PROCÉS PARTICIPATIU DEL PMUS DE PREMIÀ DE MAR FASE D'ANÀLISI - DIAGNOSI Informe de resultats i aportacions de la sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat Setembre 2016 Realitzat per: Rambla Guipúscoa, 77-79, Bx.1ª 08020 Barcelona Tel: 93 278 19 82 Web: www.edas.cat Direcció tècnica del procés i redacció de l'informe: Manel Gil Dinamització dels grups de treball i buidament de resultats: Obdulia Domínguez Manel Gil Amb el suport tècnic en mobilitat de: Direcció facultativa: Amb el suport de: Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 1 Índex Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 2 Índex ............................................................................................................ 2 1. Introducció ........................................................................................... 4 2. Aspectes metodològics ..................................................................... 6 3. Resultat del debat als grups ............................................................ 10 4. Síntesi de resultats dels grups de debat ....................................... 28 5. Avaluació de la sessió ...................................................................... 32 Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 3 1. Introducció Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 4 El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, és el document bàsic per a la planificació de les estratègies de mobilitat sostenible dels municipis i com a tal, ha de consensuar i definir les estratègies i accions a desenvolupar en els 6 anys posteriors a la seva aprovació. Més enllà de les consideracions legals, ha de constituir-se com una eina útil per a la reflexió compartida de l'administració i la ciutadania en el procés de planificació de les accions necessàries per a fer més sostenible, social, ambiental i econòmicament, la mobilitat del municipi. En aquest sentit, la Guia bàsica per a l'elaboració de plans de mobilitat urbana elaborada pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, estableix els continguts i els processos bàsics que han de donar forma a aquests elements de planificació. Entre els mateixos, recull la necessitat d'implicar la ciutadania en la planificació de la mobilitat, a través de fórmules participatives que permetin incorporar els seus punts de vista i implicar-se en la presa de decisions. En aquest sentit, l'elaboració del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Premià de Mar incorpora el disseny i implementació d'un procés de participació ciutadana que es desenvolupa de manera paral·lela als diferents moments de la seva redacció. Aquest document recull els resultats obtinguts a la Sessió de presentació i debat de la prediagnosi sobre mobilitat. Aquest ha estat un dels mecanismes de participació directa posat a l'abast dels ciutadans i ciutadanes de Premià de Mar en la fase de formulació de la diagnosi de mobilitat del municipi. El document que teniu a les mans, s'estructura en cinc blocs: - Introducció - Presentació dels aspectes metodològics de la sessió - Presentació dels resultats del debat en els grups de treball en relació a la prediagnosi - Síntesi de resultats - Valoració de la sessió Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 5 2. Aspectes metodològics Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 6 2.1. DIFUSIÓ, CONVOCATÒRIA I ASSISTÈNCIA REGISTRADA La celebració de la Sessió de presentació i debat de la prediagnosi sobre mobilitat ha comptat amb una difusió prèvia a la celebració de la mateixa, que s'ha articulat a través dels següents mecanismes: - Dedicació d'un espai específic al web municipal que engloba els processos participatius al municipi http://governobert.pdm.cat/participacio/proces-de-debat/39/pla-de-mobilitat- urbana-sostenible-pmus/ - Convocatòria genèrica convidant la ciutadania a la participació a través de la pàgina web municipal i xarxes socials municipals. Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 7 - Invitació a participar a les entitats del teixit associatiu del municipi, especialment les vinculades a la mobilitat, i a persones incloses en el registre ciutadà de participació. - Seguiment telefònic a les entitats del municipi. - Com a part de la difusió del procés participatiu, l'Ajuntament ha encarregat el disseny d'una imatge gràfica específica que ha permès fer difusió del mateix i de la jornada en suport paper (cartells) Com a resultat d'aquest esforç de difusió, s'ha assolit l'assistència de 32 persones a la sessió. 2.3. ORDRE DEL DIA DE LA SESSIÓ La sessió s'ha celebrat el dia 15 de Setembre de 2016 al Centre Cívic de Premià de Mar, entre les 19:30h i les 21:30h, amb el següent ordre del dia 19:15h Recepció assistents. 19:30h Presentació institucional de la sessió, del procés de redacció del PMUS i del procés participatiu. Ajuntament de Premià de Mar. 19:40h Presentació dels espais i moments del procés participatiu. EDAS. 19:50h Presentació de la diagnosi del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible a càrrec de l'empresa redactora, INTRA. 