serveis funeraris/ 1 ORDENANÇA MUNICIPAL DELS SERVEIS FUNERARIS DE PREMIÀ DE MAR1 Capítol I.- Disposicions generals Article 1.- Objecte Article 2.- Naturalesa jurídica dels serveis funeraris. Article 3.- Principis de prestació dels serveis. Article 4.- Prestacions funeràries. Capítol II.- L'estatut de l'usuari. Article 5.- L'usuari del servei. Article 6.- Drets i deures de l'ususari. Capítol III.- L'activitat privada en la prestació dels serveis funeraris. Article 7.- Prestació de Serveis Funeraris pels particulars Article 8.- Requisits de les instal·lacions i de l'establiment funerari. Article 9.- Comunicació de preus. Article 10.- Sol·licitud, documentació i procediment administratiu. Article 11.- Transmissió de l'autorització. Article 12.- Pèrdua de l'autorització. Capítol IV.- Funcionament de l'activitat. Article 13.- Règim de funcionament de l'activitat. Article 14.- Inspecció del servei. Article 15.- Règim sancionador. 1 Informat favorablement per la Comissió d'Estudi l'11 de desembre de 1997 Aprovat inicialment pel Ple de l'Ajuntament en sessió de 17 de desembre de 1997 Informades favorablement les al·legacions per la Comissió d'estudi el 2 d'abril i 10 de juny de 1998 Aprovat definitivament pel Ple de l'Ajuntament de Premià de Mar en sessió de 17 de juny de 1998 LA SECRETÀRIA GENERAL Elisa Almirall i Gayo Premià de Mar, 18 de juny de 1998 serveis funeraris/ 2 Article 16.- Infraccions. Article 17.- Qualificació de les infraccions. Article 18.- Sancions. Article 19.- Procediment sancionador. Disposició transitòria. Disposició addicional. serveis funeraris/ 3 ORDENANÇA MUNICIPAL DELS SERVEIS FUNERARIS DE PREMIÀ DE MAR2 Capítol I.- Disposicions generals Article 1.- Objecte Aquesta ordenança té per objecte l'ordenació dels serveis funeraris dins el terme municipal de Premià de Mar, a l'empara d'allò que disposa el Reial Decret Llei 7/1996, de 7 de juny, i l'article 71 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel que s'aprova el Reglament d'Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals. Article 2.- Naturalesa jurídica dels serveis funeraris 1.- Respectant sempre el principi de lliure concurrència, els serveis funeraris poden ser prestats per l'Ajuntament de Premià de Mar, per qualsevol forma de gestió, directa o indirecta, admesa a l'ordenament jurídic, i també com a activitat privada sotmesa a autorització municipal. En tot cas, les empreses o operadors funeraris hauran de tenir establiment autoritzat en el terme municipal de Premià de Mar. 2.- Les empreses que prestin els serveis funeraris hauran d'estar en possessió, així mateix, de les autorizacions que corresponguin segons la reglamentació sectorial aplicable. 3.- S'entén que una empresa funerària presta serveis en el municipi de Premià de Mar quan realitza en el seu terme municipal qualsevol de les prestacions definides en aquesta ordenança. 2 Informat favorablement per la Comissió d'Estudi l'11 de desembre de 1997 Aprovat inicialment pel Ple de l'Ajuntament en sessió de 17 de desembre de 1997 Informades favorablement les al·legacions per la Comissió d'estudi el 2 d'abril i 10 de juny de 1998 Aprovat definitivament pel Ple de l'Ajuntament de Premià de Mar en sessió de 17 de juny de 1998 LA SECRETÀRIA GENERAL Elisa Almirall i Gayo Premià de Mar, 18 de juny de 1998 serveis funeraris/ 4 Article 3.- Principis de prestació dels serveis L'Ajuntament de Premià de Mar assegura la prestació dels serveis funeraris d'acord amb els principis d'universalitat, accessibilitat i respecte dels drets dels usuaris. Article 4.- Prestacions funeràries 1.- D'acord amb la reglamentació sectorial sobre policia sanitària i mortuòria, les activitats funeràries són les derivades directament del fet de la defunció i comprenen els serveis següents, que són de prestació obligatòria: a) L'assessorament i l'organització dels serveis funeraris, especialment pel que fa als requisits reglamentaris. b) El condicionament sanitari dels cadàvers, amb les autoritzacions sanitàries corresponents i el seu amortallament i vestició. c) La tramitació necessària del permís d'enterrament o de cremació. d) El subministrament del fèretre o taüt , de les urnes per a cendres i d'arques o caixes per a restes cadavèriques. e) La recollida i conducció de cadàvers dins el terme municipal i el seu trasllat fora del terme municipal. f) La recepció de cadàvers procedents d'altres termes municipals per al seu enterrament en el terme municipal de Premià de Mar. g) La construcció i gestió de sales de vetlla i tanatoris, així com el dipòsit de cadàvers en aquestes instal·lació fins al seu trasllat al cementiri. 2.- Les empreses funeràries reglamentàriament establertes al municipi de Premià de Mar són les úniques autoritzades a prestar els serveis esmentats en el punt anterior. 3.- Totes les empreses funeràries podran gestionar, al marge de les prestacions recollides a l'anterior punt 1, aquelles complementàries com ara l'organització de l'enterrament en els seus aspectes socials, de caràcter religiós o civil, amb el subministrament de flors, d'esqueles recordatoris, làpides mortuòries, la difusió de la defunció en els mitjans de comunicació, la prestació del servei de vehicles d'acompanyament i la resta d'activitats pròpies d'aquests actes. 4.- Les pràctiques d'inhumació de cadàvers podran ser efectuades per les empreses autoritzades, previ despatx de la documentació corresponent amb el negociat del serveis funeraris/ 5 cementiri de l'Ajuntament. L'Ajuntament de Premià de Mar garantirà l'accés als cementiris dels quals és titular, a tots els serveis funeraris legalment autoritzats. serveis funeraris/ 6 Capítol II.