CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL REGLAMENT D´ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT 1 ÍNDEX CAPÍTOL I. DEFINICIÓ, OBJECTIUS I RÈGIM JURÍDIC Article 1. Definició Article 2. Objectius generals Article 3. Objectius específics Article 4. Règim jurídic CAPÍTOL II. ÒRGANS DE FUNCIONAMENT Article 5. Òrgans de funcionament Article 6. Presidència Article 7. Vice-presidència Article 8. Composició del Plenari Article 9. Elecció i nomenament dels membres del Plenari Article 10. Durada, renovació i baixes dels membres del Plenari CAPÍTOL III. FUNCIONAMENT CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL Article 11. Competències del Plenari Article 12. Constitució del Plenari Article 13. Règim de sessions del Plenari Article 14. La secretaria Article 15. Publicitat i convocatòria de les sessions Article 16. Acords Article 17. Comissions de Treball Article 18. Disposicions finals 2 CAPÍTOL I. DEFINICIÓ, OBJECTIUS I RÈGIM JURÍDIC Article 1. Definició El Consell Escolar Municipal de Premià de Mar, de conformitat amb l'article 34 del Títol II de la Llei orgànica del dret a l'educació, és l'organisme de consulta i participació de la comunitat socioeducativa local, que té com a finalitat millorar les polítiques i accions educatives del municipi sobre la base de la col·laboració entre administracions, institucions educatives i agents socials en favor de l'èxit educatiu. El Consell Escolar Municipal de Premià de Mar és l'òrgan sectorial de participació, consulta i assessorament en qualsevol aspecte de l'ensenyament no universitari dins de l'àmbit del municipi. Article 2. Objectius generals Amb la constitució del Consell Escolar Municipal i d'acord amb la legislació educativa vigent, l'Ajuntament manifesta la seva voluntat d'aconseguir els següent objectius: a) Mantenir un canal d'informació, estudi i deliberació entre l'administració municipal i l'autonòmica i els diferents sectors de la comunitat educativa sobre la planificació, programació i actuacions dels centres educatius de la ciutat. b) Possibilitar que les línies d'actuació del Servei d'Ensenyament de l'Ajuntament de Premià de Mar comptin amb la consulta i assessorament dels sectors implicats. c) Sensibilitzar a tot el municipi, entitats i ciutadans en particular, sobre la importància de la participació dels sectors de l'ensenyament, les famílies i els alumnes al seu procés educatiu així com a la gestió dels centres. d) Crear canals de col·laboració entre tots els sectors de l'organització d'actuacions de caràcter municipal i/o dels propis centres. e) Estudi de possibles dificultats i propostes i adequades solucions davant d'altres administracions per tal de millorar la qualitat de l'Ensenyament. 3 f) Implementar diferents tipus de propostes: d'activitats culturals- educatives destinades als alumnes, de formacions, seminaris, xerrades, debats... sobre temes pedagògics i actualització dels equips educatius i d´actuacions compensatòries per corregir les desigualtats provinents del context econòmic, social i cultural de l'alumnat. g) Fomentar i compartir iniciatives i experiències que millorin la qualitat de l'educació al municipi, afavoreixin l'èxit escolar i garanteixin el dret dels infants i joves a l'educació i a ser acompanyats en el seu procés formatiu. Article 3. Objectius específics a) Dinamitzar la xarxa d'agents socioeducatius del municipi per a la promoció d'iniciatives i experiències que afavoreixin l'èxit escolar, les transicions escola-treball i les interseccions entre educació oficial i no oficial. b) Informar dels convenis i els acords de col·laboració entre l'Ajuntament i el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que facin referència a temes educatius en l'àmbit local. c) Opinar sobre les propostes de convenis i acords que millorin la qualitat del servei educatiu dins l'àmbit del municipi. d) Debatre sobre les actuacions i les normes municipals que afectin a serveis educatius complementaris i extraescolars amb incidència en el funcionament dels centres docents. e) Proposar els criteris d'emplaçament de nous centres escolars a la població i la renovació i/o manteniment dels ja existents. f) Elaborar propostes de conservació, manteniment i millora dels centres públics docents, així com diagnosticar estratègies per cobrir les necessitats dels espais, instal·lacions i equipaments educatius. g) Debatre i fer propostes sobre la previsió de la demanda de places i l'oferta inicial de llocs escolars als centres educatius sufragats amb fons públics del municipi. h) Fomentar les activitats que tinguin com objectiu primordial la millora de la tasca educativa, la participació educativa i la innovació pedagògica i cultural. 