MOCIÓ PEL RETORN SOCIAL DEL RESCAT BANCARI I PER GARANTIR L'ACCÉS A L'HABITATGE SOCIAL Part de principals conseqüències de la crisi tenen a veure amb l'habitatge. L'accés a l'habitatge ha esdevingut un factor clau de desigualtat. La diferència existent entre l'evolució de les rendes i el cost d'accés a l'habitatge impacta sobre les persones i famílies amb menor capacitat econòmica. Com a exemple paradigmàtic, la ciutat de Barcelona entre els anys 2000 i 2017 la mitjana dels lloguers ha crescut un 134% mentre que la renta per càpita només un 63%. I sense que, en paral·lel, la dotació d'un parc d'habitatge assequible passi del 4% a Barcelona i tot just arribi al 2% al conjunt de Catalunya. Per aquest motiu, i davant el lent procés de maduració de les polítiques públiques tendents a incrementar el parc d'habitatge subjecte a algun tipus de protecció pública, cal que trobem mecanismes que permetin garantir l'accés a l'habitatge per a part de la ciutadania, especialment amb caràcter d'habitatge social mitjançant l'ús de tots aquells actius immobiliaris procedent del rescat bancari. La crisi financera va portar una elevada inversió per part de l'Estat per a reestructurar la banca i assegurar la liquiditat de les entitats bancàries i el sistema financer de l'Estat en el seu conjunt. A la banda hi van arribar més de 64.000 milions d'euros, provinents en gran part a través del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB) i pel Fons de Garantia de Dipòsits (FGD) amb el que es van sanejar els balanços de les entitats bancàries, concentrant els seus actius més tòxics en la SAREB. Un rescat que en realitat es va convertir en un xec en blanc que eximia les responsabilitats dels responsables de la crisi, mentre que no feia res per a reparar les conseqüències d'aquesta gestió que patien i pateixen milers de persones. No es va produir un rescat de la ciutadania que va patir les conseqüències de les decisions preses per els responsables de les entitats bancàries abans i durant la crisi. Tampoc va actuar per assegurar que els responsables de les entitats bancàries que havien rebut fons públics paguessin per la seva gestió anterior a la crisi. El Parlament de Catalunya va aprovar el passat 22 de Desembre de 2018 la moció 39/XII sobre el retorn social del rescat Bancari per a garantir al dret de l'habitatge i el reallotjament de famílies desnonades que han exigit que els mecanismes creats per fer front a sanejar la banca, com la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària (SAREB), adquireixin un clar compromís social que garanteixi un retorn social al rescat bancari. El Síndic de Greuges de Catalunya, va emetre, el febrer del 2018, el seu informe "El dret a l'Habitatge: Qüestions Urgents" on recollia propostes d'actuacions per poder donar millor resposta a les necessitats actuals d'habitatge i poder garantir el dret a accedir a un habitatge digne. En ell es fa esment a l'oportunitat única perduda ja apuntada reiteradament en els seus informes de juliol de 2012 i 2013, al no haver-se inclòs cap obligació a la SAREB sobre la cessió d'habitatges per destinar-los al lloguer social i per crear un parc d'habitatge social que hauria permès donar resposta a la greu situació d'emergència residencial dels darrers anys. Per tal de corregir aquesta situació, i garantir un retorn social que també serveixi per a resoldre les urgents necessitats en matèria d'habitatge de la ciutadania, és necessari realitzar una modificació de caràcter social a la Llei 11/2015, de 18 de juny, de recuperació i resolució d'entitats de crèdit i empreses de serveis d'inversió. També establir mecanismes de col·laboració entre administracions per garantir un intercanvi fluid d'informació en relació als habitatges susceptibles. Per tots aquests motius, el Grup Municipal d'Esquerra Republicana ­ Junts X Premià ­ Acord Municipal (ERC-JxP-AM) de Premià de Mar proposa al Ple d'aquest Ajuntament l'aprovació dels següents ACORDS: PRIMER.- Instar el govern espanyol a modificar la disposició addicional sisena de la Llei 2/2012 i del Decret Llei 10/2019, per tal de treure la limitació de l'ús del superàvit municipal, i poder constituir un estoc d'habitatge públic de lloguer social. SEGON.- Instar el govern espanyol a modificar el règim jurídic de la SAREB mitjançant la modificació de la Disposició Addicional 7ª de la Llei 9/2012, de la que se'n derivi la modificació de l'article 16 i 17 del Real Decret 1559/2012, per tal que la SAREB cedeixin el 30% d'immobles al lloguer social, per a la creació d'un fons social d'habitatge. TERCER.- Traslladar aquests acords al Congrés dels Diputats i Senat i al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. Grup Municipal d'ERC-JxP-AM Premià de Mar, 07 de gener del 2020