INFORME DE RESULTATS (sessió I): DEBAT CIUTADÀ SOBRE EL PORT Premià de Mar 24 d'octubre de 2015 Impulsat per: Amb el suport tècnic de: PRESENTACIÓ El dia 24 d'octubre, es va dur a terme la primera sessió del debat del Port de Premià de Mar per tal de reflexionar sobre aspectes específics del projecte com són els accessos al port (concretament el pas rodat des de la N-II i el pas soterrat de vianants del carrer Santiago Rusiñol), els usos i activitats que es podrien donar en l'espai públic (zona verda, passeig marítim, carrers interiors i aparcaments, passeig del contradic), possibles continguts pels dos edificis públics (equipaments) i finalment definir altres activitats públiques que s'hi podrien fer en el futur. Unes 30 persones van assistir a la trobada. El Sr. Antoni Subirà, Regidor d'Urbanisme i Espais Públics de l'Ajuntament va iniciar i donar la benvinguda als assistents. Posteriorment Yolanda Jiménez d'EIDOS Dinamització Social, va presentar els objectius de la sessió i la metodologia establerta pel treball en grup. Així mateix, algunes preguntes van ser formulades pels i les assistents per clarificar els objectius d'aquesta trobada a les quals es fan fer els aclariments següents. Aquests trobada s'emmarca en el projecte de transformació del Port de Premià en el qual hi conflueixen diferents actors (Ajuntament, Generalitat, Marina Port Premià SL, l'Estat) i on el paper 1 de l'ajuntament és limitat. D'altra banda, existeix un planejament aprovat definitivament (Pla Especial del Port aprovat al 2010). Aquests fets limiten els temes sobre els quals tant l'ajuntament com la ciutadania pot incidir, d'aquí que el debat es trobi limitat a temes específics. Les persones assistents, manifesten el seu desacord amb aquesta situació i demanen poder discutir sobre tots els aspectes del port. Des de l'organització de la trobada, s'informa que cal tenir en compte que els temes oberts a debats són aquells sobre els quals la ciutadania tindrà més capacitat d'incidència però es poden recollir i analitzar aportacions sobre altres temes dels establerts en el debat. En aquest informe es poden trobar els resultats d'aquesta primera trobada que s'estructuren de la manera següent. Un primer apartat amb les aportacions relacionades amb els accessos del port (rodats i de vianants) seguit de les propostes específiques que van sorgir en quant a usos i activitats a cadascun dels 3 grups de treball ciutadà. Document elaborat per eidos@eidos-web.com RESULTATS DEL TALLER PER GRUP A continuació es presenten les principals idees i el resum del debats protagonitzats per les persones que van participar en els tres grups. GRUP VERMELL CRITERIS DESITJABLES EN LA PROPOSTA D'ACCÉS RODAT AL PORT DES DE LA N-II Abans d'enunciar i descriure els criteris d'accés rodat al port des de la N-II, els membres del grup vermell han exposat que la seva posició és no construir cap nova rotonda a la N-II. Consideren que cal vetllar per la pacificació de la N-II i per això prefereixen mantenir el planejament actual. Entenen que la construcció d'un pas rodat incrementaria el volum de trànsit i tindria efectes negatius sobre diferents aspectes (mobilitat, impacte visual i acústic, etc.). Tot així, en el cas que es construeixi, hauria de tenir en compte els següents criteris: Evitar el màxim que afecti la mobilitat mobilitat del poble i de la zona Hi ha un consens general que l'opció d'accés rodat al port no pot afectar negativament els 2 fluxos actuals de trànsit a la N-II ni la mobilitat interna dels barris. Cal evitar la formació de congestions i la derivació del trànsit cap a carrers estrets o secundaris del poble. A més, apunten que a prop de la zona on s'ha previst el pas rodat hi ha camins escolars que els infants i les famílies acostumen a fer. Per això és necessari salvaguardar-los. Minimitzar l'impacte visual i acústic Els membres del grup consideren que les característiques del pas rodat han de respectar l'entorn i el descans del veïnat. A partir d'aquí sorgeixen algunes idees concretes de com fer-lo com més soterrat es pugui i evitant murs. Tenir en compte les les zones inundables Es comenta que el Pla de mobilitat urbana de Premià de Mar contempla les zones inundables situades a la part litoral del poble. Cal tenir-les en compte i evitar construir el pas rodat a prop. A més, sorgeix la reflexió que en general, tota la part de costa presenta risc d'inundació i per tant, caldrà tenir-ho en compte i preveure algun sistema de bombeig o buidat d'aigua. Document elaborat per eidos@eidos-web.com Respectar l'opció del del baixador de Can Pou Els membres del grup aposten per mantenir la possibilitat que en un futur es pugui fer ús del baixador de tren