MOCIÓ PRESENTADA PEL GRUP MUNICIPAL CP-AMUNT PER LA CREACIÓ D'UN EQUIP ESTABLE D'EDUCADORES DE CARRER DINS EL MARC DEL PROCÉS EDUCATIU EN MEDI OBERT. En el nostre municipi, trobem infants, adolescents i joves que han iniciat processos d'exclusió social, és a dir, que es troben fora dels circuits normalitzats que els ofereix el seu entorn com poden ser les escoles, institut, entitats de lleure, recursos esportius, culturals... Aquesta població requereix d'una atenció socioeducativa que, a través de figures professionals, ajudin als menors i joves directament en el lloc on es troben, i empra, com a eina principal per possibilitar els processos de canvi, la relació individual i l'acció grupal i comunitària. Es tracta d'un treball educatiu proper als infants, adolescents i joves que per diverses raons, com pot ser l'abandonament escolar, la pràctica de conductes de risc i diferents problemàtiques familiars queden al marge tant a nivell grupal com individual. Suposa també fer un treball comunitari, perquè ni els infants ni els joves estan sols, tots tenen una familia i un entorn. Les educadores han de ser el referent, i per ser-ho, han de conèixer a fons la problemàtica concreta d'aquestes persones. Com a referent, ha de donar eines per a que les persones puguin trobar-se i, si decideixen canviar, canviïn. L'educadora no transmet coneixements sinó formes de conviure i de relació. Educar al carrer, és una tasca que vol temps i presència constant. És una tasca a llarg termini que només es pot fer si ets a prop. El treball en medi obert passa per un determinat estil de comunicació amb els adolescents que passen per moments de dificultats, convertint a l'educadora en un cordó que els connecta amb la societat, pensant sempre que els usuaris són els protagonistes del seu propi procés i, per tant, han de poder dir-hi la seva en tot moment. El treball de les educadores de carrer dirigit a adolescents i joves té un fort component grupal per descobrir que l'usuari no és l'únic que passa per una situació difícil, que pot aprendre de les experiències dels altres, on pot assajar el diàleg, el treball cooperatiu, l'escolta... i les habilitats que poden millorar la seva acceptació vivint relacions d'igualtat. Per a fer tot això, l'equip d'educadores de carrer, es marquen uns objectius per portar a terme la seva tasca: Analitzar i detectar les necessitats d'atenció a la infància, adolescència i joventut en el propi medi. Intervenir socioeducativament en la comunitat amb la finalitat de reduir els factors de risc d'exclusió, tot potenciant la seva autonomia personal i afavorint la integració activa i positiva en el seu entorn natural. - Assolir una bona integració dels infants i joves als centres educatius. - Analitzar i detectar les necessitats d'atenció a la infància, adolescència i joventut en el propi medi. - Desenvolupar activitats d'habilitats i competències prosocials que facilitin processos de maduració personal i de responsabilitat social. - Promoure activitats i serveis de temps lliure en el municipi perque puguin tenir experiències positives. - Crear espais que possibilitin hàbits saludables; promocionar l'esport, promoure unes relacions sexuals no sexistes; prevenir consum de substàncies tòxiques; etc Millorar la comunicació entre pares/mares i fills. Afavorir que els pares millorin les seves competències parentals. Garantir l'atenció social de les persones joves immigrades, afavorint iniciatives de convivència ciutadana. Ampliar els espais de trobades i convivència entre les participants de diferents cultures. Coordinar-se especificament amb tots els serveis d'atenció a la infància, adolescents i joves per donar resposta de manera conjunta a les seves necessitats. Sensibilitzar al conjunt de la comunitat per tal que visualitzi la situació de risc social dels seus infants, adolescents i joves. La dimensió territorial de l'educació de carrer ens porta a la necessitat de contemplar la comunitat i el treball en xarxa com un factor bàsic de la intervenció, i ara més que mai es fa totalment necessari, davant els problemes emocionals i la manca de recursos que tenim en salut mental a partir del Covid- 19. Començant pels centres educatius, on el servei d'educadors de carrer, és un servei imprescindible. En l'institut de Premià de Mar, feien un seguiment d'uns trenta alumnes entre 2on i 4art d'ESO en una intervenció conjunta amb l'equip d'Atenció a la Diversitat i molt especialment amb les psicopedagoges del centre per a fer el seguiment cap al PFI (programes formació i inserció) i d'aquesta manera evitar l'abandonament escolar. Aquest treball en xarxa ha de continuar amb el Servei Intervenció Socioeducativa (SIS) per a fer l'acompanyament als joves. També amb una mirada integrada amb l'espai jove-Can Salomó- i amb un educador social que sigui referent des de Serveis Socials. Per totes aquestes raons proposem al ple l'adopció dels següents acords: Primer: Restablir aquest servei essencial i de les treballadores que hi treballaven, valorant la seva feina i el vincle emocional que havien establert. Segon: Garantir el bon funcionament de l'equip d'educadores de carrer, augmentant el seu horari i mantenint la figura de la psicóloga per poder treballar amb les famílies (tema parentalitat i teràpia familiar) Tercer: Augmentar el treball col·laboratiu i de presa de decisions amb un treballador de SS, com és el cas d'un educador social, amb més hores de dedicació i com a referent principal. Quart: Valorant que és un servei essencial, impulsar a curt termini en la municipalització del servei. Andreu Mumbrú Fuxet, portaveu de Crida Premianenca -Alternativa Municipalista Premià de Mar, 6 de juliol de 2021