AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 1/71 AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR GENER 2023 AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 2/71 ÍNDEX 1. Presentació 1 1.1 Introducció 3 1.2 Objectius i abast 4 2. Agenda 2030 i món local 5 2.1 Ajuntament de Premià de Mar 6 3. Contribució actual de l'Ajuntament a l'Agenda 2030 7 3.1 Diagnosi territorial: l'assoliment dels ODS al municipi de Premià de Mar 7 3.2 Polítiques municipals i impacte en els ODS 13 4. Pla d'acció 16 4.1 Pilars del pla d'acció 166 4.2. L'Agenda 2030 de Premià de Mar: priorització d'objectius 200 4.3 Programa d'actuació: els objectius de ciutat i les actuacions 222 5. Calendari 65 Annex. Metodologia de treball i col·laboracions 66 AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 3/71 1. Presentació 1.1 Introducció El 25 de setembre de 2015 va ser aprovada per l'Assemblea General de Nacions Unides l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, amb els objectius d'eradicar la pobresa, lluitar contra la desigualtat i la injustícia, i posar fre al canvi climàtic, entre altres. Aquesta agenda marca l'acció global pel desenvolupament sostenible fins a l'any 2030 i, conjuntament amb la resta d'agendes globals, configura un full de ruta d'actuació connectat entre si per a assolir un objectiu comú: el desenvolupament mundial sostenible. Els governs locals juguen un paper clau a l'Agenda 2030 com a parts implicades en el desenvolupament de polítiques locals per promoure el desenvolupament sostenible. Davant d'una situació d'emergència planetària en qüestions fonamentals (clima, desigualtats, drets humans, salut, pobresa, etc.) els ODS ofereixen un marc de treball comú per orientar les prioritats polítiques d'acord a les necessitats de cada poble i ciutat. Els darrers anys Premià de Mar ha treballat i vol continuar fent-ho per ser una ciutat sostenible, integradora, cohesionada, educadora, saludable, que no deixi ningú enrere i que garanteixi les necessitats de les generacions presents i les futures. La ciutat compta amb una llarga trajectòria en l'elaboració i implementació d'estratègies locals de caire transversal que estan impactant en els diferents desafiaments globals que tenim com a societat. En aquest sentit, l'Agenda 2030 Local que es presenta pretén ser un primer pas per articular un programa d'actuació pública per a la introducció del desenvolupament sostenible com a marc d'actuació comú de les polítiques municipals de Premià de Mar que la ciutat necessita en els pròxims 8 anys. És fruit d'un procés intens de treball iniciat amb l'elaboració d'un Informe de Diagnosi de contribució actual de Premià de Mar a l'Agenda 2030 i del treball de la Comissió Agenda 2030 constituïda a l'inici del procés d'elaboració de l'Agenda així com de la participació de representants tècnics de les diferents àrees de l'Ajuntament i de professionals de diferents entitats i organitzacions professionals, socials i culturals de la ciutat. AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 4/71 1.2 Objectius i abast L'Ajuntament de Premià de Mar ja compta amb un conjunt d'estratègies i plans d'acció que impacten directament amb els continguts (objectius i fites) plantejats per l'Agenda 2030. L'objectiu general del Pla és comptar amb un instrument de planificació estratègica global de l'Ajuntament per orientar l'acció política, institucional i col·lectiva de Premià de Mar en clau Agenda 2030. L'informe recull els conjunt d'objectius i fites que Premià de Mar es proposa assolir en els pròxims 8 anys per a esdevenir una ciutat socialment més justa, ambientalment més sostenible i econòmicament més pròspera si bé són objectius plantejats en el context actual (2022) que caldrà anar adaptant en funció de l'evolució del context social, econòmic i ambiental local i mundial. En aquest sentit, el Pla d'acció que es presenta en aquest informe té com a objectius: Incorporar l'Agenda 2030 com a marc comú de treball de l'Ajuntament i assumir com a propis els ODS. Crear unes estructures de governança a nivell intern per integrar el treball coordinat i transversal dels ODS com a dinàmica de l'organització. Estructurar un programa d'actuacions que permetin avançar en l'assoliment dels ODS a partir de l'assoliment de les fites i objectius municipals marcats. Dotar l'organització d'un sistema de seguiment i avaluació per mesurar i analitzar l'evolució de la ciutat respecte als ODS. Visualitzar com l'acció local contribueix a l'assoliment dels desafiaments globals. AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 5/71 2. Agenda 2030 i món local L'Agenda 2030 és una agenda integral i multidimensional --referida a les tres dimensions del desenvolupament sostenible: l'econòmica, la