Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals ANUNCI de l'Ajuntament de Premià de Mar, sobre aprovació definitiva d'un reglament. El Ple de l'Ajuntament, en sessió celebrada en data 19.09.12, acordà l'aprovació inicial del reglament de mercats de venda no sedentària de Premià de Mar. Atès que no s'han presentat reclamacions ni suggeriments en el termini de 30 dies hàbils d'exposició pública, obert mitjançant anuncis al BOP de 24.10.12, al DOGC núm. 6237, de 22.10.12, i al diari El Punt, de 15.10.12, en execució de l'acord esmentat resta aprovat definitivament. De conformitat amb el que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Règim Local, es fa públic el text íntegre d'aquest reglament: "REGLAMENT DE MERCATS DE VENDA NO SEDENTÀRIA DE PREMIÀ DE MAR CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS ARTICLE 1. OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ El present Reglament serà d'aplicació al mercat de venda no sedentària que es realitza al municipi de Premià de Mar a la Riera de Premià entre el carrer Mossèn Jacint Verdaguer i el camí del Mig i carrers adjacents. Aquesta ubicació podrà ser modificada per acord de l'òrgan competent de l'Ajuntament. El seu règim de funcionament es regeix pel principi de llibertat d'empresa i s'emmarca entre d'altres raons d'interès general, per la protecció dels drets dels consumidors/res, i de la salut pública, les exigències de la bona fe en les transaccions comercial i la protecció del medi ambient i de l'entorn urbà. ARTICLE 2. HORARIS I DIES DE CELEBRACIÓ L'activitat de venda en el mercat es durà a terme cada dijous de l'any, a excepció dels dies de Nadal i Cap d `Any. de 9:00 a 13:30 hores els dies feiners i de 9:00 a 14:00 hores els dies festius. L'Alcaldia o l'òrgan delegat competent podrà autoritzar l'ampliació tant de dies com de l'horari si per raons turístiques, flux de públic o de persones o dies assenyalats es considera convenient. 1.- L'Ajuntament, per acord de l'òrgan competent, podrà: a) Modificar el lloc d'instal·lació i ampliar o reduir l'espai assignat al mercat. Sempre que l'Ajuntament, per raó d'interès general, vulgui fer ús d'aquestes facultats ho farà, donant informació detallada, als titulars de les autoritzacions amb la suficient antelació. b) Variar o cancel·lar la celebració del mercat de forma temporal per raons d'interès general o de causa major previ avís als paradistes quan sigui possible. c) Autoritzar la celebració d'un altre mercat no sedentari en la zona d'ubicació, horari, número de parades, articles i altres condicions, que a tal efecte determini. L'Ajuntament es reserva el dret de canviar la ubicació de la parada autoritzada, per motius d'interès general, sense dret a indemnització. ARTICLE 3. NOMBRE MÀXIM DE PARADES I AUTORITZACIONS El nombre màxim, total i parcial per especialitats, de parades i autoritzacions del mercat serà establert per l'Ajuntament, atenent als següents criteris: El sòl públic disponible. 1 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals La varietat d'oferta comercial existent al mateix mercat i al municipi. Es podran establir percentatges de parades destinades a la comercialització de diferents productes, amb la finalitat d'assegurar una oferta comercial variada i racional. Els condicionaments urbanístics i circulatoris. Aspectes mediambientals i de política social. Atractivitat turística. Per raons d'interès general, es podrà modificar el nombre i la tipologia de les parades, els metres de les mateixes i el nombre d'autoritzacions d'ocupació del domini públic per a la venda no sedentària. ARTICLE 4. COMPETÈNCIES MUNICIPALS Són competències de l'ajuntament: · L'ordenació integral del mercat. Atorgar les autoritzacions per a la venda no sedentària. · El canvi d'ubicació del mercat, la supressió d'aquest, la fixació de l'horari de venda i la periodicitat. · Gestionar directament els mercats o cedir a un tercer, total o parcialment, la gestió, administració, neteja dels emplaçaments, o qualsevol altre servei propi del seu funcionament, sense perjudici de les seves responsabilitats amb relació a la seguretat i vigilància. · Prendre les mesures necessàries per tal de millorar la seguretat viària. · Adoptar mesures eficaces a fi de preservar el medi ambient. · Facilitar els mitjans i recipients idonis per la neteja del mercat i la recollida selectiva dels residus. · Designar el personal tècnic i administratiu responsable del control del mercat. · Fixar el nombre d'autoritzacions de comerciants disponibles per a cadascuna de les modalitats establertes. · Modificar motivadament el nombre