- L'estatut de l'usuari Article 5.- L'usuari del servei L'usuari és la persona física que utilitza o contracta els serveis funeraris com a conseqüència d'una defunció. Aquesta contractació ve legitimada per les normes corresponents que regulen el Registre Civil. L'usuari resta identificat en cada cas pel lliurament del certificat de defunció especificats a l'article 4. Article 6.- Drets i deures de l'usuari 1.- L'usuari té els drets següents: a) Rebre el servei funerari en condicions de respecte a la intimitat, a la dignitat i al dolor de les persones afectades. b) Rebre la informació completa i precisa sobre el règim de prestació, del servei i assessorament per garantir la correcta organització dels serveis funeraris. c) Contractar els serveis funeraris amb l'operador autoritzat que desitgi. d) Rebre el servei funerari en condicions de protecció contra els riscs sanitaris. e) Sol·licitar i rebre les indemnitzacions corresponents pels danys i perjudicis que puguin patir, de conformitat amb les normes aplicables. 2.- L'usuari té el deure d'utilitzar els serveis funeraris de conformitat amb la present ordenança i de complir la resta de normes que siguin d'aplicació. serveis funeraris/ 7 Capítol III.- L'activitat privada en la prestació dels serveis funeraris Article 7 .- Prestació de Serveis Funeraris pels particulars 1.- Els particulars poden exercir i prestar les activitats i els serveis funeraris definits en aquesta ordenança, mitjançant l'autorització del corresponent establiment, de caràcter fix i permanent, obert al públic. 2.- L'autorització ha de permetre l'exercici de totes les activitats esmentades a l'article 4, sense que es pugui autoritzar parcialment l'exercici d'alguna o d'algunes activitats de les senyalades a l'article 4.1 d'aquesta ordenança. 3.- Les empreses funeràries, ja siguin persones físiques o jurídiques, que demanin autorització per al seu establiment en el municipi de Premià de Mar han de reunir els requisits següents: a) En cas que siguin persones jurídiques, disposaran d'un capital dessemborsat d'un mínim de 30 milions de pessetes. b) En cas que siguin persones físiques, dipositaran una garantia de 30 milions de pessetes per a cobrir possibles responsabilitats derivades de la prestació del servei. c) Acreditar una experiència mínima de cinc anys en l'exercici de l'activitat. d) Disposar d'establiment permanent en el municipi de Premià de Mar, adequat per atendre al públic. e) Disposar dels mitjans materials i humans requerits en la present ordenança. 4.- El requisit de l'experiència, en cas d'empreses de nova creació, pot ser acreditat si aquesta concorre en qualsevol persona física o jurídica vinculada a l'empresa sol·licitant per estar en possessió de la majoria del seu capital social. Article 8.- Requisits de les instal·lacions i de l'establiment funerari L'establiment funerari pel qual es demani autorització municipal haurà d'acreditar que disposa dels següents mitjans personals i materials: A) Tanatori, sales de vetlla i oratori: serveis funeraris/ 8 a) Els tanatoris han d'estar dins el terme municipal de Premià de Mar, amb un nombre mínim de 2 sales de vetlla i ubicats en una zona urbanísticament adequada. L'edifici ha de ser, preferentment, una construcció aïllada i sense concurrència d'altres usos en el mateix solar. b) Les sales de vetlla han de ser d'un mínim de 30 metres quadrats i disposar de dos espais diferenciats, un per a la família i l'altre per a l'exposició i conservació del cadàver, amb el túmul que permeti mantenir una temperatura d'entre 3 i 8 graus. c) Els tanatoris han de disposar d'un oratori per a cerimònies civils o religioses, amb capacitat mínima de 50 seients. B) Espais sanitaris annexos: a) Han de permetre la realització de les pràctiques de tanatopràxia i autòpsies, amb les taules i materials adequats per al condicionament del cadàver. b) Han de disposar d'armaris frigorífics en nombre suficient segons les sales de vetlla. c) Han de disposar de zona de magatzem de fèretres, taüts i urnes, amb un estoc mínim per a quinze dies segons la mortalitat mitjana a Premià de Mar en els darrers tres anys. C) Espais annexos d'atenció al públic: a) Ha de disposar d'una oficina de recepció d'encàrrecs i de contractació de serveis amb les corresponents sales d'espera. b) Ha de disposar d'un espai d'aparcament de vehicles amb capacitat mínima per a 5 vehicles. c) La circulació dels cadàvers es farà de forma independent dels accessos i de les zones d'estada del públic. D) Vehicles: a) Ha de disposar d'un mínim de 2 vehicles per a la conducció o trasllat i 1 furgoneta- ambulància per a la recollida de cadàvers a domicili o als hospitals per a la seva conducció al tanatori, tots ells amb les característiques establertes als Reglaments de Policia Sanitària i Mortuòria i amb les autoritzacions sanitàries i de transport corresponents. b) Ha de disposar de l'espai suficient per a l'aparcament dels vehicles de l'empresa afectes al servei, a Premià de Mar o en un radi de 50 Km., amb els mitjans necessaris per al seu rentat i desinfectació, amb el sòl impermeable i serveis funeraris/ 9 c) amb un sistema de recollida i tractament de l'aigua del rentat. E) Magatzem i altre material: En total ha de disposar de zones de magatzem amb una capacitat mínima per a 30 taüts, amb dotació suficient de robes, estris, material d'ús funerari i de desinfecció adequats. F) Mitjans personals: L'empresa justificarà que pot disposar d'una persona capacitada i titulada per a la realització de pràctiques sanitàries, segons preveu el Decret 147/90, de 22 de juny. L'empresa disposarà de la resta de personal adequat segons les necessitats, les instal·lacions, amb el seu vestuari i la resta de material de treball. G) Altres mitjans: a) L'empresa disposarà d'un catàleg detallat dels serveis que s'ofereixen i d'una llista dels seus preus, els quals seràn els mateixos a tot el municipi, amb l'acreditació que ha estat comunicat a l'Ajuntament. b) L'empresa disposarà d'un model de contracte-tipus, amb totes les clàusules generals i especiciques aplicables. c) L'empresa disposarà d'una memòria descriptiva del personal, instal·lacions i material afecte al servei i portarà un registre dels serveis prestats. Article 9.