INFORME DE RESULTATS (sessió II): DEBAT CIUTADÀ SOBRE EL PORT Premià de Mar 29 d'octubre de 2015 Impulsat per: Amb el suport tècnic de: PRESENTACIÓ El dia 29 d'octubre, es va dur a terme la segona sessió del debat del Port de Premià de Mar per reflexionar sobre aspectes específics del projecte com són els accessos al port (concretament el pas rodat des de la N-II i el pas soterrat de vianants del carrer Santiago Rusiñol), els usos i activitats que es podrien donar en l'espai públic (zona verda, passeig marítim, carrers interiors i aparcaments, passeig del contradic), possibles continguts pels dos edificis públics (equipaments) i finalment definir altres activitats públiques que s'hi podrien fer en el futur. Unes 8 persones van assistir a la trobada que va ser oberta Yolanda Jiménez de Eidos Dinamització Social que va presentar els objectius de la sessió i la metodologia establerta pel treball en grup. Aquests trobada s'emmarca en el projecte de transformació del Port de Premià en el qual hi conflueixen diferents actors (Ajuntament, Generalitat, Marina Port Premià SL, l'Estat). D'altra banda, existeix un planejament aprovat definitivament (Pla Especial del Port aprovat al 2010) i una modificació puntual d'aquest aprovada inicialment al setembre de 2015. Aquests fets limiten els temes sobre els quals la ciutadania pot tenir capacitat d'incidència, d'aquí que el debat es trobi limitat a temes específics. En aquest informe es poden trobar els resultats d'aquesta segona trobada que s'estructuren de la manera següent. Un primer apartat amb les conclusions de la primera part del debat sobre accessos rodats i a peu, seguit d'un segon apartat on es recopilen les aportacions respecte als usos i activitats de l'espai públic. RESULTATS DEL TALLER A continuació es presenten les principals idees i el resum del debats protagonitzats per les persones que van participar durant aquesta segona jornada. CRITERIS DESITJABLES EN LA PROPOSTA D'ACCÉS RODAT AL PORT DES DE LA N-II Des de l'equip tècnic facilitador del debat, es posa sobre la taula: · La proposta aprovada definitivament en el Pla Especial del port de 2010 i · La proposta presentada el dia 24 d'octubre per part de la Plataforma Cívica Premià Port que fa referència a la proposta que recull el Pla del Litoral per a l'accés al port. Definir solucions davant del risc d'inundació: Davant del risc d'inundació cal fer una avaluació tècnica dels riscos i formular propostes de solucions. És a dir, es demana que s'asseguri que no hi haurà inundacions i que s'argumentin tècnicament quines accions es portaran a terme perquè els riscs no siguin realitat. Distribuir el trànsit amb accessos diferents per l'entrada i la sortida: sortida: Tres elements fan que una persona del grup plantegi aquesta alternativa: · La preocupació que mostren els veïns de l'entorn per l'impacte que tindrà l'increment de trànsit. · L'alternativa que els veïns tornen a posar sobre la taula i que s'havia descartat de fer dos accessos diferents, un d'entrada (mitjançant una rotonda) i un de sortida (directament a la N-II). · L'opció que utilitzen altres ports. Així, aquesta persona proposa fer un accés a dreta del port i un altre a l'esquerra. Tanmateix, aquesta no es considera una opció òptima perquè llavors caldria permetre la circulació de cotxes al vial central del port (ara de vianants) i el grup no té clar que calgui construir dos accessos al poble. Tot i així, es considera que s'han d'estudiar les alternatives. Fer uns accessos el menys impactants impactants possible. Una persona considera que, exclusivament en termes de mobilitat, la rotonda en un lloc proper a on està proposada pot aportar molts beneficis a la mobilitat actual del poble i de la N-II. Hi ha persones que podrien estar d'acord però no es poden obviar les conseqüències negatives (tambor, zona riera, increment del soroll...). Tot i que és impossible l'impacte 0, s'haurien