social i l'ambiental-- i d'aplicació universal, i es desplega mitjançant un sistema de 17 ODS, a través dels quals es proposa abordar els grans reptes globals, des de la lluita contra la pobresa o el canvi climàtic fins a l'educació, la salut, la igualtat de gènere, la pau o les ciutats sostenibles. Cada ODS inclou diferents fites (en total 169) que contribueixen al compliment dels objectius. L'Agenda 2030 estimula l'acció en 5 esferes de vital importància (conegudes com les 5 P's): Persones (People), Planeta (Planet), Prosperitat (Prosperity), Pau (Peace) i Aliances (Partnership). Per tot això, l'Agenda 2030 ens interpel·la a tots i el seu èxit exigeix un sistema de governança multinivell eficaç des de l'esfera internacional, nacional, regional i local. Cada nivell de govern responsable s'ha de comprometre mitjançant consensos, aliances i col·laboracions amb altres actors (tant del món empresarial, com acadèmic, com de la societat civil) per a impulsar, implementar i aconseguir les fites marcades. Els governs locals són al centre de l'Agenda 2030 ja que, segons estimacions de la xarxa global Ciutats i Governs Locals Units (CGLU), més enllà de l'ODS 11, l'assoliment d'entre el 65 i el 69% dels indicadors associats a l'assoliment dels ODS dependrà d'una implicació eficaç dels governs locals. En aquest context, l'Ajuntament de Premià de Mar vol impulsar l'Agenda 2030 a nivell local, integrant-la en la seva gestió interna i alineant-hi les seves polítiques. En aquest sentit, vol iniciar una nova etapa per avançar en l'adopció d'estratègies i línies d'actuació concretes per a incrementar la seva contribució a l'Agenda 2030 en el dia a dia municipal. Els 17 ODS plantegen una aproximació integral al desenvolupament sostenible. Cada Ajuntament té marge per localitzar l'Agenda d'acord amb el seu context i programa polític del seu govern, però les grans línies no són negociables. AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 6/71 2.1 Ajuntament de Premià de Mar Premià de Mar és una ciutat situada al Maresme que compta amb 28.523 habitants (IDESCAT 2021). El seu paper és essencial per a la prestació de serveis bàsics per a la població d'acord a les competències que li són atribuïdes per l'Estatut d'Autonomia i la Llei de Bases del Règim Local (enllumenat, abastament aigua potable, clavegueram, neteja viària, recollida de residus etcètera). En la prestació de serveis pel conjunt de premianencs i premianenques hi concorren també altres administracions supramunicipals per garantir la igualtat d'oportunitats en l'accés a béns i serveis públics. Aquesta concurrència de competències en el municipi pren especial rellevància en el marc de l'Agenda 2030 perquè en determina la capacitat d'actuació i d'incidència de l'Ajuntament en els Objectius de Desenvolupament Sostenible; aspecte que ha estat considerat en l'elaboració del present Pla d'acció. L'Ajuntament de Premià de Mar, per a la prestació dels serveis públics s'estructura en 5 àrees que es detallen a continuació: Alcaldia, àrea del Pacte per la Reactivació Social i Econòmica, àrea de Territori i Sostenibilitat, àrea d'Organització Interna i àrea d'Activitats culturals. AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 7/71 3. Contribució actual de l'Ajuntament a l'Agenda 2030 En aquest informe es presenta una síntesi de la diagnosi efectuada durant el procés d'elaboració de l'Agenda. 3.1 Diagnosi territorial: l'assoliment dels ODS al municipi de Premià de Mar Per tal de dur a terme un anàlisi sobre la realitat social, econòmica i mediambiental de Premià de Mar que serveixi de base per a valorar el grau d'assoliment dels ODS s'ha utilitzat el Visor 2030 de la Diputació de Barcelona. El Visor 2030 de la Diputació de Barcelona ofereix 52 indicadors a escala municipal que es distribueixen en els diversos ODS. Per Premià de Mar n' estan disponibles 47. La selecció d'indicadors es basa en les referències de la Comissió d'Estadística en relació amb l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides, el conjunt d'indicadors ODS per a la UE liderats per Eurostat i els Indicadors dels Objectius de Desenvolupament Sostenible per a Catalunya d'Idescat. En cas que per a un determinat àmbit no es disposi de dades, s'ha seleccionat aquell indicador disponible a nivell municipal que millor s'aproxima a les fites dels ODS. El Visor ens proporciona informació sobre els indicadors de cada municipi, així com el valor de referència del 75 percentil dels municipis de la Província de Barcelona (d'ara endavant, "valor de referència"). Aquest valor vol ser una mesura del punt de partida d'una llarga majoria de municipis. Per valorar l'estat de "compliment" de Premià de Mar en relació amb el seu entorn, s'ha creat un semàfor a través de l'anàlisi de la diferència entre aquests dos valors. A continuació es mostren els indicadors associats a cadascun dels ODS, així com els resultats obtinguts per a Premià de Mar1. 