Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar, 2016-2021 Document. Pla d'Acció tècnic del PMUS de Premià de Mar Proposta pendent de ser sotmesa a procés de participació ciutadana Gener 2017 ÀMBITS DE LES MESURES DESENVOLUPADES 1. Mobilitat a peu 2. Mobilitat en bicicleta 3. Mobilitat en transport col·lectiu 4. Mobilitat en transport col·lectiu urbà 5. Mobilitat en vehicle privat motoritzat 6. Aparcament 7. Distribució urbana de mercaderies 8. Seguretat viària 9. Actuacions ambientals 10. Accés a zones industrials i centres de treball 11. Promoció, educació i sensibilització per l'ús de modes sostenibles 12. Creació i/o modificació de normatives existents 13. Actuacions corresponents a altres administracions 14. Mesures del PDM associades al PMUS 2 PROPOSTES TÈCNIQUES D'ACTUACIÓ Per assolir el model de mobilitat que es desitja per al municipi de Premià de Mar es proposta la implantació d'un seguit de mesures d'actuació que es descriuen a continuació. Aquesta proposta ha de ser validada tècnicament pels responsables municipals i sotmesa a participació ciutadana. El PMUS ha de constituir un sistema global que integri totes les modalitats o sectors que intervenen en la mobilitat. Així, el nou model de mobilitat es fonamenta en 14 àmbits d'actuació on es despleguen les diferents propostes i mesures del pla d'acció. Taula 1. Resum de les línies i mesures d'actuació del PMUS Línies d'actuació Mesures Ampliar la zona pacificada del centre urbà. Millorar els itineraris de xarxa bàsica a peu, entre els principals punts del municipi. Senyalitzar els itineraris a peu. Millorar i arranjar l'amplada i estat de les voreres. Adequar i implantar nous passos de vianants. Mobilitat a peu Permeabilitzar les travesseres urbanes per als vianants, i especialment la connexió entre el nucli urbà i la zona de costa. Establir criteris per adequar i reubicar el mobiliari urbà segons els criteris d'accessibilitat. Establir convenis entre l'Ajuntament de Premià de Mar i les entitats i associacions de persones amb discapacitat per coordinar actuacions que promoguin l'accessibilitat. Mobilitat de connexió intermunicipal en bicicleta Millorar l'itinerari ciclista a la Marina Port Premià. Millorar l'itinerari ciclista pel passeig Marítim, dins del projecte de carril bici del Maresme. Millorar les connexions en bicicleta amb el Barcelonès a través Mobilitat en bicicleta de la Xarxa Pedalable Metropolitana o Bicivia. Mobilitat interna en bicicleta Ampliar la zona pacificada del nucli de Premià de Mar i crear zones 30, amb convivència de la bicicleta. Ampliar els itineraris de bici-carril, recomanats per a bicicletes. Incrementar la dotació d'aparcaments per a bicicletes. Ampliar el traçat de la línia C-14 per estendre'n el servei als barris de Can Pou i Camp de Mar. Establir noves parades. Millorar la velocitat comercial dels autobusos. Millorar l'accessibilitat i qualitat de les parades d'autobús i Rodalies. Mobilitat en Promoure l'ús de vehicles de transport públic urbà que funcionin transport col·lectiu amb energies alternatives. Millorar la informació a l'usuari del transport públic urbà i interurbà. Realitzar el seguiment de la xarxa de transport públic interurbana per carretera per millorar les connexions amb municipis propers i zones generadores de mobilitat. Mobilitat en vehicle Actualitzar la jerarquització viària, i establir un Pla de circulació privat motoritzat pel municipi, reordenant el trànsit. 3 Línies d'actuació Mesures Definir zones susceptibles de pacificar el trànsit i promoure'n el seu desenvolupament: ampliar la zona pacificada i establir zones 30. Completar infraestructures viàries. Pla de sentits únics de circulació. Millorar la senyalització d'orientació. Establir mesures de pacificació per la Nacional II. Aplicar progressivament una gestió integral de l'aparcament, amb l'ampliació de zones regulades, i senyalitzant tot l'aparcament urbà. Augmentar l'estacionament fora de calçada. Establir senyalització dinàmica de l'aparcament des de la xarxa Aparcament d'accessos. Control de la indisciplina de l'aparcament a la via pública. Mantenir el compliment del Codi d'Accessibilitat de Catalunya per seguir garantint