Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar, 2016-2021 Resposta tècnica a l'informe de participació, fase de proposta de mesures Juny 2017 Resposta tècnica a l'informe de participació Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar ÍNDEX 1. PARTICIPACIÓ DEL PLA D'ACCIÓ DEL PMUS ..........................................................................1 1.1. INTRODUCCIÓ ............................................................................................................................................ 1 1.2. SESIONS DE PARTICIPACIÓ.......................................................................................................................... 1 1.3. SUGGERIMENTS DE MILLORA ..................................................................................................................... 1 2. VALORACIONS I INCORPOCACIÓ DE LES APROTACIONS AL PMUS ..................................2 2.1. VALORACIÓ I INCORPORACIÓ DE LES APORTACIONS DE LA SESSIÓ AL PMUS ............................................. 2 2.1.1. Àmbit 1: Mobilitat a peu ................................................................................................................... 2 2.1.2. Àmbit 2: Mobilitat en bicicleta ......................................................................................................... 3 2.1.3. Àmbit 3: Mobilitat en transport col·lectiu......................................................................................... 3 2.1.4. Àmbit 4: Mobilitat en vehicle motoritzat .......................................................................................... 4 2.1.5. Àmbit 5: Aparcament ........................................................................................................................ 4 2.2. VALORACIÓ I INCORPORACIÓ DE LES APORTACIONS EN EL WEB AL PMUS ................................................. 5 Resposta tècnica a l'informe de participació Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar 1. PARTICIPACIÓ DEL PLA D'ACCIÓ DEL PMUS 1.1. INTRODUCCIÓ L'Ajuntament de Premià de Mar està elaborant, amb el suport de la Diputació de Barcelona, el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS). El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible és l'eina de treball per definir el model i les estratègies de mobilitat del municipi definint uns criteris de mobilitat compartits. La voluntat municipal és aprovar el PMUS, fomentant la implicació activa dels agents socials del municipi potenciant la reflexió i la participació ciutadana fonamentada en l'anàlisi tècnica A continuació es presenta la síntesi del procés de participació ciutadana sobre les propostes del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Premià de Mar. Concretament, mostra les aportacions rebudes per part de la ciutadania i justifica com s'han considerat en el document del PMUS. Les aportacions realitzades durant els tallers i rebudes a l'espai web han estat valorades i treballades per l'equip tècnic, l'ajuntament de Premià de Mar i la Diputació de Barcelona. El present document mostra com s'han agrupat i treballat les propostes i aportacions recollides. També les que han estat incorporades al PMUS. 1.2. SESIONS DE PARTICIPACIÓ Una vegada finalitzada la fase de diagnòstic, l'equip redactor (conjuntament amb l'Ajuntament i Diputació de Barcelona) ha elaborat les propostes d'actuació del PMUS s'han realitzat diferents processos participatius amb l'objectiu de recollir suggeriments de millora. S'ha realitzat una sessió de presentació i debat de les propostes de mesures i s'ha habilitat un espai web per facilitar, també, la participació telemàtica. La sessió presencial va tenir lloc el dia 4 de març de 2017 i l'assistència registrada va ser de 9 persones. La sessió participativa es va organitzar en dues parts. La primera part és va realitzar una presentació sobre les propostes en cada àmbit, on es va fer un rec ordatori de les principals línies d'actuació, per part de l'equip redactor del PMUS. En un segon moment es va organitzar el treball i el debat amb les persones participants. 1.3. SUGGERIMENTS DE MILLORA Cal esmentar que d'acord amb la Llei 9/2003 de mobilitat, els PMUS són el document "bàsic per configurar les estratègies de mobilitat sostenible dels municipis". Així, les actuacions que recull el PMUS de Premià de Mar configuraran les estratègies de mobilitat sostenible del municipi en els propers anys. És un fet comú que durant les sessions de participació els ciutadans i ciutadanes facin aportacions i propostes d'aspectes molt concrets , utilitzant una escala de treball diferent a l'escala d'abast del PMUS. L'equip de treball del PMUS de Premià de Mar (format per professionals de l'ajuntament, diputació i equip redactor) ha dut a terme la tasca que considerar, classificar i incorporar (en les casos que ha estat viable) les suggerències que s'han recollit durant les sessions de participació. 