INFORME: SINTESI DE RESULTATS DEL PROCÉS DEBAT CIUTADÀ SOBRE EL PORT 1 Premià de Mar Novembre de 2015 Impulsat per: Amb el suport tècnic de: Document elaborat per eidos@eidos-web.com PRESENTACIÓ Aquest informe recull una síntesis de les principals aportacions rebudes durant el procés de "Debat del Port" realitzat durant els mesos d'octubre i novembre de 2015. Hi han aportat les seves idees 59 persones (31 persones en el debat I, 8 en el debat II, 6 en la pàgina web i 14 persones en la presentació pública a la que van assistir 64 persones). En ell s'hi troba una lectura sintètica de les aportacions rebudes durant la presentació pública (22 d'octubre), les dues trobades presencials (el 24 d'octubre de 2015, i el 29 d'octubre de 2015) així com del conjunt de propostes rebudes a l'espai dedicat al procés a la pàgina web municipal (fins al 9/11/2015). El document es troba dividit en tres parts seguint el desenvolupament dels tallers que són les següents: els resultats pel que fa a l'accés rodat (Criteris desitjables en la proposta d'accés rodat al port des de la NII), els resultats pel que fa al pas soterrat pel carrer Santiago Rusiñol (Accessos al port: pas soterrat de vianants al carrer Santiago Rusiñol), els resultats pel que fa a l'espai públic (Usos i activitats a l'espai públic). Recordem que es tracta d'una síntesi de les aportacions fetes i remetem a cadascun dels 2 informes específics per consultar la totalitat de propostes formulades durant els espais presencials. En el present informe, es reflexa aquelles propostes de més consens i quan s'ha considerat necessari s'ha concretat en aportacions identificat l'origen de la proposta seguint la nomenclatura següent: 24VLL: Grup vermell del debat del dia 24 d'octubre 24VD: Grup verd del debat del dia 24 d'octubre 24G: Grup groc del debat del dia 24 d'octubre P24: Plenari final del debat del dia 24 d'octubre 29: Grup del debat del dia 29 d'octubre W: Web municipal Document elaborat per eidos@eidos-web.com CRITERIS DESITJABLES EN LA PROPOSTA D'ACCÉS RODAT AL PORT DES DE LA N-II A continuació es presenten les principals idees aportades pels participants en aquest punt del "Debat del port". Es destaquen aquelles idees que han aparegut al menys en dos dels grups de debat. També es recullen com a subpunts, algunes de les idees i propostes d'estudi que concreten el criteri general encara que s'hagin donat en un sol grup. Tenint en compte que per conèixer l'abast de les propostes cal llegir el debat desenvolupat en cadascun dels grups, s'assenyala quin és el grup d'origen de cada proposta tal i com s'ha especificat a la introducció d'aquest informe. 24VLL, Afectació mínima a la mobilitat del barri i del poble: 24VD, 24G, 29 o Evitar que la N-II entri a la zona urbana i a prop de les edificacions W o Utilitzar el vial, actualment inutilitzat, entre Can Fitó i la N-II 24G o Tenir previsió de la derivació del flux de trànsit cap a carrers estrets W 24VLL, o Proposta Pla Litoral: Situar la rotonda fora de la zona urbana + 24VD, 3 sortida directa a la N-II direcció Mataró: 24G, W Argumentar: per què es va descartar aquesta proposta en el 29 seu moment? Dubtes sobre la seguretat del túnel i revolt d'accés a la N-II 24G sentit Mataró (risc proposta Pla Litoral) Estudiar tècnicament per part de l'Ajuntament com fer P24 aquesta proposta més segura i viable 24VLL, o Distribuir el trànsit en accessos diferents per l'entrada i la sortida 24VD, del port 29 o Limitar l'accés de camions al port: plataforma de distribució? 