PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES D'EXPLOTACIÓ QUE REGEIXEN LA CONTRACTACIÓ, EN RÈGIM DE CONCESSIÓ, MITJANÇANT CONCURS I PROCEDIMENT OBERT, DE LA GESTIÓ I EXPLOTACIÓ DE LA DEIXALLERIA MANCOMUNADA ENTRE L'AJUNTAMENT DE PREMIÀ DE DALT, L'AJUNTAMENT DE PREMIÀ DE MAR I L'AJUNTAMENT DE VILASSAR DE DALT, UBICADA AL POLIGON INDUSTRIAL LA SUÏSSA A PREMIÀ DE DALT. ÍNDEX CLÀUSULA 1. OBJECTE I ABAST DE LA CONCESSIÓ ...............................................................3 1.1. Objecte ...................................................................................................................................3 1.2. Objectius ................................................................................................................................3 CLÀUSULA 2. TIPOLOGIA I ESTRUCTURA ....................................................................................4 2.1.- Tipus de deixalleria ............................................................................................................4 2.2. - Deixalleria fixa ..................................................................................................................4 CLÀUSULA 3. SERVEI DE LA DEIXALLERIA..................................................................................5 3.1 Activitats excloses del servei de deixalleria .............................................................5 3.2 Usuaris del servei de deixalleria ...................................................................................5 3.3 Usuaris particulars.........................................................................................................6 3.4 Usuaris comercials.........................................................................................................6 3.5 Usuaris agrícoles ............................................................................................................6 3.6 Usuaris municipals.................................................................................................................6 CLÀUSULA 4. MATERIALS ADMESOS I DESTINACIÓ FINAL..................................................7 4.1. Materials no admesos .....................................................................................................10 CLÀUSULA 5. EXPLOTACIÓ DE LA DEIXALLERIA.....................................................................11 5.1 Horari del servei................................................................................................................12 5.2 Recepció de materials .....................................................................................................12 5.3 Criteris d'acceptació dels materials ...........................................................................13 5.4 Identificació, classificació i dipòsit dels materials ................................................14 5.5 Lliurament dels materials ..............................................................................................20 5.6 Conservació i manteniment ..........................................................................................21 5.6.1 Manteniment de la maquinària ...............................................................................21 5.6.2 Manteniment de contenidors ...................................................................................22 5.6.3 Manteniment de les instal·lacions..........................................................................22 5.6.4 Manteniment de les zones verdes .........................................................................22 5.6.5 Accessos i entorn .........................................................................................................23 5.6.6 Aigües pluvials ..............................................................................................................23 5.6.7 Prevenció contra incendis .........................................................................................23 5.6.8 Prevenció d'accidents .................................................................................................24 5.6.9 Sorolls ..............................................................................................................................24 5.6.10 Olors.............................................................................................................................24 5.6.11 DDD ..............................................................................................................................24 5.6.12 Enllumenat exterior de les instal·lacions........................................................25 5.7 Gestió de l'Energia ...........................................................................................................25 CLÀUSULA 6. TRACTAMENT DE LES DADES..............................................................................25 6.1 Registre d'usuaris .............................................................................................................25 6.2 Registre d'entrada ............................................................................................................25 6.3 Registre de sortida ...........................................................................................................26 6.4 Informe mensual de gestió del servei de deixalleria. .........................................26 6.5 Informe anual de gestió del servei de deixalleria ................................................26 6.6 Elaboració de la informació econòmica ....................................................................27 CLÀUSULA 7. INFORMACIÓ A L'USUARI DEL SERVEI DE DEIXALLERIA ........................27 7.1 Cartell informatiu....................................................................................................................27 