de defensar les alternatives que afectin el menys possible i al menor nombre de veïns possible. Concretament, s'afirma que els veïns de Can Fitó seran els que possiblement no rebran bé el projecte ja que la seva zona serà la que patirà un major increment del trànsit. Justificar el rebuig de la proposta del Pla Litoral: Litoral: El grup considera que certs aspectes de la proposta que anteriorment estava sobre la taula eren interessants i demana que s'expliqui per quins motius s'ha descartat. Entre els elements s'incloïa un túnel i una sortida directa a la N-II des del port. Accés adequat adequat pels cotxes i camions: Es proposa utilitzar l'actual entrada d'accés al port complementant o en lloc de construir-ne una de nova però en el mateix debat, es considera que és justa per tràilers i camions grans. També que no té la qualitat que tindria un accés nou. Cal adequar-la a la dimensió de vehicles i rebaixar el pendent de la rampa en els nous accessos. hipotecar el Baixador (Pel que fa a la proposta del Pla Litoral). No hipotecar Respecte a la proposta de la plataforma, es demana no perdre el baixador i la possibilitat de que tingui ús en el futur. ACCESSOS AL PORT: PAS SOTERRAT DE VIANANTS AL CARRER SANTIAGO RUSIÑOL L'opció que es considera més adient és la opció A amb 8 vots. Aquest són els aspectes que es consideren positius: Quant més ample millor Es considera que pel Carrer Santiago Rusiñol hi poden baixar un alt volum de persones (sobretot quan hi ha esdeveniments a la platja). Tenir un pas ample serà més còmode pels vianants i el més segur. De fet, es considera com a màxima virtut el fet de que la sortida del pas sigui ample. Permeabilitat entre el poble i el front marítim Per la seva ubicació, el pas per Santiago Rusiñol és ideal perquè permet una major connectivitat a peu amb el mar. Ampliar l'espai disponible i els itineraris de sortida en la banda del passeig marítim Es proposa ampliar també la sortida cap al port, les rampes de pujada per a què surtin els vianants, etc. seguint aquest mateix criteri de fer el més fluid possible el pas d'una multitud de vianants. Evitar embus embussos de gent a la sortida del túnel i a les escales. Aquest és de fet el criteri pel qual es descarta la opció B ja que es considera més estreta i amb obstacles que poden tenir un efecte "embut". La rampa en ziga-zaga i l'escala al final de la rampa, es considera que pot bloquejar el pas fluid de persones. No obstant també s'identifiquen reptes que cal tenir en compte: Implicació en el trànsit: trànsit: Ambdues opcions, però especialment l'opció A, pot tenir conseqüències negatives en el trànsit ja que redueix a un els carrils de sortida a la N-II. D'una banda, es considera que el trànsit també "s'autogestiona", és a dir que si s'hi fan embussos, la gent que utilitza aquest carrer per sortir cap a Barcelona agafarà una de les moltes altres opcions. El problema està en la sortida cap a Mataró que no hi ha tantes opcions. Concretament, es creu que la nova rotonda podria jugar aquest paper (al marge del perjudici que té en altres àmbits). S'hauria de trobar al menys un altre carrer del poble (cèntric) que permeti sortir cap a Mataró. USOS I ACTIVITATS A L'ESPAI PÚBLIC PASSEIG DEL CONTRADIC Ubicar- Ubicar-hi una pèrgola i zona d`ombra artificial amb bancs Conceptualment s'entén la zona del contradic com un espai públic tranquil on poder passejar i descansar. Per a què es doni aquest ús, es considera que caldria que hi hagués ombra. A més, podria donar utilitat a l'equipament que s'ubica en aquesta zona. CARRERS INTERIORS I APARCAMENT APARCAMENT Incorporar un carril bici i zona d'aparcament per a bicis. Fer un estudi dels locals i activitats per definir el nombre d'aparcaments necessaris Es considera que el nombre d'aparcaments previstos ha de ser suficient i adequat a les activitats dels locals (s'exposen experiències comercials fallides per la manca