24VD o Accés adequat pels cotxes i camions 29 24VLL, Menor impacte possible pels veïns 24VD, 24G, 29 o Allunyar al màxim el pas de vehicles de les residències 24G, W Document elaborat per eidos@eidos-web.com 4 Document elaborat per eidos@eidos-web.com 24VLL, 24VD, Minimitzar l'impacte visual i acústic de la proposta 24G, 29, W o Evitar tambors i carrils elevats 24G 24VLL, o Fer-lo el més soterrat possible 24VD o Evitar murs 24VLL 24VLL, 24VD, Tenir en compte que és una zona inundable (risc proposta Pla 2010) 24G, 29, W o Preveure i explicar les solucions tècniques per a què aquest no 24VLL, sigui un problema 29 24VLL, No comprometre el futur del baixador de Can Pou (risc proposta Pla 24G, 29, Litoral) W 5 24VLL, Mantenir la zona verda de Can Fitó 24G, W o Fins i tot incrementar-la cobrint part del vial 24VLL El futur ha de ser pacificar la N-II. Evitar incrementar el trànsit i el seu 24VD, ús 24G 24VLL, Procurar que el vial d'entrada al port envaeixi el menys possible la 24VD, platja/passeig W Document elaborat per eidos@eidos-web.com ACCESSOS AL PORT: PAS SOTERRAT DE VIANANTS AL CARRER SANTIAGO RUSIÑOL A continuació es presenta una síntesi de les aportacions rebudes durant el procés de debat sobre el pas soterrat de vianants al carrer Santiago Rusiñol. En un primer moment, exposem quina de les dues propostes ha rebut més votacions a favor i ho acompanyarem dels arguments emprats pels participants. Per tant, es desglossa quina proposta compta amb més consens i quins són els elements d'aquesta proposta que es consideren clau. Tanmateix, presentem altres propostes que hagin sorgit i exposarem els arguments que les defensen. Proposta més votada: Opció A, amb alguns matisos. Cal esmentar que no tots els grups s'han posicionat de forma unànime per una opció o un altra tot i que l'opció A és la que recull la major acceptació. Recomptes: 24VLL: El grup es decanta per l'opció A (12 persones) però amb matisos (desglossats a continuació) 24G: 6 persones a favor de l'opció A i 3 persones que no es van posicionar 29: Tot el grup (8 vots a favor) opta per l'opció A. 6 24VD: No es va voler posicionar per cap de les opcions (11 persones) i definició d'una proposta alternativa (factors descrits més endavant) Total: Opció A: 26 vots + matisos Opció B: 11 vots subjecte a proposta alternativa Abstenció.: 3 persones Per tant, de manera general l'opció A és la més preferida i aquests són els motius de més consens recopilats: - Amplitud i obertura del pas: l'aspecte més valorat unànimement. - Rampa poc pronunciada (dos grups: 24VLL, 24VD) - Carril bici segregat dels vianants (dos grup: 24VLL, 24VD ) - Lluminositat (24G) - Sortides amples a banda del port (un grup: 29) - Pas que garanteix una major permeabilitat amb el poble (un grup: 29) Document elaborat per eidos@eidos-web.com Matisos: risc de col·lapse del trànsit. Tots els participants identifiquen un risc compartit de crear el pas de vianants pel carrer Santiago Rusiñol: les implicacions sobre el trànsit. De manera unànime, es destaca que hi ha un alt risc de generar congestió per la reducció del nombre de carrils i perquè aquest carrer és dels pocs accessos de sortida cap a Mataró. Com a conseqüència, es formulen propostes per reduir l'impacte de la creació del pas. - Mantenir dos carrils de sortida a la N-II i per tant incloure alguns aspectes de l'opció B (24VLL) ­específicament, reduir l'espai de vorera-. - La rotonda jugarà un gran paper a l'hora de descongestionar (29) - Donat l'impacte en el trànsit, es proposa ubicar el pas en el format de l'opció A a la zona de Can Fitó i fer el pas a Santiago Rusiñol amb el format de l'opció B ja que es considera que és l'opció amb menys implicacions pel trànsit (24VD) - La proposta d'ubicar el pas en format opció A a Can Fitó és ben rebut i es sol·licita fer un estudi de viabilitat i presentar un projecte (P24) en el proper debat. - Donat el risc de perdre espai del parc si es fa l'opció A a Can Fito, es proposa fer la rampa d'accés en paral·lel a la N-II (P24, proposta individual) 7 USOS I ACTIVITATS A L'ESPAI PÚBLIC Finalment, resumim les principals