- Comunicació de preus 1.- Els preus dels serveis funeraris i els seus complements s'hauran de comunicar a l'Ajuntament, amb un mes d'antelació a la seva aplicació. 2.- Els prestadors de Serveis funeraris hauran de preveure un servei gratuït i digne per a les persones sense recursos econòmics degudament justificats per certificació de l'Ajuntament. 3.- Els serveis previstos a l'apartat anterior es repartiran entre totes les empreses autoritzades, de manera proporcional, en relació a la facturació dels serveis bàsics girats per cada empresa l'any immediatament anterior. Article 10.- Sol·licitud, documentació i procediment administratiu. 1.- Es presentarà davant l'Ajuntament la sol·licitud corresponent a la qual s'adjuntaran: serveis funeraris/ 10 a) Els documents acreditatius dels requisits establerts en aquest reglament i dels mitjans materials i personals exigibles. b) La sol·licitud de llicència d'activitat classificada com a molesta, insalubre, nociva i perillosa, pel que fa ales instal·lacions que ho requereixin, juntament amb el projecte tècnic i les memòries corresponents a l'activitat. c) La sol·licitud de llicència municipal d'obres realativa a les que calguin per a la construcció o habilitació dels locals i de les instal·lacions. d) La documentació per a tramitar les autoritzacions dels vehicles per a transport funerari. 2.- Una vegada instruït el corresponent expedient, es sotmetrà a informació pública durant el termini de vint dies, abans del tràmit d'atorgament de les llicències. 3.- Per a iniciar les activitats caldrà disposar de totes les llicències concurrents esmentades i de la resta d'autoritzacions requerides segons la normativa aplicable i caldrà l'informe favorable dels serveis corresponents de la Generalitat de Catalunya, segons preveu el Reglament de Policia Sanitària i Mortuòria. Article 11.- Transmissió de l'autorització Les autoritzacions son transmissibles sempre que l'adquirent compleixi les condicions descrites a la present ordenança. La transmissió seguirà el mateix procediment previst per a l'autorització inicial. Article 12.- Pèrdua de l'autorització La titularitat de l'autorització per a la prestació dels serveis funeraris es perdrà per alguna de les causes següents: a) Per renúncia expressa del titular. En aquest cas es requerirà la comunicació prèvia a l'Ajuntament de Premià de Mar sis mesos abans que el fet es produeixi. b) Com a conseqüència d'un expedient disciplinari per falta molt greu. c) Per pèrdua o modificació substancial de les condicions que van motivar l'autorització. serveis funeraris/ 11 Capítol IV ­ Funcionament de l'activitat Article 13.- Règim de funcionament de l'activitat 1.- L'activitat dels serveis funeraris es contractarà, prestarà i desenvoluparà en els locals i instal·lacions de l'empresa afectes al servei i amb els seus propis vehicles i el seu personal. 2.- L'establiment haurà d'atendre el públic durant les vint-i-quatre hores del dia, tots els dies de l'any, i no pot negar-se a contractar i prestar un servei. En el cas de fer-ho hauran de justificar la seva negativa, llevat els casos d'impossibilitat material o de força major no imputables a l'empresa degudament justificats davant l'Ajuntament. 3.- Els usuaris tenen dret a escollir els serveis i el material de les característiques que consideren escaients dins el catàleg ofert per l'empresa, sempre d'acord amb els requisits exigits a la reglamentació sanitària mortuòria. 4.- El fèretre es lliurarà per l'empresa en el lloc on sigui el cadàver. 5.- La conducció dels cadàvers i de les restes cadavèriques dins el terme municipal ha de ser feta per l'empresa funerària autoritzada per l'Ajuntament de Premià de Mar, d'acord amb la present ordenança. 6.- Per a qualsevol conducció o trasllat cal que l'empresa contractada estigui proveïda de la documentació acreditativa del nom del difunt, de la persona que ha contractat el servei, del dia, l'hora i el lloc on s'ha contractat el servei i dels llocs de recollida i de trasllat per a la inhumació o incineració. 7.- El trasllat de cadàvers des del municipi de Premià de Mar a altres municipis en els que hagi de tenir lloc l'enterrament o incineració podrà ser efectuat per les empreses funeràries establertes a Premià de Mar o per les que acreditin estar autoritzades i establertes en el municipi de destí, a elecció de l'usuari. 8.- Els trasllats de cadàvers des d'altres poblacions al municipi de Premià de Mar, podrà ser realitzat per les empreses autoritzades a Premià de Mar, o per les del municipi d'origen, a elecció de l'usuari. 9.- En tot cas, el subministrament del taüt i el condicionament sanitari del cadàver ha de ser a càrrec de l'empresa funerària autoritzada al municipi de la defunció. 10.- El permís d'enterrament ha de ser gestionat per l'empresa funerària, que serà responsable de la seva obtenció abans de començar qualsevol altra prestació funerària. serveis funeraris/ 12 Article 14.- Inspecció del servei 1.