C/ Ramón Llull, 41 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 24 08330 Premià de Mar www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A POLICIA LOCAL MEMÒRIA JUSTIFICATIVA SOBRE UN PROJECTE DE NOVA ORDENANÇA DE VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL DE L'AJUNTAMENT DE PREMIÀ DE MAR Premià de Mar, a 18 de desembre de 2020 D'acord amb l'article 133.1 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb caràcter previ a l'elaboració de la norma cal consulta pública. L'article 129.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre els principis de bona regulació en el seu apartat 5 disposa que en aplicació del principi de transparència les administracions públiques han de possibilitar que els potencials destinataris tinguin una participació activa en l'elaboració de les normes. L'article 69 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en relació a la participació ciutadana en els procediments d'elaboració de normes; l'article 31.2 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, en relació a les funcions que tenen atribuïdes les administracions públiques de Catalunya i que actuen d'acord amb els principis generals de transparència i accessibilitat i de participació ciutadana. El marc en el que es planteja la nova norma és el següent: a. ANTECEDENTS Desprès de gairebé 14 anys, es detecta que la realitat de la prestació del servei ha canviat prou com perquè es faci necessària la elaboració d'una nova ordenança que complementi l'actual OOMM de circulació i reguli l'ús dels espais públics així com la circulació dels anomenats vehicles de mobilitat personal (VMP), matèria no regulada a Premià de Mar per cap ordenança municipal. Les apostes realitzades per totes les administracions i entitats públiques per a aconseguir un transport més sostenible han estat àmpliament acceptades per la societat. A Premià de Mar, aquesta aposta ha estat impulsada des de la pròpia administració amb la creació de carrils bici, de carrers de convivència o pacificats, reducció de la velocitat a pràcticament tot el nucli urbà, creació d'espais per a l'estacionament de vehicles de mobilitat sostenible. Malauradament però, la irrupció d'aquestes solucions de mobilitat, també han tingut un efecte negatiu en la circulació en forma de queixes que els vianants i/o ciutadans fan a la policia local per les accions dels conductors d'aquests tipus de vehicles i en el pitjors dels casos en forma d'accidents. Página 1 de 3 C/ Ramón Llull, 41 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 24 08330 Premià de Mar www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A POLICIA LOCAL Aquesta irrupció en el món local i en el món del transport, ha obligat finalment a les autoritats en matèria de trànsit a marcar unes directrius bàsiques tant a nivell europeu com a nivell estatal. 1) Reglament (UE) núm. 168/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de gener de 2013, relatiu a l'homologació dels vehicles de dos o tres rodes i els quadricicles, i a la vigilància del mercat d'aquests vehicles. 2) Instrucció de la DGT 16/V-124, de 3 de novembre de 2016 va determinar que els VMP havien de tenir la consideració de vehicles 3) Instrucció de la DGT 2019/S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019, anticipa la definició de vehicle de mobilitat personal (VMP) 4) Reial Decret 970/2020, de 10 de novembre, pel qual es modifiquen el Reglament General de Circulació, aprovat pel Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre i el Reglament General de vehicles, aprovat pel Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, en matèria de mesures urbanes de trànsit. b. PROBLEMES QUE ES VOL SOLUCIONAR AMB LA INICIATIVA Principalment la iniciativa pretén incorporar un norma que pugui donar seguretat jurídica a la ciutadania. Tradicionalment l'ús de l'espai públic s'ha dividit entre vehicles i vianants. Les noves tecnologies han aportat solucions de mobilitat urbana que afavoreixen els desplaçaments dels vianants mitjançant l'ajuda de nous aparells. L'annex I del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària defineix què és considerat un vehicle i què un vianant i regula la circulació d'ambdós. Atès que alguns dels nous ginys mecànics no encaixen en cap de les dues definicions, per a la circulació d'aquests aparells hi ha un buit legal. Des de fa uns anys que es comercialitzen un seguit d'aparells per a la l'ajuda de la mobilitat personal i que circulen tant per les voreres com per la calçada. La circulació d'aquests genera situacions de risc en compartir l'espai urbà amb la resta d'usuaris, tant per als conductors que es desplacen amb aquests aparells com per a la resta d'usuaris de les vies, especialment els vianants. Tant mateix la Policia Local, responsable de vetllar per la seguretat viària a tot el municipi no disposa d'eines per poder realitzar la seva funció. c. LA NECESSITAT I OPORTUNITAT DE LA SEVA APROVACIÓ La creació de la nova Ordenança de vehicles de mobilitat personal (VMP) troba la seva necessitat en els propis canvis socials per l'aparició dels anomenats vehicles de mobilitat personal i al mateix temps pretén vetllar més activament pels interessos Página 2 de 3 C/ Ramón Llull, 41 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 24 08330 Premià de Mar www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A POLICIA LOCAL generals de l'Ajuntament mitjançant l'aprovació d'una ordenança específica que reguli els usos dels vehicles de mobilitat personal i ginys mecànics o elèctrics. d. OBJECTIUS DE LA NORMA L'objectiu d'aquesta ordenança de VMP és dotar al municipi d'un marc jurídic que reguli la circulació de vehicles de mobilitat personal a les vies urbanes de Premià de Mar i també els usos dels espais públics pels mateixos i per altres mitjans de transport que no tinguin la categoria de vehicle en la normativa actual per a garantir un ús de l'espai viari equitatiu i segur en el foment de la mobilitat sostenible activa. e. POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES REGULATÒRIES O NO REGULATÒRIES No és preveuen eventuals alternatives no regulatòries passen per la utilització d'instruments de gestió que permetin la satisfacció dels mateixos objectius. f. ESBORRANY Els ciutadans i les ciutadanes afectats poden fer aportacions addicionals. També es pot demanar directament l'opinió de les organitzacions o associacions reconegudes per llei que agrupin o representin les persones que tinguin drets o interessos legítims per afectació de la norma. Aquestes aportacions addicionals dels ciutadans i de les ciutadanes, així com les possibles opinions de les organitzacions i associacions representatives, seran recollides per l'òrgan o servei gestor i traslladades a la Comissió d'estudi per a la seva consideració. Página 3 de 3