aportacions respecte als usos i activitats pel que fa a l'espai públic del port de manera que a continuació dibuixem l'imaginari col·lectiu compartit per la majoria dels participants per cadascun dels aspectes tractats. Es tracta d'un relat per cadascun Document elaborat per eidos@eidos-web.com dels aspectes a debat amb les principals aportacions presents a tots els grups o bé esmentades més d'una vegada en algun dels diferents espais. S'inclouen també les propostes realitzades a l'espai del web municipal dedicat al projecte. ZONA VERDA/PASSEIG MARÍTIM Existeix una idea de conjunt de com ha de ser el passeig marítim que respon a una visió global d'aquest en el sentit que el que s'imagina del passeig va més enllà de la delimitació establerta pel projecte del port (ampliant el passeig a banda i banda i utilitzant criteris similars cap al passeig del contradic).. A més, en un sentit general, el passeig marítim ha de ser un espai integrat i inclusiu que tingui la capacitat d'acollir d'acollir a tota la població i oferir diferents usos. En primer lloc, ha de ser un espai tranquil i verd que segueixi segueixi criteris de sostenibilitat on els materials utilitzats siguin sostenibles, amb baix impacte visual (no agressius) i amb vegetació autòctona (*es pot trobar més detalls sobre les espècies botàniques al resum del taller del 24/10/15 així com a l'espai web). Concretament, es proposa donar un valor botànic al passeig. Així, el grups insisteixen en que d'una banda l'arbrat ha de poder permetre tenir ombra, però també tenir en compte el patrimoni ecològic de la zona. Per tant, el passeig pot jugar un paper de barrera biològica i de fet ha de ser entès com un espai de transició amb el litoral. Es tracta 8 doncs, d'entendre el passeig també en la relació relació amb el litoral i la protecció d'aquest. d'aquest. D'altra banda, la sostenibilitat també ha d'estar present en el disseny del mobiliari i concretament en quant a repensar el disseny de la il·luminació que també ha d'integrar-se amb l'entorn i adaptar-se als usos. En segon lloc, el disseny del futur passeig ha de donar una bona resposta i permetre la convivència dels diferents usos. Es tracta de pensar el passeig com un espai on poder passejar, practicar esport, un espai de trobada i d'activitats d'activitats culturals. culturals En aquest sentit, aquestes són les propostes específiques recopilades amb unanimitat: - Una zona d'esport: d'esport incorporar una zona esportiva-lúdica o un circuit esportiu al passeig on poder fer estiraments i practicar activitat esportiva. Es tracta de que el passeig també sigui un espai de salut. En alguns casos es concreta que l'espai sigui per la gent gran, però en general s'entén aquest espai d'ús per a tots els col·lectius. - Un espai espai amb elements pels infants i joves: jove jocs infantils, una font lúdica (o zones d'aigües), un rampa d'skate, etc. Document elaborat per eidos@eidos-web.com - Un espai de trobada comunitària i cultural: cultural: alguns grups parlen d'un espai àgora, d'altres de disposar d'un espai per realitzar espectacles o fins i tot pensar en activitats de cinema a l'aire lliure. - Altres propostes a considerar: Una zona de pícnic, una zona d'esbarjo per gossos, ubicar una zona de vòlei platja. Pel que fa a la mobilitat al passeig, tothom considera que una zona de carril bici ha d'estar present i de que per tal de no tenir conflictes entre usuaris es necessari fer un estudi de mobilitat dels diferents col·lectius que conviuran al passeig. Per tant, la mobilitat ha de seguir també criteris d'accessibilitat. CARRERS INTERIORS I APARCAMENT APARCAMENT Pel que fa als carrers interiors, l'imaginari col·lectiu situa aquest espai com una zona pacificada on el vianant té prioritat sobre el transport rodat. Per tant, s'entén com un espai amb voreres i