20:15h Tallers de participació per a la resolució de dubtes i validació de la diagnosi. EDAS. 20:15h - 20:30h Resolució de dubtes 20:30h ­ 21:15h Validació diagnosi i dels objectius de millora 21:15h Sessió plenària de resum de les aportacions fetes a cada taller. EDAS. Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 8 2.4. CONTINGUT I ORGANITZACIÓ DEL DEBAT La sessió s'ha organitzat en dos moments principals amb les següents finalitats: a) Per una banda ha estat un mecanisme per difondre els resultats de l'estudi de diagnosi de la mobilitat del municipi. La presentació ha estat realitzada per tècnics de l'empresa Intra en un plenari inicial. b) Per una altra banda, s'ha organitzat una dinàmica de treball en grups amb les persones assistents, per tal de recollir el seu posicionament respecte la informació facilitada sobre la diagnosi de mobilitat, facilitant l'aportació d'informació que pugui ser incorporada a la diagnosi. Segons això, la vessant deliberativa de la sessió ha tingut els següents moments: 1. Distribució de les persones assistents en grups heterogenis (perfils barrejats). S'han organitzat dos grups de treball, cada un d'ells facilitat per un/a tècnic/a del nostre equip i amb el suport tècnic en aspectes relacionat amb la mobilitat amb personal tècnic de l'equip redactor del PMUS, l'empresa INTRA. 2. Resolució de dubtes sobre l'exposició de la diagnosi. 3. Debat al voltant dels aspectes destacats per la diagnosi en relació als diferents modes de mobilitat: vianants, bicicleta, transport públic i vehicle privat. 4. Plenari de posada en comú dels aspectes sorgits durant el debat 5. Cloenda. Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 9 3. Resultat del debat als grups Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 10 3.1. APORTACIONS A LA DIAGNOSI DE MOBILITAT En aquest apartat es presenten les aportacions realitzades en els dos grups de treball organitzats, agrupades en àmbits temàtics. La facilitació del debat no ha cercat construir un consens del discurs dins del grup, sinó que s'ha permès que el debat fluís en una pluja d'idees, donat que l'objectiu era ampliar informació sobre la diagnosi de mobilitat. Així doncs, en general es relaten aportacions particulars realitzades per alguna de les persones participants, a no ser que s'indiqui el contrari. En general, els participants s'han mostrat d'acord amb els resultats presentats respecte la diagnosi de mobilitat del municipi. Tot i així, durant el debat en els grups s'han pogut plantejar alguns matisos, dubtes i aportacions que confirmen, complementen i enriqueixen les dades aportades tècnicament. Seguidament s'exposen els principals aspectes destacats en cada un dels àmbits temàtics treballats durant la sessió, dins de cada un dels grups de treball. GRUP DE TREBALL BLAU El debat al grup s'ha iniciat amb l'exposició, per part de les persones participants, de situacions concretes que es donen en el dia a dia del municipi, especialment en relació a la mobilitat amb vehicle privat i la seva relació amb el vianant. Posteriorment el debat s'ha pogut canalitzar de manera que s'han recollit múltiples aportacions sobre els diferents modes de mobilitat: AMBIT 1: MOBILITAT A PEU En relació a la mobilitat dels vianants s'ha considerat: Peatonalització Es manifesta interès general perquè l'àrea del casc antic esdevingui una zona de vianants, on només puguin accedir els vehicles dels residents. Existeixen però, dificultats manifestes derivades de la manca d'aparcaments. Es denuncia que existeixen persones foranies del municipi que accedeixen als espais pacificats en vehicle privat i que fins i tot hi ha trams que els fan en contra direcció. Es recull la demanda que el C/ Virgen del Pilar que s'integri a la xarxa de camins escolars. Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 11 Passos de vianants Una de les persones participants exposa que a l'Avinguda Torrent Castells el pas de vianants no està situat davant de la sortida de l'escola, sinó a l'alçada del club de tennis. A més es considera que aquest carrer és perillós perquè els cotxes van molt ràpids. Segons això es demana desplaçar el pas de vianants a la sortida de l'escola. Imatge: Google Maps En aquest punt, les persones participants inicien un debat al voltant dels passos de vianants de la N- II. Una part dels participants considera que s'haurien d'eliminar perquè consideren que aquests passos al mig de la carretera són perillosos, donat que els cotxes van a velocitat elevada, existeix un nivell de trànsit molt elevat, i en ocasions, tot i que hi ha semàfors, alguns vehicles no els respecten i es provoquen accidents i atropellaments. En canvi, una altra part de les persones participants exposen que és necessari perquè facilita