de la zona de Can Pou. Per això, aposten perquè la construcció del pas rodat no comprometi aquesta opció. Mantenir la zona verda del parc de Can Fitó Fitó Per als participants del grup és important respectar l'àrea verda del parc de Can Fitó. De fet, proposen mantenir el mateix arbrat i fins i tot cobrir el pas del parc de tal d'incrementar la zona verda actual. Situar el pas rodat fora de la zona urbana Es proposa localitzar el pas rodat entre Premià de Mar i Vilassar de Mar, fora de zones habitades. Fer una via de sortida del port paral·lela a la N- N-II Per tal de distribuir la circulació i minimitzar els impactes sobre la mobilitat vial, es proposa fer una rampa de sortida del port que connecti amb un vial paral·lel a la NII. Evitar que el vial d'entrada al port envaeixi la platja Un altre criteri important és que l'accés al port tingui en menor impacte sobre el litoral, per 3 tant, es proposa que les infraestructures que connectin la N-II amb la zona del port ocupin espai de platja. Menor ocupació possible del passeig marítim per part del vial d'entrada al port. ACCESSOS AL PORT: PAS SOTERRAT DE VIANANTS AL CARRER SANTIAGO RUSIÑOL Opció C Després d'estudiar les dues opcions de pas soterrat de vianants al carrer Santiago Rusiñol, els membres del grup vermell comenten que les dues opcions tenen avantatges i inconvenients. En general, es prefereix el concepte de l'opció A, tant pel que fa a les característiques del pas soterrat com a la idea estètica en global. Això no obstant, són conscients que el fet de prescindir de dos carrils de sortida a la N-II causaria complicacions en el trànsit de cotxes. Pel que fa a l'opció B, es reconeix que és més viable perquè manté dos dels tres carrils de sortida a la N-II. Per això, aposten per una opció C que contingui els elements positius de cadascuna. Document elaborat per eidos@eidos-web.com Mantenir dos carrils de sortida per a vehicles a la N- N-II El carrer de Santiago Rusiñol és un dels dos únics punts de sortida a la N-II en direcció a Mataró. Per tant, es considera important mantenir almenys dos carrils, tal i com s'apunta en l'opció B. Fer un pas soterrani ampli i obert amb rampa poc pronunciada pronunciada Es prefereixen les característiques del pas soterrani de l'opció A, és a dir, que la rampa per a vianants sigui ampla i poc pronunciada. A més, també consideren important que es prevegi un carril bici. USOS I ACTIVITATS A L'ESPAI PÚBLIC ZONA VERDA VERDA/PASSEIG MARÍTIM Com a punt previ a l'elaboració i discussió de propostes específiques, el grup deixa constància que aposten per un model de port on es desenvolupi una activitat relacionada amb el mar. També mostren el seu desacord amb la possibilitat que el port acabi esdevenint un centre comercial. Concebre el passeig marítim en la seva totalitat Els membre del grup estan d'acord que el passeig de Premià de Mar s'ha d'entendre com un 4 continu, des del Masnou i fins a Vilassar de Mar. Per tant, les millores no es poden limitar a la zona del port, sinó que s'han d'estendre a tot el passeig. Seguint amb aquesta idea, es proposa instal·lar una passarel·la de fusta al llarg de tot el recorregut. Millorar la la il·luminació del passeig Seguint la idea del passeig marítim com un continu, una de les propostes concretes és augmentar l'enllumenat en tota la zona litoral del poble. Emprar materials no agressius i sostenibles Es proposa que els materials que es facin servir tant per a la construcció dels edificis com de la resta d'estructures causin el menor impacte possible sobre el medi ambient. Preveure espais d'ombra Es remarca que és important que hi hagi zones d'ombra al llarg del passeig marítim. Una de les idees que sorgeixen en aquesta línia és instal·lar-hi pèrgoles. Plantar vegetació autòctona i sostenible Es considera important que la vegetació de la zona sigui coherent amb l'ecosistema, per això cal que les plantes i arbres siguin autòctons. A més, la sostenibilitat és un altre criteri que els Document elaborat per eidos@eidos-web.com membres del grup remarquen. Apunten que cal preveure un reg sostenible i una proposta és instal·lar cobertes aljub als edificis del port per tal de recollir i aprofitar les aigües pluvials. Construir un "espai- "espai-àgora" Es proposa destinar una part del passeig a fer un teatre o espai àgora on la gent es pugui trobar i desenvolupar activitats de diferents tipus. CARRERS INTERIORS I APARCAMENT APARCAMENT Comptar amb el nombre d'aparcaments necessaris per a la clientela dels comerços Els membres del grup estan d'acord que els diferents comerços que se situïn al port han de garantir prou espai en les seves instal·lacions per tal de no condicionar els aparcaments per a