U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 1 de 39 7.2 Retolació dels contenidors.............................................................................................27 7.3 Informació de les característiques dels serveis de recollida de residus ......28 CLÀUSULA 8. SERVEI DE TRANSFERÈNCIA...............................................................................28 8.1 Usuaris del servei de transferència............................................................................28 8.2 Materials admesos............................................................................................................28 8.3 Explotació del servei de transferència ......................................................................29 8.3.1 Horaris..............................................................................................................................29 8.3.2 Recepció dels materials .............................................................................................29 8.3.3 Paper i cartó...................................................................................................................29 8.3.4 Vidre..................................................................................................................................29 8.3.5 Envasos............................................................................................................................30 8.3.6 Transport dels materials ...........................................................................................30 8.4 Tractament de dades ......................................................................................................30 8.4.1 Registre d'entrada .......................................................................................................30 8.4.2 Registre de sortida ......................................................................................................30 8.4.3 Informe mensual d'explotació del servei de transferència. .........................31 8.4.4 Informe anual de gestió del servei de transferència......................................31 8.4.5 Elaboració de la informació econòmica ...............................................................32 8.5 Material adscrit al servei de transferència ..............................................................32 8.5.1 Material aportat inicialment per la concessionària..........................................33 CLÀUSULA 9. SERVEI DEIXALLERIA MÒBIL ..............................................................................33 CLÀUSULA 10. SERVEI DE RECOLLIDA DOMICILIÀRIA DE TRASTOS VELLS ...............34 CLÀUSULA11. CONDICIONS DEL PERSONAL............................................................................34 11.1 Concreció de la plantilla necessària ...............................................................................35 11.1.2 Evolució de la plantilla assignada a la deixalleria .............................................35 11.1.3 Perfils dels llocs de treball..........................................................................................35 11.1.4 Persona responsable del servei................................................................................36 11.1.5 Vestuari............................................................................................................................37 11.1.6 Pla de formació............................................................................................................37 CLÀUSULA 12. MATERIAL ADSCRIT AL SERVEI.......................................................................37 U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 2 de 39 CLÀUSULA 1. OBJECTE I ABAST DE LA CONCESSIÓ 1.1. Objecte El present plec té per objecte definir les condicions tècniques del servei de gestió i explotació de la deixalleria Mancomunada entre l'Ajuntament de Premià de Dalt, l'Ajuntament de Premià de Mar i l'Ajuntament de Vilassar de Mar. La concessionària haurà de dur terme també els serveis nous que es puguin oferta durant el termini de la concessió. 1.2. Objectius Els objectius generals del servei de deixalleria objecte de contractació són els següents: OFERIR EL SERVEI DE DEIXALLERIA derivat de la llei 1/2009, de 21 de juliol, reguladora dels residus, que defineix aquest servei com "el centre de recepció i emmagatzematge, selectius, de residus municipals que no són objecte de recollida domiciliaria". Per assolir una gestió preventiva i participativa, el servei de deixalleria a més ha d'operar com a centre de reutilització i recuperació de residus, i com a equipament d'educació ambiental. OFERIR EL SERVEI DE TRANSFERÈNCIA de materials procedents de la recollida selectiva de residus municipals per tal de permetre als municipis objecte del servei assolir els objectius concretats al Programa de Gestió de Residus Municipals de Catalunya 2006 ­ 2012. OFERIR EL SERVEI DE DEIXALLERIA MÒBIL La concessionària ha de poder prestar el servei de deixalleria mòbil a demanda de cada un dels ajuntaments en el supòsit que algun d'ells ho sol·liciti o bé fer un servei conjunt per a utilitzar la deixalleria en els tres municipis ( Capt. 8) OFERIR EL SERVEI DE RECOLLIDA DE TRASTOS VELLS La concessionària ha de poder prestar, a demanda de cadascun dels tres ajuntaments, el servei de recollida de trastos vells a domicili MINIMITZAR LA FRACCIÓ RESTA. Cal orientar les fraccions seleccionades vers la valorització sempre que sigui possible econòmicament i tècnicament. Així, tenint en compte la variabilitat del mercat de recuperació, la gestió de la deixalleria haurà de ser àgil per a obtenir el grau de reciclatge més elevat possible. U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 3 de 39 SENSIBILITZAR LA POBLACIÓ EN MATÈRIA DE RESIDUS. La deixalleria ha d'esdevenir un espai d'informació i educació ambiental que ha de canviar els hàbits de consum i comportament de la població, principalment en allò que fa referència als residus especials. Es preveu que aquesta tasca d'educació es porti a terme per la concessionària de la deixalleria, que ha de saber transmetre la importància d'aprofitar i no llençar els residus que són recuperables. COL·LABORAR EN LA SUPRESSIÓ DELS ABOCAMENTS INCONTROLATS de residus permetent l'aportació de materials de difícil ubicació pels usuaris (runes, voluminosos, residus perillosos...) CLÀUSULA 2. TIPOLOGIA I ESTRUCTURA 2.1.