Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Intervenció i Gestió Pressupostària MEMÒRIA DEL PLA ECONÒMIC I FINANCER PELS EXERCICIS 2020-2021 PER INCOMPLIMENT DE LA REGLA DE LA DESPESA EN LA LIQUIDACIÓ DE L'EXERCICI 2019. 1.- CONSIDERACIONS PRÈVIES. La Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (en endavant LOEPSF), estableix, per a les entitats Locals, l'obligació de què l'elaboració, aprovació i execució dels pressupostos i altres actuacions que afectin les despeses o els ingressos dels subjectes compresos en l'àmbit d'aplicació de l'esmentada normativa, es realitzaran en un marc d'estabilitat pressupostària, coherent amb la normativa europea, el que comporta que les Administracions locals hauran de: a) Complir amb l'objectiu d'estabilitat pressupostària, situació d'equilibri o superàvit estructural, conforme estableix l'article 11.3 i 11.4 de la LOEPSF, les Corporacions Locals no podran incórrer en dèficit estructural, definit com a dèficit ajustat del cicle, net de mesures excepcionals i temporals, per la qual cosa hauran de mantenir una posició d'equilibri o superàvit pressupostari. b) Segons estableix l'article 12 de la LOEPSF, la variació de la despesa computable no podrà superar la taxa de referència de creixement del PIB de l'economia espanyola publicada pel Ministeri d'Economia i Competitivitat. S'entendrà per despesa computable les ocupacions no financeres en termes del Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals, exclosos els interessos del deute, la part de la despesa finançada amb fons finalistes de la Unió Europea o d'altres Administracions i les transferències vinculades als sistemes de finançament. c) Complir el principi de sostenibilitat financera, entès com la capacitat per finançar compromisos de despeses presents i futurs dins dels límits de dèficit i deute públic. Mitjançant Decret d'Alcaldia núm. RES2020/436 de 3 de març de 2020, es va aprovar la liquidació del pressupost de l'Ajuntament de Premià de Mar de l'exercici 2019. En l'informe d'intervenció que consta al citat expedient es posa de manifest l'incompliment de la regla de la despesa. L'article 21.1 de la LOEPSF estableix que, en cas d'incompliment de l'objectiu d'estabilitat pressupostària, de l'objectiu de deute públic o de la regla de despesa, l'Ajuntament ha de formular un pla econòmic-financer que permeti l'any en curs i el següent el compliment dels objectius o de la regla de despesa. De conformitat amb l'article 21.2 de la LOEPSF i amb l'article 9.2 de l'ordre HAP/2105/2012, d'1 d'octubre, per la qual es desenvolupen les obligacions de subministrament d'informació previst en la LOEPSF segons redactat modificat per Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Intervenció i Gestió Pressupostària l'ordre HAP/2082/2014, de 7 de novembre, la informació que ha de contenir aquest pla econòmic-financer és la següent: · Causes de l'incompliment de la regla de la despesa. · Previsions tendencials d'ingressos i despeses (sota el supòsit que no es produeixin canvis en les polítiques fiscals i de despesa), de les variables econòmiques i pressupostàries de les quals parteix el pla i supòsits sobre els quals es basen, i un anàlisi de sensibilitat considerant escenaris econòmics alternatius. · Mesures correctores incloses en el pla, amb la seva descripció, quantificació i calendari d'aplicació, identificant les aplicacions pressupostaries o registres extrapressupostaris en els quals es comptabilitzaran. · L'estimació i la justificació dels ajustos de comptabilitat nacional i la coherència amb el límit de despesa no financera, calculat en la forma que estableix la regla de la despesa. · L'evolució del