PROCÉS PARTICIPATIU DEL PMUS DE PREMIÀ DE MAR FASE DE PROPOSTA DE MESURES Informe de resultats dels espais participatius desenvolupats: sessió de debat de propostes de mesures i aportacions a l'espai web Març 2017 Realitzat per: Rambla Guipúscoa, 77-79, Bx.1ª 08020 Barcelona Tel: 93 278 19 82 Web: www.edas.cat Direcció tècnica del procés i redacció de l'informe: Manel Gil Dinamització del grup de treball i buidament de resultats: Manel Gil Carmen Garrido Marta Vall-llovera Suport tècnic en mobilitat: Pau Hosta Direcció facultativa: Amb el suport de: Espai d'Anàlisi Social 1 Índex Espai d'Anàlisi Social 2 Índex ...................................................................................................................................................... 2 1. Introducció ...................................................................................................................................... 4 2. Aspectes metodològics ............................................................................................................... 6 2.1. Difusió, convocatòria i assistència registrada ............................................................................ 7 2.2. Ordre del dia de la sessió de debat ............................................................................................. 8 2.3. Contingut i organització del debat .............................................................................................. 8 3. Resultats de la sessió de debat de mesures .......................................................................... 9 Àmbit 1: Mobilitat a peu ....................................................................................................................... 10 Àmbit 2: Mobilitat en bicicleta ............................................................................................................ 13 Àmbit 3: Mobilitat en transport col·lectiu.......................................................................................... 14 Àmbit 4: Mobilitat en vehicle motoritzat ........................................................................................... 15 Àmbit 5: Aparcament ........................................................................................................................... 18 Altres qüestions ....................................................................................................................................... 20 4. Valoració del taller de debat .................................................................................................. 21 4.1. Perfil de les persones participants ............................................................................................... 22 4.2. Valoracions de la sessió ................................................................................................................ 23 5. Aportacions en el web del procés ......................................................................................... 25 Espai d'Anàlisi Social 3 1. Introducció Espai d'Anàlisi Social 4 Aquest document recull els resultats obtinguts a la sessió de presentació i debat de les propostes de mesures a incorporar al futur pla de mobilitat sostenible de Premià de Mar, realitzada el dia 4 de Març de 2017. També s'incorporen els comentaris i propostes recollits a través de l'espai web del procés participatiu http://governobert.pdm.cat/participacio/proces-de- debat/39/pla-de-mobilitat-urbana-sostenible-pmus/ El document que teniu a les mans, s'estructura en quatre blocs: - Introducció - Presentació dels aspectes metodològics de la sessió de debat - Presentació dels resultats del debat en els grups de treball - Valoracions del taller participatiu - Recull d'aportacions al web del procés participatiu Espai d'Anàlisi Social 5 2. Aspectes metodològics Espai d'Anàlisi Social 6 2.1. DIFUSIÓ, CONVOCATÒRIA I ASSISTÈNCIA REGISTRADA La celebració de la Sessió de Debat de les propostes del Pla de Mobilitat ha comptat amb una difusió prèvia a la celebració de la mateixa, que s'ha articulat a través dels mecanismes a l'abast de l'Ajuntament de Premià de Mar: Pàgina web municipal http://governobert.pdm.cat/participacio/proces-de-debat/39/pla-de- mobilitat-urbana-sostenible-pmus/ Convocatòria genèrica convidant la ciutadania a la participació a través de la pàgina web municipal i xarxes socials municipals. Invitació a participar a les entitats del teixit associatiu del municipi, especialment les vinculades a la mobilitat, i a persones incloses en el registre ciutadà de participació. L'assistència registrada a la sessió deliberativa ha estat de 9 persones. Espai d'Anàlisi Social 7 2.2. ORDRE DEL DIA DE LA SESSIÓ DE DEBAT La sessió s'ha celebrat el dia 4 de Març de 2017 al Centre Cívic del municipi amb el següent ordre del dia: 9:50 h (15') Recepció de les persones assistents 10:05 h(5') Presentació institucional. Ajuntament de Premià de Mar 10:10h (5') Presentació de la dinàmica a desenvolupar durant la sessió. EDAS 10:15 h(15') Presentació de les propostes de mesures del PMUS. Intra 10:30 h(5') Distribució de les persones assistents en grups de treball. EDAS 10:35 h(125') Debat de les propostes de mesures. EDAS 12:40 h(20') Posada en comú. EDAS 13:00h Tancament de la jornada. 