- Tipus de deixalleria Es tracta d'una deixalleria fixa de tipus B ubicada al Polígon Industrial la Suïssa del terme municipal de Premià de Dalt i d'una deixalleria mòbil consistent en una caixa compartimentada de dimensions aproximades de 6,00 x 2,50 x 2,10 metres, que s'ubica en cadascun dels tres municipis mancomunats. El servei de deixalleria s'ofereix a una població aproximada de 58.000 habitants. 2.2. - Deixalleria fixa La deixalleria fixa té una superfície de 2145 m2, amb dos nivells diferenciats, un nivell superior destinat als usuaris de la deixalleria, i un nivell inferior per a ubicar els contenidors i permetre les maniobres de càrrega i descàrrega dels vehicles de transport, comunicats ambdós nivells mitjançant rampes. Apart dels vials d'accés i circulació la deixalleria consta de les àrees i construccions següents: a) Tancament perimetral de tota la planta. b) Àrea condicionada per la implantació dels diferents contenidors. c) Edificació coberta per a emmagatzemar els residus especials. d) Mòdul de control: oficines i lavabo. e) Àrea de maniobra pels camions encarregats de transportar els contenidors de la planta. f) Àrea enjardinada i asfaltada. Així mateix la planta disposa de les següents instal·lacions: 1) Instal·lació elèctrica i enllumenat del recinte. 2) Xarxa d'aigua per a neteja i reg de zones verdes. 3) Xarxa per a l'extinció d'incendis. 4) Xarxa de sanejament. 2.3.- Materials i Medis U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 4 de 39 La deixalleria fixa disposa del llistat de materials i medis recollit en el capítol 12 d'aquest plec. 2.4.- Deixalleria mòbil La deixalleria mòbil té una capacitat de 28 m3, amb unes dimensions de 6 metres de llargada per 2,45 metres d'amplada, 1,90 metres d'alçada interior i 2,10 metres d'alçada exterior. Es divideix en dos compartiments, de 7,5 i de 20,5 m3, respectivament, en els quals se situen diversos contenidors per a dipositar els materials que admet aquesta instal·lació i que es defineixen en el Reglament d'ús i utilització de la deixalleria mòbil. CLÀUSULA 3. SERVEI DE LA DEIXALLERIA 3.1Activitats excloses del servei de deixalleria Les activitats tipificades en el llistat A1 de productors de residus no poden utilitzar el servei de deixalleria, ni els serveis de recollida municipals. Els residus produïts per la seva activitat han de ser gestionats per gestors autoritzats. 3.2Usuaris del servei de deixalleria Tal i com indica la Llei 15/2003 de 13 de juny, que modifica la Llei 6/93 de 15 de juliol, reguladora dels residus, la deixalleria haurà d'oferir el seu servei a particulars, comerços, oficines i serveis, i, excepcionalment, a petits tallers i activitats en el llistat A2 pel que fa a residus especials, segons les limitacions de quantitats que aprovi la mancomunitat. Tots els usuaris del servei de deixalleria han d'estar identificats amb una tarja magnètica. Aquesta tarja ha de contenir la informació que es detalla per a cadascun dels usuaris en les clàusules següents. Aquesta informació, a més d'estar recollida en suport magnètic també ha d'estar impresa en la tarja per facilitar-ne la lectura directa. La tarja magnètica ha de ser repartida per la concessionària, mitjançat una tramesa conjunta amb els respectius ajuntaments, als domicilis dels diferents usuaris dels tres municipis que estiguin subjectes a la taxa de brossa domèstica. Per els nous usuaris, la concessionària ha de poder emetre la tarja d'usuari una vegada l'ajuntament corresponent l'hagi donat d'alta en el padró de la brossa. En les instal·lacions de la deixalleria la concessionària ha de poder llegir la tarja magnètica i introduir en la base de dades de registre d'usuaris, les característiques del material lliurat. La contracta ha de facilitar el registre d'usuaris actualitzat, com a mínim, amb una freqüència mensual als Ajuntaments de Premià de Dalt, Premià de Mar i Vilassar de Dalt amb els usuaris de tots tres municipis. Per als usuaris particulars, comercials i agrícoles cal verificar anualment que han satisfet la corresponent taxa de brossa per tal de poder gaudir del servei de deixalleria. U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 5 de 39 En el cas contrari s'ha de suspendre la validesa de la seva tarja d'usuari. 3.3Usuaris particulars S'entén com usuari particular cadascuna de les persones que habiten en un habitatge de Premià de Dalt, Premià de Mar i Vilassar de Dalt. Que està subjecte a la taxa domèstica de brossa. En les dades de l'usuari particular s'hi ha de recollir, com a mínim, les que figuren en els padrons de taxes de brossa de cadascun dels tres municipis, especificant clarament el municipi de procedència i l'adreça o la referència cadastral corresponent. Un usuari particular pot utilitzar el servei de deixalleria a través d'un tercer1, sempre que el tercer disposi d'una autorització de l'usuari particular. En aquest cas la concessionària haurà de registrar en el llibre d'entrades, a més de les dades de l'usuari particular, el nom de qui transporta el material cap a la deixalleria i si es correspon a un usuari comercial. 3.4Usuaris comercials S'entén com usuari comercial qualsevol empresa, amb la corresponent llicència ambiental d'activitat, amb l'activitat domiciliada als municipis Premià de Dalt, Premià de Mar i Vilassar de Dalt i que no sigui susceptible de formar part del llistat A1 de productes de residus industrials de l'Agència de Residus de Catalunya. En les dades de l'usuari comercial s'hi ha de recollir, com a mínim, les que figuren en els padrons de taxes de brossa de les activitats de cadascun dels tres municipis, especificant clarament el municipi de procedència i l'adreça o la referència cadastral corresponent. Els materials admesos dels usuaris comercials han d'estar generats en algun dels tres termes municipals. Per això en el cas d'activitats que es realitzin fora dels seu domicili social, caldrà justificar que el residu ha estat produït en els municipis objecte del servei de deixalleria. Per a empreses ubicades en zones que no pertanyin a cap dels municipis servits, farà falta una autorització de l'ajuntament on l'empresa sol·licitant està generant els residus, per a poder fer ús de la instal·lació. 3.5 Usuaris agrícoles S'entén com usuaris agrícoles els professionals agricultors i empreses agrícoles de Premià de Dalt, Premià de Mar i Vilassar de Dalt. 3.6 Usuaris municipals 1 per exemple un comerç d'electrodomèstics que li retira un electrodomèstic vell U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 6 de 39 Com a usuaris municipals s'entenen els serveis de recollida de voluminosos, neteja de la via pública i brigades municipals. Els usuaris municipals han de tenir tantes targetes d'identificació d'usuari com els respectius ajuntaments proposin per poder establir els centres de cost que cada ajuntament consideri més oportú. CLÀUSULA 4. MATERIALS ADMESOS I DESTINACIÓ FINAL Els materials que la concessionària ha de poder admetre, com a mínim, d'acord amb la norma tècnica sobre deixalleries, derivada de la Llei 15/2003 de 13 de juny, que modifica la Llei 6/93 de 15 de juliol, de gestió de residus, s'especifiquen a la taula que es presenta a continuació. Per a cadascun dels materials la concessionària ha de complir les consideracions i la limitació d'usuaris que s'hi especifica. La concessionària ha de proposar una quantitat màxima admissible de lliurament per a cada tipus de material, usuari període de temps, amb independència de les propostes de trams preus que faci la concessionària seguint les indicacions del plec de Clàusules administratives particulars. En els casos que la destinació del material no estigui estipulada pel present plec, la concessionària ha de proposar la destinació del material, complint, en aquest ordre d'importància, criteris legals, econòmics i de proximitat. El transport dels productes recollits al servei de deixalleria cap al gestor autoritzat corresponent, s'ha de limitar, als dies laborables de 6 a 22 hores. Qualsevol proposta, abans de ser executada, ha de ser aprovada per la Mancomunitat. TAULA 1 - CLASSIFICACIÓ DE RESIDUS A - RESIDUS MUNICIPALS ESPECIALS MATERIAL CONSIDERACIONS USUARI DESTINACIÓ Residus La concessionària ha Municipals, obligatoris segons de garantir la gestió particular i la norma tècnica dels residus d'acord comercials. de deixalleries amb la legislació 2005: vigent. La manipulació dels Solament es podran 1. fluorescents i residus a la acceptar llums de vapor deixalleria ha d'evitar gratuïtament de mercuri la barreja de aquests residus 2. pneumàtics i diferents residus i el dels usuaris altres productes vessament accidental particulars i de cautxú de substàncies municipals. 3. bateries contaminants al 4. dissolvents, medi. pintures i Les empreses vernissos La seva recollida és obligatòria en la deixalleria mancomunada 2 U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 7 de 39 5. piles Per els usuaris la encarregades del 6. frigorífics i No s'ha d'acceptar contracta ha de transport i electrodomèstic pneumàtics de proposar un límit tractament dels s amb CFC camions i tractors. anual d'acceptació residus han d'estar 7. olis minerals d'aquest tipus de autoritzat a aquest usats material per usuari efecte per l'Agencia 8. biocides i particular i de Residus i han pesticides S'entén residu comercial. d'emplenar la Residus especial en petites documentació de opcionals: 2 quantitats aquell que control i seguiment 9. aerosols és lliurat en un volum establerta i oferir 10. tòners inferior a 200 litres. La concessionària les condicions 11. llaunes d'olis ha d'informar els econòmiques i minerals usuaris comercials funcionals més 12. coles que aportin residus adequades 13. adhesius especials per sobre 14. ceres i del límit permès betums que han de 15. productes de contractar a un neteja nocius gestor autoritzat 16. anticongelant per tal tasca. s Aquestes 17. cosmètics incidències s'han 18. líquids de d'incloure fotografia necessàriament en 19. envasos que l'informe mensual. hagin contingut residus especials 20. altres residus que puguin ser considerats especials B - RESIDUS MUNICIPALS ORDINARIS MATERIAL CONSIDERACIONS USUARI DESTINACIÓ 1. Paper: Els residus Municipals, Les empreses Paper oficina municipals ordinaris comercials i encarregades del Paper continu aportats per usuaris particulars. transport i Paper diari particulars, tractament dels Paper revista comercials i brigades Els usuaris residus han d'estar 2. Cartró d'usuaris municipals municipals només autoritzades a 3. Vidre d'envasos s'han de classificar podran fer aquest efecte per transparents segons les diferents aportacions de l'Agencia de Residus i de color subfraccions rebuig si provenen i han d'emplenar la 4. Vidre pla valoritzables. dels servei de documentació de 5. Vidre antixocs brigada municipal, control i seguiment 6. Ampolles de cava en cap cas del establerta. 