- L'Ajuntament de Premià de Mar té la facultat d'inspecció i control de la prestació dels serveis funeraris dins el seu terme i els funcionaris que tinguin atribuïdes aquestes tasques tindran la condició d'agents de l'autoritat. 2.- Les empreses funeràries que prestin serveis en el municipi de Premià de Mar tenen l'obligació de facilitar les tasques d'inspecció dels inspectors municipals en qualsevol moment i sense avís previ, facilitant l'accés a les instal.lacions i a tota la documentació relacionada amb l'activitat. 3.- De les inspeccions s'aixecarà acta signada pels inspectors municipals i pel personal de l'empresa. En qualsevol cas, la negativa d'aquest últim a signar l'acta haurà de constar-hi. serveis funeraris/ 13 Capítol V ­ Règim d'infraccions i sancions Article 15.- Règim sancionador Tant les empreses funeràries com els usuaris del servei resten subjectes al règim d'infraccions i de sancions establert en aquesta ordenança i a la resta de normes sectorials concurrents. Article 16.- Infraccions Constitueixen infraccions les accions o omissions que vulnerin o signifiquin incompliment de les obligacions establertes en aquesta ordenança i, concretament, les següents: a) Prestar els serveis reservats en aquesta ordenança per empreses funeràries sense la preceptiva autorització exigible. b) No disposar del tipus de serveis que figurin en el catàleg i que hagin estat objecte de contractació per part dels usuaris. c) No posar a disposició dels usuaris o dels serveis d'inspecció municipal, els catàlegs, els preus, els registres i qualsevol altra documentació a la qual obligui aquesta ordenança. d) Facilitar informació o assessorament erroni als usuaris sobre els tràmits legals que s'han de seguir. e) Infringir les normes que estableix la legislació vigent sobre serveis funeraris en casos de defunció per malalties infeccioses o per causes no naturals o violentes que suposin intervenció judicial. f) Imposar prestacions no sol·licitades pels usuaris i no obligades per la normativa vigent. g) No prestar el servei durant les 24 hores del dia i tots els dies de l'any. h) La negativa a prestar el corresponent servei gratuït o subvencionat previst en aquesta ordenança. i) Qualsevol vulneració dels drets de l'usuari reconeguts en aquesta ordenança. serveis funeraris/ 14 j) No disposar de fulls de reclamació per als usuaris o no facilitar-los quan es demanen. Article 17 ­ Qualificació de les infraccions 1.- Les infraccions de l'article anterior seran considerades greus quan: a) Quan hi hagi risc per a la salut. b) Quan el benefici obtingut amb la infracció dupliqui el benefici reglamentàriament admissible. c) Quan hi hagi una alteració social com a resultat de l'acció infractora. d) Quan hi hagi reincidència. 2.- En tot cas són infraccions qualificades com a molt greus les previstes en els apartats a), b), c), d), f) i h) de l'article anterior. 3.- En altres casos tipificats a l'article anterior, així com la resta d'incompliments de la present ordenança, seran qualificats com a lleus. Article 18.- Sancions Les infraccions seran sancionades d'acord amb la legislació vigent. Article 19.- Procediment sancionador 1.- Les sancions s'imposaran amb incoació i instrucció prèvies del corresponent expedient sancionador, ajustat al que preveu la normativa vigent de procediment sancionador. 2.- La incoació i la resolució dels procediments sancionadors fins a 1.000.000,-pta. corresponen a l'Alcaldia. 3.- La proposta de resolució de les multes que excedeixin d'1.000.000,-pta. seran elevades per l'Alcaldia als òrgans de la Generalitat competents. 4.- En el cas que en funció d'una sanció es suspengués temporalment o es revoqués l'autorització municipal específica, l'òrgan competent per resoldre seria el Ple de l'Ajuntament de Premià de Mar. serveis funeraris/ 15 Disposició transitòria L'empresa que actualment presta per títol legítim els serveis que regula aquesta ordenança pot continuar exercint aquestes activitats i en el termini de cinc anys s'ha d'adaptar a les condicions establertes en aquesta ordenança. Disposició addicional Mitjançant qualsevol de les formes de col·laboració interadministrativa entre aquest Ajuntament i altres llindants amb Premià de Mar, es podrà facultar als prestadors del servei per a instal·lar el tanatori fora del terme municipal de Premià de Mar. En aquest cas hauran de complir-se les següents condicions addicionals per a l'atorgament de les autoritzacions previstes a l'art. 8 a) El tanatori haurà de situar-se en el terme municipal de qualsevol dels municipis llindants amb Premià de Mar. b) El número de sales de vetlla i dimensions del tanatori, seran el que indiquin els Serveis Territorials de l'ajuntament de Premià de Mar, i en tot cas garantirà la prestació del servei per als veïns de Premià de Mar. Es tindrà en compte als efectes de determinació d'aquest número de sales de vetlla i dimensions del tanatori, la població total dels municipis als quals doni servei el tanatori si aquest dona servei a d'altres municipis. c) En tot cas el prestador del servei disposarà d'una oficina de contractació dins del terme municipal de Premià de Mar. Premià de Mar, juny de 1998 1 Informat favorablement per la Comissió d'Estudi l'11 de desembre de 1997 Aprovat inicialment pel Ple de l'Ajuntament en sessió de 17 de desembre de 1997 Informades favorablement les al·legacions per la Comissió d'estudi el 2 d'abril i 10 de juny de 1998 Aprovat definitivament pel Ple de l'Ajuntament de Premià de Mar en sessió de 17 de juny de 1998 LA SECRETÀRIA GENERAL Elisa Almirall i Gayo Premià de Mar, 18 de juny de 1998 serveis funeraris/ 16 A N U N C I El Ple de l'Ajuntament, en sessió celebrada el dia 17 de juny de 1998, acordà l'aprovació definitiva de l'Ordenança municipal dels serveis funeraris. De conformitat amb el que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Règim Local, es fa públic el text íntegre de dita Ordenança: ORDENANÇA MUNICIPAL DELS SERVEIS FUNERARIS DE PREMIÀ DE MAR3 Capítol I.