MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL DE PREMIÀ EN COMÚ PODEM PER L'ELABORACIÓ D'UN PLA D'INSTAL·LACIÓ D'ELECTROLINERES PER A VEHICLES ELÈCTRICS A PREMIÀ DE MAR Durant els dos últims anys, la Comissió Europea i els Governs dels estats membres han estat negociant un enduriment de les metes de retallada d'emissions en línia amb el que li exigia Nacions Unides per a complir amb l'Acord de París. L'aprovació de la Llei 7/2021, de 20 de maig, del canvi climàtic impulsada pel Govern de l'Estat estableix, entre altres objectius, reduir un 23% les emissions de gasos d'efecte hivernacle l'any 2030 i aconseguir la neutralitat climàtica l'any 2050 a Espanya. Uns propòsits que han d'anar acompanyats de la desaparició dels vehicles de combustió. Una desaparició que ja té data, ja que el Parlament Europeu ha dictat que l'any 2035 no es puguin comercialitzar aquest tipus de vehicles en aplicació del Pacte Verd Europeu. Segons dades recollides pel III Observatori de la Mobilitat Sostenible, Espanya necessitarà 5 milions de vehicles elèctrics per assolir els objectius marcats per l'Agenda 2030 de reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle. En l'actualitat, n'hi ha matriculats 180.000 a tot l'Estat. La gràfica que podeu veure a continuació és molt significativa: Font statista. L'Estat Espanyol és el penúltim estat de la UE, tan sols davant de Grècia en matriculacions de vehicles elèctrics. Per assolir els objectius fixats per l'agenda 2030, el parc de vehicles elèctrics s'ha de multiplicar per 28 en els pròxims 8 anys, així com augmentar considerablement els punts de recàrrega per a vehicles elèctrics als nostres pobles i ciutats. Un objectiu que el Govern de l'Estat ja ha fixat amb la instal·lació de 100.000 punts de recàrrega l'any 2023. Els diferents plans MOVES van en la direcció d'impulsar la mobilitat eficient i sostenible mitjançant ajudes per la compra de vehicles elèctrics i híbrids endollables. Segons dades de la Direcció General de Trànsit del Ministeri de l'Interior, l'any 2021 n'hi havia 26 al municipi de Premià de Mar. Una dada que augmenta fins als 272 si se sumen els vehicles híbrids i híbrids endollables. Tot i l'esforç de les administracions supramunicipals, des del món local també s'han d'iniciar polítiques per garantir l'electrificació dels vehicles. L'elaboració d'un pla estratègic d'instal·lació d'electrolineres per a vehicles elèctrics ha de facilitar aquesta transició. Actualment, Premià de Mar compta amb zero electrolineres, segons (https://www.eurocharging.eu/es/electrico/Premia_de_Mar), ni té cap ordenança reguladora per oferir el servei. La Generalitat de Catalunya a través de l'institut Català de l'energia va elaborar un document dirigit als ajuntaments "La recàrrega del vehicle elèctric; Serveis municipals de recàrrega de vehicles elèctrics" (https://icaen.gencat.cat/web/.content/10_ICAEN/17_publicacions_informes/08_guies_informes_estudis /informes_i_estudis/arxius/20211231_InformeRecarregaVehiclesElectricsAcc.pdf). Per tot això exposat, i amb l'objectiu de garantir la transició de l'electrificació del parc de vehicles de Premià de Mar, el grup municipal de Premià en Comú Podem proposa al ple l'adopció dels següents ACORDS PRIMER. Instar al Govern de Premià de Mar a elaborar un pla d'instal·lació de fotolineres al nostre municipi. SEGON. Instal·lació de fotolineres abans que finalitzi el Pla MOVES. (https://www.idae.es/ayudas-y-financiacion/para-movilidad-y-vehiculos/plan-moves-ii). TERCER. Que en els punts de recàrrega es tingui en compte la possibilitat d'instal·lació de plaques solars. QUART. Instar al Govern de Premià de Mar a elaborar, en el termini màxim de sis mesos, una ordenança reguladora per oferir el servei de recàrrega elèctrica a les electrolineres de la seva propietat.