AJUNTAMENT DE PREMIÀ DE MAR MODIFICACIÓ PUNTUAL DEL POUM DE PREMIÀ DE MAR SECTOR P.A.1 TRIGINER - METALOGÈNIA Document de consulta prèvia Abril 2022 Promotor: Metal·logenia S.A. Equip redactor: Carrer Viladomat, 317 Entresòl 08029 Barcelona Núria Noguer Pujadas, arquitecta Ariana Ribas Garcia, arquitecta 3 CONTINGUT El document de Consulta prèvia per la tramitació de la Modificació Puntual del POUM al Sector P.A.1 "Triginer-Metalogènia" al municipi de Premià de Mar, té el següent contingut: ÍNDEX 1. INTRODUCCIÓ I ANTECEDENTS .....................................................................................................................7 2. PROBLEMES QUE ES PRETENEN SOLUCIONAR AMB LA INICIATIVA..........................................................8 3. NECESSITAT I OPORTUNITAT DE L'INSTRUMENT DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC ..................................... 9 4. ELS OBJECTIUS DE L'INSTRUMENT DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC............................................................9 5. POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES REGULATÒRIES I NO REGULATÒRIES........................................10 5 1. INTRODUCCIÓ I ANTECEDENTS L'àmbit objecte del present document de consulta prèvia està situat a l'oest del nucli de Premià de Mar, a primera línia de mar i en el límit del terme just a tocar amb el municipi del Masnou i abasta una superfície total de 19.276,32 m². Limita al nord amb el tram final de la Gran Via de Neus Català, al sud amb un espai lliure que esmorteeix la presència de la N-II i la via de tren, a l'est amb el carrer Torrent Malet i a l'oest amb uns camps de conreu del Masnou. L'àmbit coincideix amb el sector PA.1 delimitat per el Pla d'ordenació urbanística Municipal (en endavant POUM) de Premià de Mar. Ortofoto de l'àmbit objecte d'estudi El POUM de Premià de Mar classifica l'àmbit objecte d'aquesta consulta prèvia com a sòl urbà no consolidat, proposant un Polígon d'Actuació Urbanística anomenat P.A.1 Triginer Metal·logènia. El P.A.1 Triginer Metal·logènia té com a objectius concrets: millorar visualment l'entrada a la població, traslladar les activitats industrials fora de les àrees residencials, protegir i valorar els immobles catalogats i fixar unes qualificacions més coherents amb els usos requerits. Per possibilitar aquestes determinacions es proposa realitzar un canvi d'ús en el sector ­d'industrial a terciari-. Alhora que es preveu dignificar i posar en valor de l'edificació de "Can Malet" i del passeig arbrat que hi dóna accés des de la N-II. Ara bé, d'ençà de l'aprovació del POUM i per tant, de la delimitació del sector així com del cessament de l'activitat industrial, que no s'ha executat el planejament vigent fet que motiva plantejar-se quines en són les causes i esmenar aquelles que depenguin del planejament urbanístic. Actualment, i desprès de nombrosos anys de treball i propostes, es pot afirmar que el planejament vigent preveu un model inviable econòmicament, però també inviable des d'un punt de vista de la lògica del creixement i les mancances i demandes actuals. S'obra per tant l'oportunitat per repensar l'enclavament i preveure una nova lectura sota el taló de la regeneració i transformació urbana per tal de millorar les condicions del planejament vigent. Repensar aquest àmbit, format per els terrenys on s'implantava la industria de Metal·logènia S.A, és una oportunitat per fer ciutat, una operació d'envergadura en una de les poques àrees pendents dins del context urbà de Premià de Mar. La seva posició estratègica, en el punt d'entrada al municipi de Premià 7 i en el límit amb el sòl no urbanitzable protegit del terme municipal del Masnou fan d'aquest lloc un enclavament privilegiat i de gran oportunitat per afrontar nous reptes urbans. La previsió del planejament vigent en l'àmbit no conjuga amb aquesta posició estratègica de l'actiu així com amb la morfologia i usos de l'entorn immediat i és per això que es planteja una Modificació Puntual del POUM de Premià de Mar amb l'objectiu de repensar i reordenar l'àmbit. Les modificacions proposades responen a la concurrència d'objectius públics i privats, que han de donar com a resultat un àmbit que, en relació a la situació actual, estudiï acuradament les problemàtiques existents i treballi l'ordenació per potenciar les millores, donant com a resultat un barri equilibrat, equitatiu i de qualitat. Segons l'article 129.