7. Envasos lleugers: En els materials en servei de neteja de Llaunes d'alumini que la concessionària la via pública ni de El paper, vidre i i fèrriques obtingui ingressos de la recollida de envasos, poden Plàstics de PET la seva venda, caldrà brossa. anar destinats als PE, alta i baixa justificar, si s'escau, gestors als quals U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 8 de 39 densitat el motiu per el qual s'envien els Plàstic film es proposa aplicar un S'acceptarà el materials obtinguts PVC preu públic per a rebuig aportat pels en el servei de EPS l'acceptació del usuaris particular i transferència. Brics material. comercials si Porexpan justifiquen que no 8. Altres plàstics pot ser recollit per En els altres 9. Ferralla En els altres plàstics el servei municipal plàstics, la 10. Metalls: la concessionària ha de recollida de concessionària ha Coure de proposar quin són brossa. de proposar quines Plom els que recollirà. són les destinacions Alumini que tindrien aquests Estany materials. Altres metalls El rebuig que valoritzables s'accepta en la 11. Tèxtils deixalleria, en cap 12. Sabates cas ha de poder ser 13. Pa sec recollit, ni pot 14. Rebuig procedir dels serveis de recollida de residus municipals. C - RESIDUS MUNICIPALS VOLUMINOSOS MATERIAL CONSIDERACIONS USUARI DESTINACIÓ 1. Electrodomèstics Cal que la deixalleria Municipals, Les empreses que no contenen hi estigui adaptada a particulars de encarregades del substàncies la directiva d'equips forma gratuïta pertransport i perilloses elèctrics i electrònics, el servei de tractament dels 2. Mobles, sofàs, en els quals deixalleria. residus han d'estar matalassos, s'inclouen els autoritzats a aquest andròmines i telèfons mòbils. Comercials amb un efecte per l'Agencia trastos preu per cada de Residus i han 3. Petits aparells unitat. d'emplenar la elèctrics i documentació de electrònics control i seguiment 4. Equips establerta. informàtics i tecnològics 5. Tubs catòdics 6. Cables elèctrics 7. Olis vegetals 8. Altres residus municipals que puguin ser considerats voluminosos D - ALTRES RESIDUS MUNICIPALS MATERIAL CONSIDERACIONS USUARI DESTINACIÓ 1. Fustes Els plàstics Les restes de poda, Les empreses U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 9 de 39 2. Residus verds i d'hivernacle s'han de fustes i runa són encarregades del restes de poda portar a la deixalleria gratuïtes per als transport i 3. Runes i restes de de Vilassar de Mar usuaris particulars tractament dels construcció perquè està subjecte amb una aportació residus han d'estar d'obres menors al conveni entre màxima per usuari i autoritzats a aquest 4. Plàstics agrícoles, l'Agencia de Residus i període de temps. efecte per l'Agencia excepte l'Ajuntament de de Residus i han d'hivernacle Vilassar de Mar. Per els usuaris d'emplenar la comercials, les documentació de restes de poda, control i seguiment fustes i runa s'ha establerta. de definir diversos preus en funció de La destinació del les quantitats residu verd ha de aportades per ser necessàriament període de temps, la reintroducció al en mòduls cicle del carboni via creixents. compost i mai via incineració. La destinació de runes s'ha de fer prioritzant la reutilització de la runa en obres públiques, rebliment de terrenys, etc. A través del degut gestor autoritzat. L'empresa concessionària ha d'actualitzar, amb la periodicitat mínima d'un mes, aquesta llista amb la corresponent aprovació de la Mancomunitat. 4.1. Materials no admesos En cap cas no s'acceptarà el lliurament a la deixalleria dels materials que s'especifiquen a continuació: Materials sense classificar 3 Residus industrials i especials produïts per productors de residus del llistat A1 i les produccions que superin els 200 litres en una aportació i les quantitats anuals que la mancomunitat consideri que han de ser tractades directament per un gestor autoritzat. Restes anatòmiques o infeccioses procedents d'hospitals, clíniques, consultes mèdiques, farmàcies, laboratoris o veterinaris. Restes de menjar, excepte pa sec. Deixalles o femtes produïdes en escorxadors, laboratoris, casernes, parcs urbans o d'altres establiments similars, tan públics com privats Productes procedents de decomís. Residus radioactius. Residus generats per activitats mineres o extractives. Barrejats, com ho serien, per exemple les escombraries domèstiques indiferenciades 3 U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 10 de 39 Residus ramaders o agrícoles produïts en fase d'explotació (dejeccions ramaderes). Residus explosius i derivats de les armes de foc Bengales de salvament. Qualsevol altre material que, pel seu contingut o forma de presentació, pugui qualificar-se de perillós. El personal de la deixalleria haurà d'informar a l'usuari de la raó de la no acceptació del material i de les possibilitats de gestió que existeixin. Qualsevol residu que no estigui especificat a la llista de residus admissibles ni a la de residus no admissibles, és considerat inicialment com a residu no admissible. No obstant, la concessionària ha d'informar immediatament a la mancomunitat perquè, conjuntament amb el gestor de l'activitat, es valori la possibilitat d'acceptar la càrrega. En cas d'acceptar el residu, la concessionària ha de localitzar a la persona interessada perquè procedeixi al seu dipòsit. En cas contrari, el residu s'ha d'incloure immediatament a la llista de residus no admissibles. La concessionària ha de prendre les dades necessàries per poder localitzar l'usuari en qüestió i informar-lo de la decisió presa. L'empresa concessionària ha d'actualitzar, amb la periodicitat mínima d'un mes, aquesta llista amb la corresponent aprovació de la mancomunitat. CLÀUSULA 5. EXPLOTACIÓ DE LA DEIXALLERIA L'empresa concessionària haurà de presentar tots els mitjans tècnics, humans i logístics necessaris per dur a terme la gestió de la deixalleria. Aquests mitjans hauran d'estar descrits en les pliques de l'oferta, i hauran de servir per cobrir, com a mínim, els aspectes següents: Obertura i tancament de les instal·lacions a l'horari establert. Recepció, identificació, classificació i dipòsit dels materials. Atenció i informació als usuaris de les