- Disposicions generals Article 1.- Objecte Aquesta ordenança té per objecte l'ordenació dels serveis funeraris dins el terme municipal de Premià de Mar, a l'empara d'allò que disposa el Reial Decret Llei 7/1996, de 7 de juny, i l'article 71 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel que s'aprova el Reglament d'Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals. Article 2.- Naturalesa jurídica dels serveis funeraris 1.- Respectant sempre el principi de lliure concurrència, els serveis funeraris poden ser prestats per l'Ajuntament de Premià de Mar, per qualsevol forma de gestió, directa o indirecta, admesa a l'ordenament jurídic, i també com a activitat privada sotmesa a autorització municipal. En tot cas, les empreses o operadors funeraris hauran de tenir establiment autoritzat en el terme municipal de Premià de Mar. 2.- Les empreses que prestin els serveis funeraris hauran d'estar en possessió, així mateix, de les autorizacions que corresponguin segons la reglamentació sectorial aplicable. 3.- S'entén que una empresa funerària presta serveis en el municipi de Premià de Mar quan realitza en el seu terme municipal qualsevol de les prestacions definides en aquesta ordenança. serveis funeraris/ 17 Article 3.- Principis de prestació dels serveis L'Ajuntament de Premià de Mar assegura la prestació dels serveis funeraris d'acord amb els principis d'universalitat, accessibilitat i respecte dels drets dels usuaris. Article 4.- Prestacions funeràries 1.- D'acord amb la reglamentació sectorial sobre policia sanitària i mortuòria, les activitats funeràries són les derivades directament del fet de la defunció i comprenen els serveis següents, que són de prestació obligatòria: a) L'assessorament i l'organització dels serveis funeraris, es- pecialment pel que fa als requisits reglamentaris. b) El condicionament sanitari dels cadàvers, amb les autoritzacions sanitàries corresponents i el seu amortallament i vestició. c) La tramitació necessària del permís d'enterrament o de cremació. d) El subministrament del fèretre o taüt , de les urnes per a cendres i d'arques o caixes per a restes cadavèriques. e) La recollida i conducció de cadàvers dins el terme municipal i el seu trasllat fora del terme municipal. f) La recepció de cadàvers procedents d'altres termes municipals per al seu enterrament en el terme municipal de Premià de Mar. g) La construcció i gestió de sales de vetlla i tanatoris, així com el dipòsit de cadàvers en aquestes instal·lació fins al seu trasllat al cementiri. 2.- Les empreses funeràries reglamentàriament establertes al municipi de Premià de Mar són les úniques autoritzades a prestar els serveis esmentats en el punt anterior. 3.- Totes les empreses funeràries podran gestionar, al marge de les prestacions recollides a l'anterior punt 1, aquelles complementàries com ara l'organització de l'enterrament en els seus aspectes socials, de caràcter religiós o civil, amb el subministrament de flors, d'esqueles recordatoris, làpides mortuòries, la difusió de la defunció en els mitjans de serveis funeraris/ 18 comunicació, la prestació del servei de vehicles d'acompanyament i la resta d'activitats pròpies d'aquests actes. 4.- Les pràctiques d'inhumació de cadàvers podran ser efectuades per les empreses autoritzades, previ despatx de la documentació corresponent amb el negociat del cementiri de l'Ajuntament. L'Ajuntament de Premià de Mar garantirà l'accés als cementiris dels quals és titular, a tots els serveis funeraris legalment autoritzats. Capítol II.- L'estatut de l'usuari Article 5.- L'usuari del servei L'usuari és la persona física que utilitza o contracta els serveis funeraris com a conseqüència d'una defunció. Aquesta contractació ve legitimada per les normes corresponents que regulen el Registre Civil. L'usuari resta identificat en cada cas pel lliurament del certificat de defunció especificats a l'article 4. Article 6.- Drets i deures de l'usuari 1.- L'usuari té els drets següents: a) Rebre el servei funerari en condicions de respecte a la intimitat, a la dignitat i al dolor de les persones afectades. b) Rebre la informació completa i precisa sobre el règim de prestació, del servei i assessorament per garantir la correcta organització dels serveis funeraris. c) Contractar els serveis funeraris amb l'operador autoritzat que desitgi. d) Rebre el servei funerari en condicions de protecció contra els riscs sanitaris. e) Sol·licitar i rebre les indemnitzacions corresponents pels danys i perjudicis que puguin patir, de conformitat amb les normes aplicables. serveis funeraris/ 19 2.- L'usuari té el deure d'utilitzar els serveis funeraris de conformitat amb la present ordenança i de complir la resta de normes que siguin d'aplicació. Capítol III.- L'activitat privada en la prestació dels serveis funeraris Article 7 .- Prestació de Serveis Funeraris pels particulars 1.- Els particulars poden exercir i prestar les activitats i els serveis funeraris definits en aquesta ordenança, mitjançant l'autorització del corresponent establiment, de caràcter fix i permanent, obert al públic. 2.- L'autorització ha de permetre l'exercici de totes les activitats esmentades a l'article 4, sense que es pugui autoritzar parcialment l'exercici d'alguna o d'algunes activitats de les senyalades a l'article 4.1 d'aquesta ordenança. 