Pl. de l'Ajuntament, 1 Telčfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premiā de Mar http://www.premiademar.cat e mail: premiam@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Econōmics Gestiķ Tributāria Modificacions 2020 1.1 ORDENANĮA GENERAL DE GESTIĶ, LIQUIDACIĶ, INSPECCIĶ I RECAPTACIĶ DELS INGRESSOS DE DRET PÚBLIC MUNICIPALS SECCIĶ I ­ DISPOSICIONS GENERALS ARTICLE 1 - Objecte 1. La present Ordenanįa general, dictada a l'empara del que preveuen l'article 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del rčgim local, els articles 11, 12.2 i 15.3 del text refķs de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de marį (TRHL), i la Disposiciķ addicional quarta, apartat 3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributāria, conté normes comuns, tant substantives com de procediment, que es consideraran part integrant de les Ordenances fiscals i dels Reglaments Interiors que es puguin dictar relatius a la gestiķ, recaptaciķ i inspecciķ dels ingressos de dret públic municipals. 2. Aquesta Ordenanįa es dicta per a: a) Desplegar allō que es preveu a la Llei General Tributāria en aquells aspectes referents als procediments tributaris de gestiķ, inspecciķ i recaptaciķ, portats a terme per aquest Ajuntament. b) Regular aquells aspectes procedimentals que puguin millorar i simplificar la gestiķ, de possible determinaciķ per l'Ajuntament. c) Regular aquells aspectes comuns a diverses ordenances fiscals i evitar-ne així la reiteraciķ. d) Regular les matčries que necessitin concreciķ o desenvolupament per part de l'Ajuntament. e) Informar als ciutadans de les normes i procediments, el coneixement dels quals pugui facilitar el compliment de les seves obligacions tributāries. ARTICLE 2 - Āmbit d'aplicaciķ 1. La present ordenanįa s'aplicarā a la gestiķ dels ingressos de Dret públic la titularitat dels quals correspon a l'Ajuntament, o als seus Organismes Autōnoms. 2. Quan l'Ajuntament hagi delegat en la Diputaciķ de Barcelona la gestiķ i/o la recaptaciķ dels ingressos, les actuacions que ha de dur a terme l'Organisme de Gestiķ Tributāria es regiran per la seva prōpia normativa, constituīda pels Estatuts, el Reglament Orgānic i Funcional, i l'Ordenanįa General de Gestiķ, Liquidaciķ, Inspecciķ i Recaptaciķ dels Ingressos de Dret Públic ,la gestiķ dels quals ha estat delegada a la Diputaciķ de Barcelona o es realitza mitjanįant col.laboraciķ administrativa. No obstant, l'Ajuntament es reserva la facultat de realitzar per si mateix i sense necessitat d'avocar de forma expressa la competčncia, les facultats d'aprovar determinades actuacions singulars de recaptaciķ, concedir beneficis fiscals, realitzar liquidacions per determinar els deutes tributaris o aprovar l'anulˇlaciķ, total o parcial, de les liquidacions, respecte d'alguns dels tributs o ingressos de dret públic la gestiķ dels quals ha estat delegada en la Diputaciķ de Barcelona, quan circumstāncies organitzatives, tčcniques, o de distribuciķ competencial dels serveis municipals, ho facin convenient. Página 1 de 32 Pl. de l'Ajuntament, 1 Telčfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premiā de Mar http://www.premiademar.cat e mail: premiam@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Econōmics Gestiķ Tributāria 3. Per decret de l'Alcalde es podran dictar disposicions interpretatives i aclaridores d'aquesta Ordenanįa i de les Ordenances reguladores de cada ingrés. SECCIĶ II - PROCEDIMENT ARTICLE 3 - Aspectes generals 1. La tramitaciķ d'expedients estarā guiada per criteris de racionalitat i eficācia, i es procurarā també simplificar els trāmits que hagi de realitzar el ciutadā i facilitar-li l'accés a la informaciķ administrativa. 2. L'Alcalde podrā delegar l'exercici de competčncies i la signatura de resolucions administratives, llevat els supōsits en quč legalment s'hagi prohibit la delegaciķ. ARTICLE 4 - Comunicacions informatives i consultes tributāries 1. Els diferents serveis de l'Ajuntament informaran als contribuents que ho solˇlicitin dels criteris administratius existents per a l'aplicaciķ de la normativa tributāria. 2. Les solˇlicituds formulades verbalment, es respondran d'igual forma. En els casos en quč la solˇlicitud es formulés per escrit, es procurarā que el contribuent expressi amb claredat els antecedents i circumstāncies del cas, així com els dubtes que li susciti la normativa tributāria aplicable. 