d'aparcament). Es comenta que caldria veure com està funcionant aquest tema a Mataró i al Masnou per aprendre i no cometre els mateixos errors. Convivència terrasses terrasses i vials: Davant el dubte de si el projecte preveu l'espai on s'ubicaran les terrasses (la hipòtesi és que n'hi haurà moltes), es proposa que es prevegi l'espai suficient per a les terrasses i pel pas de vianants. EDIFICIS PÚBLICS (EQUIPAMENTS) Dissenyar Dissenyar la zona de l'equipament (DM2) en el seu conjunt Tot i que no es formula la proposta com a tal, totes les propostes dels participants pensen l'edifici i la "plaça" que queda al voltant com un tot. Activitats que es donarien dintre de l'edifici quan fa fred, quan fa bon temps es podrien donar fora o en una combinació de dins i fora. Ubicar un espai polivalent a la dotació municipal nº2 (DM2) Aquest espai hauria de ser polivalent i poder comptar amb un terra preparat per tot tipus d'activitats especialment culturals. Les sales podrien també llogar-se per esdeveniments. També podria contemplar activitats per la gent gran i els joves. A la "plaça": Si al terra s'utilitza un material adequat, aquest espai podria servir per organitzar activitats de dansa (zumba, LindyHop, balls de saló...). S'esmenta com a referència inspiradora la dinamització de la Riera d'Arenys. Definir usos abans de construir. Es demana que abans de construir es defineixin els usos i es determini quins són els necessaris per evitar un mal disseny (no adequat als usos) o una despesa innecessària. Un espai dinamitzat Aquest ha de ser un espai viu, per això s'han de pensar activitats, rebre propostes d'activitats que vulguin organitzar les entitats i les persones de Premià... S'entén que cal aprofitar l'espai interior i exterior del DM2. Un equipament municipal no tancat del tot Es proposa que no només es pensi en l'equipament com un espai tancat (4 parets) sinó que es dissenyi de tal manera que es combinin els avantatges de tenir un espai públic exterior amb els avantatges d'un espai tancat. Es proposa que la paret de l'equipament que donaria a la "plaça" fos mòbil. D'aquesta manera (i com a exemple), es podria fer un concert en el que el material, els equips de so... inclòs els cantants/músics... estarien dins de l'equipament i el públic, fóra. Creació d'una pista coberta Seguint amb la idea anterior, es proposava gaudir d'un espai extern a l'equipament que pogués ser tapat. És a dir imaginar una pista coberta amb una pèrgola/tendal/carpa que tingui un escenari per fer-hi actes públics. Podria ser un lloc on fer concerts si plou. Les parets útils La paret del propi equipament podria fer-se servir per fer-hi projeccions, espectacles, etc. tant la de l'equipament DM2 com la de la torre (DM1). També es proposa que la paret d'un dels locals comercials propers al passeig marítim es pugui utilitzar com a rocòdrom. Usos a la torre (DM1) En quant a la torre, el grup proposa ubicar-hi: o Aules per realitzar seminaris, cursos i tallers especialitzats. o Un bar amb lavabos públics (i concessió del servei). ZONA VERDA/PASSEIG MARÍTIM En general el grup està d'acord amb la proposta de mobiliari urbà que es fa al plànol. A més: Ubicar una zona de pícnic Instal·lar aparells aparells d'estiraments Incloure jocs jocs infantils Zona d'esbarjo per gossos Posar un skate skate pel jovent En quan a la vegetació: tenir present el pla director de zones verdes de Premià de Mar Tenir zones d'ombra Incorporar Incorporar unes fonts lúdiques on l'aigua surt des del terra. terra. Es facilita el següent exemple per il·lustrar la proposta: proposta: Seguin Seguint aquesta idea, una persona proposa aprofitar aprofitar la zona imaginada de fonts lúdiques, lúdiques, com una zona asfaltada amb certa pendent, per transformar- transformar-la efímerament i ubicar- ubicar-hi les cadires quan es realitzi cinema cinema a la fresca i millorar- millorar-ne la visibilitat. visibilitat.