2.3. CONTINGUT I ORGANITZACIÓ DEL DEBAT La sessió s'ha organitzat en dos moments principals amb les següents finalitats: 1. Breu presentació per part de l'equip redactor per recordar els aspectes més destacables de la proposta tècnica d'avanç del PMUS. Aquest ha estat el contingut base per al debat posterior. Aquesta informació es va fer accessible a la pàgina web municipal, abans de la celebració de la sessió de debat. 2. Treball en un grup dinamitzat pel personal de l'equip d'EDAS, per tal de debatre la proposta tècnica presentada prèviament. El debat va comptar amb el suport tècnic de l'equip redactor del PMUS en aspectes relacionats amb la mobilitat. El treball desenvolupat en els grups es va centrar en debatre les estratègies concretes i solucions plantejades en cada àmbit de la mobilitat, recollint les esmenes i suggeriments que es puguin presentar. Com a suport pel debat cada un dels grups s'ha disposat de plànols en els quals estaven representades gràficament les propostes definides a l'avanç del PMUS. Els àmbits i temes sobre els quals es va centrar el debat són: - Mobilitat a peu; - Mobilitat amb bicicleta; - Mobilitat amb transport públic; - Mobilitat amb vehicle privat (inclou jerarquització viària, aparcament i mercaderies). Altres aspectes com la seguretat viària o les mesures ambientals s'han tractat de manera transversal en tots els blocs. Espai d'Anàlisi Social 8 3. Resultats de la sessió de debat de mesures Espai d'Anàlisi Social 9 En aquest apartat es presenten les aportacions realitzades el grup de debat organitzat durant la sessió participativa, agrupades en àmbits temàtics. Totes les aportacions recollides en aquest apartat són de persones participants en el taller amb l'objectiu de complementar, ampliar o plantejar alternatives a les propostes realitzades per l'equip redactor. Les propostes han estat realitzades generalment de manera individual, i han estat acceptades per la resta de participants, si no s'indica el contrari. El debat en el grup ha estat viu i ha permès recollir múltiples aportacions sobre els diferents modes de mobilitat: ÀMBIT 1: MOBILITAT A PEU Les principals propostes de mesures en l'àmbit de la mobilitat a peu debatudes han estat: - Ampliar la zona pacificada del centre urbà Es recullen diferents posicionaments al voltant de la pacificació ja realitzada al centre urbà de Premià de Mar. Alguns participants consideren que els efectes de la mateixa no han estat positius en alguns aspectes: - N'hi ha participants que relacionen la pacificació realitzada fins ara amb la davallada del comerç de la zona, que ha portat al tancament de diversos comerços. En aquest sentit, aquestes persones consideren que el fet de limitar l'accés en vehicle privat ha donat lloc a un descens en l'afluència de potencials compradors al comerç de la zona i ha influït en la crisi del sector comercial a la zona. - També es relaciona la pacificació amb un descens de la vitalitat social a la via pública, de manera que hi ha menys persones al carrer. - També es recull l'opinió que la reducció de places d'aparcament ha provocat una excessiva pressió a les zones limítrofes, on els veïns i veïnes han vist reduïda la disponibilitat de places d'aparcament i una major presència de vehicles que no són de veïns/es. - En un cas puntual, una de les persones participants, fins i tot relaciona la pacificació del centre amb una potencial transformació del municipi en poble dormitori. Davant d'aquesta opinió es recullen posicionaments que matisen que Espai d'Anàlisi Social 10 aquest perill està més aviat motivat per altres qüestions inherents al sistema econòmic actual, principalment relacionades amb la situació laboral i les característiques del mercat laboral de les persones que hi resideixen. Tot i així, també es recullen posicionaments positius envers la proposta d'ampliació de la zona pacificada, tot i les reserves plantejades sobre els possibles efectes sobre el comerç i el dinamisme ciutadà a la zona. - Millorar els itineraris de xarxa bàsica a peu, entre els principals punts del municipi. En general es manifesta acord amb la proposta d'itineraris i centres d'atracció plantejada. En relació a la proposta de camins escolars es recull l'apreciació que el carrer Sant Agustí, i la seva continuació carrer Enric Borràs, que estan marcats com a un eix principal de vianants, caldria que fossin inclosos a la xarxa de camins