Pla de Mobilitat Urbana Sostenible Premià de Mar 2016-2021 1 Què és el PMUS "El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) un instrument de planificació de les polítiques ja empreses per l'Ajuntament, amb l'objectiu de definir estratègies de futur que estiguin en consonància amb els principis d'integració, participació i avaluació, el foment dels modes de desplaçaments més sostenibles, a peu, bicicleta i transport públic, la cohesió social i la defensa del medi ambient, garantint una millor qualitat de vida per a tots els que resideixen, treballen i desenvolupen les seves activitats al municipi." 2 Metodologia del PMUS Fases Documents del pla 1. Reunions prèvies. Recollida d'informació i treball de camp. 1. Memòria anàlisi i diagnosi Document Inicial Estratègic 2. Diagnosi participada de la situació actual i tendencial. Document Inicial Estratègic Participació ciutadana de la Diagnosi de la mobilitat. 3. Establiment d'objectius i estudi d'alternatives. Propostes d'actuació de 2. Pla d'acció l'alternativa triada. Estudi Ambiental Estratègic 4. Càlcul d'indicadors de seguiment. Participació ciutadana del Pla d'acció Programa d'actuacions. Estudi Ambiental Estratègic PMUS provisional Document de resum 5. Tràmits i modificacions ambiental PMUS definitiu 3 Fase 1: Recollida d'informació i treball de camp Recollida d'informació Treball de camp · Dades socioeconòmiques Vianants i ciclistes · Motorització Transport públic · Cartografia Vehicle privat, aparcament, C/D · Inventari del viari · Dades d'estacionament · Equipaments · Planificació urbanística · Nous creixements · Dades de transport públic · Camins escolars · Comerç 4 FASE 2: Anàlisi - Diagnosi OFERTA DE MOBILITAT ANÀLISI DE LA DEMANDA El Territori La Ciutat Els desplaçaments Els Vianants Les Bicicletes El Transport Públic El vehicle privat i l'aparcament Mercaderies en zona urbana Externalitats del Transport 5 ELS DESPLAÇAMENTS: COM ES MOU EL RESIDENT? El residents al municipi de Premià de Mar realitzen 88.000 desplaçaments diaris, dels que el 59% són interns, el 38% de connexió i el 3% externs. La mitjana és de 4,04 desplaçaments per persona i dia. Premià de Mar, 2015 RMB, 2012 100% 100% 80% 75% 60% 50% 40% 25% 20% 0% interns connexió externs total 0% Interurb Urbans A peu 86,2% 5,7% 19,5% 53,5% ans Bicicleta 0,2% 1,9% 0,0% 0,9% A peu 64,5% 6,6% Transport públic 0,6% 32,6% 14,7% 13,2% Bicicleta 1,6% 0,5% Transport públic 14,2% 27,0% Transport privat 13,0% 59,8% 65,8% 32,4% Vehicle privat 19,7% 65,9% Interns 2006 Interns 2015 Transport Transpo Transport Transpo privat rt públic públic +84% rt privat 9,3% 0,6% 0,0% 13,0% VP Bicicleta Bicicleta 0,0% 0,2% +25% A peu A peu 90,7% peu 86,2% 6 DESPLAÇAMENTS DIARIS: VEHICLES I VIANANTS Els residents es mouen diàriament 44.600 interns 6.700 interns 1.900 de connexió 20.200 de connexió 46.500 desplaçaments a peu vs. 26.900 desplaç. en vehicle 7 El Territori El municipi Els desplaçaments Els Vianants Les Bicicletes El Transport Públic El vehicle privat Externalitats del Transport 8 LA MOBILITAT A PEU: Xarxa de vianants Xarxa de vianants de 48,8 km · Exclusiva per a vianants: 0,9 km (1,9%) · Prioritat per a vianants: 4,8 km (9,9%) · Vies convencional: 40,6 km (83,3%) El 12,3% dels carrers (10,3 km) vies on l'amplada útil de pas no és accessible (voreres inferiors a 1m o sense vorera) El 38% dels encreuaments sense pas pintat (manquen 366 passos) El 38% dels guals no estan adaptats 9 LA MOBILITAT A PEU: Intensitats de vianants 44.600 desplaçaments interns a peu i 1.900 de connexió amb municipis propers · Gran Via de Lluís Companys: 6.000 i 8.000 desplaçaments a peu al dia. · Riera de Premià de Mar, accés a l'estació: més de 8.000 desp./dia · Carrers principals de l'Eixample, comercial: 4.000-6.000 desp./dia · Vorera del Camí Ral · Vies de connexió principals de la zona centre amb els barris 10 LA MOBILITAT A PEU: Principals objectius de millora 2. Carrers de l'eixample amb comerç on interessa millorar l'espai pels vianants 1. Carrers del centre amb voreres inaccessibles on es podria establir plataforma única 11 El Territori El municipi Els desplaçaments Els Vianants Les Bicicletes El Transport Públic El vehicle privat Externalitats del Transport 12 LA MOBILITAT EN BICICLETA: Xarxa 15,6 km de vies que poden ser usades pels ciclistes, majoritàriament en espais compartits · "Ronda urbana": 8 km · Prioritat per a vianants: 5,5 km · Camí verd: 1,7 km 17 punts d'aparcament ­ 134 places 13 MOBILITAT EN BICICLETA: Intensitats de ciclistes · Fluxos interns de connexió amb equipaments: Principals vies de la xarxa bàsica: Gran Via de Lluis Companys, carreteres de Vilassar de Dalt i de Premià de Dalt, Joan Prim, i itineraris cap a l'IES · Eix de la costa (pel passeig marítim) · Ús d'oci: Camí Ral (N-II). 14 BICICLETA: Principals objectius de millora 2. Potenciar l'ús compartit de la via en els eixos amb més demanda 1. Millorar la permeabilitat cap a la zona de costa 15 El Territori El municipi Els desplaçaments Els Vianants Les Bicicletes El Transport Públic El vehicle privat Externalitats del Transport 16 MOBILITAT EN TRANSPORT PÚBLIC: Oferta i demanda Els residents realitzen diàriament 288 viatges interns en transport públic i 11.011 de connexió (80% tren de rodalies) Cobertura bus interurbà: 94,5% Cobertura tren: 78,6% 9. Santa Maria 10. Can Farrerons 11. Sector Est 12. Can Pou 13. Camp de Mar Xarxa de Rodalies de Catalunya: R1 Autobús interurbà amb parada : C3/4, C10, C14, C30, N80 i N81 17 TRANSPORT PÚBLIC: Objectius de millora 1. Millorar el servei en els barris amb menor cobertura 2. Millores de parades i accessibilitat 9. Santa Maria 10. Can Farrerons 11. Sector Est 12. Can Pou 13. Camp de Mar 16.000 14.219 13.427 14.000 12.838 12.940 11.688 11.875 12.613 12.521 11.444 12.000 10.681 10.355 10.567 9.447 9.612 10.000 8.373 7.853 8.569 7.711 7.796 7.540 8.000 6.923 6.000 4.000 2.000 0 2013 2014 2015 18 El Territori El municipi Els desplaçaments Els Vianants Les Bicicletes El Transport Públic El vehicle privat Externalitats del Transport 19 MOBILITAT EN VEHICLE PRIVAT: Jerarquització La xarxa viària de Premià de Mar és de 44,6 km, 4,6 de xarxa interurbana i 40 km de xarxa urbana 20