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPAC) s'estableix l'obligació de possibilitar la participació activa dels possibles destinataris en l'elaboració de les normes. A aquest efecte, l'article 133 del la LPAC regula la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de les normes amb rang de llei i reglaments assenyalant que, amb caràcter previ a l'elaboració de la norma, s'ha de substanciar una consulta pública en la qual es demanarà l'opinió dels ciutadans i de les organitzacions més representatives que potencialment es puguin veure afectades per la norma, sobre els següents extrems: - Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa - La necessitat i oportunitat de la seva aprovació - Els objectius de la norma - Les possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores Per tal de donar compliment al que disposa la norma abans referida, i en concret a allò establert a l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es redacta el present document de consulta pública amb caràcter previ a l'aprovació inicial de la Modificació puntual del POUM de Premià de Mar en l'àmbit del PA1 Triginer Metal·logènia, que es publicarà a la pàgina web municipal per tal que tant els ciutadans com les organitzacions puguin fer les seves aportacions. 2. PROBLEMES QUE ES PRETENEN SOLUCIONAR AMB LA INICIATIVA El Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Premià de Mar, aprovat definitivament per la Comissió Territorial d'urbanisme de Barcelona amb data de 22 de Juliol de 2010 i publicat al DOGC el 10 de desembre del mateix any, delimita un polígon d'actuació urbanística per preveure un canvi d'ús d'industrial a terciari alhora que planteja altres reptes d'integració i formalització de l'entrada al nucli de Premià i tal i com s'ha exposat, aquestes determinacions no han estat desenvolupades i cal per tant plantejar una nova proposta que resolgui les mancances del sector i que resolgui les determinacions que depenen del planejament per tal de facilitar el seu desenvolupament alhora que en resulti un projecte il·lusionador que aporti millores a Premià i a l'entorn immediat. Els darrers anys s'ha treballat de forma conjunta entre propietat i ajuntament i finalment s'han assentat les bases per tirar endavant una MP del POUM per tal de solucionar les problemàtiques que es detecten actualment i que precisen un canvi en el model previst per el planejament: - Actualment el centre històric de Premià, i tot el municipi, té un dèficit d'espai lliure molt important si la lectura es fa respecte els habitants i la densitat. El rati de m² d'espai lliure per habitant està molt per sota dels estàndards òptims que promou l'Organització Mundial de la Salut - Actualment hi ha una demanda elevada d'habitatge en règims de protecció i al municipi hi ha un dèficit important i cal, per tant, promoure mesures d'inclusió social generant noves reserves que permetin incrementar el parc d'habitatges públics per tal de donar resposta a aquestes demandes - El centre de Premià es pot considerar un centre actiu i equipat, amb una oferta amplia de serveis tant públics com privats però aquets es dilueixen tant en el límit oest amb Masnou, com amb el límit est amb Vilassar, generant que aquets extrems puguin tindre mancança de proximitat a serveis bàsics que motiven la mobilitat rodada. Aquestes premisses, d'òptica global, sumades a les premisses concretes d'inviabilitat econòmica i tipològica del sector actual, així com la necessitat de configurar l'entrada al nucli des de la N-II que justament ara podrà re-escalar-se amb un caràcter més urbà d'Avinguda-Carrer; motiven la proposta de modificació puntual del POUM que es proposa. 3. NECESSITAT I OPORTUNITAT DE L'INSTRUMENT DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC La resolució dels aspectes indicats en l'apartat anterior justifica la necessitat i oportunitat de la modificació puntual i per tant, de la norma que es planteja. Els canvis que es pretenen incorporar en l'ordenació vigent són, a més, plenament coherents amb les funcions urbanes d'aquest important àmbit per a la ciutat, per la seva posició i dimensions, i la transformació positiva que el seu desenvolupament generarà per a tot l'entorn proper. La proposta de MP afronta en primera instància la revisió de la viabilitat del planejament vigent proposant un canvi de model amb una transformació a usos residencial. Addicionalment, la proposta afronta també els reptes de la qualitat urbana, l'accés al habitatge, la dotació de serveis públics i privats que permetin activar i reforçar l'estructura urbana existent i la mobilitat sostenible entre d'altres. En concret, la proposta en relació aquets 4 eixos proposa: - Proposta d'ordenació que optimitza els espais lliures com a part central de referència i identitat, posant en valor totes les permeabilitats