l'oferta d'aparcament en calçada adaptada per a persones de mobilitat reduïda. Distribució urbana Millorar la distribució urbana de mercaderies. de mercaderies Millorar la seguretat a les cruïlles amb major sinistralitat i sensació d'inseguretat. Seguretat viària Definir criteris per la instal·lació d'elements per al control de la velocitat. Actualització del Pla local de Seguretat Viària. Promoció de vehicles eficients, de baix consum energètic i reduïdes emissions de CO2. Actuacions Promoció de combustibles alternatius per al transport. ambientals Creació d'un punt de recàrrega de vehicles elèctrics. Foment de la conducció eficient. Millores sobre la contaminació acústica. Accés a zones industrials i centres Promoure la realització de plans de mobilitat a les empreses. de treball Implantar actuacions de millora d'itineraris de camins escolars. Moderar el trànsit i la velocitat dels vehicles a motor als entorns escolars. Realitzar campanyes de sensibilització adreçades a la comunitat educativa per promoure un accés sostenible als centres. Promoció, educació Promocionar la mobilitat sostenible. i sensibilització per Promocionar el cotxe compartit. l'ús de modes sostenibles Consolidar la Setmana de la mobilitat Sostenible i Segura. Millorar els continguts a la secció de mobilitat i transport de la web de l'Ajuntament de Premià de Mar. Promoure l'organització de cursos de conducció eficient i segura en bicicleta Difondre l'oferta dels modes no motoritzats. 4 Línies d'actuació Mesures Creació i/o modificació de Modificar de l'Ordenança de circulació viària de Premià de Mar. normatives existents Actuacions corresponents al Pla Territorial General de Catalunya i el Pla Territorial Parcial de la Regió Metropolitana de Actuacions Barcelona (PTMB). corresponents a Actuacions corresponents al Pla d'infraestructures de Transport altres administracions de Catalunya 2006-2026 (PITC). Actuacions corresponents al Pla director d'infraestructures a la Regió Metropolitana de Barcelona 2011-2020 (pdI). Actuacions a la xarxa de carreteres. Mesures del PDM Actuacions a la xarxa ferroviària. associades al Actuacions a la xarxa d'autobusos. PMUS Actuacions de millora d'accés als centres de treball. Actuacions a la xarxa de vies ciclistes. 5 1.1. Mobilitat a peu Les característiques urbanes del municipi de Premià de Mar fan que el mitjà a peu sigui idoni per desplaçar-se pel casc urbà, al tractar-se d'un centre de mida compacte, amb una orografia que no presenta desnivells accentuats i amb un nucli pacificat amb prioritat pels vianants. Per aquest motiu, les actuacions en aquest mode de d esplaçament giraran principalment en la millora del nucli antic i d'uns eixos bàsics de vianants de connexió amb els barris El PMUS de Premià de Mar aposta per augmentar la zona pacificada actual, creant un centre urbà amable i segur per a totes les persones, revitalitzant la vida comercial, aportant nous espais públics per l'animació i la convivència, disminuint la contaminació acústica i pacificant el trànsit. La planificació de les mesures per a promoure els desplaçaments a peu estan adreçades a aconseguir millorar la qualitat de l'espai dels vianants: Entorn ben connectat amb xarxes de vianants que permetin un accés fàcil i segur als indrets d'interès del municipi. Caminar còmode, lliure de cotxes, lliure de sorolls excessius, amb una amplada suficient de voreres per assegurar l'accessibilitat, evitar el elements de risc, etc. Xarxa de vianants adequada. Les cruïlles als carrers han de ser fàcils, segures i sense provocar excessives demores. Vies per a vianants netes d'obstacles, en bon estat de conservac ió, en la mesura del possible han de ser agradables a la vista i transmetre seguretat. L'espai ha de ser clar i visible: ben senyalitzat, amb rutes de vianants conegudes, correctament il·luminat. A les zones urbanitzades s'han d'identificar les principals xarxes a peu i treballar per què aquestes rutes siguin segures, accessibles, ben senyalitzades, il·luminades. El nucli antic és la principal zona de prioritat per a vianants de Premià de Mar, que s'estén cap al barri de l'Eixample, espai amb important densitat comercial. 