d'autoritzacions de comerciants i parades, per motius d'interès públic. · Dirigir, impulsar, i inspeccionar el servei del mercat. Cautelarment en cas d'infracció, es pot intervenir els productes exhibits pels comerciants, sense perjudici de les sancions. · Exercir la potestat sancionadora. · Respecte a aquelles infraccions que no siguin de la seva competència, posar-les en coneixement de l'administració competent. La resta de competències previstes per la normativa vigent. CAPÍTOL II. DE L'AUTORITZACIÓ ARTICLE 5. REQUISITS PER L'OBTENCIÓ DE L'AUTORITZACIÓ PER EXERCIR LA VENDA NO SEDENTÀRIA Per l'exercici de l'activitat de venda no sedentària les persones físiques o jurídiques hauran de complir els següents requisits: 1. Quan es tracti de persona jurídica, caldrà que estigui legalment constituïda, inscrita en el Registre oficial corresponent i el seu objecte social haurà d'incloure l'activitat a prestar. 2. Quan es tracti de comerciants extracomunitaris, acreditar, a més a més, que estan en possessió dels permisos de residència i de treball que estableix la normativa específica vigent. 3. Estar donats d'alta en l'epígraf corresponent de l'Impost sobre Activitats Econòmiques i estar al corrent del pagament de la tarifa o, en cas d'estar exempts, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris. 2 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals 4. Estar donats d'alta al règim de la Seguretat Social que correspongui, el titular i els treballadors que tingui contractats, i estar al corrent de les obligacions de la Seguretat Social. 5. Complir tots aquells requisits que estableixin les reglamentacions específiques a aplicar als productes que tinguin a la venda. 6. Disposar de la documentació que acrediti el compliment de la normativa vigent sobre higiene i manipulació d'aliments, si s'escau, per a la venda d'aquells productes que ho requereixin, segons les disposicions vigents. 7. Disposar d'assegurança de responsabilitat civil per una cobertura mínima de 300.000,00 . 8. Quan es tracti de cooperatives, s'haurà d'acreditar que tots els socis treballadors estant adscrits en el mateix Règim de la Seguretat Social (General o Especial de treballadors autònoms), d'acord amb el que s'estableixi en els Estatuts socials de la cooperativa. ARTICLE 6. PROCEDIMENT DE SELECCIÓ. El procediment de selecció per l'atorgament de les autoritzacions, així com per cobrir les vacants que es puguin produir entre les ja atorgades, es realitzarà en règim de concurrència competitiva, prèvia convocatòria pública i com a resultat d'un procediment basat en els principis de transparència, imparcialitat i publicitat. A tal efecte, l'ajuntament aprovarà, amb la suficient antelació per a cada convocatòria d'atorgament d'autoritzacions les corresponents bases, que inclouran els requisits i criteris d'adjudicació, així com el termini per resoldre el procediment, indicant que ultrapassat aquest sense que s'hagi dictat la resolució, aquesta haurà d'entendre's desestimada. ARTICLE 7. ACREDITACIÓ DELS REQUISITS L'interessat/ada haurà de presentar una declaració responsable en la que es manifesti: · El compliment dels requisits establerts a l'article 5. · Estar en possessió de la documentació que acrediti aquest compliment a partir de l'inici de l'activitat. · Mantenir el seu compliment durant el termini de vigència de l'autorització. Autorització a l'ajuntament per tal que pugui fer les comprovacions en relació al compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, o consulta telemàtica als registres i arxius d'altres administracions i entitat publiques. ARTICLE 8. CONTINGUT DE L'AUTORITZACIÓ Les autoritzacions atorgades per l'ajuntament hauran d'indicar: · Les dades del titular, i en el seu cas, de les persones amb relació laboral o familiar autoritzades que vagin a desenvolupar l'activitat en nom del titular. · Lloc on pot exercir-se l'activitat. · Productes autoritzats per a la venda. · Horaris i dates en què podrà exercir-se l'activitat. · Durada de l'autorització. 