deixalleries. Lliurament en les condicions adequades dels materials recollits a un gestor autoritzat per l'administració competent. Elaboració d'informes mensuals del servei de la deixalleria per a la Mancomunitat. Neteja de les instal·lacions i de les zones exteriors immediatament properes, incloent la recollida d'aquells residus que hagin pogut quedar a les proximitats de la instal·lació, incloent un radi d'acció de com a mínim 20 m. Manteniment preventiu de les instal·lacions i de la maquinària i equips instal·lats. Reparació dels desperfectes ocasionats en qualsevol element de les instal·lacions. Pesatge de tots el vehicles a l'entrada i a la sortida, per tal de determinar el pes total de residus aportats o retirats. Lliurar la documentació o rebuts d'acceptació dels residus a petició de l'usuari. Manteniment i reposició de les zones enjardinades. U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 11 de 39 Control de plagues. El control de la deixalleria no s'ha de limitar només a la pròpia instal·lació i el seu espai físic, sinó que cal avaluar tota la gestió en conjunt i, especialment, la destinació dels residus. Alhora, i tenint en compte la variabilitat del mercat de recuperació, la gestió de la deixalleria haurà de ser àgil per a obtenir el grau de reciclatge més elevat possible Els licitadors hauran de presentar una proposta d'explotació i de la gestió dels diversos materials a recollir. Aquesta proposta haurà de reunir la informació que s'indica en els següents apartats i presentant, dins de la memòria anual, els ingressos i despeses que la gestió dels residus hagi provocat. 5.1Horari del servei Anualment la mancomunitat, elabora, sobre la base del calendari laboral i de festes oficials de Premià de Dalt, Premià de Mar i Vilassar de Dalt, el calendari dels serveis de l'empresa contractista. El servei de deixalleria s'ha de mantenir obert al públic com a mínim en l'horari que es presenta a continuació: 1 DE JUNY A 1 D'OCTUBRE Dimarts, dimecres, dijous, divendres i dissabte: de 9 a 14 hores i de 18 a 21 hores Diumenge: de 10 a 14 hores DEL 1 D'OCTUBRE AL 1 DE JUNY Dimarts, dimecres, dijous, divendres i dissabte: de 10 a 13 hores i de 15 a 20 hores Diumenge: de 10 a 14 hores Total hores atenció al públic: 44 hores setmanals. Aquest horari podrà estar subjecte a variacions, segons l'estació anual i les necessitats del servei, previ acord amb la Mancomunitat L'empresa concessionària en la seva oferta pot plantejar altres horaris de servei, obert al públic o bé a porta tancada, la qual ha de ser objecte de valoració. L'empresa concessionària ha de preveure en la seva oferta que s'han de fer les tasques de manteniment, buidat dels contenidors i gestió dels residus. Pot dur a terme aquestes tasques en horari establert d'atenció al públic, si així ho exigeix el bon funcionament de les instal·lacions. Si s'opta per aquesta via, però, s'hauran d'establir totes les mesures necessàries per mantenir el bon funcionament del servei al públic i la seguretat dels usuaris. 5.2Recepció de materials S'ha de controlar la procedència, la quantitat i qualitat dels residus, la seva segregació i el dipòsit correcte als diferents contenidors. La recepció dels materials es durà a terme sempre en els espais i contenidors adequats a les seves característiques. U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 12 de 39 Serà l'usuari, en general, l'encarregat de dipositar cada material en el seu contenidor, prèvia informació per part del personal de la deixalleria. La concessionària pot definir, tanmateix, uns punts de lliurament dels materials prèvia disposició als contenidors per tal de facilitar-ne la selecció per part del personal de la deixalleria. El personal de la deixalleria ha de rebre personalment i informar els usuaris, així com ajudar-los, si són sol·licitats a fer-ho, en les operacions de descàrrega de materials. També controlarà que els usuaris deixin correctament els materials ben classificats als contenidors respectius. Els residus especials han de ser lliurats pels usuaris al personal de cada deixalleria. És responsabilitat del personal manipular-los, identificar-los i etiquetar-los. En cap cas no seran dipositats directament sobre el sòl. Els residus especials lliurats cal que estiguin degudament identificats. Per aquest motiu, cal lliurar-los en el seu envàs original, si és possible. El personal de la deixalleria ha d'informar els usuaris que mai no s'han de fer barreges de productes. En el cas dels residus especials caldrà que la persona que els lliuri signi un rebut de lliurament i que la deixalleria doni a la persona interessada una còpia d'aquest que li pugui servir com a justificant d'haver lliurat un residu especial a un gestor autoritzat. Per a una bona gestió de la deixalleria és fonamental que l'empresa concessionària registri totes les descàrregues i reculli la màxima informació sobre el tipus i procedència dels usuaris i dels residus que porten. L'empresa concessionària ha de mantenir un mínim de capacitat de recepció per a cada tipus de material, buidant els contenidors quan sigui necessari per permetre la recepció de tots els materials sense que es produeixin saturacions de contenidors. Cal considerar les puntes d'assistència a la deixalleria i buidar preventivament el dia anterior els contenidors que puguin provocar desbordaments. L'empresa concessionària ha de proposar la distribució de les caixes i dels diferents elements de recepció dels materials per tal de facilitar la circulació dels usuaris dins el recinte i optimitzar la gestió del servei per part del personal. També ha de proposar l'organització de la superfície del taller i del conjunt de la deixalleria per tal de disposar suficient espai per poder realitzar les manipulacions dels materials requerides. En tot cas, i per tal d'evitar incidents a l'interior del recinte, la circulació dels vehicles dels usuaris es limitarà estrictament al sentit assenyalat a les instal·lacions o bé indicat pel personal de la deixalleria. En cap cas no es permetrà l'accés dels usuaris a les zones privades i reservades. 