David Gutierrez Lopez - DNI 52599687K (TCAT) Índex 1. Diagnosi i propostes 1.1 La Covid-19 3 Introducció 3 Desenvolupament de les Taules de treball 8 Diagnosi de l'impacte de la pandèmia 11 1.2 Mesures adoptades fins avui per l'Ajuntament 33 1.3 Principis que han de regir el Pacte per a la recuperació 60 2. Estructura del Pacte 2.1 Relació de programes i accions 61 2.2 Relació de mesures urgents 75 3. Valoració econòmica dels Programes del Pacte 78 Premià de Mar, maig de 2021 2 1. Diagnosi i propostes 1.1 La Covid-19 Introducció La pandèmia de la Covid-19 ha generat conseqüències inèdites en la nostra vida quotidiana. Des de fa mesos la pandèmia ha impactat en les nostres relacions socials, en l'activitat econòmica i en el sistema de salut i ha posat de manifest les nostres pròpies vulnerabilitats. Amb major o menor encert, els governs de tots els nivells han anat fent front ­i encara ho fan a hores d'ara­ a situacions complexes en un context de crisi humanitària mundial. Des que es va decretar l'Estat d'Alarma el 14 de març de 2020, l'Ajuntament de Premià de Mar ha concentrat tots els esforços possibles per combatre els estralls de la pandèmia. En aquest sentit, ha estat necessari prioritzar el suport a aquells col·lectius més afectats per la pandèmia, començant per la gent gran, considerada el principal col·lectiu de risc. Això ha provocat que s'hagin d'aturar la major part dels processos administratius. D'altra banda, l'Ajuntament de Premià de Mar també ha aprovat iniciatives encarades a pal·liar els estralls econòmics generats per la pandèmia. En aquest sentit, el consistori ha aprovat un paquet de mesures per afavorir el comerç, que suposa l'activitat econòmica més important del municipi. Una altra de les prioritats de l'Ajuntament de Premià de Mar ha estat generar espais segurs que puguin prevenir el contagi. Per això, durant aquests mesos el consistori també ha treballat per l'adequació de la via pública per tal d'afavorir les mesures sanitàries de distanciament. A hores d'ara, la pandèmia no ha remès, i els indicadors sanitaris alerten d'una amenaça real de noves onades de contagi en el curt i mitjà termini. Tot indica que estem lluny d'un context de control de la pandèmia. 3 Amb motiu d'aquesta situació preocupant, un dels principals punts de l'acord de govern signat a Permià de Mar va ser la creació d'un Pacte per a la Reactivació Social i Econòmica de Premià de Mar. L'objectiu d'aquest Pacte impulsat per l'equip de govern és poder fer front a l'impacte social i econòmic de la pandèmia. Un objectiu que es pretén assolir amb la implicació dels agents socials. El Pacte neix de l'àmbit municipal però amb vocació participativa per part de la societat civil i els especialistes sectorials. El Pacte és considerat per al consistori de rellevància principal en l'actuació municipal dels propers mesos. I per tal de donar el tret de sortida, el govern va dur al Ple de setembre la creació de la Taula Transversal del Pacte per a la Reactivació Social i Econòmica de Premià de Mar, que es va aprovar en el següents termes: "Antecedents En l'actualitat estem en una situació excepcional. La pandèmia provocada per la COVID-19 ha desencadenat una crisi sanitària, social, econòmica i humanitària que ja ha requerit implementar mesures d'emergència a tots els nivells de l'administració. Ja des del passat mes de març, amb la declaració de l'Estat d'Alarma, l'Ajuntament de Premià de Mar va desplegar una sèrie de mesures sanitàries, socials i econòmiques per intentar minimitzar els efectes de la pandèmia. Aquest treball amb l'objectiu prioritari de protegir la salut i el benestar de les persones ha suposat un esforç conjunt de tots els serveis municipals, de la ciutadania i del tots els agents públics i privats. Hem de ser conscients de les moltes incerteses que ens envolten en relació a l'evolució de la pandèmia, però cal tenir en compte que, en l'actualitat, ja hem entrat en la fase de la retirada de les restriccions del confinament i, per tant, cal definir les polítiques i les accions per impulsar la recuperació social i econòmica de la ciutadania de Premià de Mar. Ara mateix som davant d'un moment transcendent on no hi caben iniciatives aïllades. Totes les accions han de ser globals, concertades i coordinades entre els diferents agents institucionals, polítics, econòmics i socials. Fonaments jurídics i/o tècnics Els ajuntaments som l'Administració més propera a la ciutadania, la primera porta d'accés a les seves necessitats, i som els que gestionem i executem la majoria de les decisions preses per altres administracions. També des dels Ajuntaments i, fent ús de la nostra autonomia i de les nostres competències, tenim capacitat per incidir cap el benestar dels nostres conciutadans aplicant polítiques adreçades a la recuperació. 