C/ Ramón Llull, 41 Telèfon 93 741 74 22 Fax 93 741 74 06 08330 Premià de Mar www.premiademar.cat e-mail: policia@premiademar.cat NIF: P0817100A POLICIA LOCAL ORDENANÇA MUNICIPAL SOBRE LA CIRCULACIÓ DE CICLES I VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL (VMP) PREÀMBUL Gràcies a l' impuls de la mobilitat sostenible en l'àmbit municipal de Premià de Mar, s'està observant un ús creixent de la bicicleta com a mode de transport i també s'ha constatat una irrupció exponencial a la via pública, dels anomenats vehicles de mobilitat personal o VMP i altres cicles de més de dues rodes. El Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, el Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre el Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Viària, el Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Circulació, atorguen als municipis potestat reglamentària per regular els usos de la via pública i la circulació de vehicles i vianants, amb subjecció als principis i normes contingudes en aquestes disposicions. Per altra banda, la Instrucció de la DGT 2019/S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019, va anticipar la definició de vehicle de mobilitat personal (VMP), que s'inclourà a la propera modificació del Reglament General de Vehicles, en l'àmbit del Reglament (UE) núm. 168/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de gener de 2013, relatiu a l'homologació dels vehicles de dos o tres rodes i els quadricicles, i a la vigilància del mercat d'aquests vehicles. Així mateix, la Instrucció de la DGT 16/V-124, de 3 de novembre de 2016 va determinar que els VMP havien de tenir la consideració de vehicles. Per aplicació del propi Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre el Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Viària, la darrera Instrucció de la DGT 2019/S-149 TV-108 determina que l'usuari dels vehicles de mobilitat personal ha de tenir consideració de conductor, i per tant, ha d'estar sotmès als efectes de la normativa de circulació vigent. Aquesta consideració de conductor s'aplicarà també en tots els supòsits en els que el vehicle sobrepassi les característiques tècniques admeses per a un VMP. Més recentment l'aprovació de la modificació del Reial Decret 970/2020, de 10 de novembre, pel qual es modifiquen el Reglament General de Circulació, aprovat pel Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre i el Reglament General de vehicles, aprovat pel Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, en matèria de mesures urbanes de trànsit, ha establert unes pautes comunes i obligatòries a tot el territori. Per això, la normativa local s'ha d'adaptar perquè s'hi reflecteixi l'ampli ventall de modalitats de mobilitat sostenible, se'n reconeguin els seus drets i deures i es fomenti la convivència viària, garantint i compatibilitzant, la protecció dels vianants a les zones on es restringeixin les condicions de circulació ja que és una realitat contrastada que els vehicles de mobilitat personal (VMP) generen en moltes ocasions situacions de risc, al compartir l'espai urbà amb la resta d'usuaris. C/ Ramón Llull, 41 Telèfon 93 741 74 22 Fax 93 741 74 06 08330 Premià de Mar www.premiademar.cat e-mail: policia@premiademar.cat NIF: P0817100A POLICIA LOCAL TÍTOL PRIMER. OBJECTE I CONCEPTES BÀSICS Article 1. Objecte de l'Ordenança. L'objecte d'aquesta Ordenança és tenir un marc normatiu local que ordeni i reguli la circulació del conjunt dels cicles i dels vehicles de mobilitat personal (VMP) dins del municipi de Premià de Mar, amb vocació d'incentivar una mobilitat sostenible en el conjunt de la ciutat i alhora assolint una mobilitat més segura. Article 2. Conceptes i definicions Amb l'objectiu d'unificar conceptes i facilitar la identificació i classificació de les diferents modalitats de mobilitat i els diferents espais de circulació que es poden trobar actualment en l'àmbit urbà, s'estableixen les següents definicions: 2.1 DEFINICIÓ DE VEHICLES I PARTICULARITATS GENERALS 2.1.1 Joguina Amb caràcter general, els aparells sense motor que no sobrepassin la velocitat de 6 km/h, tenen la consideració de joguines, segons la Instrucció de la DGT 2019/S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019 . Els monopatins, patins i patinets sense motor formen part d'aquesta categorització. 