5.3Criteris d'acceptació dels materials L'empresa concessionària ha d'especificar els criteris d'acceptació a aplicar per a la recepció dels residus, sobretot pel que fa als catalogats com a especials, per tal de no posar en perill la salut i la seguretat dels operaris i dels usuaris. Aquestes especificacions han de ser aprovades per la mancomunitat. U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 13 de 39 L'empresa concessionària es pot reservar el dret d'acceptar residus especials que es lliurin en mal estat, o bé que no puguin ser identificats correctament, enregistrant la incidència i comunicant-ho a la Mancomunitat. En cas de no autoritzar l'abocament d'una càrrega, el responsable de la deixalleria explicarà detalladament a l'usuari els motius del rebuig i la solució que hauria d'adoptar perquè no torni a succeir. Si obeeix a que es tracta d'un residu no admissible, s'informarà a l'usuari sobre la possibilitat d'adreçar-se a l'Agencia de Residus de Catalunya o a un altre organisme o empresa autoritzada perquè l'orientin sobre la manera de gestionar-lo. La deixalleria ha d'admetre únicament aquells residus els quals, per la seva valorització o destinació tenen una sortida assegurada del recinte. 5.4Identificació, classificació i dipòsit dels materials La concessionària ha de realitzar la identificació, classificació i dipòsit dels materials tal i com detalla la taula que es presenta a continuació. Atès que les possibilitats tècniques i econòmiques de la recuperació dels materials disminueixen per la "contaminació" per altres materials, la identificació i classificació dels materials ha de ser com més afinada millor, classificant en el major nombre de subfraccions possible. L'empresa concessionària ha de proposar un sistema de classificació dels materials aportats a la deixalleria adequat per a cada tipus de material seguint les indicacions de la taula 2. Qualsevol proposta, abans de ser executada, ha de ser aprovada per la mancomunitat. TAULA 2 ­ CLASSIFICACIÓ DELS MATERIALS APORTATS A LA DEIXALLERIA A - Residus municipals especials Material Identificació, classificació i Contenerització dipòsit Clàusula general: s'han la contenerització estarà d'emmagatzemar en un lloc d'acord a la normativa tancat i en prestatgeries, amb vigent en cada moment i el mateix envàs que l'usuari l'ha aporten els recursos aportat, i amb el seu contingut disponibles . ben etiquetat. S'haurà d'informar l'usuari dels riscos i la prohibició de barrejar substàncies de característiques diferents i es recomanarà que els duguin tancats i amb l'envàs 4 En el cas del centre de la UTE Montmeló la recepció és segons aquestes categories :àcids (salfumant, àcid de bateries, fixador fotogràfic...), bases (lleixiu, revelador fotogràfic, desembossadors d'aigüeres...), dissolvents (aiguarràs, anticongelants...), sòlids/pastosos (adhesius, coles, pintures i vernissos, ceres...), productes fitosanitaris (pesticides, adobs...), cosmètics i medicaments (caducats...), aerosols, productes comburents (aigua oxigenada...), productes particulars (radiografies, termòmetres, productes molt tòxics, residus mercurials, mata-rates, reactius de laboratori químic, productes no identificats...), envasos contaminats de productes químics, tòners i cartutxos de tinta ( de fotocopiadores i impressores), olis lubricants no regenerables. U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 14 de 39 original. S'evitaran els vessaments d'aquests materials, sobretot si es canviessin de recipient. És obligatori la col·locació de cubetes de seguretat sota els contenidors d'aquests materials. La zona dels especials és una àrea restringida als usuaris, la concessionària ha de proposar un punt de lliurament d'aquests materials4. Fluorescents i llums de S'ha d'evitar que es trenquin al vapor de mercuri. manipular-los. Emmagatzemant en una zona coberta. Pneumàtics i altres S'entén com a pneumàtic la productes de cautxú. coberta de cautxú. Si es presenta el material amb la llanta metàl·lica, aquesta s'ha de separar i dipositar on correspongui. Bateries. Piles Cal assegurar la separació de les piles botó de la resta de bateries i piles de gran format. Frigorífics i S'han d'emmagatzemar drets electrodomèstics amb en una zona coberta, evitant el CFC. trencament del circuit de refrigeració en manipular-los. Cal una previsió de lliurament al gestor autoritzat de 24 hores. Olis minerals usats. S'ha d'informar als usuaris del risc i la prohibició de barrejar olis usats de motor amb olis vegetals. El contenidor d'oli mineral ha d'estar separat del de l'oli vegetal per tal d'evitar errors. Els envasos amb que els usuaris aportin l'oli s'han de gestionar com envasos que han contingut residus especials. Dissolvents, pintures i Tal com defineix la clàusula vernissos general. U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 15 de 39 Aerosols. Tal com defineix la clàusula general. Biocides i pesticides Cal recordar als usuaris la toxicitat d'aquests productes i es donarà informació bàsica i referències d'alternatives menys agressives5 . També cal insistir que, en el cas de continuar utilitzant, és obligatori que un cop consumits es duguin a la deixalleria i es racionalitzi el seu ús. Tòners Cal recordar als usuaris el comportament d'aquests productes com a disruptors hormonals. Cal anar amb especial cura de no vessar la pols del tòner. Llaunes d'olis minerals Tal com defineix la clàusula Coles general. Adhesius Ceres i betums Productes de neteja Cal recordar als usuaris el nocius comportament d'algun d'aquests productes com a disruptors hormonals. Anticongelants Tal com defineix la clàusula general. Cosmètics. Tal com defineix la clàusula general. Líquids de fotografia Tal com defineix la clàusula general. Envasos que hagin Han d'estar correctament contingut residus etiquetats, indicant el material especials. que han contingut, i s'ha de fer una classificació el més afinada possible. L'emmagatzematge es fa en la zona dels especials. Altres residus que Tal com defineix la clàusula puguin ser considerats general. especials. 