4 El camí cap a la normalitat ens planteja nous reptes. Hem de ser conscients que ens trobem davant una greu situació social i econòmica. És l'hora de començar a preparar la reconstrucció per donar suport i activar al màxim les famílies, l'ocupació, el comerç i el teixit empresarial i és del tot necessari que, en aquesta reconstrucció hi participin de forma directa tots els agents implicats. Això fa que sigui necessari dissenyar i impulsar una taula de treball on estiguin representades totes les forces polítiques de l'Ajuntament i els agents socials i econòmics implicant-se en estudiar i aportar propostes destinades a facilitar la reconstrucció tant social com econòmica de Premià de Mar. El reglament municipal de govern obert i participació ciutadana aprovat definitivament pel Ple de data 24.07.2013 i publicat al BOP 1 d'octubre de 2013 regula en els articles del 24 al 33 el procediment de debat públic que va destinat a realitzar una sèrie d'accions dirigides a promoure el debat i el contrast entre la ciutadania per tal de recollir opinions respecte a una determinada actuació pública. D'acord amb l'art 25 del reglament de govern obert el debat públic es pot promoure per acord del Ple Municipal. Proposta d'acord Primer.- OBRIR un procediment de debat públic mitjançant la creació d'una taula transversal del Pacte per a la reactivació social i econòmica de Premià de Mar on estiguin representats tant els agents econòmics i socials com els representants de les diverses taules o comissions sectorials per diagnosticar, debatre i contrastar la situació actual i les necessitats de les nostres famílies, comerços, autònoms i empreses així com per aportar mesures orientades a la reactivació socioeconòmica del nostre municipi. Segon.- NOMENAR com a persona responsable de la seva gestió al senyor David Gutiérrez López, primer tinent d'alcalde de la corporació. Tercer.- DETERMINAR com a objecte del debat efectuar una diagnosi de la situació actual i proposar mesures concretes per afrontar amb garanties la reconstrucció social i econòmica de Premià de Mar. El límit a les propostes efectuades es troba en el respecte a la legislació vigent i a l'àmbit competencial del municipi. A efectes operatius la taula de debat es dividirà en tres grups de treball: 1) Polítiques Socials i de Protecció Social (Igualtat, Drets Socials, Inclusió Social i Habitatge) 2) Reconstrucció Econòmica (Protecció del comerç local, Ajuts a la PIME, Economia Social, Polítiques actives d'ocupació) 3) Sanitat i Salut Pública (Sanitat, Salut Pública i Residències de la Gent Gran) 5 Les conclusions de cada grup de treball hauran de ser ratificades pel plenari de la taula. El plenari de la taula estarà format per la totalitat dels representants designats. Quart.- DESIGNAR les persones que, com a mínim han de ser convocades al debat i que son: El regidor de l'Àrea del Pacte per a la reconstrucció econòmica i social, que actuarà de President de la mesa, el qual podrà estar assessorat pel personal funcionari de la corporació que cregui convenient. 1 representant de cada grup municipal 1 representant de la Taula d'Habitatge 1 representant de la Taula de Comerç 1 representant de la Taula de Gènere 1 representant de la Taula de Salut 1 representant de la Taula de Gent Gran 1 representant del Centre d'Atenció Primària 1 representant de les residències de gent gran 1 representant dels sindicats 1 representant del tercer sector 1 representant del sector hostaleria 1 representant de les AAVV 1 representant de la PIMEC 1 representant de la FAGEM 1 representant de la Cambra de Comerç 2 representant del sector cultural 2 representant del sector esportiu 1 representant de la comunitat educativa Pel bon fi del pacte, cal que, els agents actuants, tinguin prou legitimitat i representació, per la qual cosa els representants hauran de ser triats entre les entitats de cada sector o taules sectorials, sense intervenció de l'Ajuntament. 6 A la primera acta de cada grup de treball constarà el nom i cognom de cada integrant i la seva representació. Cinquè.