3.- Les empreses funeràries, ja siguin persones físiques o jurídiques, que demanin autorització per al seu establiment en el municipi de Premià de Mar han de reunir els requisits següents: a) En cas que siguin persones jurídiques, disposaran d'un capital dessemborsat d'un mínim de 30 milions de pessetes. b) En cas que siguin persones físiques, dipositaran una garantia de 30 milions de pessetes per a cobrir possibles responsabilitats derivades de la prestació del servei. c) Acreditar una experiència mínima de cinc anys en l'exercici de l'activitat. d) Disposar d'establiment permanent en el municipi de Premià de Mar, adequat per atendre al públic. e) Disposar dels mitjans materials i humans requerits en la present ordenança. 4.- El requisit de l'experiència, en cas d'empreses de nova creació, pot ser acreditat si aquesta concorre en qualsevol persona física o jurídica vinculada a l'empresa sol·licitant per estar en possessió de la majoria del seu capital social. serveis funeraris/ 20 Article 8.- Requisits de les instal·lacions i de l'establiment funerari L'establiment funerari pel qual es demani autorització municipal haurà d'acreditar que disposa dels següents mitjans personals i materials: A) Tanatori, sales de vetlla i oratori: a) Els tanatoris han d'estar dins el terme municipal de Premià de Mar, amb un nombre mínim de 2 sales de vetlla i ubicats en una zona urbanísticament adequada. L'edifici ha de ser, preferentment, una construcció aïllada i sense concurrència d'altres usos en el mateix solar. b) Les sales de vetlla han de ser d'un mínim de 30 metres quadrats i disposar de dos espais diferenciats, un per a la família i l'altre per a l'exposició i conservació del cadàver, amb el túmul que permeti mantenir una temperatura d'entre 3 i 8 graus. c) Els tanatoris han de disposar d'un oratori per a cerimònies civils o religioses, amb capacitat mínima de 50 seients. B) Espais sanitaris annexos: a) Han de permetre la realització de les pràctiques de tanatopràxia i autòpsies, amb les taules i materials adequats per al condicionament del cadàver. b) Han de disposar d'armaris frigorífics en nombre suficient segons les sales de vetlla. c) Han de disposar de zona de magatzem de fèretres, taüts i urnes, amb un estoc mínim per a quinze dies segons la mortalitat mitjana a Premià de Mar en els darrers tres anys. C) Espais annexos d'atenció al públic: a) Ha de disposar d'una oficina de recepció d'encàrrecs i de contractació de serveis amb les corresponents sales d'espera. b) Ha de disposar d'un espai d'aparcament de vehicles amb capacitat mínima per a 5 vehicles. serveis funeraris/ 21 c) La circulació dels cadàvers es farà de forma independent dels accessos i de les zones d'estada del públic. D) Vehicles: a) Ha de disposar d'un mínim de 2 vehicles per a la conducció o trasllat i 1 furgoneta-ambulància per a la recollida de cadàvers a domicili o als hospitals per a la seva conducció al tanatori, tots ells amb les característiques establertes als Reglaments de Policia Sanitària i Mortuòria i amb les autoritzacions sanitàries i de transport corresponents. b) Ha de disposar de l'espai suficient per a l'aparcament dels vehicles de l'empresa afectes al servei, a Premià de Mar o en un radi de 50 Km., amb els mitjans necessaris per al seu rentat i desinfectació, amb el sòl impermeable i amb un sistema de recollida i tractament de l'aigua del rentat. E) Magatzem i altre material: En total ha de disposar de zones de magatzem amb una capacitat mínima per a 30 taüts, amb dotació suficient de robes, estris, material d'ús funerari i de desinfecció adequats. F) Mitjans personals: L'empresa justificarà que pot disposar d'una persona capacitada i titulada per a la realització de pràctiques sanitàries, segons preveu el Decret 147/90, de 22 de juny. L'empresa disposarà de la resta de personal adequat segons les necessitats, les instal·lacions, amb el seu vestuari i la resta de material de treball. G) Altres mitjans: a) L'empresa disposarà d'un catàleg detallat dels serveis que s'ofereixen i d'una llista dels seus preus, els quals seràn els mateixos a tot el municipi, amb l'acreditació que ha estat comunicat a l'Ajuntament. b) L'empresa disposarà d'un model de contracte-tipus, amb totes les clàusules generals i especiciques aplicables. c) L'empresa disposarà d'una memòria descriptiva del personal, instal·lacions i material afecte al servei i portarà un registre dels serveis prestats. serveis funeraris/ 22 Article 9.- Comunicació de preus 1.- Els preus dels serveis funeraris i els seus complements s'hauran de comunicar a l'Ajuntament, amb un mes d'antelació a la seva aplicació. 2.- Els prestadors de Serveis funeraris hauran de preveure un servei gratuït i digne per a les persones sense recursos econòmics degudament justificats per certificació de l'Ajuntament. 3.- Els serveis previstos a l'apartat anterior es repartiran entre totes les empreses autoritzades, de manera proporcional, en relació a la facturació dels serveis bàsics girats per cada empresa l'any immediatament anterior. Article 10.- Sol·licitud, documentació i procediment administra- tiu. 1.- Es presentarà davant l'Ajuntament la sol·licitud corresponent a la qual s'adjuntaran: a) Els documents acreditatius dels requisits establerts en aquest reglament i dels mitjans materials i personals exigibles. b) La sol·licitud de llicència d'activitat classificada com a molesta, insalubre, nociva i perillosa, pel que fa a les instal·lacions que ho requereixin, juntament amb el projecte tècnic i les memòries corresponents a l'activitat. c) La sol·licitud de llicència municipal d'obres realativa a les que calguin per a la construcció o habilitació dels locals i de les instal·lacions. d) La documentació per a tramitar les autoritzacions dels vehicles per a transport funerari. 