1 En el document de diagnosi es poden consultar els valors obtinguts pel 75% dels municipis i en l'apartat 5.2 Pla d'acció l'objectiu marcat per a Premià pels pròxims anys. . AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 8/71 FIG. 4.1.a Valors de Premià de Mar per els indicadors del Visor 2030 (el número del indicador conté el nombre de l' ODS, de la fita correspondent i un nombre progressiu. INDICADOR VISOR 2030 DIPUTACIÓ DE BARCELONA VALOR PREMIÀ IND. 1.2.1: Mitjana anual de persones beneficiàries de la Renda Garantida de Ciutadania per cada 10.000 habitants 139,51% IND. 1.2.2: Renda mediana de les llars 45.144,00 IND. 1.2.3: Percentatge de població amb ingressos per unitat de consum per sota del 60% de la mitjana 16,5 % IND. 2.3.1: Hectàrees destinades a conreu per cada 100 habitants 0,02 % IND. 3.1.1: Edat mitjana de les defuncions del 60% de la mitjana. 80,66 IND. 3.4.1: Relació entre la població de 85 anys i més amb la població de 65 i més 16,52 IND. 3.6.1: Persones mortes o ferides greus en accidents de trànsit per cada 10.000 habitants 7 IND. 4.1.1: Percentatge de graduats d'educació secundària obligatòria respecte al total de matriculats a 4t d'ESO 85,16 % IND. 4.1.2: Percentatge de persones matriculades a Programes de 1,8 % Formació i Inserció respecte a la població d'entre 16 i 21 anys IND. 4.2.1: Percentatge d'infants de 0-2 anys escolaritzats en educació 39,3 % infantil de primer cicle IND. 5.4.3: Percentatge de càrrecs electes del consistori municipal ocupats 47,83 % per dones IND. 5.4.1: Percentatge de dones aturades registrades respecte la població 14,52 % activa registrada femenina IND. 5.4.2: Percentatge de dones ocupades residents respecte a la 61,51 % població de dones de 16 a 64 anys IND. 6.1.1: Preu del m3 d'aigua domèstica incloent els conceptes de subministrament, cànon d'aigua i clavegueram 1,79 /m3 IND. 6.4.1: Volum de m3 d'aigua domèstica consumida per habitant i any 46,24m3/hab IND. 7.1.1: Cost del consum final d'energia residencial respecte a la renda bruta familiar disponible 6,13 IND. 7.2.1: Percentatge d'energia renovable sobre l'energia total consumida a les llars i el sector terciari 0,02 % AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 9/71 IND. 7.3.1: Consum final d'energia a les llars incloent tots els tipus d'energia (en kWh/habitant) 2562,79 kwH/hab IND. 8.1.1: Producte interior brut a preus de mercat per càpita 13.073,99 IND. 8.3.1: Percentatge de persones ocupades respecte a la població de 16 a 64 anys 63,99 % IND. 8.3.2: Percentatge de persones beneficiàries de prestacions per desocupació respecte a la població en situació d'atur 60,08 % IND. 8.3.4: Nombre d'establiments comercials per cada 1.000 habitants 13,55 12,62 IND. 8.9.1: Nombre de places turístiques per cada 10.000 habitants IND. 9.1.1: Percentatge de llars amb cobertura d'internet proporcionada 100 % per xarxes fixes a una velocitat mínima de 100 Mb per segon IND. 9.5.1: Percentatge de llocs de treball (afiliacions a la Seguretat Social) en sectors industrials de tecnologia alta i mitjana i en serveis intensius en 35,58 % coneixement respecte als llocs de treball totals IND. 9.5.2: Percentatge de llocs de treball (afiliacions a la Seguretat Social) 6,05 % del sector industrial respecte als llocs de treball totals IND. 10.1.1: Relació entre el total de la renda del municipi vers la població 14.032,75 total del municipi IND. 10.1.2: Percentatge de població que viu en unitats de consum amb 8,4 % una renda disponible inferior al 40% de la mitjana IND. 10.1.3: Relació entre la mitjana del 80% de les rendes més elevades i 2,9 la mitjana del 20% de les rendes més baixes del territori IND. 10.2.3: Grau de desigualtat en les rendes de la població que pren el 32,5 valor 0 en cas d'equitat perfecta i de 100 en cas de desigualtat perfecta IND. 11.1.1: Relació del preu anual mitjà del lloguer de l'habitatge respecte 45,93 a la renda bruta familiar disponible IND. 11.3.1: Percentatge de sòl destinat a usos urbans o infraestructures 90,28 % respecte a la superfície total IND. 11.4.1: Percentatge de despesa corrent en Cultura sobre el pressupost total corrent de l'Ajuntament 5,93 % AGENDA 2030 PREMIÀ DE MAR 10/71 IND. 11.7.1: Relació entre l'espai qualificat de zona verda o espai lliure en sòl urbà i la població 4,77 IND. 12.8.1: Nombre de socis de cooperatives registrades per habitant 1,75 IND. 12.5.1: Ràtio de producció diària de residus domèstics per habitant en kg/hab/any 1,23 IND. 12.5.2: Percentatge de recollida selectiva de residus domèstics respecte al total produït