3. Les consultes tributāries escrites que es formulin abans de la finalitzaciķ del termini establert per a la presentaciķ de declaracions, autoliquidacions o el compliment d'altres obligacions tributāries, s'hauran de contestar en el termini de sis mesos des de la presentaciķ. 4. La contestaciķ a les consultes tributāries escrites tindrā efectes vinculants per a l'Ajuntament. Els criteris expressats en l'esmentada contestaciķ s'aplicaran al consultant i a altres obligats tributaris, sempre que existeixi identitat entre els fets i circumstāncies objecte de consulta i els que van ser tractats en la contestaciķ susdita. 5. Si la solˇlicitud d'informaciķ es refereix a una matčria reglamentada a les Ordenances, o en circulars internes municipals, o bé es tracta d'una qüestiķ la resposta de la qual es dedueix indubitadament de la normativa vigent, el Servei receptor de la consulta podrā formular la resposta. En altre cas, es respondrā des de la Secretaria de l'Ajuntament. 6. Per a garantir la confidencialitat de la informaciķ, es requerirā del contribuent la seva deguda identificaciķ mitjanįant presentaciķ del NIF quan es tracta de compareixenįa personal. Quan l'interessat es relacioni amb l'Administraciķ per mitjans telemātics, podrā identificar-se utilitzant el certificat digital que acrediti la seva identitat. 7. Si s'actua per mitjā de representant, aquest haurā d'acreditar la seva condiciķ de tal, en els termes previstos a l'article 46 de la Llei General Tributāria. En tot cas, es presumirā concedida la representaciķ quan es tracti d'actes de mer trāmit. ARTICLE 5 ­ Carācter reservat de les dades amb transcendčncia tributāria . 1. Les dades, informes o antecedents obtinguts per l'Administraciķ tributāria en el desenvolupament de les seves funcions tenen carācter reservat i només poden ser utilitzats per a l'efectiva aplicaciķ dels tributs o recursos la gestiķ dels quals tingui encomanada i per a la imposiciķ de les sancions que procedeixin, sense que puguin ser cedits o comunicats a tercers, llevat que la cessiķ tingui per objecte les qüestions a quč es refereix l'article 95č de la Llei general tributāria. 2. L'Administraciķ tributāria municipal ha d'adoptar les mesures necessāries per garantir la confidencialitat de la informaciķ tributāria i el seu ús adequat. Página 2 de 32 Pl. de l'Ajuntament, 1 Telčfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premiā de Mar http://www.premiademar.cat e mail: premiam@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Econōmics Gestiķ Tributāria Totes les autoritats o funcionaris que tinguin coneixement d'aquestes dades, informes o antecedents estan obligats al més estricte i complet sigil respecte a aquesta documentaciķ. Amb independčncia de les responsabilitats penals o civils que puguin derivar-se, la infracciķ d'aquest particular deure de sigil es considerarā falta disciplināria molt greu. 3. L'Administraciķ municipal garantirā les dades de carācter personal d'acord amb allō disposat a la Llei orgānica de protecciķ de les dades de carācter personal. 4. L´accés dels interessats als procediments tributaris i l'obtenciķ de cōpies dels documents que integren l'expedient administratiu, s'haurā d'efectuar en els termes previstos a la normativa tributāria vigent ARTICLE 6 - Dret a l'obtenciķ de cōpia dels documents que obren a l'expedient 1. Les peticions de cōpies hauran de realitzar-se pel contribuent o el seu representant, per escrit. 2. L'obtenciķ de cōpies facilitades per l'Ajuntament requerirā el pagament previ de la taxa establerta per expediciķ i reproducciķ de documents. 3. Quan les necessitats del servei ho permetin, es complimentarā la peticiķ del contribuent en el mateix dia. Si es tracta d'un número elevat de cōpies, o quan altre fet impedeixi complir el termini anterior, s'informarā al solˇlicitant de la data en quč podrā recollir les cōpies solˇlicitades. En circumstāncies especials, aquest termini no excedirā de 10 dies naturals. El moment per a solˇlicitar cōpies és el termini durant el qual s'ha concedit trāmit d'audičncia o, en defecte d'aquest, en el d'alˇlegacions posterior a la proposta de resoluciķ. 4. Per diligčncia incorporada en l'expedient, es farā constar el número dels folis dels quals s'ha expedit cōpia i la seva recepciķ pel contribuent. 