2.- Una vegada instruït el corresponent expedient, es sotmetrà a informació pública durant el termini de vint dies, abans del tràmit d'atorgament de les llicències. 3.- Per a iniciar les activitats caldrà disposar de totes les llicències concurrents esmentades i de la resta d'autoritzacions requerides segons la normativa aplicable i caldrà l'informe favorable dels serveis corresponents de la Generalitat de serveis funeraris/ 23 Catalunya, segons preveu el Reglament de Policia Sanitària i Mortuòria. Article 11.- Transmissió de l'autorització Les autoritzacions son transmissibles sempre que l'adquirent compleixi les condicions descrites a la present ordenança. La transmissió seguirà el mateix procediment previst per a l'autorització inicial. Article 12.- Pèrdua de l'autorització La titularitat de l'autorització per a la prestació dels serveis funeraris es perdrà per alguna de les causes següents: a) Per renúncia expressa del titular. En aquest cas es requerirà la comunicació prèvia a l'Ajuntament de Premià de Mar sis mesos abans que el fet es produeixi. b) Com a conseqüència d'un expedient disciplinari per falta molt greu. c) Per pèrdua o modificació substancial de les condicions que van motivar l'autorització. Capítol IV ­ Funcionament de l'activitat Article 13.- Règim de funcionament de l'activitat 1.- L'activitat dels serveis funeraris es contractarà, prestarà i desenvoluparà en els locals i instal·lacions de l'empresa afectes al servei i amb els seus propis vehicles i el seu personal. 2.- L'establiment haurà d'atendre el públic durant les vint-i- quatre hores del dia, tots els dies de l'any, i no pot negar-se a contractar i prestar un servei. En el cas de fer-ho hauran de justificar la seva negativa, llevat els casos d'impossibilitat material o de força major no imputables a l'empresa degudament justificats davant l'Ajuntament. 3.- Els usuaris tenen dret a escollir els serveis i el material de les característiques que consideren escaients dins el catàleg ofert per l'empresa, sempre d'acord amb els requisits exigits a la reglamentació sanitària mortuòria. serveis funeraris/ 24 4.- El fèretre es lliurarà per l'empresa en el lloc on sigui el cadàver. 5.- La conducció dels cadàvers i de les restes cadavèriques dins el terme municipal ha de ser feta per l'empresa funerària autoritzada per l'Ajuntament de Premià de Mar, d'acord amb la present ordenança. 6.- Per a qualsevol conducció o trasllat cal que l'empresa contractada estigui proveïda de la documentació acreditativa del nom del difunt, de la persona que ha contractat el servei, del dia, l'hora i el lloc on s'ha contractat el servei i dels llocs de recollida i de trasllat per a la inhumació o incineració. 7.- El trasllat de cadàvers des del municipi de Premià de Mar a altres municipis en els que hagi de tenir lloc l'enterrament o incineració podrà ser efectuat per les empreses funeràries establertes a Premià de Mar o per les que acreditin estar autoritzades i establertes en el municipi de destí, a elecció de l'usuari. 8.- Els trasllats de cadàvers des d'altres poblacions al municipi de Premià de Mar, podrà ser realitzat per les empreses autoritzades a Premià de Mar, o per les del municipi d'origen, a elecció de l'usuari. 9.- En tot cas, el subministrament del taüt i el condicionament sanitari del cadàver ha de ser a càrrec de l'empresa funerària autoritzada al municipi de la defunció. 10.- El permís d'enterrament ha de ser gestionat per l'empresa funerària, que serà responsable de la seva obtenció abans de començar qualsevol altra prestació funerària. Article 14.- Inspecció del servei 1.- L'Ajuntament de Premià de Mar té la facultat d'inspecció i control de la prestació dels serveis funeraris dins el seu terme i els funcionaris que tinguin atribuïdes aquestes tasques tindran la condició d'agents de l'autoritat. 2.- Les empreses funeràries que prestin serveis en el municipi de Premià de Mar tenen l'obligació de facilitar les tasques d'inspecció dels inspectors municipals en qualsevol moment i sense avís previ, facilitant l'accés a les instal.lacions i a tota la documentació relacionada amb l'activitat. serveis funeraris/ 25 3.- De les inspeccions s'aixecarà acta signada pels inspectors municipals i pel personal de l'empresa. En qualsevol cas, la negativa d'aquest últim a signar l'acta haurà de constar-hi. Capítol V ­ Règim d'infraccions i sancions Article 15.- Règim sancionador Tant les empreses funeràries com els usuaris del servei resten subjectes al règim d'infraccions i de sancions establert en aquesta ordenança i a la resta de normes sectorials concurrents. Article 16.- Infraccions Constitueixen infraccions les accions o omissions que vulnerin o signifiquin incompliment de les obligacions establertes en aquesta ordenança i, concretament, les següents: a) Prestar els serveis reservats en aquesta ordenança per empreses funeràries sense la preceptiva autorització exigible. b) No disposar del tipus de serveis que figurin en el catàleg i que hagin estat objecte de contractació per part dels usuaris. c) No posar a disposició dels usuaris o dels serveis d'inspecció municipal, els catàlegs, els preus, els registres i qualsevol altra documentació a la qual obligui aquesta ordenança. d) Facilitar informació o assessorament erroni als usuaris sobre els tràmits legals que s'han de seguir. e) Infringir les normes que estableix la legislació vigent sobre serveis funeraris en casos de defunció per malalties infeccioses o per causes no naturals o violentes que suposin intervenció judicial. f) Imposar prestacions no sol·licitades pels usuaris i no obligades per la normativa vigent. g) No prestar el servei durant les 24 hores del dia i tots els dies de l'any. h) La negativa a prestar el corresponent servei gratuït o subvencionat previst en aquesta ordenança. serveis funeraris/ 26 i) Qualsevol vulneració dels drets de l'usuari reconeguts en aquesta ordenança. j) No disposar de fulls de reclamació per als usuaris o no facilitar-los quan es demanen. Article 17 ­ Qualificació de les infraccions 1.