CONVENI ENTRE EL CONSELL COMARCAL DEL MARESME I L'AJUNTAMENT DE PREMIÀ DE MAR, PER A L'ESTABLIMENT DE LES CONDICIONS DE PARTICIPACIÓ EN LA REALITZACIÓ DE L'ESTUDI DIAGNOSI DE LA POBRESA I VULNERABILITAT SOCIAL A LA COMARCA DEL MARESME. Mataró, a 4 de gener de 2019 REUNITS D'una part, el senyor Miquel Àngel Méndez Gil, en qualitat d'Alcalde de Premià de Mar, en ús de les seves competències, I de l'altra, el senyor Josep Triadó Bergés, president del Consell Comarcal del Maresme, en nom i representació de l'esmentada administració comarcal, Les parts es reconeixen amb capacitat i competències suficients per a la signatura d'aquest conveni i en conseqüència, MANIFESTEN PRIMER. El Pla d'Actuació Comarcal (PAC) 2016-2019 va preveure en el punt 5.7 posar en marxa projectes per donar resposta a les necessitats socials del territori que permetin donar suport als ajuntaments en la lluita contra les desigualtats socials, culturals, econòmiques i de gènere. SEGON. En els objectius i actuacions estratègiques dels diferents serveis comarcals del PAC, tant a l'Agència Comarcal de l'Energia com a l'Àrea de Serveis Socials Bàsics, es plantegen efectuar una diagnosi de pobresa i implementació d'accions per actuar en l'atenció de la pobresa energètica, en el marc d'un treball en xarxa entre diferents serveis del Consell Comarcal per donar suport als ajuntaments. TERCER. En el marc de treball d'aquestes actuacions estratègiques el Consell Comarcal del Maresme va elaborar un document "Programa comarcal per a la diagnosi i implementació d'accions per fer front a la pobresa al Maresme" que va ser presentat en el Consell d'Alcaldes celebrat el 24 d'octubre de 2017 i en el que es desglossen les dues accions que principalment s'impulsaran: - Un estudi diagnosi de la pobresa i la vulnerabilitat social a la comarca, que permeti consensuar i definir la situació actual de pobresa a la comarca en quant a: factors de risc, composició social de la població exclosa, indicadors de vulnerabilitat social, etc, - Obertura d'una oficina itinerant d'atenció a la pobresa energètica. QUART. L'estudi diagnosi de la pobresa i la vulnerabilitat social, ha de ser una eina útil pels ajuntaments, que els permeti identificar els focus de pobresa i vulnerabilitat del seu territori, i analitzar els tipus de polítiques que s'estan portant a terme, quines accions i/o serveis cal reorientar, reforçar o ampliar per donar una major i millor cobertura a la ciutadania que es troba en situació o risc de pobresa o de vulnerabilitat social. CINQUÈ. El Consell Comarcal del Maresme destina a la preparació i organització de les dues accions la dedicació de 7 professionals responsables de diferents serveis del Consell Comarcal que formen el Grup Motor ­Joventut, Pla territorial de ciutadania i immigració, Àrea Bàsica de Serveis Socials, Oficina comarcal de l'Energia, Observatori de desenvolupament local i Servei d'habitatge-, així com el finançament de 211.495,83 de la Diputació de Barcelona -Meses de Concertació- destinats al cost de l'estudi i de l'oficina. SISÈ. El Consell Comarcal del Maresme ha adjudicat per un import de 122.657,70 la realització de l'estudi al Centre d'Estudis Demogràfics (CED), que tindrà una durada d'un any i mig que finalitzarà el mes de novembre de l'any 2019. SETÈ. L'ajuntament té voluntat de col·laborar amb el Consell Comarcal del Maresme, aportant totes aquelles dades i informació que tingui l'ajuntament al seu abast i que els sol·liciti el CED, i participant en les taules, grups de debat i discussió per aportar la veu de la realitat social del municipi. Amb l'objecte d'estructurar i coordinar les actuacions i d'acord amb les manifestacions exposades, les parts compareixents expressen la seva voluntat per a l'establiment d'un conveni de col·laboració subjecte als següents ACORDS PRIMER. Objecte del conveni Aquest conveni té per objecte l'establiment d'un marc de col·laboració entre el Consell Comarcal del Maresme i l'Ajuntament per a participar en l'estudi diagnosi de la pobresa i vulnerabilitat social a la comarca del Maresme. SEGON. Obligacions dels ens locals. Ajuntament: 1. Designar una persona interlocutora que tindrà la funció principal de ser el canal de comunicació entre el CED i les diferents regidories i serveis municipals, així com també amb les entitats socials, serveis i recursos del municipi, que tinguin bases de dades. 2. Facilitar al CED els contactes amb els responsables de les bases de dades que sol·liciti. 3. Promoure la participació de tècnics municipals, agents socials i entitats en les diferents fases de l'anàlisi qualitativa de l'estudi. Consell Comarcal: 3. Portar a terme el control i seguiment del compliment en l'execució de l'estudi per part del CED. 4. Facilitar la participació dels ajuntaments, agents i entitats socials de la comarca. 