3 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals Condicions particulars a les quals està subjecte l'exercici de l'activitat, incloent les de caràcter higiénico sanitari, quan s'escaigui. ARTICLE 9. DURADA DE L'AUTORITZACIÓ L'autorització per l'exercici de la venda no sedentària tindrà una durada d'un període de 15 anys. Malgrat l'esmentat anteriorment, els titulars de les autoritzacions, estaran obligats a acreditar anualment davant l'Ajuntament, abans del 31 de gener de cada any, que continuen complint els requisits i obligacions de caràcter periòdic que els pertoca, com el pagament de la corresponent taxa i tributs municipals, estar al corrent de les seves obligacions i de cotitzacions a la Seguretat Social i estar al corrent del pagament de l'assegurança de responsabilitat civil. ARTICLE 10. ARTICLES DE VENDA AUTORITZADA. Les parades del mercat de venda no sedentària es classificaran en els següents grups, en funció dels articles de venda autoritzada: Grup 1: Productes alimentaris incloses begudes i gelats, pollastres a l'ast i xurreria. Grup 2: Confecció infantil. Grup 3: Confecció femenina. Grup 4: Confecció masculina. Grup 5: Confecció masculina i femenina. Grup 6: Roba interior, corseteria i merceria. Grup 7: Confecció especialitzada: talles grans, roba esportiva, de treball,... Grup 8: Parament tèxtil de la llar i retalls. Grup 9: Calçat. Grup 10: Articles de pell / marroquineria. Grup 11: Pelleteria i articles de cuir. Grup 12: Drogueria i parament de la llar. Grup 13: Cosmètica. Grup 14: Artesania, ceràmica i porcellana Grup 15: Joieria, rellotgeria, bijuteria i complements. Grup 16: Floristeria: Flors naturals i artificials. Grup 17: Complements per a animals domèstics (no es permet la venda d'animals de cap mena). Grup 18: Ferreteria i parament de cuina i càmping. Grup 19: Música, papereria, llibres, revistes i articles de regal. Grup 20: Joguines i complements infantils. Grup 99: Altres. Els titulars dels llocs de venda només podran exercir la venda de productes d'un grup. La classificació d'una activitat com a grup 99, o la seva exclusió, haurà de ser motivada per informe del director de mercats, prèvia consulta a les entitats de marxants més representatives i degudament comunicada a l' interessat. ARTICLE 11. CANVIS D'UBICACIÓ, ARTICLES DE VENDA i AMPLIACIONS En funció de les disponibilitats de l'Ajuntament els titulars de l'autorització podran presentar una sol·licitud de canvis en els articles de venda, canvi d'ubicació i/o ampliació. La sol·licitud s'atendrà segons els següents criteris: 4 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals · Que la parada tingui característiques anàlogues amb altres parades colindants del mercat de venda no sedentària o amb el comerç sedentari del mateix producte · Per canvi a camions - botiga. · Per proximitat d'espais buits. · Per grandària de la parada (de menor a major o de major a menor) ARTICLE 12. TAXES MUNICIPALS Els titulars dels llocs de venda i autoritzacions hauran de satisfer les taxes municipals que s'estableixen en les ordenances fiscals vigents, corresponents a utilització privativa del domini públic i a la prestació dels serveis inherents al funcionament del mercat CAPÍTOL III. TRANSMISSIBILITAT, EXTINCIÓ I REVOCACIÓ DE L'AUTORITZACIÓ ARTICLE 13. TRANSMISSIÓ DE L'AUTORITZACIÓ 1.- Per les autoritzacions per a exercir la venda no sedentària atorgades abans de l'entrada en vigor del Decret legislatiu 3/2010, del 5 d'octubre i que resten automàticament prorrogades per un període de quinze anys, a comptar de l'entrada en vigor del decret legislatiu esmentat, el titular de l'autorització haurà d'exercir personalment l'activitat. No obstant això, podrà transmetre l'autorització prèvia comunicació a l' Administració, sempre i quan el cessionari compleixi les condicions necessàries per l'exercici de l'activitat, en la qual va ser atorgada l'autorització inicial, tant en la durada com en l'activitat autoritzada. 2.- Per les autoritzacions per a exercir la venda no sedentària atorgades desprès de l'entrada en vigor del Decret legislatiu 3/2010, del 5 d'octubre i per un període de quinze anys, que hagin superat algun procés de selecció, plec tècnic de concurs, etc. el titular de l'autorització haurà d'exercir personalment l'activitat. No obstant això, podrà transmetre l'autorització prèvia comunicació a l' Administració, sempre i quan el cessionari compleixi les condicions necessàries per l'exercici de l'activitat, en la qual va ser atorgada l'autorització inicial, tant en la durada com en l'activitat autoritzada i tenint en compte que la transmissió aportarà valors similars als del concurs (característiques, punts, etc.). 3.- En tots els casos: a) El cedent, tant per actes "inter vivos", com per actes "mortis causa", haurà d'acreditar estar al corrent de les obligacions amb la seguretat social i també de qualsevol altra obligació que els imposi l'Administració local. b) El cessionari, tant per actes "inter vivos", com per actes "mortis causa", haurà d'adjuntar a la sol·licitud una declaració responsable en la forma establerta a l'article 7 del present reglament. c) Les transmissions estaran subjectes a la taxa municipal que estableixi l'ordenança fiscal vigent en cada moment. ARTICLE 14. SUPÒSITS D'EXTINCIÓ I REVOCACIÓ DE L'AUTORITZACIÓ L'autorització municipal s'extingirà en els següents supòsits, i no dóna dret a indemnització ni a compensacions de cap mena: · Renúncia expressa i escrita formulada pel titular. · Manca de pagament de les taxes corresponents. · Pèrdua d'alguna de les condicions exigides per a gaudir de l'autorització. 