PROCÉS PARTICIPATIU DEL PLA DE MOBILITAT SOSTENIBLE DE PREMIÀ DE MAR Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE! Novembre 2016 Realitzat per: Rambla Guipúscoa, 77-79, Bx.1ª 08020 Barcelona Tel: 93 278 19 82 Web: www.edas.cat Direcció facultativa i suport tècnic: Amb el suport de: Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 1 Índex Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 2 Índex ..................................................................................... 2 1. Introducció ..................................................................... 4 2. Organització de la jornada participativa .................. 6 3. Síntesi de resultats ......................................................... 10 Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 3 1. Introducció Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 4 El present document recull els resultats obtinguts a la Sessió de diagnosi sobre mobilitat: MOU-TE!. Aquest ha estat un mecanisme de participació directa complementari a la sessió de presentació i debat de la diagnosi sobre mobilitat realitzada el dia 15 de setembre de 2016. El document que teniu a les mans, s'estructura en dos blocs: - Presentació dels aspectes metodològics de la sessió - Presentació dels principals resultats de les aportacions ciutadanes elaborades en els diferents itineraris de diagnosi. Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 5 2. Organització de la jornada participativa Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 6 Plantejament inicial i objectius de la jornada Per tal de complementar l'estudi de diagnosi de la mobilitat realitzat per l'equip redactor, i de manera complementària als mecanismes endegats fins el moment, s'ha plantejat la realització d'una jornada de diagnosi de la mobilitat sobre el terreny. La sessió, celebrada el 26 de novembre, plantejava inicialment la realització de dos itineraris en grup pel municipi, en els que les persones participants a la jornada, acompanyades per personal tècnic municipal i extern, poguessin comprovar sobre el terreny allò destacat per l'estudi de diagnosi de la mobilitat (prèviament presentat públicament el dia 15 de setembre i accessible a http://governobert.pdm.cat/participacio/proces-de-debat/39/pla-de-mobilitat- urbana-sostenible-pmus ), i també realitzar noves incorporacions al mateix. Difusió, convocatòria i assistència registrada La celebració de la Sessió de diagnosi sobre mobilitat: MOU-TE! ha estat difosa a través dels diferents mitjans de comunicació disposats per l'Ajuntament de Premià de Mar, per a fer difusió del procés participatiu i dels seus resultats. Entre ells cal destacar l'espai web del procés participatiu a la pàgina web municipal. La convocatòria a la sessió s'ha complementat amb la convocatòria directa per correu electrònic i/o contacte telefònic de les entitats, associacions i col·lectius amb una major relació amb l'àmbit de la mobilitat al municipi. Per assistir a la sessió participativa s'ha requerit inscripció prèvia a través del correu electrònic del procés , indicant nom i cognoms, edat i en quin recorregut dels tres proposats es volia participar. Inicialment s'ha previst realitzar dos itineraris per diferents espais del municipi, un a peu i un altre a bicicleta que partien de la plaça de La Sardana i acabaven al Centre Cívic. L'assistència a la sessió ha estat baixa, i tant sols han participat dues persones en el recorregut a peu. Dinàmica de treball desenvolupada La tasca desenvolupada ha consistit en seguir un recorregut prèviament establert i fer valoracions per part de les persones participants sobre aspectes a millorar o potenciar, Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 7 en relació al mode de transport emprat (a peu o en bici, així com de la relació amb la resta d'usuaris. Les persones participants han estat acompanyades per personal municipal i per un especialista de l'equip d'EDAS que ha pres nota de les aportacions realitzades. També s'han pres fotografies per il·lustrar les mateixes. Els itineraris proposats eren orientatius, de manera que en aquells casos que els participants del grup han volgut desviar-se per apropar-se a algun lloc que han considerat d'interès per mostrar-lo, s'ha pogut fer. Durant el recorregut les persones de l'equip de participació externa encarregades de la dinamització han animat a les persones participants a fer valoracions i destacar aspectes a millorar o a potenciar en relació a la mobilitat. També se'ls animava a prendre fotos que puguin il·lustrar la seva explicació, o bé han estat presses per les pròpies persones dinamitzadores. Cada cert temps, en funció del tram recorregut i les característiques del mateix, s'han anat realitzant diferents aturades, en les quals la persona encarregada de la dinamització preguntava a les persones participants sobre els aspectes del tram recorregut que volien destacar, i s'ha pres nota. En els diferents punts d'aturada s'ha pres nota de les intervencions, potenciant el fet que el procés està en fase de diagnosi i que per tant calia prioritzar la identificació d'aspectes a millorar i d'elements a potenciar, més que no pas fer propostes d'actuació, que seran objecte d'una fase posterior del procés. Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 8 Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 9 3. Síntesi de resultats de l'itinerari ciutadà Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 10 3.1. ITINERARI A PEU L'itinerari a peu ha transcorregut per diferents carrers del municipi, en funció de l'interès de les persones participants, tot i que inicialment s'havia establert el següent recorregut orientatiu: Les valoracions i aportacions recollides durant el recorregut han estat majoritàriament centrades en la identificació de diferents elements que no permeten garantir l'accessibilitat total per a persones amb mobilitat reduïda, i fan referència tant dels carrers visitats, com d'altres zones del municipi. - Voreres estretes Durant el recorregut les persones participants en el grup han identificat dificultats per l'accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda a diferents carrers, tant per l'amplada insuficient de les voreres, com per la presència d'elements de mobiliari urbà, pilones, fanals, pals de telèfon i altres. Un exemple és el Carrer Núria, com es pot observar a les següents imatges: Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 11 Al mateix carrer s'observa que existeix una residència de gent gran els usuaris de la qual no tenen garantida una correcta accessibilitat en cas d'accedir amb cadira de rodes, donat que a banda i banda de la porta hi ha fanals o pals de telèfons sobre la vorera Altres exemple de carrers amb voreres estretes i amb mobiliari urbà els podem trobar a: - Carrer Ramón Llull (a l'alçada de la Gran Vía de Lluís Companys. Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 12 - Carrer Joan Prim - C/ Colom i carrers adjacents Font: Google Maps - Guals i passos de vianants També s'identifiquen diferents mancances en els passos de vianants. S'identifiquen guals que dificulten l'accés als vianants, i que fins i tot poden arribar provocar accidents, provocant caigudes per la seva inclinació respecte la vorera. Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 13 - Rebaix insuficient de l'accés a la vorera al Carrer Núria... - .... i també al Carrer Joan Prim - Inexistència de pas accessible, i manca de manteniment al Carrer Joan Prim Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 14 Aquesta situació també es detecta en alguns passos de vianants, en els quals la rampa d'accés té una forta pendent. - C/ Joan Prim amb C/ Montserrat - Davant de la Biblioteca municipal, a la carretera de Vilassar També existeixen encreuaments de carrers sense passos de vianants, i també de passos de vianants sense adaptar, com per exemple: - C/ Joan Prim Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 15 - C/Jacint Verdaguer amb Carretera Vilassar de Dalt En canvi hi ha altres carrers i zones on aquest aspecte està ben resolt: - Gran Via de Lluís Companys Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 16 - Carretera de Vilassar a partir del Carrer Enric Granados Font: Google maps - Respecte als pas de vianants es recull una proposta concreta: seria convenient fer una plataforma al nivell de la vorera pas de vianants que existeix a la Carretera de Vilassar a l'alçada de la rotonda que hi davant de la Biblioteca municipal, per reduir pendent i per fer reduir la velocitat dels vehicles. Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 17 - Indisciplina en l'aparcament Durant el recorregut també s'ha identificat situacions d'indisciplina en l'aparcament, amb cotxes aturats sobre dels passos de vianants, que afecten a la mobilitat de les persones. - La senyalització a vegades tampoc ajuda a que les persones amb mobilitat reduïda pugui fer efectius els seus drets, com és el cas d'aquest senyal que només prohibeix l'estacionament a sobre d'una plaça d'aparcament reservada, però no prohibeix l'aturada sobre la mateixa (Carrer del Pilar). Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 18 - Ocupació de la vorera per terrasses de bar Un altre aspecte que preocupa als vianants és la ocupació que fan determinades terrasses de bar sobre la via pública. - Dificultats d'accés a espais públics També es detecten places i espais verds amb manca d'accessibilitat com per exemple la Plaça Sagrada Família, que no és accessible des del carrer Núria Informe de resultats del taller de diagnosi: MOU-TE!. PMUS Premià de Mar 19