escolars. En relació a aquest carrer una de les persones participants adverteix que, segons les propostes del PMUS, aquest podria esdevenir un carrer que molta gent podria fer servir d'alternativa per sortir del municipi. En aquest sentit caldria preveure aquesta potencial situació en que un eix principal per a vianants no esdevingui a la vegada un espai utilitzat com a via de sortida per als vehicles a motor. Un altre dels participants apunta a que com a possible alternativa es podria fer que el carrer Marina pogués esdevenir una via de sortida cap a la N-II. Imatge: Assenyalat al mapa de treball en vermell el carrer Sant Agustí com a possible carrer de la xarxa de camins escolars. - Permeabilitzar les travesseres urbanes per als vianants, i especialment la connexió entre el nucli urbà i la zona de costa. El grup exposa que és necessari permeabilitzar la carretera de Premià de Dalt perquè pugui millorar-se la mobilitat i seguretat dels vianants que la creuen. Espai d'Anàlisi Social 11 Es comenta caldria adaptar l'accés a la platja de la Descàrrega (carretera de Premià/carrer Abat Oliva) per persones amb mobilitat reduïda. El grup manifesta acord amb la proposta de disposar de 4 passos soterrats per a garantir l'accessibilitat dels vianants entre el nucli i la platja, tot i que s'apunta que cal una millora dels mateixos. - Altres qüestions Es posa en comú la problemàtica generada al Camí Ral que es fa servir per anar al mercat els diumenges. Aquest camí té un tram, a l'alçada de canvi de terme municipal amb la població de Vilassar de Mar, amb una estretor de 60 cm que fa molt difícil que la gent que va amb carros de la compra o altres embalums hi pugui circular fàcilment ja que, a més, es tracta d'un camí de sorra. Es considera necessari un arranjament i una ampliació d'aquest pas. Imatge: Assenyalat al mapa de treball el pas de 60 cm. No es recullen aportacions en relació a la resta de temes d'aquest àmbit. Espai d'Anàlisi Social 12 ÀMBIT 2: MOBILITAT EN BICICLETA Les aportacions en relació a les propostes de la mobilitat en bicicleta s'han centrat en els següents aspectes: - Ampliar la zona pacificada del nucli antic de Premià de Mar i crear de zones 30, amb convivència de la bicicleta. Ampliar els itineraris de bici-carril, recomanats per a bicicletes. Es recullen valoracions positives envers al fet que no es preveu generar una xarxa de vies segregades per a les bicicletes. Es valora positivament que el PMUS plantegi que la bicicleta comparteixi la calçada amb els vehicles motoritzats a les zones pacificades (Ampliar la zona pacificada del nucli antic de Premià de Mar i crear de zones 30, amb convivència de la bicicleta). En aquest sentit, es recullen testimonis de persones que han viscut a altres municipis (Barcelona) la creació de vies segregades per a la bicicleta, el que ha reduït l'espai per altres usos de la via pública (especialment aparcament), i que en darrer terme no han estat utilitzades pels usuaris de la bicicleta, els quals circulen per tot arreu. Per aquest motius, es considera adient la proposta genèrica del PMUS. - Incrementar la dotació d'aparcaments per a bicicletes En relació a aquest àmbit de mesures es recull la proposta d'instal·lar un aparcament de bicicletes al pas del Palmar. Imatge: Proposta d'ubicació d'un aparcament per a bicicletes a l'alçada del pas soterrat del Palmar Espai d'Anàlisi Social 13 - Altres qüestions En la vessant de comunicació, es recull una proposta d'incloure la problemàtica del robatori de bicicletes a les futures campanyes de comunicació i sensibilització que sobre aspectes relatius a la mobilitat es duguin a terme al municipi. Per últim, es recull el comentari d'una persona que considera que bàsicament la majoria de desplaçaments en bicicleta es realitzen principalment al camí de la platja. ÀMBIT 3: MOBILITAT EN TRANSPORT COL·LECTIU El debat en relació a les propostes de mesures presentades en relació al transport col·lectiu s'ha desenvolupat al voltant dels següents temes: - Ampliar el traçat de la línia C-14 per estendre'n el servei als barris de Can Pou i Camp de Mar. Noves parades. Respecte de la proposta de l'equip redactor de la modificació del trajecte de la línia C- 14 per fer-la arribar més a prop de l'institut els participants, en general, la troben adient. Tot i així, hi ha qui apunta la possibilitat de fer arribar la línia encara més a prop de l'institut o fer que aquesta connecti amb la biblioteca, la piscina i el poliesportiu. Davant d'aquesta proposta s'adverteix que ampliar encara més l'abast de la línia repercutiria negativament en la freqüència o que s'hauria d'ampliar la flota i això encariria molt el cost pel municipi. En aquest punt es generà un viu debat centrat en la impossibilitat que la xarxa de transport públic intermunicipal doni un servei adequat a les necessitats de l