5 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals · Greu incompliment de les obligacions sanitàries o de neteja. · La no recollida de l'autorització i carnet de venda a les dependències municipals en el termini màxim de 20 dies, a comptar des del dia següent al de la data de notificació. · Quan la parada es destini a la venda d'articles diferents d'aquells per als quals s'atorgà l'autorització. · L'acumulació de 2 infraccions greus en el període de dotze mesos consecutius o l'existència d'una infracció molt greu. · De manera automàtica es revocarà l'autorització a tots aquells titulars de parades que se'ls detecti la venda de productes falsificats. · Per la venda de productes, els quals no sigui possible demostrar la seva possessió lícita. · Pel compliment del termini de durada de l'autorització. CAPÍTOL IV. DE L' EXERCICI DE VENDA ARTICLE 15. EXERCICI DE LA VENDA Es lliurarà al titular de la parada una identificació o distintiu on constarà el nom del mercat, el número de l'autorització, ubicació de la parada i metres, nom del titular (foto en el cas de persona física), productes i el dia. Aquest distintiu haurà d'ésser exhibit de manera visible i permanent a la parada. Caldrà tenir en compte la minimització dels riscos i els accidents de tot tipus, així com l'obligació de preservar rutes d'entrada i sortida de vehicles d'emergència, en previsió de qualsevol eventualitat, tal com determina el pla d'evacuació i emergència del mercat. ARTICLE 16. HORARIS Horaris: D'instal·lació: de 6:00 a 9:00 Venda: de 9:00 a 13:30 Desmuntatge: Dies feiners de 13:30 a 16:00. Dies festius de 14:00 a 16:30 Només en aquest horari els vehicles dels comerciants podran tenir accés de càrrega i descàrrega, operacions a fer amb la màxima celeritat possible. En cas d'alguna inclemència climatològica, i amb autorització prèvia del responsable del mercat és podrà permetre una certa flexibilitat en l'aplicació d'aquesta norma. 15 minuts abans de l'inici de l'activitat de venda, es prohibeix la circulació de tot tipus de vehicles. ARTICLE 17. VEHICLES AUTORITZATS Es prohibeix aparcar els vehicles sobre de les voreres o al costat de la parada. Si un paradista necessites aparcar el vehicle sobre la vorera o al costat de la parada per poder emmagatzemar els productes, haurà de demanar autorització a l'Ajuntament. Caldrà aportar a més l'autorització on s'indiqui que pot vendre directament a través del vehicle i fitxa tècnica del vehicle. 6 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals CAPÍTOL V. DELS TITULARS DE LES AUTORITZACIONS ARTICLE 18. TITULARS DE LES PARADES Tindran la consideració de titulars aquells que obtinguin l'autorització que expedeix l'Ajuntament. Els titulars de les autoritzacions hauran d'exercir directa i personalment l'activitat comercial. Podran també fer-ho en el seu nom el cònjuge, o parella de fet acreditada per qualsevol mitjà, els seus parents dins el segon grau de consanguinitat o afinitat, i assalariats, amb contracte de treball i en situació d'alta a la Seguretat Social. En cas que l'autorització s'atorgui a una persona jurídica, quan aquesta estigui integrada per més d'una persona física, serà necessari justificar documentalment la relació jurídica existent entre el titular i la persona física que exerceixi l'activitat. No es podrà acumular la titularitat de més d'una autorització. Els titulars de les autoritzacions han d'exercir la seva activitat de venda amb estricta subjecció a les condicions de l'autorització atorgada En cas de cooperativistes només s'atorgarà l'autorització, a nom del cooperativista que hagi d'exercir la venda. ARTICLE 19. DRETS I OBLIGACIONS A.- DRETS Els titulars de les parades tindran els següents drets: 1. Utilitzar el domini públic assignat per exercir la venda no sedentària. 2. Rebre per part de l'Ajuntament i prèvia sol·licitud, la informació actualitzada de tots aquells aspectes que modifiquin o afectin la venda. 3. Vendre directament a través del vehicle, substituint la parada, sempre amb la corresponent autorització. 4. Elaborar els seus productes en la mateixa parada, en cas d'activitat artesanal expressament autoritzada. 