l'accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda i que aquests passos de vianants són d'un accés més còmode. En relació a aquest argument es manifesta la necessitat que els passos soterrats disposin d'un ascensor, el que podria facilitar l'eliminació dels passos de vianants de superfície. No s'acaba recollint una postura d'acceptació consensuada. Imatge: Google Maps Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 12 Voreres Es manifesta que les voreres de bona part del municipi són estretes i dificulten la mobilitat a peu, especialment per a aquelles persones amb mobilitat reduïda o que porten cotxet. Com a exemple es destaca la zona propera a La Salle. Imatge: Google Maps També es denuncia que hi ha carrers on a més el paviment de les voreres està en pèssimes condicions. Alguns altres elements que han estat assenyalats com aspectes que dificulten la mobilitat dels vianants a les voreres són: pilones, fanals, arbres i escocells situats a les voreres. Imatge: Google Maps Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 13 AMBIT 2: MOBILITAT EN BICICLETA Entre els usuaris de la bicicleta es manifesta que la convivència del vehicle a motor i de la bicicleta en algunes vies del municipi no funciona de manera correcta, sobretot perquè les persones usuàries del cotxe no sempre respecten la preferència de la bicicleta en aquells carrers on comparteixen espai. Es considera que per evitar accidents caldria que l'espai de la bicicleta estigués segregat. També es recull la demanda s'exposa que el casc antic i la Gran Via haurien d'estar tancats al trànsit de cotxes per permetre un major ús de la bicicleta. AMBIT 3: MOBILITAT EN TRANSPORT COL·LECTIU En el grup no s'han recollit aportacions en relació al transport públic. AMBIT 4: MOBILITAT EN VEHICLE MOTORITZAT En relació a la mobilitat en transport de vehicle privat, es destaquen els següents elements: - Es manifesta que existeix un excés de velocitat dels vehicles a motor a tot el municipi. A aquest excés de velocitat cal afegir la manca de respecte als límits de velocitat establerts, sobretot als carrers pacificats o amb limitació entre 10 Km/h i 30 Km/h. Com a exemple d'aquesta situació s'esmenta l' Eixample, o el C/ Mercè, on hi ha aquesta limitació i els cotxes no el respecten. Al C/ Mercè hi ha el Centre d'Atenció Primària (CAP) i a més coincideix que va cap a la carretera, a Barcelona, aspectes que fan que hi hagi molt de trànsit. Aquesta situació també s'observa a la Gran Via. - Algunes de les persones del grup assenyalen que l'excés de velocitat dels vehicles es veu agreujat perquè consideren que no hi ha una suficient presència policial per controlar aquest aspecte. Valoren que la policia local es preocupa per captar les infraccions d'aparcament i la grua, i no per controlar l'excés de velocitat dels vehicles. - Es planteja que la velocitat es pot controlar a través d'elements reductors de la velocitat a l'àmbit urbà. Un carrer on es considera que seria necessari implantar elements reductors de Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 14 velocitat és el C/ Enric Granados, on els cotxes agafen velocitats elevades. - Els participants també relacionen l'excés de velocitat amb la manca o deteriorament dels senyals de trànsit. Així, es manifesta que a Premià de Mar una bona part dels senyals són petits i no compleixen la seva funció dissuasiva perquè gairebé no són percebudes pels conductors, o estan tapats per arbres. Com a exemple d'aquesta situació s'assenyala el C/ St. Cristòfol, on es manifesta que els conductors no paren i no es respecten les prioritats. Imatge: Google Maps - Els carrers de la Gran Via i Enric Granados són les dues grans vies en direcció cap a Mataró. S'assenyala que quan hi ha problemes en alguna d'aquestes vies, es produeix un col·lapse circulatori que afecta a tot el municipi. - Es manifesta que a la carretera de Premià de Dalt hi ha dos semàfors que estan sincronitzats amb la N-II per facilitar la incorporació, però això dóna lloc a que els vehicles entrin en el casc urbà a velocitats força elevades. - S'assenyala que al barri del Cos només hi ha tres sortides i aquestes es col·lapsen sovint. - En relació a la presència de camions a l'àmbit urbà es recullen diferents manifestacions: o Per una banda es denuncia l'entrada al poble de camions de gran tonatge que a més de generar problemes de col·lapse del tràfic rodat, genera inseguretat i molèsties entre el veïnatge. Es considera que aquestes situacions es produeixen per la manca de senyalització que indiquin la prohibició d'entrar al municipi a aquests camions. Sessió de presentació i debat de la diagnosi de mobilitat. PMUS de Premià de Mar 15 o Per altra banda, s'apunta que el creixement del comerç a la Gran Via ha generat una major circulació de camions que serveixen a aquests comerços (càrrega i descàrrega). o Es considera que els camions d'escombraries són molt grans i generen moltes molèsties: per exemple fan malbé el p