5. Donar suport i facilitar gestions i informacions que li sol·liciti el CED que siguin d'interès per la realització de l'estudi. TERCER. Comissió de seguiment D'acord amb la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic les parts constituiran una comissió de seguiment, vigilància i control del present conveni, que ha d'estar integrada per un o dos membres del personal tècnic designats per cadascuna de les parts signants. Tindrà les següents funcions: 1. El seguiment i el control de les accions que es derivin de l'aplicació d'aquest conveni, així com la seva interpretació i la proposta de possible modificació, si s'escau. 2. Resoldre els problemes de compliment d'aquest conveni. Les decisions i els acords de la comissió han de tenir la conformitat de les dues parts. QUART. Protecció i cessió de dades El CED, com a empresa contractada per la realització de l'estudi diagnosi, ha signat un document de compromís per a la utilització i protecció dels fitxers que li trametin els ajuntaments per a la realització de l'estudi. Aquest document de compromís figura a l'annex1 d'aquest conveni. CINQUÈ. Entrada en vigor i vigència. Aquest conveni entra en vigor el dos de maig de 2018, data d'inici del contracte entre el Consell Comarcal i el CED, i finalitzarà el dia que l'ajuntament faci la recepció de l'estudi elaborat. SISÈ. Extinció del conveni. El present conveni es pot extingir per les causes següents: Per la realització del seu objecte o expiració del seu termini. Per incompliment dels compromisos assolits per qualsevol de les parts signatàries i un cop s'hagi actuat d'acord amb el pacte següent. Per acord de les parts signatàries. Per qualsevol altra determinada per la legislació vigent. SETÈ. Actuació en cas d'incompliment dels compromisos Les dues parts actuaran d'acord el que estableix l'article 51.2.c) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. En aquest sentit, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un termini determinat els compromisos que es consideren incomplerts. Si un cop transcorregut el termini indicat en el requeriment, l'incompliment persisteix, la part que el va adreçar ha de notificar la concurrència de la causa de resolució i el conveni s'entén resolt. VUITÈ. Interpretació del conveni. En cas que sorgeixin discrepàncies en la interpretació o execució del present conveni, les parts es comprometen a resoldre'ls de forma amistosa en un primer moment a través de la comissió o, en els seu defecte, dels responsable de mecanisme de seguiment, vigilància i control. Si no fos possible, atesa la naturalesa les qüestions litigioses que puguin sorgir en la interpretació i compliment d'aquest document seran de coneixement i competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu. I en prova de conformitat, se signa aquest conveni per duplicat a un sol efecte, en el lloc i data que figuren a l'encapçalament d'aquest conveni. Josep Triadó Bergés Miquel Àngel Méndez Gil President del CCM Alcalde de Premià de Mar DOCUMENT DE COMPROMÍS ENTRE EL CONSELL COMARCAL DEL MARESME (CCM) I EL CENTRE D'ESTUDIS DEMOGRÀFICS (CED) PER AL TRACTAMENT DE DADES QUE FARÀ EL CED COM ENCARREGAT DEL TRACTAMENT, PER COMPTE DEL CCM COM A RESPONSABLE DEL TRACTAMENT EN L'ELABORACIÓ DE L'ESTUDI DIAGNOSI DE LA POBRESA I VULNERABILITAT SOCIAL A LA COMARCA DEL MARESME. 1. OBJECTE Aquest document té per objecte establir les condicions de realització d'un tractament de dades personals pel Centre d'Estudis Demogràfics (en endavant CED) com encarregat del tractament, per compte del Consell Comarcal del Maresme (en endavant CCM) com responsable del tractament, en compliment dels articles 29 i 30 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) 2. NATURALESA, OBJECTE I FINALITAT DEL TRACTAMENT EL CED en qualitat d'encarregat del tractament realitzarà activitats de tractament per compte del CCM en qualitat de responsable del tractament, respecte a les dades de caràcter personal necessaris per efectuar l'estudi diagnosi de la pobresa i vulnerabilitat social a la comarcal del Maresme. El tractament de dades consistirà en realitzar les operacions de tractament necessàries per a l'execució del projecte "Estudi diagnosi de la pobresa i la vulnerabilitat social a la comarca del Maresme" que es concretarà en la creació d'una bateria d'indicadors, en funció de les diferents fonts de informació estadística, que permetin mesurar les diferents dimensions de la pobresa i situacions de vulnerabilitat des d'una perspectiva territorial. 3. CONDICIONS DEL TRACTAMENT Per a l'execució de les prestacions derivades del compliment de l'objecte d'aquest encàrrec, el CCM, posa a la disposició del CED, la informació que es descriu a continuació: a) Categories d'interessats: - Ajuntaments de la comarca del Maresme - Serveis públics - Entitats socials - Persones usuàries dels serveis - Comunitat Científica - Mitjans de comunicació b) Categories de dades personals: De forma general, els fitxers amb els que treballarà el CED anonimitzats i contenen aquestes variables: - Sexe i edat - Nacionalitat i Lloc de naixement - Nivell d'instrucció - Tipus i composició de la llar - i altres variables que puguin contenir determinades fonts d'informació que puguin ser utilitzades en el projecte1 4. DRETS I OBLIGACIONS DEL RESPONSABLE DEL TRACTAMENT 4.1. Dret de comprovació de garanties del compliment El CCM comprovarà que l'encarregat aplica mesures tècniques i organitzatives de compliment apropiades, de manera que el tractament sigui conforme amb la legislació sobre protecció de dades. El CED podrà acreditar el compliment de la legislació sobre protecció de dades mitjançant mecanismes de certificació, mitjançant la designació d'un Delegat de Protecció de Dades, havent-se adherit a un Codi Tipus o sotmetent-se a un control de garanties del compliment per part del responsable del tractament. 