5. Obtenir autorització per tal de no assistir al mercat per causa justificada, la qual cosa no els eximirà del pagament de les taxes corresponents. 6. Sol·licitar un canvi d'ubicació i/o ampliació del lloc d'acord amb el que s'estableix a l'article 10. 7. Transmetre l'autorització en els casos autoritzats d'acord amb el que s'estableix a l'article 13 8. Nomenar representants i constituir formalment entitats de representació per a la interlocució col·legiada amb l'ajuntament, d'acord amb la llei d'associacions.. 9. Promoure i impulsar comercialment el mercat així com adoptar mesures que tendeixin a l'increment de la qualitat i la competitivitat. B.- OBLIGACIONS Els titular de les parades tindran les següents obligacions: 1. Complir les instruccions del personal autoritzat de l'Ajuntament. 7 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals 2. Desenvolupar l'activitat dins l'horari i calendari i amb la continuïtat que hagi acordat l'Ajuntament, sense interrupcions injustificades, i respectant, durant la càrrega, descàrrega, muntatge i desmuntatge, el descans dels veïns 3. Complir amb les condicions de seguretat i higiene que estableixi aquest reglament i la normativa general i sectorial específica en relació a les instal·lacions, equips i productes a la venda. 4. Facilitar l'accés i la informació als inspectors i als òrgans competents de control. 5. Col·locar preus en tots els productes. El preu de venda al públic s'ha de fer constar precedit de les sigles PVP i s'ha d'indicar de forma inequívoca, fàcilment identificable i clarament llegible. 6. Indicar en el preu la quantitat total que el consumidor ha de satisfer, amb impostos inclosos. Els descomptes s'hauran d'indicar amb claredat i de forma diferenciada. 7. Donar el pes i la mesura exactes. Aquestes operacions s'efectuaran sempre a la vista del públic. 8. Situar les balances de manera que els consumidors puguin veure perfectament el pes i el preu dels productes, i l'import de la seva compra. 9. Els corresponents instruments de pesada i mesura, segons sistema mètric decimal podran ser objecte de comprovació per l'encarregat municipal de control dels mercats de venda no sedentària. 10. Col·laborar amb els serveis de neteja fent possible una major rapidesa en la recollida dels residus, que s'hauran de dipositar en els llocs assenyalats. Netejar l'espai que hagi ocupat la parada un cop hagi finalitzat la seva activitat, i dipositar les deixalles en els punts i contenidors que s'hagin instal·lat a l'efecte, deixant completament neta la part ocupada al finalitzar cada jornada. Caldrà separar selectivament les diferents fraccions: paper i cartró, plàstics i orgànica. 11. Vestir neta i acuradament i mantenir un tracte correcte amb els altres comerciants, amb els funcionaris municipals i amb el públic en general. 12. Exercir l'activitat de venda ininterrompudament durant els períodes de la seva concessió, amb la deguda correcció i d'acord amb l'horari del mercat . 13. Les persones físiques titulars de l'autorització estan obligades a exercir personalment l'activitat econòmica o a través del cònjuge, o parella de fet acreditada per qualsevol mitjà, els seus parents dins el segon grau de consanguinitat o afinitat, i assalariats, amb contracte de treball i en situació d'alta a la Seguretat Social. 14. Satisfer les taxes i els tributs municipals que corresponguin i en les formes que determini l'Ajuntament. 15. Els titulars de les autoritzacions estan obligats a acreditar anualment davant l'Ajuntament que estan al corrent de les obligacions amb la seguretat social i amb l' Administració tributària, i també de qualsevol altra obligació que els imposi l'Administració local. 16. Els titulars de les autoritzacions estan obligats a acreditar anualment davant l'Ajuntament, estar al corrent en el pagament de l'assegurança de responsabilitat civil. 17. Exhibir en un lloc visible la targeta d'autorització o distintiu oficial atorgat per l'Ajuntament. 18. Disposar de fulls oficials de reclamació 19. Exhibir la mercaderia sense superar els límits de cap element, taulell, voladís o gènere, assenyalats per a cada parada. 8 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals 20. Els productes de venda no podran ser exhibits en cap cas sobre el terra o paviment, i hauran de situar- se a una alçada no inferior a 50 cm. respecte del nivell del sòl o la que en cada moment estableixi la normativa vigent; llevat de casos excepcionals i autoritzats expressament per l'Ajuntament. 21. Respectar i obeir les indicacions i recomanacions dictades pel personal municipal encarregat del control del mercat, la Policia Local i la resta de personal auxiliar o subaltern. 