- ESTABLIR que els debats de la taula per el Pacte per a la reconstrucció econòmica i social s'efectuaran durant el mes d'octubre de 2021. Els resultats dels debats es recolliran en un document on s'especifiquin les accions consensuades juntament amb la dotació econòmica necessària per portar- les a terme i una referència de prioritats de les accions. Aquest document serà publicat als mitjans municipals i traslladat al tots els grups municipals abans del dia 30 d'octubre per tal que pugui ser debatut en el proper Ple Municipal i, si s'escau, incorporat als pressupostos de l'any 2021." 7 Desenvolupament de les Taules de treball D'acord, doncs, amb la resolució adoptada pel ple municipal, la primera sessió d'aquesta Taula transversal es va celebrar el 8 d'octubre de 2020 amb la finalitat de constituir-se. L'equip de govern, amb el suport del personal tècnic municipal, hi va exposar una diagnosi estructurada en tres eixos corresponents a les tres taules o grups de treball esmentats. En aquestes taules s'hi van treballar les mesures sota el següent plantejament: EIX 1. Polítiques Socials i de Protecció Social, amb la finalitat d'abordar els aspectes relatius a la Igualtat, els Drets Socials, la Inclusió Social i l'Habitatge. EIX 2. Polítiques de Reactivació Econòmica, amb l'encàrrec d'afrontar la protecció del comerç local, que és l'activitat econòmica principal de Premià de Mar; desenvolupar ajuts a les petites i mitjanes empreses; impulsar l'Economia Social i executar polítiques actives d'Ocupació. EIX 3. Polítiques de Sanitat i Salut Pública, per donar un impuls a les mesures sanitàries que requereix el combat contra la Covid-19; establir protocols per garantir la Salut Pública i crear dinàmiques de suport a les residències de la Gent Gran, col·lectiu altament vulnerable davant els estralls del coronavirus. El pacte es va desenvolupar, per tant, durant els mesos d'octubre i novembre de 2020 amb una tasca en paral·lel de les tres taules, cadascuna de les quals va fer un recull d'idees. Aquest recull total va arribar a les 397 Propostes, les quals posteriorment van ser analitzades tècnicament i quantificades. Se'n van descartar les que no responien a la situació Covid-19, les que eren econòmicament inviables i les que depassaven la competència municipal. El quadre final va quedar de la següent manera: 103 propostes de polítiques de protecció social, 88 propostes de polítiques de reactivació econòmica i 60 propostes de polítiques de salut pública. Total: 251 Propostes. El pas següent va consistir a fusionar les propostes repetides i/o similars i a agrupar-les per Programes d'acord amb criteris de coherència i eficàcia executiva. També per coherència, en alguns casos, les propostes que havien aparegut en una taula eren derivades i incloses a un programa d'un altre eix. Finalment, es van 8 reformular les propostes aprovades i es van traduir en 128 accions o compromisos (que incloïen totes les 251 propostes admeses a tràmit). El resultat és el següent: Eix 1. Polítiques de Protecció Social: 12 programes i 51 accions Reforç a la protecció social (4) Per l'alimentació bàsica (5) Respostes a l'emergència habitacional (6) Impuls al Pla Local d'Habitatge (3) Contra la pobresa energètica (3) Acompanyament a la gent gran (7) Superar l'esquerda digital (2) Millorem la comunicació (2) Respostes a les necessitats educatives (6) Amb perspectiva de gènere (5) Ajuts socials (4) Voluntariat i suport social (4) Eix 2. Polítiques de Reactivació Econòmica: 9 programes i 39 accions Compromís amb l'economia local (7) Suport al comerç de proximitat (7) Implantació de l'economia digital (6) Formació i foment de l'ocupació (4) Impuls a l'emprenedoria i l'economia social (3) Gestió eficient de taxes, impostos i preus públics (2) Subvencions i ajuts econòmics (4) Campanyes promocionals (3) Cultura, festes i turisme (3) 9 Eix 3. Polítiques de Salut Pública: 5 programes i 38 accions Serveis públics per a la salut (11) Per uns equipaments saludables (9) La salut a l'espai públic (8) Per una mobilitat sostenible (2) Civisme, solidaritat i participació (8) Més enllà d'això, a proposta dels grups municipals de l'oposició també es van acordar una sèrie de Mesures Urgents que calia prioritzar per davant de tota la resta i, després d'un procés deliberatiu, es va decidir sotmetre la urgència de 25 mesures a la Taula transversal. Aquestes mesures urgents també es van integrar en aquesta estructura de treball i s'han començat a executar amb diligència i actualització constant. En conclusió, l'estructura del Pacte parteix dels tres Eixos principals. Cada eix s'estructura en un con