1 Resposta tècnica a l'informe de participació Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar 2. Valoracions i incorpocació de les aprotacions al PMUS 2.1. VALORACIÓ I INCORPORACIÓ DE LES APORTACIONS DE LA SESSIÓ AL PMUS 2.1.1. ÀMBIT 1: MOBILITAT A PEU En l'àmbit dels vianants les aportacions rebudes fan referència, entre d'altres, a ampliar la zona pacificada del centre urbà, millorar els itineraris de la xarxa bàsica a peu i permeabilitzar les travesseres urbanes. En aquest sentit, el PMUS proposa augmentar l'espai pacificat al municipi per millorar l'espai de vianants (actuació 6.1.1). La millora d'aquestes vies han de millorar les connexions a peu entre els equipaments del nucli antic i les zones més comercials del centre. Pel que fa a la millora dels itineraris de la xarxa bàsica a peu i la permeabilitat de les travesseres urbanes, es mantenen les propostes realitzades (actuacions 6.1.2 i 6.1.6). Pel que fa als camins escolars, el PMUS recull a l'actuació 6.10.1 Implantar actuacions de millora d'itineraris de camins escolars. Així, les actuacions especifiques (zones d'encotxament i desencotxament, instal·lació d'elements reductors de velocitat, tipologia dels passos de vianants,...) per a l'entorn de cada centre han de ser considerades en el project e de camí escolar del municipi. Xarxa d'itineraris per a vianants 2 Resposta tècnica a l'informe de participació Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar 2.1.2. ÀMBIT 2: MOBILITAT EN BICICLETA En l'àmbit de la bicicleta el PMUS contempla la millora dels itineraris ciclistes interurbans a les actuacions de "Millora de l'itinerari ciclista pel passeig Marítim, dins del projecte de carril bici del Maresme (6.2.3)", i "Millora de les connexions en bicicleta amb el Barcelonès a través de la Xarxa Pedalable Metropolitana o Bicivia (6.2.2)". Cal esmentar que l'actuació principal per fomentar l'ús de la bicicleta es fonamenta en definir uns eixos principals, però sobretot, en la pacificació del trànsit motoritzat (actuació 6.4.2). La pacificació del trànsit permet als ciclistes circular per la calçada amb seguretat i comoditat. El PMUS preveu, a l'actuació 6.2.5, incrementar la dotació d'aparcaments per a bicicletes. Proposta de xarxa de bicicletes. Zona pacificada i zones 30, i itineraris bici -carril 2.1.3. ÀMBIT 3: MOBILITAT EN TRANSPORT COL·LECTIU En referència al transport públic, les aportacions realitzades van girar entorn a la modificació del traçat de la línia C-14 i la informació a l'usuari. Amb l'ampliació de la línia C-14 (actuació 6.3.1) es millora la connectivitat dels barris de Can Pou i Camp de Mar. La millora de la informació a l'usuari del transport públic (actuació 6.3.5) ha de ser completa, clara, actualitzada i accessible. 3 Resposta tècnica a l'informe de participació Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar 2.1.4. ÀMBIT 4: MOBILITAT EN VEHICLE MOTORITZAT Les propostes en referència a l'àmbit del vehicle privat fan referència a la proposta de jerarquització de la xarxa (actuació 6.4.1). Es contempla la proposta del procés de participació i s'actualitza la jerarquització de la xarxa. D'aquesta manera no es divideix el barri del Gas per vies de xarxa primària i així es minimitza el trànsit de pas per l'interior del barri. També s'ha considerat oportuna la proposta d'estudiar que la carretera BV -5024 en el tram entre el carrer Sant Lluís i la N-II pugui ser de doble sentit de circulació. D'aquesta manera es pot disposar d'una sortida addicional cap a la nacional. Per altra banda, es desestima la proposta de prolongament de la xarxa principal pel Camí del Mig fins arribar a la BV-5024 degut a que hi ha proposada una nova rotonda que ha de servir per derivar el trànsit. Una rotonda és una intersecció més segura que una cruïlla ja que elimina punts de conflicte. Proposta de xarxa viària 2.1.5. ÀMBIT 5: APARCAMENT Les propostes de noves zones d'aparcament s'han pres en consideració i s'afegeix una nova zona d'aparcament en superfície en el terreny que queda delimitat p er la BV-5024 i la nova rotonda (actuació 6.5.1). 4 Resposta tècnica a l'informe de participació Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar 2.2. VALORACIÓ I INCORPORACIÓ DE LES APORTACIONS EN EL WEB AL PMUS Degut al major nivell de detall de les aportacions en el web que en la sessió de treball, s'ha donat resposta a cada sol·licitud posant-la en relació amb alguna de les propostes del PMUS. Stop&Go estació de tren 03/03/2017 22:46h · Manel Aportació: A molta gent la baixen i la venen a recollir a l'estació en cotxe. Això implica parar a la parada de bus, degut que no hi ha cap altre zona habilitada per fer-ho en condicions segures i sense haver de molestar els transit de la N-II, però impedeix al bus fer les seves funcions. S'hauria de buscar una solució per donar cabuda a una zona habilitada per poder fer un Stop&Go. Tipus parada de taxis (2-3 cotxes en fila) on els cotxes puguin deixar la gent que agafi el tren, però no es puguin eternitzar esperant a recollir a la gent que baixa del tren. Resposta: De manera generalitzada a tot el municipi, el PMUS proposa un major control de la indisciplina de l'aparcament a la via pública (actuació 6.5.4). L'estacionament per