22. Comunicar a l'Ajuntament les absències previstes amb anterioritat, incloent les vacances. 23. Els titulars que venguin roba o altres articles d'equipaments de la persona que els compradors s'han d'emprovar, hauran d'habilitar a l'interior o darrera de cadascuna de les parades els emprovadors necessaris que, a més a més hauran de ser tancats. 24. Els titulars de les autoritzacions per a la venda de productes de qualsevol mena que puguin corroir, deteriorar, tacar o perjudicar de qualsevol altra manera els paviments, estan obligats a col·locar una protecció de material impermeable entre el terra i els elements de la instal·lació. 25. Mantenir les parades en un estat de conservació adequat i que reuneixi les mesures de seguretat requerides. 26. Reparar els desperfectes que causi a la via pública, voreres, enllumenat, arbreda, jardineria i mobiliari urbà en general. 27. Respondre dels danys que es derivin de l'exercici de l'activitat ARTICLE 20. VACANCES I DIES D'ABSÈNCIA. Tots els titulars de llocs de venda podran disposar d'un període de fins a un mes en concepte de vacances, sempre i quan es comuniqui aquesta circumstància a l'Ajuntament. Quan el titular de la parada no pugui portar a terme l'activitat per malaltia o per vacances haurà de notificar a l'Ajuntament aquesta circumstància i el nom de la persona que exercirà l'activitat. S'ha de comunicar a l'Ajuntament amb una antelació mínima d'1 mes el període de vacances de què preveu gaudir. Si el titular, abans del 30 de juny no manifesta res al respecte, s'entén que gaudirà les vacances durant el mes d'agost. ARTICLE 21. ABSÈNCIES JUSTIFICADES Es consideren causes justificades, que hauran de ser acreditades, les següents: 1. 15 dies naturals en cas de matrimoni. 2. 7 dies naturals en casos de naixement de fill o malaltia greu o mort de parents fins al segon grau de consanguinitat o afinitat. Quan per aquest motiu es necessiti fer un desplaçament, el termini serà de 15 dies. 3. 1 dia de mercat per trasllat de domicili habitual. 4. El temps indispensable, pel compliment d'un deure inexcusable de caràcter públic i personal, comprenent l'exercici del sufragi actiu. 5. L'avaria del vehicle en què es transporti la mercaderia, que dificulti el desenvolupament normal de l'activitat comercial. 9 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals CAPÍTOL VI. PERSONAL RESPONSABLE DEL MERCAT ARTICLE 22. VIGILÀNCIA, GESTIÓ I CONTROL DURANT LA CELEBRACIÓ DEL MERCAT Correspon a l'Ajuntament exercir la vigilància i inspecció del mercat. Quan sigui procedent, podrà adoptar les mesures cautelars necessàries, incloses la immobilització i el decomís de la mercaderia. Aquestes mesures seran independents de les sancions que correspongui imposar. En el cas d'infracció que pugui afectar a la seguretat dels productes alimentaris posats a la venda, les autoritats encarregades del control adoptaran les mesures necessàries amb la finalitat de controlar-ne el risc per a la salut. Correspon al director de mercats l'exercici de les següents funcions: 1. Complir i fer complir les prescripcions dels reglaments i ordenances, els acords de la corporació i les instruccions que rebi dels òrgans de govern municipal i dels tècnics municipals corresponents. 2. Col·laborar amb els tècnics municipals i inspectors sanitaris en la matèria que li es pròpia de la seva competència. 3. Informar respecte als expedients o qüestions que es suscitin en els mercats. 4. Dur el registre de les unitats de venda del seu respectiu mercat i fer-se càrrec de la documentació administrativa del mateix. 5. Comprovar que el lloc ocupat pels venedors sigui el lloc assignat per l'Ajuntament. Tenir especial cura amb la ocupació no autoritzada d'espais, especialment amb els que fa referència als accessos del mercat. 6. Formular denúncies per la presumpta realització de les infraccions regulades en l'ordenança reguladora del mercat setmanal de venda no sedentària. 7. Suspendre provisionalment la venda en qualsevol parada del mercat, quan la falta sigui considerada greu o molt greu per les ordenances o reglaments municipals, donant part immediatament als seus superiors i a la Policia Local. 8. Vetllar per que els preus siguin establerts dins d' un marc de lliure competència i el compliment de la legislació en matèria de consum. 9. Requerir la intervenció dels inspectors sanitaris sempre que ho consideri necessari. 10. Sol·licitar l'auxili de la Policia local en les qüestions d'ordre públic, col·laborant amb ella en el que sigui necessari. 