altres activitats (com per exemple, anar a la platja o a passejar). En aquesta línia, també consideren important que l'aparcament dels carrers dels barris propers al port no es vegi afectat. Aparcament gratuït S'obre un debat respecte si l'aparcament de la zona del port hauria de ser gratuït o no. Tal i com s'ha apuntat anteriorment, hi ha acord que els comerços han de proveir espais d'aparcament per a la pròpia clientela. Sent així, consideren que la resta de les places per 5 aparcar podrien ser gratuïtes. Tot i així, es matisa que caldria preveure places reservades a usuaris i usuàries de la marina. Introduir Introduir vegetació a la zona d'aparcaments Es proposa intercalar vegetació amb les superfícies de la zona de l'aparcament. PASSEIG DEL CONTRADIC Concebre el contradic com una extensió del passeig marítim S'entén que aquesta part del contradic suposa una continuació del passeig i per tant, es proposa mantenir els mateixos criteris quant a vegetació i mobilitat (tancat a la circulació de vehicles a motor). Document elaborat per eidos@eidos-web.com Instal·lar- Instal·lar-hi el punt de subministrament de combustible per a embarcacions Es parla que cal preveure els punts de subministrament de benzina per als vaixells. Una possibilitat és posar-lo en la punta del contradic. Es matisa que la instal·lació haurà de fer-se minimitzant l'impacte visual i ambiental. En aquest punt sorgeix un debat entorn a l'itinerari que haurien de seguir els camions proveïdors. Hi ha acord en el fet que cal evitar que envaeixin el passeig del contradic i per tant, caldrà valorar altres alternatives de pas. EDIFICIS PÚBLICS (EQUIPAMENTS) Fer un estudi per determinar les necessitats necessitats d'espais als equipaments El grup considera que no compta amb prou informació com per opinar sobre els usos i activitats que es podrien desenvolupar als edificis públics previstos. Per això, plantegen que s'elabori un estudi global per conèixer les necessitats d'espais en tots els equipaments del poble i així poder distribuir-los entre tota la xarxa, incloent-hi aquests nous. Obrir un espai participatiu per definir els usos i activitats dels equipaments Hi ha un acord general que un cop els equipaments estiguin acabats, caldria obrir espais participatius per decidir amb la ciutadania els usos i activitats, comptant amb la informació de l'estudi de diagnosi esmentat anteriorment. 6 Destinar un equipament a temes relacionats amb el mar Sense prejudici de les propostes anteriors, s'avancen algunes idees concretes d'activitats que s'hi podrien desenvolupar. Es parla de fer una escola del mar on es pugui treballar i donar a conèixer activitats relacionades amb el mar, com per exemple conferències. Una idea similar és fer una escola de pesca des d'on es potenciï i es dignifiqui la pesca tradicional. Protegir el búnquer soterrat Es recorda que en aquesta zona hi ha un búnquer soterrat que està catalogat com a bé cultural. Es considera que caldria protegir-lo i potenciar-lo. Una proposta en aquest sentit és museïtzar- lo. PÚBLIQUES QUE S'HI PODRIEN FER EN EL FUTUR ALTRES ACTIVITATS PÚBLIQUES Val a dir que no va haver-hi temps suficient per discutir i consensuar les aportacions d'aquest punt. Per tant, a continuació s'exposen algunes idees que van sorgir, però que no es van poder debatre amb profunditat. Programar activitats culturals a "l'espai àgora" àgora" Seguint amb la idea de destinar una zona del port a fer un "espai àgora", es proposa que s'hi puguin organitzar activitats socioculturals. Document elaborat per eidos@eidos-web.com Ubicar instal·lacions de vòlei vòlei platja a la zona de llevant Es planteja destinar una zona sobre la sorra, a la part de llevant per instal·lar-hi pistes de vòlei i altres esports de platja. Preveure zones delimitades per a diferents diferents activitats Es parla de preveure espais per a infants, zona de pic-nic, etc. ALTRES APORTACIONS Al llarg del debat sorgeixen propostes relacionades amb altres temes generals del port. En aquest sentit, es considera adient comptar amb els usuaris i usuàries de la marina per definir les característiques de les instal·lacions nàutiques. Algunes propostes concretes són: - Habilitar un espai destinar al magatzem de les embarcacions dels infants. - Garantir l'accessibilitat en tot el port, amb especial atenció als infants amb mobilitat reduïda. - Preveure un espai polivalent a l'edifici del Club Nàutic. 7 Document elaborat per eidos@eidos-web.com GRUP VERD CRITERIS DESITJABLES EN LA PROPOSTA D'ACCÉS RODAT AL PORT DES DE LA N-II Cal esmentar que aquells participants de la plataforma comparteixen els seus criteris amb la resta del grup que hi està d'acord. S'intercanvien punts de vist