Moció per a la eliminació de l'anomenada regla de la despesa i de la taxa de reposició d'efectius per a la incorporació de personal a les administracions locals. L'actual disseny de l'arquitectura institucional local (marc competencial i marc de finançament) caracteritzada per la re-centralització, així com les actuals normes pressupostàries, han tingut com a objectiu reduir la dimensió de l'àmbit públic. Cal cercar el seu origen en la modificació de l'article 135 de la Constitució Espanyola de l'any 2011 que va introduir el principi d'estabilitat pressupostària. La nova redacció de l'article 135 estableix una limitació estricta del dèficit i del deute públic, així com la priorització del pagament tant dels interessos com del capital del deute públic. A partir d'aquesta reforma són conegudes les declinacions legislatives dutes a terme: Llei 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local (LRSAL), Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, i les successives lleis de pressupostos generals de l'Estat que han estat elaborades sota aquest principi d'estabilitat pressupostaria. L'entrada en vigor l'any 2012 de la Llei d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera va suposar per als municipis una evident pèrdua d'autonomia en la gestió dels seus recursos. Com a conseqüència d'aquest cos normatiu es deriven, de forma significativament destacada, dues grans limitacions per al desplegament competencial i econòmic dels governs locals: l'anomenada regla de despesa i la taxa de reposició d'efectius per a la incorporació de personal de les administracions locals. Pel que fa a la regla de la despesa, aquest disciplina financera estableix un topall en l'increment anual de la despesa pressupostaria equivalent a la taxa de creixement de referència del Producte Interior Brut, amb l'excepció d'aquells increments que es compensin amb augments d'ingressos de caràcter permanent. Des de l'any 2014 s'ha flexibilitat parcialment la seva aplicació de manera que els superàvits de tresoreria es poden destinar a determinades inversions considerades com a financerament sostenibles, sempre després d'haver liquidat el deute públic existent. En qualsevol cas aquesta regla fa que molts municipis que tenen els seus comptes sanejats i que compleixen la resta de regles de sostenibilitat financera vegin la seva capacitat de creixement limitada i no puguin atendre necessitats reals de la seva ciutadania que requeririen de més dotació de despesa o inversió. Si bé és necessari adoptar una mínima disciplina en matèria d'estabilitat pressupostària per evitar els excessos d'altres èpoques, també entenem que aquestes normes han de ser proporcionades i coherents amb la situació econòmica de cada ajuntament. En aquest sentit, reivindiquem que els ajuntaments que compleixen els requeriments en matèria d'endeutament, equilibri pressupostari, i tinguin romanent de tresoreria positiu, puguin utilitzar lliurement els seus superàvits i posar-los a disposició de la ciutadania, ja sigui en forma de polítiques socials, promoció econòmica i ocupació o bé per dur a terme aquelles inversions necessàries per al municipi. En relació amb les restriccions polítiques a l'ocupació a través de la taxa de reposició, hem pogut comprovar que el nivell d'ocupació pública estable en l'Administració local de la demarcació de Barcelona ha caigut dràsticament, sense reposar suficientment els efectius necessaris per a garantir la prestació dels serveis, i sense fer-ho mitjançant ocupació de qualitat, amb independència i professionalitat acreditada a través de procediments de pública concurrència i de mecanismes selectius adequats. L'augment de la temporalitat, la privatització de serveis o la seva disminució són les conseqüències d'aquest procés de destrucció d'ocupació pública estable. Aquest punt pren especial importància en municipis com Premià de Mar, a on patim un dèficit de recursos estructurals important. Els serveis públics de Premià de Mar requereixen incorporar bons i bones professionals, dotar-se de partides pressupostàries estables per assegurar-ne la qualitat, i garantir mecanismes àgils que permetin un important grau d'innovació en les polítiques públiques. Per tots aquests motius, el Grup Municipal d'Esquerra Republicana ­ Junts X Premià ­ Acord Municipal (ERC-JxP-AM) de Premià de Mar proposa al Ple d'aquest Ajuntament l'aprovació dels següents ACORDS: Primer. Reclamar del Govern de l'Estat l'aprovació de modificacions reglamentàries per tal d'atenuar suficientment o bé eliminar definitivament els efectes de les actuals limitacions en la regla de la despesa imposades pel Ministeri Hisenda i Funció Pública sota el pretext del compliment de la Llei 2/2012, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, atesa la situació econòmica i financera que el sector públic local presenta avui. Segon. Instar el Govern de l'Estat Espanyol i al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques perquè procedeixi a modificar la política de restricció a l'ocupació pública estable i de qualitat que els serveis a la ciutadania demana, procedint a eliminar la taxa de reposició d'efectius. Tercer. Comunicar aquest acord al Govern espanyol, a la Generalitat de Catalunya, a l'Associació Catalana de Municipis, a la Federació de Municipis de Catalunya i a la Federació Espanyola de Municipis i Províncies.