5. Els contribuents no tindran dret a obtenir cōpia d'aquells documents que figurant a l'expedient afectin a interessos de tercers, o a la intimitat d'altres persones. La resoluciķ que denegui la solˇlicitud de cōpia de documents obrants a l'expedient haurā de motivar- se. Quan es susciti qualsevol dubte en relaciķ amb els anteriors extrems, es consultarā a la Secretaria. ARTICLE 7 - Identificaciķ dels responsables de la tramitaciķ dels procediments Les solˇlicituds dels contribuents relatives a la identificaciķ dels responsables de la tramitaciķ o resoluciķ dels procediments, es dirigiran a l'Alcaldia. ARTICLE 8 - Alˇlegacions i trāmit d'audičncia a l'interessat 1. Quan els contribuents formulin alˇlegacions i presentin documents abans del trāmit d'audičncia, es tindrā en compte uns i altres al redactar la corresponent proposta de resoluciķ, fent expressa menciķ de les circumstāncies de la seva aportaciķ en els antecedents d'aquesta. 2. En els procediments d'inspecciķ, es donarā audičncia a l'interessat en els terminis previstos en la Llei General Tributāria i en el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestiķ i inspecciķ tributāria i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicaciķ dels tributs. En el procediment de gestiķ, es donarā trāmit d'audičncia quan, per a l'adopciķ de la resoluciķ administrativa, es tinguin en compte fets o dades diferents dels aportats per altres administracions o per l'interessat. Página 3 de 32 Pl. de l'Ajuntament, 1 Telčfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premiā de Mar http://www.premiademar.cat e mail: premiam@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Econōmics Gestiķ Tributāria 3. Especialment, podrā prescindir-se del trāmit d'audičncia quan es tracti de rectificar errors aritmčtics deduīts dels fets i documents presentats pel contribuent, així com en el supōsit de liquidaciķ dels recārrecs dels articles 27 i 28 de la Llei General Tributāria. En les resolucions dictades en aquells procediments en els que no hagi resultat necessari trāmit d'audičncia, es farā constar el motiu legal de la no realitzaciķ. Amb carācter general, el termini d'audičncia serā de 10 dies. ARTICLE 9 - Registre 1. L'Ajuntament disposa d'un registre general, en el que es fan les anotacions dels assentaments de tots els documents presentats o rebuts per qualsevol ōrgan administratiu, organisme públic o entitat vinculada o dependents d'aquests. També s'anota la sortida de documents oficials dirigits a altres ōrgans o particulars. 2. L'Ajuntament també disposa d'un registre electrōnic per a la recepciķ i remissiķ de solˇlicituds, escrits i comunicacions tots els dies de l'any, durant les vint-i-quatre hores al dia, sense perjudici de les interrupcions de manteniment tčcnic o operatiu, que s'anunciaran als potencials usuaris amb l'antelaciķ que resulti possible a la seu electrōnica. La regulaciķ del registre electrōnic s'aprovā pel Ple municipal en data 5-3-2011. 3. Els interessats podran presentar escrits dirigits a l'Ajuntament a traves de qualsevol d'aquests mitjans: a) Registre general o electrōnic de l'Ajuntament b) Qualsevol registre de les administracions estatal o autonōmica, Diputacions, Cabildos i Consells Insulars o Ajuntaments de Municipis subjectes al regim de l'article 121 de la Llei 7/1985. c) Oficines de Correus. d) Les representacions diplomātiques i oficines consulars d'Espanya a l'estranger. En el supōsit de presentaciķ de declaracions, escrits o documents amb transcendčncia tributaria per mitjans diferents dels electrōnics, informātics i telemātics per contribuents que tinguin aquesta obligaciķ, s'enregistraran i se'ls advertirā de la possible comissiķ de la infracciķ prevista a l'art. 199 de la Llei general tributaria i la possible obertura del corresponents expedient sancionador. 4. Els assentaments s'anotaran respectant l'ordre temporal de recepciķ o sortida de documents indicant la data del dia d'inscripciķ i el seu número d'ordre. Un cop efectuat el trāmit de registre, els documents seran distribuīts sense dilaciķ als respectius destinataris i/o unitats administratives per a la seva tramitaciķ. 5. Quan, per aplicaciķ de les Ordenances Fiscals, s'hagués de satisfer alguna taxa amb motiu de la presentaciķ de solˇlicituds i escrits adreįats a l'Administraciķ, la quota corresponent es podrā fer efectiva en les oficines municipals, en el moment de presentaciķ d'aquells. 6. A l'efecte del cōmput de terminis per a dictar resoluciķ s'entendrā data de presentaciķ del corresponent escrit la data de recepciķ en el registre mu