes. També es comenta que potser els canals informatius utilitzats no van ser els adequats per arribar-hi a la població més jove. "Fem ocupació" per joves Lidera: Promoció econòmica. Programa del SOC (no anual) que contempla una part formativa (de 90 a 150 hores) i una de treball (contracte de mínim 6 mesos de feina). Dirigit a joves de 18 a 29 anys, empadronats a Premià, en situació d'atur, i que no estiguin estudiant. Es tracta de joves que tenen estudis de l'ESO o batxillerat, i que no 8 han continuat amb els seus estudis i tenen dubtes sobre com accedir a una feina. Una de les lliçons apreses d'aquest programa és que funciona molt bé fer el seguiment dels joves dins de l'empresa. El seguiment es fa en un entorn de feina normalitzat (no és un contracte de pràctiques, sinó contracte normal), i es realitza per part de tècnics municipals i del tutor que tenen a l'empresa. Els joves valoren molt bé la tasca d'intermediació i suport que es realitza des de l'Ajuntament en aquest acompanyament. Primer s'ha de buscar l'oferta laboral i cobrir-la amb una persona jove; un cop incorporat a la feina es comença la formació, que té un potent component online. Acompanyament previ a la feina [nova] Lidera: Suport de l'Ajuntament per orientar a la persona jove i construir junts un itinerari individualitzat que connecti amb les seves Document elaborat per contacta@eidos.social necessitats. En aquest acompanyament també es treballarien valors com l'autonomia i la responsabilitat. Proposta lligada amb la dels referents municipals adaptats a les diferents àrees del jovent. Cultura, esport i oci inclusiu InserVela Lidera: Serveis Socials. Projecte adreçat a joves d'entre 16 i 25 anys que es troben en situació de vulnerabilitat social. Participant en aquest projecte els permet obtenir un certificat federatiu de monitor col·laborador i un certificat de curs de manteniment d'embarcacions, a més d'una primera experiència laboral. És una oportunitat de formació i inserció laboral a través de l'esport de la vela. El projecte està organitzat per l'Ajuntament de Premià, la Federació Catalana de 9 Vela i Clubs Nàutics (l'edició passada el de Premià, i enguany el de Mataró). Després de la formació se'ls fa una avaluació senzilla, i els que la passen poden optar per un contracte durant els mesos d'estiu. Aquest any han participat 9 alumnes. Mitjançant la vela també poden aprendre valors com la disciplina, ordre, responsabilitat, etc., que es treballen amb l'educadora del programa que els acompanya. Trencar barreres econòmiques per donar pas a la cultura [nova] Lidera: Per intentar donar resposta a aquells joves que volen participar en activitats culturals, com l'escola de música, però que no s'ho poden permetre per manca de recursos econòmics. Es proposa organitzar jornades o activitats obertes per tal d'obtenir recursos econòmics, que destinarien a ells mateixos per fer front als costos de les activitats culturals. Document elaborat per contacta@eidos.social Nous equipaments esportius per a joves [nova] Lidera: Es proposa oferir un espai al jovent que vol fer esport ja que a les places no s'hi pot jugar a pilota, i al pavelló està ocupat per entitats i fer practicar esport federat. Actualment, s'ofereix el pati de l'Escola La Lió per fer esport però es considera insuficient. Salut Tallers de benestar emocional Lidera: Tallers sobre benestar emocional, dirigits a alumnes de primària i secundària. A més de la realització dels tallers, a càrrec de professionals que ajuden a fer emergir les emocions dels alumnes, es facilita material als docents perquè ho puguin seguir treballant a l'escola. Es fan sobre diversos temes com a