- Les infraccions de l'article anterior seran considerades greus quan: a) Quan hi hagi risc per a la salut. b) Quan el benefici obtingut amb la infracció dupliqui el benefici reglamentàriament admissible. c) Quan hi hagi una alteració social com a resultat de l'acció infractora. d) Quan hi hagi reincidència. 2.- En tot cas són infraccions qualificades com a molt greus les previstes en els apartats a), b), c), d), f) i h) de l'article anterior. 3.- En altres casos tipificats a l'article anterior, així com la resta d'incompliments de la present ordenança, seran qualificats com a lleus. Article 18.- Sancions Les infraccions seran sancionades d'acord amb la legislació vigent. Article 19.- Procediment sancionador 1.- Les sancions s'imposaran amb incoació i instrucció prèvies del corresponent expedient sancionador, ajustat al que preveu la normativa vigent de procediment sancionador. 2.- La incoació i la resolució dels procediments sancionadors fins a 1.000.000,-pta. corresponen a l'Alcaldia. 3.- La proposta de resolució de les multes que excedeixin d'1.000.000,-pta. seran elevades per l'Alcaldia als òrgans de la Generalitat competents. serveis funeraris/ 27 4.- En el cas que en funció d'una sanció es suspengués temporalment o es revoqués l'autorització municipal específica, l'òrgan competent per resoldre seria el Ple de l'Ajuntament de Premià de Mar. Disposició transitòria L'empresa que actualment presta per títol legítim els serveis que regula aquesta ordenança pot continuar exercint aquestes activitats i en el termini de cinc anys s'ha d'adaptar a les condicions establertes en aquesta ordenança. Disposició addicional Mitjançant qualsevol de les formes de col·laboració interadministrativa entre aquest Ajuntament i altres llindants amb Premià de Mar, es podrà facultar als prestadors del servei per a instal·lar el tanatori fora del terme municipal de Premià de Mar. En aquest cas hauran de complir-se les següents condicions addicionals per a l'atorgament de les autoritzacions previstes a l'art. 8 a) El tanatori haurà de situar-se en el terme municipal de qualsevol dels municipis llindants amb Premià de Mar. b) El número de sales de vetlla i dimensions del tanatori, seran el que indiquin els Serveis Territorials de l'ajuntament de Premià de Mar, i en tot cas garantirà la prestació del servei per als veïns de Premià de Mar. Es tindrà en compte als efectes de determinació d'aquest número de sales de vetlla i dimensions del tanatori, la població total dels municipis als quals doni servei el tanatori si aquest dona servei a d'altres municipis. c) En tot cas el prestador del servei disposarà d'una oficina de contractació dins del terme municipal de Premià de Mar. Premià de Mar, 18 de juny de 1998 L'ALCALDESSSA, M. JESUS FANEGO LORIGADOS serveis funeraris/ 28 * * SUBDELEGACIO DEL GOVERN A BARCELONA REGISTRE SORTIDA BARCELONA DATA............ NUMERO.......... * * DATA: 19-06-98 REF: CM/SECRETARIA ASSUMPTE: Ordenança municipal de serveis funeraris Us fem tramesa de l'anunci corresponent a l'aprovació defi- nitiva de l'Ordenança municipal de serveis funeraris, en paper i disquet, per a la seva publicació en el BUTLLETI OFICIAL DE LA PROVINCIA. Atentament, L'ALCALDESSA, M. JESUS FANEGO I LORIGADOS serveis funeraris/ 29 * * SUBDELEGACIO DEL GOVERN A BARCELONA REGISTRE SORTIDA BARCELONA DATA............ NUMERO.......... * * DATA: 19-06-98 REF: CM/SECRETARIA ASSUMPTE: Ordenança municipal de serveis funeraris Us comunico que ha estat aprovada definitivament l'Ordenança mu- nicipal de serveis funeraris per acord del Ple municipal de data 17 de juny de 1998. Per això, en compliment del que disposa l'art. 65.3 del Decret 179/1995, de 13 de juny, us faig arribar la documentació se- güent: 1. Còpia diligenciada del text aprovat definitivament. 2. Certificat de l'acord d'aprovació inicial. 3. Fotocòpia de la publicació de l'exposició pública a El Periódico, al DOGC i al BOP. 4. Certificat del resultat de l'exposició pública. 5. Certificat de l'acord d'aprovació definitiva. Atentament, L'ALCALDESSA, M. JESUS FANEGO I LORIGADOS serveis funeraris/ 30 * * DELEGACIO TERRITORIAL DEL GOVERN GENERALITAT DE CATALUNYA REGISTRE SORTIDA Passeig de Gràcia, 11 08007-BARCELONA DATA............ NUMERO.......... * * DATA: 19-06-98 REF: CM/SECRETARIA ASSUMPTE: Ordenança municipal de serveis funeraris Us comunico que ha estat aprovada definitivament l'Ordenança mu- nicipal de convivència ciutadana per acord del Ple municipal de data 17 de juny de 1998. Per això, en compliment del que disposa l'art. 65.3 del Decret 179/1995, de 13 de juny, us faig arribar la documentació se- güent: 1. Còpia diligenciada del text aprovat definitivament. 2. Certificat de l'acord d'aprovació inicial. 3. Fotocòpia de la publicació de l'exposició pública a El Periódico, al DOGC i al BOP. 4. Certificat del resultat de l'exposició pública. 5. Certificat de l'acord d'aprovació definitiva. Atentament, L'ALCALDESSA, M. JESUS FANEGO I LORIGADOS