2.1.2 Cicle de pedals amb pedaleig assistit Vehicle d' almenys dues rodes i propulsats, exclusivament o principalment, per l'energia muscular de la persona o persones que estan sobre el vehicle, en particular per mitjà de pedals. Les bicicletes son cicles de dues rodes. Atenent al Reglament (UE) núm. 168/2013, i al Reial Decret 970/2020, de 10 de novembre, queden definides com: bicicletes equipades amb un motor elèctric auxiliar, de potencia nominal continua inferior o igual a 250 W, que aquesta potència disminueixi progressivament i que finalment s'interrompi abans que la velocitat del vehicle arribi als 25 km/h o el ciclista deixi de pedalar. Aquests vehicles queden exempts d'autorització administrativa per a conduir i circular i assegurança obligatòria. 2.1.3 Vehicle de mobilitat personal (VMP) Segons el Reglament (UE) núm. 168/2013, i el Reial Decret 970/2020, de 10 de novembre, el vehicle de mobilitat personal (VMP) és un vehicle d'una o més rodes, dotat d'una única plaça i propulsat exclusivament per motors elèctrics que puguin proporcionar al vehicle una velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 km/h. Aquests vehicles queden exempts d'autorització administrativa per a conduir i circular i d' assegurança obligatòria. Queden exclosos d'aquesta consideració: - Vehicles amb seient situat a una alçada superior a 540 mm respecte el terra. - Vehicles concebuts per a competició. C/ Ramón Llull, 41 Telèfon 93 741 74 22 Fax 93 741 74 06 08330 Premià de Mar www.premiademar.cat e-mail: policia@premiademar.cat NIF: P0817100A POLICIA LOCAL - Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda (PMR): cadires de rodes, mòduls de mobilitat personal acoblables a cadires de rodes, cicles i scooters que compleixin la norma UNE-EN 12184 (Sillas de ruedas con motor eléctrico, scooters y sus cargadores. Requisitos y métodos de ensayo). - Vehicles amb una tensió de treball superior a 100VCC o 240VAC. - Vehicles inclosos a l'àmbit del Reglament (UE) núm. 168/2013. Si un vehicle o aparell aparentment ofereix prestacions superiors a un VMP i no compleix els requisits del Reglament (UE) núm. 168/2013, el vehicle no podrà circular per les vies objectes de regulació. Dins d'aquest supòsit s'inclouen els casos de vehicles de mobilitat personal (VMP) que hagin sigut manipulats per alterar la velocitat o les característiques tècniques. 2.1.4 Classificació vigent dels vehicles amb capacitat d'assistir a les persones en els seus desplaçaments personals La Instrucció de la DGT 2019/S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019, no distingeix ni classifica els diferents tipus de vehicles de mobilitat personal (VMP), tot i que, en l'àmbit de la mobilitat urbana, existeixen diferents tipus de vehicles amb capacitat d'assistir a les persones en els seus desplaçaments personals. Aquests vehicles tenen característiques molt diverses (velocitat màxima, potència, pes, dimensions, etc.) i no disposen actualment d'un espai propi de circulació en l'àmbit urbà, podent generar situacions de risc al compartir l'espai urbà amb la resta d'usuaris i en especial, amb els vianants. En aquest sentit, la modificació del Reglament General de Vehicles, aprovat per Reial Decret 970/2020, de 10 de novembre preveu la definició formal dels vehicles de mobilitat personal (VMP) i la seva categorització a través de la publicació d'un manual de característiques que detallarà els requeriments tècnics de la seva certificació i posada en circulació. Aquesta categorització, avançada per la Instrucció 2019/S-149 TV-108, es preveu que sigui harmonitzada amb la que està elaborant la Unió Europea. En aquests moments la classificació de referència ens l'atorga la Instrucció de la DGT 16/V-124, de 3 de novembre de 2016, que classifica aquests tipus de vehicles en 5 categories diferents: CLASSIFICACIÓ SEGONS LA INSTRUCCIÓ DE LA DGT 16/V-124 Característiques A B C0 C1 C2 Velocitat màxima (km/h) 20 30 45 45 45 Massa (kg) 25 kg 50 kg 300 kg 300 kg 300 kg Capacitat màxima (persones) 1 1 1 3 3 Amplada màxima (m) 0,6 0,8 1,5 1,5 1,5 Longitud 3àxima (m) 1 1,9 1,9 1,9 1,9 Alçada màxima (m) 2,1 2,1 2,1 2,1 2,1 Radi de gir màxim (m) 1 2 2 2 2 Perillositat superfície frontal * 1 3 3 3 3 Timbre NO SÍ SÍ SÍ SÍ Sistema de frenada obligatoria NO SÍ SÍ SÍ SÍ Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) NO NO NO NO SÍ Transport de viatgers NO NO NO SÍ NO * Es defineix en funció de l'alçada i dels angles perillosos que puguin provocar danys a una persona en un atropellament (escala de l'1 al 4) C/ Ramón Llull, 41 Telèfon 93 741 74 22 Fax 93 741 74 06 08330 Premià de Mar www.premiademar.cat e-mail: policia@premiademar.cat NIF: P0817100A POLICIA LOCAL Terminologia comuna: Vehicles tipus A: Rodes, plataformes i patinets elèctrics de mida més petita i més lleugers. Vehicles tipus B: Plataformes, segways i patinets elèctrics de mida més gran. Vehicles tipus C0: Cicles de més dues rodes, per a ús personal no lucratiu, assimilable a la bicicleta. Vehicles tipus C1: Cicles de més de dues rodes destinats a una activitat d'explotació econòmica. Vehicles tipus C2: Cicles de més de dues rodes destinats al transport de mercaderies. Els vehicles que desenvolupen una velocitat superior a 25 km/h, no tenen consideració de VMP, segons la Instrucció de la DGT 2019/S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019. Per tant, només els vehicles del tipus A compleixen aquesta condició. Els vehicles tipus B, en base a les característiques establertes en aquesta classificació vigent i al no poder-se classificar actualment com a vehicles de mobilitat personal (VMP) perquè entre d'altres, poden assolir una velocitat superior als 25 km/h, caldrà aplicar-los la normativa establerta a l'àmbit del Reglament (UE) núm. 168/2013, al considerar-se cicles de motor. En el cas dels cicles de més de dues rodes del tipus C0, C1 i C2, també es consideraran cicles de motor, i per tant estaran subjectes a la normativa establerta a l'àmbit del Reglament (UE) núm. 168/2013, quan no puguin assimilar-se a bicicletes o a bicicletes de pedaleig assistit equipades amb un motor elèctric auxiliar, de potència nominal continua màxima inferior o igual a 250 W, que aquesta potència disminueixi progressivament i que finalment s'interrompi abans que la velocitat del vehicle arribi als 25 km/h, o el ciclista deixi de pedalar. 2.1.5 Cicle de motor Vehicle de motor de dues rodes lleuger. Atenent al Reglament (UE) núm. 168/2013 i a la Instrucció de la DGT 2019/S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019, aquests vehicles pertanyen a la subcategoria L1e-A (cicle de motor) i per tant, diferent a la subcategoria L1e-B (ciclomotor de dues rodes) i, a tots els efectes, no tindrà la consideració tècnica de ciclomotor, però a diferència dels vehicles de mobilitat personal (VMP), si que se'ls exigeix les autoritzacions administratives per a conduir i circular, així com l'assegurança. Segons el Reglament (UE) núm. 168/2013 i la Instrucció de la DGT 2019/S-149 TV- 108, de 3 de desembre de 2019, com a criteri específic addicional, un cicle de motor està dissenyat per a funcionar a pedal i compta amb una propulsió auxiliar que té per objectiu, ajudar al pedaleig i la potència de la propulsió auxiliar s'interromp a una velocitat del vehicle inferior o igual a 25 km/h i potència nominal o neta continua màxima inferior o igual a 1.000 W. Així mateix, els cicles de motor de tres o quatre rodes que compleixin aquests criteris específics es classifiquen com equivalents tècnicament als vehicles L1e-A de dues rodes i per tant, també se'ls exigirà autoritzacions administratives per a conduir i circular, així com l'assegurança. C/ Ramón Llull, 41 Telèfon 93 741 74 22 Fax 93 741 74 06 08330 Premià de Mar www.premiademar.cat e-mail: policia@premiademar.cat NIF: P0817100A POLICIA LOCAL 2.2. DEFINICIÓ DELS DIFERENTS ESPAIS DE CIRCULACIÓ 2.2.1 Espai reservat per als