un breu període de temps és una pràctica freqüent que s'ha de corregir. També es contempla aquesta situació en particular en les "Actuacions per a la millora de la velocitat comercial del bus urbà (6.3.2)". Es recomana efectuar un major control i sancionar als vehicles que s'hi detinguin. En cas de ser necessari es pot estudiar un control per càmera. Rotonda a la N-II amb la carretera de Premià de Dalt 03/03/2017 22:30h · Manel Aportació: Cada dia varis cotxes que van direcció BCN per la N-II fan servir la carretera de Premià de Dalt per fer un canvi de sentit. Això implica saltar-se la línia continua de la carretera de Premià de Dalt (Més d'un es confon i posa en contra direcció pel carril habilitat per pujar). - Les possibles solucions passen per habilitar una rotonda petita en aquesta cruïlla (Si es vol regulada per semàfors com la rotonda de l'estació de Mataró). - Allargar la vorera enjardinada que serveix per delimitar els carrils a la carretera de premià de dalt, de manera que s'impedeixi físicament cometre aquesta infracció. Resposta: El PMUS contempla dins de les seves actuacions pacificar la Nacional II (actuació 6.4.6). El tram urbà de la N-II quedarà entre dues rotondes (l'actual amb el carrer Torrent Malet i una nova rotonda a l'accés del port). Aquesta infraestructura ha de permetre realitzar els canvis de sentits. Si es detecten moviments no permesos, es poden dissuadir amb un major control o un reforç en la senyalització. 5 Resposta tècnica a l'informe de participació Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar Impedir el pas de motocicletes per la vorera del carrer Ponent 03/03/2017 22:18h · Manel Aportació: Moltes motocicletes que baixen per la carretera de Premià de Dalt i que volen anar al pàrquing de motos que hi ha davant l'estació de tren es veuen obligades a circular per la vorera del carrer Ponent, posant en risc als peatons degut a les presses que acostumen a portar i a la manca de visibilitat que hi ha. La idea seria trobar una manera d'impedir el pas de motocicletes sense impedir el pas de cotxets per nadons ni de cadires de rodes. Això es pot aconseguir amb una tanca metàl·lica en forma de zigzag, els cotxets i les cadires poden girar, però les motos degut a que son més llargues no poden fer be el gir. O be, amb una tanca i un torn (porta) giratori gran que permeti el pas de les cadires. Resposta: El PMUS proposa un major control de la indisciplina de l'aparcament a la via pública (actuació 6.5.4). Carretera de Vilassar de Dalt 03/03/2017 22:06h · Manel Aportació: La carretera de Vilassar de Dalt te molts problemes de mobilitat degut a la gent que vol girar i ha d'envair el sentit contrari (girar a l'esquerra). Una possible millora seria fer els carrils més estrets, de manera que virtualment hi capiguèssin 3. El carril del mig naixeria al tram final de cada intersecció de carrers, i s'acabaria al final de cada cruïlla i serviria per esperar a poder fer el gir en condicions segures sense obstaculitzar el pas als vehicles que passen per darrera. (15 metres). Un exemple del que explico està fet a la N-II a la rotonda de Montgat a l'alçada de la empresa Alcón-Cusí: Direcció BCN només hi ha un carril, però per entrar a la rotonda n'hi ha dos, en canvi, per sortir de la rotonda direcció Premià hi ha només un carril, i 200 metres més enllà la carretera passa a tenir 2 carrils. Resposta: L'amplada de la calçada de la carretera de Vilassar de Dalt no permet una configuració amb tres carrils d'ample adient. Un major control de les velocitats a la via (un 38% dels vehicles superen el límit de velocitat) ajudarà a millorar els problemes de mobilitat i seguretat viària (actuacions 6.7.1 i 6.7.2). Carrer Abat Oliva 03/03/2017 21:52h · Manel Aportació: L'últim tram del carrer Abat Oliva hauria de ser de doble sentit entre l'aparcament de sorra i el carrer de Sant Mateu. Resposta: Actualment la major part de vials urbans secundaris i veïnals de Premià de Mar tenen doble sentit de circulació. Cal tenir en compte que el doble sentit de carrils comporta, en aquelles vies que no són preferents (és a dir, que no formen part de la xarxa primària), més inconvenients que no avantatges. La proposta de xarxa de circulació del PMUS evita, en la mesura del possible, carrers amb doble sentit de circulació fora de la xarxa primària (actuacions 6.4.1 i 6.4.4). 6 Resposta tècnica a l'informe de participació Pla de mobilitat urbana sostenible de Premià de Mar Actuacions Torrent Castells 03/03/2017 21:48h · Manel Aportació: Fer l'avinguda Torrent Castells d'aparcament en semi bateria per tal de que hi càpiguen més cotxes. Per fer-ho s'hauria de reduir l'amplada del carrils i amb aquesta mesura també es reduiria la velocitat dels cotxes, que hauria de ser una zona 30 degut a que es troba al costat de l'escola La Salle. Resposta: El PMUS té com a una de les seves mesures "Augmentar l'estacionament fora de calçada (6.5.2)". S'ha rebaixat la jerarquització de l'avinguda Torrent Castells, de xarxa primària a xarxa secundària, el que ha d'ajudar a rebaixar els nivells de trànsit. M'imagi