Empresa, Comerç i Ocupació Carrer del Nord, 60 08330 Premià de Mar Tel. 93 741 74 00 premiademar.cat info@premiademar.cat NIF: P0817100A ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DELS MERCATS DE VENDA NO SEDENTÀRIA I ALTRES OCUPACIONS DE LA VIA PÚBLICA "Aprovada inicialment pel Ple municipal de data 15 de març de 2023 Premià de Mar, 22 de març de 2023 La Secretària General" 22/03/2023 Secretari Elisa Almirall Gayo Signatura 1 de 1 Per descarregar una còpia d'aquest document consulteu la següent pàgina web / Para descargar una copia de este documento consulte la Ajunta siguiente página web ment- Codi Segur de Validació d977383a56dc463d8fd8f3cf0ac937e7001 TE Url de validació https://www.epremia.net/absis/idi/arx/idiarxabsaweb/catala/asp/verificadorfirma.asp Metadades Origen: Origen administració Estat d'elaboració: Original Empresa, Comerç i Ocupació Carrer del Nord, 60 08330 Premià de Mar Tel. 93 741 74 00 premiademar.cat info@premiademar.cat NIF: P0817100A ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DELS MERCATS DE VENDA NO SEDENTÀRIA I ALTRES OCUPACIONS DE LA VIA PÚBLICA PREÀMBUL L'Ajuntament de Premià de Mar disposa des de l'any 2012, del reglament de mercats de venda no sedentària de Premià de Mar. El marc jurídic derivat de l'entrada en vigor de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior consagrava el principi de llibertat d'accési d'exercici a les activitats de serveis i també limitava substancialment el nombre d'activitats l'exercici de les quals podia subjectar-se a una autorització administrativa prèvia. No obstant això, també preveia el manteniment d'un control previ en determinats supòsits, concretament quan el nombre d'autoritzacions estava naturalment limitat, com succeeix en el cas de les autoritzacions d'ús del domini públic. L'abast transversal de la directiva comportava que la seva transposició afectava àmbits molt diversos de l'activitat de les administracions públiques, i, per aquest motiu, aquest procés va donar lloc a l'aprovació d'un gran nombre de lleis, dictades, d'acord amb el sistema constitucional de competències, tant per l'Estat com per Catalunya. De fet l'any 2009 l'Estat va aprovar la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici i la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a la seva adaptació a la Llei sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici. A Catalunya la transposició de la directiva, en matèria de comerç, va finalitzar amb l'aprovació del Decret legislatiu 3/2010, de 5 d'octubre, que va modificar el text refós de comerç interior, després modificat per la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres. Tot això va suposar també, un canvi de regulació municipal de Premià de Mar amb l'aprovació del reglament vigent fins avui. L'ordenament jurídic en matèria de venda no sedentària, ha sofert modificacions que justifiquen l'aprovació d'una nova ordenança. 22/03/2023 Secretari La Generalitat de Catalunya va aprovar el Decret 121/2013, de 26 de febrer, que regula els fulls oficials de queixa, reclamació i denuncia i el Decret 151/2013, de 9 d'abril, sobre la potestat sancionadora en matèria de consum. Ambdues normes configuren un nou marc competencial, que afecta els ajuntaments en matèria de venda no sedentària i comporta la necessitat d'incloure les seves previsions en el regim sancionador. Elisa Almirall Gayo 1 Signatura 1 de 1 Per descarregar una còpia d'aquest document consulteu la següent pàgina web / Para descargar una copia de este documento consulte la siguiente página web Codi Segur de Validació d977383a56dc463d8fd8f3cf0ac937e7001 Url de validació https://www.epremia.net/absis/idi/arx/idiarxabsaweb/catala/asp/verificadorfirma.asp Metadades Origen: Origen administració Estat d'elaboració: Original Empresa, Comerç i Ocupació Carrer del Nord, 60 08330 Premià de Mar Tel. 93 741 74 00 premiademar.cat info@premiademar.cat NIF: P0817100A Cal fer especial èmfasi del Decret 162/2015, de 14 de juliol, de venda no sedentària en mercats de marxants, que estableix una regulació completa d'aquesta activitat i, alhora, disposa l'obligació dels ajuntaments d'adaptar les seves ordenances als seus mandats o l'obligació d'aprovar una ordenança en el cas que no en disposin. A títol merament indicatiu, el Decret 162/2015, de 14 de juliol, inclou normes sobre la regulació dels mercats i la seva gestió; la creació, modificació i extinció dels mercats; les condicions per a l'exercici de la venda no sedentària; el contingut de les autoritzacions; l'extinció de les autoritzacions i, finalment, les competències sancionadores. També cal indicar que la Generalitat de Catalunya va aprovar la Llei 16/2015, de 21 de juliol, de simplificació de l'activitat administrativa de l'Administració de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya i d'impuls a l'activitat econòmica, en especial perquè modifica el text refós de la Llei Municipal i de Regim Local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, en el sentit de confirmar el principi de la Directiva de Serveis en quan a la no exigència d'intervenció administrativa prèvia per a l'exercici d'activitats, però establint també, com a excepció que el nombre d'operadors econòmics no fos limitat com a conseqüència, ara expressament prevista, de la utilització del domini públic. La Generalitat de Catalunya va aprovar la Llei 18/2017, d'1 d'agost, de comerç, serveis i fires, i la Llei 18/2020, del 28 de desembre, de facilitació de l'activitat econòmica. A propòsit d'això és necessari adaptar la normativa existent a l'Ajuntament de Premià de Mar en matèria de venda no sedentària, actualitzant-la a les noves disposicions especialment les que es desprenen del mandat del Decret 162/2015, de 14 de juliol, així com les indicacions de la Llei 18/2017, d'1 d'agost, de comerç, serveis i fires. El decret esmenat ens obliga a adaptar les reglamentacions existents a la nova realitat jurídica; així com la Llei 18/2017, d'1 d'agost, insta als ajuntaments a redactar una ordenança municipal reguladora de la prestació de serveis mitjançant estructures o parades desmuntables o vehicles botiga en els espais de titularitat pública, sigui quina sigui la seva modalitat. La Llei 18/2017, d'1 d'agost, ens indica que, aquesta ordenança, haurà de regular les autoritzacions, les dates i la periodicitat de la venda no sedentària, delimitar el perímetre, l'oferta i les condicions dels marxants per accedir-hi, així com el número total de parades i la seva ubicació. Per tant, són aquests els aspectes que es regulen a l'ordenança. També s'incorpora el règim sancionador amb la finalitat de dotar de la màxima seguretat jurídica en el tractament de les infraccions. Per tal que l'ordenança sigui eficaç i eficient cal redactar-la en consonància amb la realitat 22/03/2023 Secretari del municipi i escoltant les parts interessades que, en aquest cas, són les associacions de marxants. En la redacció d'aquesta ordenança s'ha tingut en compte la majoria de