11. Vigilar el normal desenvolupament de l'activitat comercial i atendre quantes reclamacions li siguin formulades pels titulars de les parades o pel públic, donant trasllat d' elles al responsable tècnic de l'Ajuntament. 12. Estar a disposició dels titulars de les autoritzacions de venda per a informar-los de les qüestions pròpies del mercat. 13. Controlar i adoptar les mesures necessàries per a que les dependències del mercat es mantinguin en perfecte estat de neteja i conservació, traslladant als serveis municipals les necessitats i anomalies apreciades, o a la pròpia Associació de Marxants, si aquests tinguessin assumida la gestió del servei de que es tracti. 14. Col·laborar amb les campanyes de promoció comercial que es portin a terme en els mercats i emetre informes sobre els seus resultats. 15. També li correspondrà resoldre les incidències que puguin sorgir en la instal·lació i transcurs del mercat, i en tot allò que afecti a l'ordre, la disciplina i la neteja. Serà l'encarregat de disposar les mesures necessàries per el bon funcionament del mercat, i donar compte dels fets i incidències a l'òrgan competent. 10 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals La Policia local garantirà la protecció i integritat personal del director de mercats o de la persona que el substitueixi en el exercici de les seves funcions en el mercat. Per la qual cosa una parella d'agents l'acompanyarà durant l'horari de venda al públic. Així mateix, el director de mercats gaudirà de totes aquelles potestats que, sense estar reservades a cap altra autoritat o òrgan de govern, es considerin útils o convenients pel bon funcionament dels mercats. Correspon a la Policia local la vigilància de la zona del mercat, que podrà actuar també en tasques de control de mercat, en col·laboració amb el personal adscrit al mercat. Correspon a la inspecció sanitària, examinar, les condicions sanitàries dels articles d'alimentació destinats a la venda i ordenar el decomís dels productes en condicions deficients. Qualsevol altra inspecció, degudament acreditada també pot efectuar controls sobre els àmbits de les seves competències sectorials, en relació a l'activitat comercial dels marxants en el mercat CAPÍTOL VII. RÈGIM SANCIONADOR ARTICLE 23. TIPUS D'INFRACCIONS Les infraccions comeses pels titulars dels llocs de venda seran qualificades de lleus, greus i molt greus. Les infraccions prescriuran: les lleus, als sis mesos les greus, als dos anys i les molt greus, als tres anys. A efectes del còmput del termini de prescripció, aquest es considerarà iniciat a partir de la data de comissió de la infracció. En el cas d'infraccions continuades, es tindrà en compte la data de finalització de l'activitat il·lícita. A.- INFRACCIONS LLEUS Tindran consideració d'infraccions lleus: 1. El comportament que produeixi molèsties al públic o altres paradistes i el contrari a les bones costums i normes de convivència dins el recinte del mercat. 2. No tenir en lloc visible la identificació o distintiu de la parada. 3. La negligència en el correcte dipòsit dels embolcalls i productes excedents de l'activitat. 4. L'incompliment dels horaris de descàrrega, venda i desmuntatge de les parades. 5. L'ocupació per la parada de més espai de l'autoritzat, i l'exposició de mercaderies fora del lloc assignat. 6. No tenir a disposició del públic els fulls oficials de reclamació. 7. No exhibir els preus de venda al públic de les mercaderies. 8. No tenir a disposició dels agents de l'autoritat o personal autoritzat que li requereixen la documentació relativa a la parada. 9. Realitzar operacions de pesada i mesura fora de la vista del públic. 11 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals 10. L' incompliment de qualsevol de les disposicions que contenen el Reglament, que no tinguin el caràcter de greus o molt greus. B.- INFRACCIONS GREUS Tindran consideració d'infraccions greus: 1. La reincidència d'infraccions lleus dins el període de dotze mesos. Es considera que existeix reincidència quan es comet en el termini de dotze mesos, més de dues infraccions, quan així és declari per resolució ferma. 2. La manca de neteja del lloc reservat i el seu entorn, mentre es realitza la venda i un cop finalitzat el mercat i retirades les instal·lacions. 3. La negativa o la resistència a subministrar dades o a facilitar la informació requerida pel personal autoritzat, amb vista al compliment de les funcions de informació, investigació i inspecció en les matèries objecte de la present ordenança, com també el fet de subministrar informació inexacta. 4. Les discussions que produeixen escàndol o alteració de l'ordre públic, dins el recinte del mercat. 