4 i) Realitzar seguiment de l'oferta d'actuacions educatives i culturals que les entitats, institucions i empreses fan als centres educatius. j) Elaborar estudis i informes sobre diverses temàtiques educatives amb relació a l'estat de l'educació a Premià de Mar amb la participació dels diferents agents de la comunitat socioeducativa. k) Promoure accions necessàries per tal d'evitar desigualtats originades pel context econòmic, social i cultural de l'alumnat i les famílies. l) Promoure accions adreçades a contribuir al desenvolupament integral dels infants del primer cicle d'educació infantil i al suport a la funció educativa de les seves famílies. m) Afavorir la participació del teixit empresarial en accions de transició escola-treball adreçades als joves. n) Assessorar amb relació a les competències educatives que afecten l'ensenyament no universitari i que la legislació atorga als municipis. o) Aprofitar les potencialitats educatives del teixit social i productiu del municipi. p) Garantir en la mesura del possible el nivell escolar òptim als alumnes, evitant el fracàs escolar. q) Suport als alumnes amb necessitats educatives específiques. r) En general, tot allò que li atorgui en cada moment la legislació vigent o que el Consell Escolar Municipal consideri que forma part de la seva funció assessora. Article 4. Règim jurídic El Consell Escolar Municipal de Premià de Mar es regirà per les seves disposicions incloses en aquest reglament, i supletòriament per la normativa següent: - Constitució espanyola, del 27 de desembre de 1978. - Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l´educació. - Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d´educació. - Llei 12/2009, de 10 de juliol d´educació i la seva normativa de desplegament en allò que fa referència a òrgans de participació en educació. 5 - Llei 7/1985, de 2 d´abril, Reguladora de les Bases de Règim Local. - Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s´aprova el reglament d´Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les entitats Locals. - Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d´abril, pel qual s´aprova el Text Refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya. - Llei 39/2015, d´1 d´octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. - Llei 26/2010, del 3 d´agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques a Catalunya. CAPÍTOL II. ÒRGANS DE FUNCIONAMENT Article 5. Òrgans de funcionament El Consell Escolar Municipal queda estructurat pels següents òrgans de govern: Presidència, Vice-presidència i el Plenari. Actuarà com a secretari/ària del Consell, amb veu i sense vot, el secretari/ària de l'Ajuntament, que podrà delegar les seves funcions en un/a treballador/a de la corporació municipal adscrit/a als serveis generals municipals. Article 6. Presidència 1. La Presidència del Consell, que a la vegada presidirà el Plenari, correspondrà a l'Alcaldia o a un membre de la corporació nomenat lliurament per aquesta, que actuarà com a enllaç entre l'Ajuntament i el Consell. 2. La Presidència té la màxima representació, exerceix la direcció superior i actua com a enllaç entre la Corporació Municipal i el Consell. Correspon a la Presidència: a) Exercir la representació de l'òrgan. b) Ordenar la convocatòria, fixar l'ordre del dia i presidir totes les sessions del Plenari. 6 c) Decidir amb el seu vot els empats. d) Signar les actes i certificacions dels acords dels òrgans. e) Assegurar el compliment de les lleis i altres inherents a la seva condició de president/a. f) Vetllar per l'execució dels acords que s'hagin pres. g) Autoritzar l'assistència al Plenari, Comissions de Treball i altres activitats realitzades pel Consell, de persones de vàlua o coneixements específics quan el tractament d'un tema concret així ho requereixi. h) Altres funcions inherents al càrrec. Article 7. Vicepresidència La Vicepresidència serà nomenada per la Presidència i correspondrà a un/a regidor/a del Ple municipal. Li correspondrà dur a terme la funció específica de substituir al President/a en cas d'absència, malaltia o delegació expressa. Article 8. Composició del Plenari 1. El Plenari és l'òrgan de màxima representació del Consell. 2. Amb la voluntat d'incloure a la dinàmica d'aquest Consell a la major part possible d'agents socioeducatius del municipi, formaran part del Plenari un total de 44 membres, i també podran formar part persones convidades permanents i persones amb funcions d'assessorament i assistència tècnica, amb la següent distribució: 1 membre de cada grup municipal garantint la representativitat dels diferents grups polítics amb representació a l'Ajuntament. 1 direcció de cada centre educatiu. 5 membres representants del sector del professorat: - 2 en representació del subsector del professorat del segon cicle d'educació infantil i primària. - 1 en representació del subsector del professorat de centres d'educació secundària. - 1 en representació del subsector del professorat de 1r cicle d'educació infantil. 7 - 1 en representació del subsector del professorat de formació permanent o escola de música, o escola d'adults. 2 membres en representació del sector del Personal d'administració i serveis dels centres educatius, un del sector privat i un del sector públic. 1 representant d´AFA de cada centre educatiu, membres del Consell escolar de centre. 