MOCIÓ EN RELACIÓ A LA SENTÈNCIA QUE ANUL·LA EL MÈTODE DE DETERMINACIÓ DE LA BASE IMPOSABLE DE L'IMPOST DE LA PLUSVÀLUA MUNICIPAL L'anunci del Tribunal Constitucional conforme estima la qüestió d'inconstitucionalitat número 4433-2020, anul·lant diversos apartats de l'article 107 de la Llei d'Hisendes Locals, comportaria a la pràctica la supressió de l'Impost sobre l'Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, la plusvàlua. La sentència ho argumenta pel fet que s'empra un mètode objectiu de determinació de la base imposable que pressuposa que sempre es produeix un increment de valor dels terrenys només pel simple pas dels anys, sense considerar si realment s'ha produït aquest increment ni la quantia real d'aquest. Per tant, el que es posa en qüestió novament no és l'impost com a tal sinó el mètode de càlcul emprat per a determinar la base imposable. I aquí sí entenem que la responsabilitat d'haver arribat a aquesta situació és única i exclusivament del govern de l'Estat en la mesura que no va abordar la reforma legislativa que instava a fer el propi TC en l'anterior sentència de l'any 2017, amb l'objectiu de corregir els supòsits en que es liquidava l'impost sense existir un increment real de valor dels terrenys. En una situació idèntica la Diputació Foral de Guipúscoa (que disposa d'una Llei d'Hisendes locals pròpia sustentada en el règim foral) va adequar el mètode de càlcul de l'impost en tan sols dos mesos, evitant així arribar a la situació en que es troben ara tots els ajuntaments subjectes al règim comú. La plusvàlua és un impost d'aplicació potestativa que actualment tenen incorporat la gran majoria d'ajuntaments i que forma part indestriable del model de finançament local, contribuint a assolir la suficiència financera necessària per atendre el conjunt de competències municipals. Amb les dades de la liquidació 2019 els ajuntaments catalans van ingressar 590 milions d'euros d'aquest impost, 2.675 milions al conjunt de l'Estat, arribant a representar en alguns casos més del 10% del pressupost municipal. En un moment en que els ajuntaments centren els esforços en la recuperació econòmica i es troben immersos en l'elaboració dels pressupostos per al 2022, la pèrdua dels ingressos provinents d'una figura tributària tan cabdal com la plusvàlua desmuntaria totes les previsions pressupostàries i obligaria a emprendre retallades precisament quan la pròpia Comissió Europea defensa que el que calen són polítiques expansives. És particularment greu si considerem que l'actual situació es genera a causa de la inacció de l'Estat, que en quatre anys ha estat incapaç d'adequar la normativa del tribut. Davant aquesta situació l'Estat ha d'adoptar d'urgència els mecanismes necessaris per dotar de plena seguretat jurídica la liquidació de la plusvàlua, garantint que no es pugui generar l'obligació quan efectivament no s'ha produït un increment de valor i evitant que en cap cas la base imposable resultant acabi sent superior a l'increment real de valor. Per tot l'exposat, el Grup Municipal d'ERC-JxP-AM, proposa els següents acords: Primer. Reprovar la inacció i deixadesa de funcions dels successius governs de l'Estat que han estat incapaços d'adequar el mètode de càlcul de l'impost als requeriments que feia la sentència del Tribunal Constitucional i a les pròpies demandes que van fer les entitats municipalistes, amb la Federació de Municipis i l'Associació Catalana de Municipis al capdavant, Segon. Exigir al govern de l'Estat que adeqüi d'urgència, via RDL, la metodologia de càlcul de la base imposable per tal de dotar de plena seguretat jurídica la liquidació de l'impost. Tercer. Instar a la creació d'un fons extraordinari per a compensar la pèrdua d'ingressos que ocasioni aquesta sentència sobre les finances municipals mentre no entri en vigor el nou mètode de determinació de la base imposable. Quart. Instar a la creació d'un fons permanent de compensació en favor dels ajuntaments per la reducció d'ingressos que generi el nou mètode de determinació de la base imposable, en compliment del principi de suficiència financera. Cinquè. Comunicar aquesta acords a la FMC, a l'ACM, al govern de la Generalitat de Catalunya i al govern de l'Estat. Premià de Mar. 03 de Novembre de 2021