deute, el compliment del límit de deute, les magnituds d'estalvi brut i net, l'estimació dels saldos de tresoreria, l'excés de finançament afectat i el romanent de tresoreria per a despeses generals. El 28 de febrer de 2020 la direcció general de política financera, assegurances i tresor del departament de la vicepresidència i d'economia i hisenda publica la nota informativa sobre el règim de tutela financera dels ens locals per l'exercici 2020. En el punt 10 d'aquesta nota es regula el procediment a aplicar en cas d'incompliment dels indicats de caràcter macroeconòmic aplicats en els locals de forma individual per la Llei orgànica2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. L'Ajuntament de Premià de Mar tenia vigent un pla econòmic financer per els exercicis 2018-2019 degut a un incompliment de la regla de al despesa produïda a la liquidació de l'exercici 2017. A la liquidació d'aquest segon exercici del pla s'ha incomplert la regal de la despesa, cal que el Ple aprovi un nou pla econòmic i financer per l'exercici en curs i el següent. Aquest segon pla ha d'incorporar les mesures de gestió pressupostària d'acord amb l'article 25.1 a) de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, en cas de falta de presentació, de falta d'aprovació o d'incompliment del pla econòmic i financer, l'administració pública responsable ha d'aprovar en el termini de 15 dies des que es produeixi l'incompliment la no-disponibilitat de crèdits i efectuar la corresponent retenció de crèdits, que garanteixi el compliment de l'objectiu establert. No obstant això, en el cas que l'incompliment s'hagi originat en despeses d'inversió o altres despeses de caràcter no recurrent, es poden acreditar altres mesures de gestió pressupostàries relatives a l'aprovació d'unes previsions pressupostàries de menor quantia d'aquesta despesa en els exercicis següents. Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Intervenció i Gestió Pressupostària 2 DIAGNÒSTIC DE LA SITUACIÓ ECONÒMICO FINANCERA MUNICIPAL I CAUSES DE L'INCOMPLIMENT DE LA REGLA DE LA DESPESA EN L'EXERCICI 2019. L'estudi de la situació econòmica de l'Ajuntament i l'avaluació de les causes de l'incompliment de la regla de la despesa en l'exercici 2019, s'ha fonamentat en l'anàlisi de les dades que formen part de les liquidacions aprovades per l'Ajuntament en els darrers tres exercicis. 2.1 Anàlisi de l'estructura d'ingressos i despeses PRESSUPOST D'INGRESSOS DRN 2017 DRN 2018 Variació DRN 2019 Variació C.1 Impostos directes 10.071.388,58 10.672.625,45 5,97% 10.581.071,00 -0,86% C.2 Impostos indirectes 179.570,44 294.224,81 63,85% 264.297,80 -10,17% C.3 Taxes, preus públics i altres ingressos 4.248.428,43 4.327.866,84 1,87% 4.417.655,84 2,07% C.4 Transferències corrents 9.590.327,48 8.932.062,65 -6,86% 8.849.204,21 -0,93% C.5 Ingressos patrimonials 238.019,91 243.920,59 2,48% 252.323,60 3,44% INGRESSOS CORRENTS 24.327.734,84 24.470.700,34 0,59% 24.364.552,45 -0,43% C.6 Alineació d'inversions reals C.7 Transferències de capital 329.303,32 1.016.005,61 208,53% 1.197.719,51 17,89% INGRESSOS DE CAPITAL 329.303,32 1.016.005,61 208,53% 1.197.719,51 17,89% C.8 Actius financers 17.297,21 24.397,08 41,05% 21.091,20 -13,55% C.9 Passius financers 871.913,49 1.139.356,57 30,67% 4.457.233,06 291,21% INGRESSOS FINANCERS 889.210,70 1.163.753,65 30,87% 4.478.324,26 284,82% Total 25.546.248,86 26.650.459,60 4,32% 30.040.596,22 12,72% Tot i que els ingressos totals han tingut un increment del 12,72% del 2018 al 2019 aquest increment es degut principalment pels passius financers que són variables depenent de la previsió d'inversió de l'exercici. Es per això que analitzem els drets reconeguts nets dels darrers exercicis liquidats en relació als ingressos corrents municipals. Podem comprovar que aquests impresos son molt estables sense que la variació sigui substancial. Les despeses corrents també es comporten de forma estable en els últims exercicis liquidats. Les variacions no són destacables. Si es comprar les despeses corrents i els ingressos corrents es pot apreciar que l'estalvi brut es positiu en tots els exercicis. Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Intervenció i Gestió Pressupostària PRESSUPOST DE DESPESES ORN 2017 ORN 2018 Variació ORN 2019 Variació C.1 Despeses de personal 9.158.899,80 10.121.798,74 10,51% 9.777.319,97 -3,40% C.2 Despeses correns en bèns i serveis 8.584.029,46 9.620.933,10 12,08% 9.621.651,95 0,01% C.3 Despeses financeres 72.989,71 199.998,93 174,01% 23.940,47 -88,03% C.4 Tranferències corrents 1.494.163,99 1.322.678,05 -11,48% 1.203.790,48 -8,99% C.5 Fons de contingència i altres imprevistos DESPESES CORRENTS 19.310.082,96 21.265.408,82 10,13% 20.626.702,87 -3,00% C.6 Inversions reals 2.534.335,00 4.515.998,71 78,19% 3.953.861,63 0,00% C.7 Transferències de capital 0,00 78.341,10 101.066,02 29,01% DESPESES DE CAPITAL 2.534.335,00 4.594.339,81 81,28% 4.054.927,65 -11,74% C.8 Actius financers 34.500,00 16.000,00 -53,62% 28.200,00 76,25% C.9 Passius financers 902.554,93 1.024.841,13 13,55% 7.948.832,11 675,62% DESPESES FINANCERS 937.054,93 1.040.841,13 11,08% 7.977.032,11 666,40% Total 22.781.472,89 26.900.589,76 18,08% 32.658.662,63 21,41% La despesa financera i de devolució dels préstecs ha incrementat per l'amortització anticipada de préstecs acordada en l'exercici 2019. El volum d'inversions executades per l'Ajuntament ha augmentat de manera molt significativa durant el període comprés entre 2017 a 2019. Aquest increment en l'execució es el que ha produït l'incompliment de l'indicador de caràcter macroeconòmic de la regla de la despesa. L'estructura pressupostaria d'ingressos i despeses de l'Ajuntament presenta durant tot el període analitzat un superàvit positiu en les operacions corrents realitzades que permet el finançament de les inversions realitzades i la devolució de l'endeutament. El resultat pressupostari dels exercicis 2018 i 2019 ha disminuït respecte als anteriors, com a conseqüència de les necessitats de finançament derivades del volum d'inversions executat, però tot i així presenta signe positiu i per tant capacitat d'estalvi i/o finançament de noves despeses. El resultat pressupostari ha estat positiu durant tot el període analitzat. CONCEPTES 2017 2018 2019 Operacions corrents. Cap. 1 al 5 ( DRN-ORN) 5.017.651,88 3.205.291,52 3.737.849,58 Operacions de capital. Cap. 6 i 7 (DRN-ORN) -2.205.031,68 -3.578.334,20 -2.857.208,14 Operacions financeres. Cap. 7 i 8 (DRN-ORN) -47.844,23 122.912,52 -3.498.707,85 RESULTAT PRESSUPOSTARI DE L'EXERCICI 2.764.775,97 -250.130,16 -2.618.066,41 Crèdits gastats RTDG 920.934,56 1.854.939,41 7.404.491,56 DF negatives de l'exercici 1.551.596,25 1.917.168,48 953.436,33 DF positives de l'exercici 656.833,67 1.243.039,56 2.878.047,12 RESULTAT PRESSUPOSTARI AJUSTAT 4.580.473,11 2.278.938,17 2.861.814,36 Pl. de l'Ajuntament, 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Intervenció i Gestió Pressupostària 2.2 Estat de situació dels indicadors econòmics, financers i d'estabilitat pressupostària 2.2.1 Indicadors de solvència Els indicadors que es detallen a continuació són els més importants per analitzar la solvència o capacitat de retorn de les obligacions assumides. a) Estalvi net L'estalvi net està definit a l'article 53 del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, i determina l'