3 membres representants del sector d'alumnat. - 1 alumne representant als alumnes d´educació secundària. - 1 alumne representant als alumnes d´escola d´adults . - 1 alumne representant a l´escola de música. 1 membre representant del sector de professionals tècnics de l´administració educativa de l'Ajuntament de Premià de Mar. 3 membres representants del sector de la societat. (entitats culturals, esportives, de lleure, associacions per la infància, igualtat, interculturalitat que desenvolupin projectes en l´àmbit de l´educació). Podran assistir, amb funcions d'assessorament i d'assistència tècnica, amb veu i sense vot, les següents persones que hauran de ser requerides expressament pel Plenari del Consell: - Professionals tècnics de la planificació i gestió dels diferents programes municipals. - Agents de la comunitat socioeducativa que ho sol·licitin. - Persones de reconeguda vàlua i amb coneixements als diferents àmbits de debat del Consell. Podran assistir com a convidats/des temporals o permanents, amb veu i sense vot. - 1 professional tècnic en representació del cos de la inspecció educativa de l'administració de la Generalitat de Catalunya que tingui assignats centres educatius del municipi. - 1 professional tècnic en representació dels serveis educatius de la zona de l´administració de la Generalitat de Catalunya. 8 3. Es crearà un organigrama dels representants que composen el consell escolar. Article 9. Elecció i nomenament dels membres del Plenari. 1. Els i les membres del Plenari del Consell Escolar Municipal ho seran per un període de quatre cursos escolars i la seva elecció es realitzarà de la següent manera: Els i les vocals representants electes de la corporació local seran regidors i regidores escollits o escollides per acord del Ple municipal de manera que es garanteixi la màxima representativitat i pluralitat del Ple de la Corporació. Les direccions dels centres seran les màximes responsables que assistiran com a representació del seu propi centre. Els 5 vocals representants del sector de professorat seran escollits/des per un sorteig on s´inclogui 1 representant de cada centre, tenint en compte la següent distribució: - 2 vocals en representació del professorat dels centres educatius d'infantil i primària, escollits pels claustres de professors dels centres i ratificat pel Consell Escolar de cada centre. - 1 vocal en representació del professorat dels centres educatius de secundària escollit pels Claustres de professors dels centres i ratificat pel Consell Escolar. - 1 vocal en representació del professorat de les escoles de titularitat municipal (escola de música o d´adults). - 1 vocal en representació del subsector del professorat de 1r cicle d'educació infantil. · Els 2 vocals representants del sector de Personal d'administració i serveis dels centres educatius serà escollit pels consells escolars de centre. Un representant de l´escola concertada i un altre pública. · Els vocals representants del sector de les AFAS de totes i cadascuna de les escoles seran escollits per la pròpia junta de l´AFA. 9 · Els 3 vocals representants del sector d'alumnat seran escollits/des per un sorteig on s´inclogui 1 representant de cada centre, tenint en compte la següent distribució: - 2 en representació del subsector de l'alumnat dels instituts (educació secundària, batxillerat i cicles formatius). - 1 en representació del subsector de l'alumnat de les escoles de formació permanent (escola de música, escola d'adults). · El o la vocal representant del sector de professionals tècnics de l'administració educativa local serà designat per l'alcaldia. · Els o les 4 vocals representants del sector de la societat civil (entitats culturals, esportives i del lleure, i associacions que treballin per la infància, la igualtat i la interculturalitat del municipi que desenvolupin projectes en l'àmbit de l'educació) seran escollits de la manera següent: - 1 en representació del subsector de les entitats culturals entre totes les candidatures presentades. - 1 en representació del subsector de les entitats esportives entre totes les candidatures presentades, mitjançant una votació en la qual podran participar un/a representant per cadascuna de les entitats d'aquest subsector. - 1 representant de l´entitat NEENS. - 1 en representació del subsector de les entitats de l'educació en el lleure, voluntariat, cooperació... 2. Les persones que podran assistir-hi amb funcions d'assessorament i assistència tècnica, amb veu i sense vot, que es determinen al punt tercer de l'article 8, seran requerits/des expressament pel Plenari del Consell a partir de les següents orientacions: · Els professionals tècnics de la planificació i gestió dels diferents programes municipals, es requeriran d'entre els tècnics i tècniques de planificació i gestió municipal de les diferents àrees de l'Ajuntament. · Els agents de la comunitat socioeducativa que ho sol·licitin, es requeriran en funció de la representativitat de sectors educatius n