amb la trama consolidada alhora que s'incrementa la reserva d'espais lliures respecte el planejament vigent i es reforça la transició ambiental amb el sòl no urbanitzable donant continuïtat i un final urbà al parc del Palmar - S'augmenta l'oferta residencial d'habitatge de protecció oficial, per sobre dels mínims exigits, per tal de cobrir el dèficit del municipi, preveient el 40% del sostre residencial en modalitats de protecció tant en règim de venda com també en règim de lloguer. - S'afavoreix la complexitat i diversitat en l'àmbit incorporant usos comercials en l'ordenació del conjunt per tal de preveure l'activació i generació de sinergies amb els usos i equipaments de l'entorn i reforçar l'eix comercial existent de la Gran Via així com preveure la cessió de l'edificació protegida de "Can Malet" perquè aquesta es pugui destinar a equipament públic i millorar així la dotació de serveis de l'entorn alhora que es generi un final de referència per aquet eix central del Premià, però també un punt d'Identitat i vinculació al propi entorn immediat. - Estudi acurat de l'ordenació volumètrica per tal de millorar l'entrada a la població venint del Masnou i contribuint a redefinir la façana marítima com a fita i referència 4. ELS OBJECTIUS DE L'INSTRUMENT DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC Els principals objectius de l'instrument urbanístic són els que ja s'han descrit anteriorment: - Augmentar les zones verdes, millorant la relació dels espais públics i els equipaments clarificant els diferents recorreguts afavorint la mobilitat sostenible. Proposar l'espai lliure com element central de la proposta posant en valor totes les permeabilitats amb la trama consolidada i esponjant el teixit existent. - Incrementar les reserves d'espais públics i equipaments de Premià de Mar, alhora que preservar el seu patrimoni arquitectònic. - Augmentar l'oferta d'habitatge social al municipi preveient una reserva del 40% del sostre residencial de la proposta en règims de protecció - Donar continuïtat i potenciar els eixos comercials per tal de dinamitzar i generar sinergies amb l'entorn - Augmentar l'oferta de places d'aparcament a la zona i millorar les continuïtats dels recorreguts peatonals integrant les connexions i relacions en l'àmbit de transformació proposat. - Millorar visualment l'entrada a la població venint del Masnou, traslladant les activitats industrials fora de les àrees residencials i contribuint a restituir la façana marítima. 9 5. POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES REGULATÒRIES I NO REGULATÒRIES L'assoliment dels objectius de millora de l'ordenació plantejats (vinculats a l'augment de zones verdes i de l'oferta residencial, de major mixticitat d'usos i de millora de la relació dels espais públics i de la mobilitat cívica i sostenible del centre) requereix la modificació puntual del sector, sense que hi hagi alternatives no regulatòries. En el decurs de la redacció de la Modificació Puntual del POUM, és possible que es plantegin diferents opcions d'ajust d'alguns dels paràmetres normatius de les diferents unitats de projecte sempre que es corresponguin amb els objectius de la modificació. Cal tenir en compte que a banda d'aquest procediment de consulta prèvia i d'acord amb el marc jurídic actual, la tramitació d'aquest instrument de planejament urbanístic comptarà amb els procediments establerts d'exposició pública i recepció d'al·legacions que hauran de ser preses en consideració i degudament contestades. SECTOR TRIGINER-METALOGÈNIA PLANEJAMENT VIGENT PROPOSTA DIFERÈNCIA ZONIFICACIÓ 19.341,00 m²s 100,0% 19.358,00 m²s 100,0% 17,00 m²st ZONES 12.054,00 m²s 62,3% 7.675,00 m²s 39,6% -4.379,00 m²st residencial Can m alet (13d1) 1.530,00 m ²s 7,9% Zona terciaria (15b) 10.524,00 m ²s 54,4% Zona Industrial (14a) Residencial 6.650,00 m ²s 34,4% 6.650,00 m²st Residencial/Vialitat Peatonal 1.025,00 m ²s 5,3% 1.025,00 m²st SISTEMES 7.287,00 m²s 37,7% 11.683,00 m²s 60,4% 4.396,00 m²st Equipam ent 1.449,00 m ²s 7,5% 1.449,00 m²st Zona verda 6.367,00 m ²s 32,9% 9.782,00 m ²s 50,5% 3.415,00 m²st Vialitat i aparcam ent 920,00 m ²s 4,8% Vialitat Peatonal 452,00 m ²s 2,3% 452,00 m²st EDIFICABILITAT 0,80 m²s/m²st 0,85 m²s/m²st 0,05 m²st SOSTRE 15.546,36 m²st 100,0% 16.454,30 m²st 100,0% 907,94 m²st Sostre zona 13d1 918,00 m²st 5,9% -918,00 m²st Sostre zona 15b 14.628,36 m²st 94,1% -14.628,36 m²st Sostre comercial (planta baixa) 822,72 m²st 5,0% 822,72 m²st Sostre residencial 15.631,59 m²st 95,0% 15.631,59 m²st Residencial lliure 9.378,95 m ²st 60,0% 9.378,95 m²st residencial hpp venda 3.126,32 m ²st 20,0% 3.126,32 m²st residencial hpp lloguer