4.2. Instruccions sobre el tractament El CCM lliurarà al CED instruccions documentades respecte a la realització de tots els tractaments per part de l'encarregat, incloent instruccions respecte a les transferències de dades personals a un tercer país o una organització internacional. 4.3. Obligacions respecte als tractaments Al CCM li corresponen les següents obligacions: a) Lliurar a l'encarregat les dades als quals es refereix la clàusula 3 d'aquest document. b) Realitzar una avaluació de l'impacte en la protecció de dades personals de les operacions de tractament a realitzar per l'encarregat. c) Vetllar, de forma prèvia i durant tot el tractament, pel compliment del RGPD per part del CED. d) Supervisar el tractament, inclosa la realització d'inspeccions i auditories. 5. OBLIGACIONS DE L'ENCARREGAT DEL TRACTAMENT 5.1. Informació a disposició del responsable del tractament El CED posarà a la disposició del responsable del tractament tota la informació necessària per demostrar el compliment de les seves obligacions, així com per permetre i contribuir a la realització d'auditories, incloses inspeccions, per part del responsable del tractament o d'un altre auditor autoritzat pel responsable. 5.2. Designació d'un Delegat de Protecció de Dades (quan escaigui) El CED designarà un delegat de protecció de dades, d'acord amb el que es disposa en l'article 37 del Reglament General de Protecció de Dades, i comunicarà la seva identitat i dades de contacte al CCM. 1 En cas necessari, per a determinades variables amb informació sensible, es podran consignar annexos a aquest document sobre el compromís de responsabilitat i tractament d'aquestes dades. 5.3. Obligació de portar un registre d'activitats El CED haurà de portar, per escrit, un registre de totes les categories d'activitats de tractament efectuades per compte del CCM, que contingui: 1) El nom i les dades de contacte de l'encarregat o encarregats i de cada responsable per compte del actuï l'encarregat i, si escau, del representant del responsable o de l'encarregat i del delegat de protecció de dades. 2) Les categories de tractaments efectuats per compte de cada responsable. 3) Si escau, les transferències de dades personals a un tercer país o organització internacional, inclosa la identificació del tercer país o organització internacional i, en el cas de les transferències indicades l'article 49 apartat 1, paràgraf segon del RGPD, la documentació de garanties adequades. 4) Una descripció general de les mesures tècniques i organitzatives de seguretat relatives a: a) La seudoanimització i el xifrat de dades personals. b) La capacitat de garantir la confidencialitat, integritat, disponibilitat i resiliència permanents dels sistemes i serveis de tractament. c) La capacitat de restaurar la disponibilitat i l'accés a les dades personals de forma ràpida, en cas d'incident físic o tècnic. d) El procés de verificació, avaluació i valoració regulars de l'eficàcia de les mesures tècniques i organitzatives per garantir la seguretat del tractament. 5.4. Seguretat del tractament El CED implantarà les mesures següents respecte a la seguretat del tractament, d'acord amb l'avaluació de riscos realitzada pel CCM. En tot cas, haurà d'implantar mecanismes per: a) Garantir la confidencialitat, integritat, disponibilitat i resiliència permanents dels sistemes i serveis de tractament. b) Restaurar la disponibilitat i l'accés a les dades personals de forma ràpida, en cas d'incident físic o tècnic. c) Verificar, avaluar i valorar, de forma regular, l'eficàcia de les mesures tècniques i organitzatives implantades per garantir la seguretat del tractament. d) Seudonimitzar i xifrar les dades personals, si escau. 5.5. Assistència al responsable del tractament El CED assistirà i donarà suport al CCM: a) Per garantir el compliment de les obligacions establertes sobre seguretat i avaluació d'impacte, tenint en compte la naturalesa del tractament i la informació a la disposició del CED. b) En la realització de les consultes prèvies al control, quan escaigui. c) A comunicar per correu electrònic a l'adreça personaldata@ced.uab.es del CED, les sol·licituds d'exercici dels drets d'accés, rectificació, supressió i oposició, limitació del tractament, portabilitat de dades i a no ser objecte de decisions individualitzades automatitzades, en relació amb les dades objecto de l'encàrrec, quan les persones afectades exerceixin els drets davant el CED. La comunicació ha de fer-se de forma immediata i en cap cas més enllà del dia laborable següent al de la recepció de la sol·licitud, juntament, si escau, amb altres informacions