5 El qual, si arriba emmarcat, el personal de la deixalleria n'ha de separar el marc i dipositar-lo al contenidor corresponent. U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 16 de 39 B - Residus municipals ordinaris Paper:. El paper procedent del servei de - Paper oficina deixalleria haurà de ser - Paper continu seleccionat, per els usuaris, si - Paper diari és possible, i si no per el - Paper revista. personal de la deixalleria, en les quatre categories. Cartó. S'ha de dipositar separadament del paper. La concessionària ha d'informar a l'usuari de la importància de plegar les caixes abans de dipositar-les al contenidors. També ha de valorar la utilització de la compactadora fix de paper o bé el ruleu. Vidre d'envasos Tant el procedent del servei de transparents i de color deixalleria com del servei de transferència tenen la mateixa destinació. La concessionària ha de vetllar per poder comptabilitzar clarament el servei de procedència. Vidre pla. S'ha de garantir la separació Vidre antixocs de: vidre pla de portes i finestres6 , i vidre armat i laminat i miralls. Essent aquestes dues darreres fraccions encara no valoritzables. Quan per aquests dos darrers tipus de vidre no es trobi recuperador, es proposa el seu dipòsit al contenidor de rebuig. Ampolles de cava, i Amb cura de no trencar-les i altres envasos de vidre separant-los per tipologies de retornables. reutilitzables i valoritzables econòmicament. Envasos lleugers: No és obligatori realitzar la tria - Llaunes d'alumini i d'aquests materials aportats per fèrriques els usuaris particulars tot i que - PE, alta i baixa es recomana la seva tria per densitat facilitar-ne la valoració - Plàstic film econòmica. La concessionària - PVC ha de fer la proposat - EPS corresponent, si s'escau, de - Brics manipulació. Porexpan. 6 Cables elèctrics, tubs de coure, planxes metàl·liques, poliestirè, etc. U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 17 de 39 Altres plàstics La concessionària ha de proposar la tipologia de plàstics a recollir i quina és la selecció que es realitzarà. Ferralla. Cal separar la ferralla dels metalls varolitzables Metalls: Cal separar cadascun dels - Coure materials valoritzables. Els - Plom metalls s'han d'emmagatzemar - Alumini en una zona tancada i amb - Estany alarma per tal de prevenir-ne el Altres metalls seu robatori. valoritzables Tèxtils. La concessionària ha de fer la proposta de fraccions en les que es pot separar el material tèxtil per incrementar-ne la seva valorització. Els draps bruts de residus especials s'han de gestionar com a residus especials. Sabates La concessionària ha de fer la proposta de fraccions en les que es pot separar el material tèxtil per incrementar-ne la seva valorització. Pa sec Amb cura de no contaminar-lo amb altres materials. Si és així no es destinarà al consum animal sinó que ha de ser considerat rebuig. Rebuig El rebuig s'ha de manipular de manera que no contamini les fraccions valoritzables. C - Residus municipals voluminosos Electrodomèstics que S'ha de prioritzar la seva no contenen reutilització. En el cas que no substàncies perilloses. sigui possible cal fer-ne un desballestament per tal de separar-ne els elements valoritzables(7). La fracció no valoritzable s'ha de destinar al rebuig. Els electrodomèstics destinats a reutilització s'han d'emmagatzemar sota cobert i en un espai tancat i amb alarma. Mobles, sofàs, Els materials que no puguin ser Caixa oberta de 40m3 o matalassos, reutilitzats han de ser altra proposta justificada U:\Serveis Centrals\Mancomunitat\Deixalleria\2012 Nova licitació servei deixalleria\PLEC DE CLÀUSULES TÈCNIQUES DEIXALLERIA 2012 vfinal.doc Pàgina 18 de 39 andròmines i trastos. desballestar (a excepció dels que permeti millorar la matalassos i determinats sofàs gestió global de la que podran ser considerats deixalleria que faci la rebuig) per tal d'aprofitar-ne la concessionària. fusta. Aquesta operació pot ser realitzada fora de les instal·lacions de la deixalleria si la concessionària justifica que disposa d'altres instal·lacions per desenvolupar tal activitat i és més interessant econòmicament per la gestió de la deixalleria. Petits aparells elèctrics En primera instància s'ha de Contenerització en caixes i electrònics comprovar si els aparells dels volums que la funcionen per tal de plantejar- concessionària justifiqui ne la seva reutilització. que optimitzen el posterior La manipulació, transport cap el emmagatzematge i destinació recuperador / gestor final ha de complir la futura autoritzat. directiva europea d'equips elèctrics i electrònics. S'han d'emmagatzemar en l'espai tancat de taller amb alarma Equips informàtics i S'ha de prioritzar la reutilització La concessionària ha de tecnològics d'aquests materials. proposar el sistema de La concessionària ha de contenerització que permeti proposar un sistema de optimitzar el transport al classificació que permeti centre gestor final i el maximitzar la valorització dels funcionament de la components electrònics dels deixalleria. equips informàtics. Tubs catòdics S'ha de separar el tub catòdic La concessionària ha de de la resta de components de la proposar el sistema de pantalla. contenerització que permeti optimitzar el transport al centre gestor final i el funcionament de la deixalleria. Cables elèctrics S'ha de buscar la optimització Gàbia metàl·lica d'un mínim econòmica del material a través de 2,5 m3 i la resta de de la separació dels diferents gàbi