1.1.1. Ampliar la zona pacificada del centre urbà En l'actualitat, a la zona del nucli de Premià de Mar, des de la rambla de Premià fins al carrer de l'Eixample i per sota de la Gran Via de Lluís Companys, existeix una xarxa de vies en plataforma única, amb prioritat per als vianants, velocitat màxima de circulació 10 km/h i prohibició d'estacionament. En aquest espai s'han instal·lat elements moderadores de la velocitat (creant ziga-zagues per als vehicles motoritzats). No existeix, però cap indicació d'accés restringit a veïns, i l'entrada és lliure. Hi ha 4,8 km de xarxa viària exclusiva per a vianants o amb prioritat per a vianants, que representen el 10% de la xarxa viària municipal. 6 Figura 1. Tipologies de xarxa per als vianants, actual (2016) EL PMUS inclou una proposta d'ampliació de la zona pacificada, englobant carrers propers amb una amplada que no permet dues voreres suficientment amples (com és el cas del carrer del Nord i el carrer Joan Prim), o altres vies on la demanda de desplaçaments a peu fan recomanable una secció en plataforma única i una millora de l'espai de vianants. Aquesta àrea ha de transformar-se progressivament per protegir els moviments a peu, tendint a reduir el trànsit motoritzat de pas. Acolliria bàsicament aquells vehi cles de veïns a la zona i cap als comerços i guals, i s'hi pacificarà la velocitat de pas. La configuració de les vies ha d'optar, com a criteri general, per la plataforma única. A llarg termini els carrers interns al nucli han de ser pacificats o veïnals, excloent dins de la zona vies de pas (primàries o secundàries). Aquesta nova zona pacificada inclou el tram de la Gran Via de Lluís Companys, entre carrer de la Marina i Joan Prim, on es comptabilitzada una intensitat de vianants superior als 8.000 desplaçaments al dia. També es pacificarà el carrer Jacint Verdaguer en el tram entre el carrer de la Marina i Joan Prim, important eix comercial que actualment mostra una secció amb amples de vorera molt justos per l'important atracció de mobilitat a peu que concentra (al voltant dels 4.000 desplaçaments a peu diaris). I el carrer Enric Granados, entre carrer de la plaça i d'Elisenda Montcada, també itinerari molt concorregut a peu (entre 4.000 i 6.000 desplaçaments a peu/dia). Fora d'aquest nucli central, hi ha altres carrers veïnals on també es vol establir plataforma única, establint una prioritat pel vianant. Es tracta generalment de carrers de trànsit local, amb seccions estretes, que es veuran beneficiats per les mesures. 7 Figura 2. Detall del plànol de xarxa viària, amb la proposta de nucli pacificat delimitada Aquesta actuació suposaria incrementar l'espai pacificat de Premià de Mar dels 4,8 km de vies actuals fins a 5,3 km, arribant a representar un 13% del total de la xarxa viària urbana. Figura 3. Quilòmetres de xarxa pacificada per a vianants 6,0 5,0 4,0 3,0 5,3 4,8 2,0 1,0 0,0 Actual PMUS (+6 anys) Xarxa pacificada per a vianants 8 Dins de la proposta es destaca la important transformació que representarà la pacificació del tram central de la Gran Via i del carrer Jacint Verdaguer, dins de l'espai urbà de Premià de Mar. Aquestes mesures impliquen la connexió entre la zona del nucli antic, on es troben els equipaments municipals i diverses places, i la zona comercial de l'Eixample. Figura 4. Vista actual del tram central de la Gran Via de Lluís Companys Figura 5. Fotomuntatge proposta del tram central de la Gran Via de Lluís Companys 9 Figura 6. Vista actual del carrer Jacint Verdaguer Figura 7. Fotomuntatge proposta del carrer Jacint Verdaguer 10 1.1.2. Millorar els itineraris de xarxa bàsica a peu, entre els principals punts del municipi. La xarxa bàsica de vianants ha de facilitar l'accés als punts d'interès i principals equipaments del municipi, i connectar la zona del nucli antic amb els diferents barris del municipi, la xarxa de ferrocarril de Rodalies o per enllaçar els punts més importants del mateix nucli entre sí. S'ha seleccionat els trams incorporats a la xarxa principal de vianants a partir d'una sèrie de criteris fonamentals que es basen en característiques com per exemple si el carrer comunica llocs de molta concurrència de gent, o si passa per parc