5. La inobservància de les instruccions que discrecionalment i pel bon funcionament del mercat doni el personal adscrit al mercat. 6. L'actuació expressa que provoqui danys a béns públics o privats. 7. L'ocupació o el dipòsit de materials en els espais previstos com a pas entre parades laterals. 8. La manca de condicions higiénico sanitàries dels llocs de venda, dels manipuladors, dels vehicles de transport d'aliments, així com dels productes i aliments posats a disposició del consumidor. 9. La venda de productes no compresos en la corresponent autorització. 10. Llençar brossa o deixalles de qualsevol mena fora dels espais habilitats. 11. La modificació de la configuració, grandària i ocupació de les parades sense autorització del personal del mercat o sense ajustar-se a les condicions d'aquesta. 12. No tenir a disposició del personal d'inspecció les factures i comprovants de compra dels productes que es posin a la venda. 13. Les infraccions a la normativa vigent en matèria comercial, de seguretat i alimentària. 14. Posar música o megafonia, a excepció de les parades específicament destinades a la venda d'articles o complements musicals, les quals no excediran dels decibels permesos. 15. La connivència amb la venda il·legal. 16. Circular amb el vehicle fora de l'horari autoritzat C.- INFRACCIONS MOLT GREUS Tindran consideració d'infraccions molt greus: 1. La reincidència d'infraccions greus dins el període de dotze mesos. Es considera que existeix reincidència quan es comet en el període de dotze mesos, més de dues infraccions, quan així és declari per resolució ferma. 2. El fet de subministrar informació o documentació falsa a aquest ajuntament. 12 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals 3. Les baralles amb empentes o cops, dins el recinte del mercat. 4. El sotsarrendament o cessió de part o de la totalitat de l'espai autoritzat, sense autorització de l'Ajuntament. 5. Tenir treballant a la parada menors, en edat d'escolaritat obligatòria. 6. La resistència, la coacció o la represàlia, o la temptativa de fer-ne, contra els funcionaris facultats per a l'exercici de la funció d'investigació, de vigilància o d'inspecció en les matèries objecte del Reglament. 7. L'absència injustificada del lloc reservat al mercat durant 4 dies seguits de mercat o 8 dies de manera alternada, en el període de dotze mesos sense la deguda justificació i comunicació a l'Ajuntament. S'exclouen: a) El període normal de vacances, que també ha de comunicar-se per escrit. b) Els dies que per inclemències meteorològiques, l'ocupació del mercat sigui inferior al 50% dels llocs de venda. 8. La utilització de l'autorització per part de persones diferents a les autoritzades. 9. Les infraccions per frau, adulteració o engany. 10. No atendre les directrius del Pla d'Emergència en el cas que aquest s'activés. 11. Exercir l'activitat sense autorització municipal. ARTICLE 24. SANCIONS Les sancions que es poden imposar consisteixen en multes pecuniàries i/o en la suspensió o revocació absoluta de l'autorització. 1. Infraccions lleus: A.- La primera infracció : Advertiment B.- Reincidència : Multa de 50,00 fins a 125,00 Concretament les infraccions lleus que tot seguit s'indiquen tindran la sanció pecuniària següent: Infracció Sanció 1. El comportament que produeixi molèsties lleus al públic o altres 100,00 paradistes i el contrari a les bones costums i normes de convivència dins el recinte del mercat. 2. No tenir en lloc visible la identificació o distintiu de la parada. 50,00 3. La negligència en el correcte dipòsit dels embolcalls i productes 125,00 excedents de l'activitat. 4. L'incompliment dels horaris de muntatge, venda o desmuntatge de 125,00 les parades. 5. L'ocupació per la parada de més espai de l'autoritzat, i l'exposició 100,00 de mercaderies fora del lloc assignat. 6. No tenir a disposició del públic els fulls oficials de reclamació. 50,00 7. No exhibir els preus de venda al públic de les mercaderies. 50,00 8. No tenir a disposició dels agents de l'autoritat o personal autoritzat 50,00 que li requereixen la documentació relativa a la parada. 9. Realitzar operacions de pesada i mesura fora de la vista del públic. 125,00 13 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals 2. Infraccions greus: Suspensió de l'autorització d'1 a 6 mesos i/o multa de 125,01 fins 600,00 , excepte les infraccions que tot seguit s'indiquen, les quals tindran la sanció pecuniària següent: Infracció Sanció 1 La manca de neteja del lloc reservat i el seu entorn, mentre es 250,00 realitza la venda i un cop finalitzat el mercat i retirades les instal·lacions. 2 L'ocupació o el dipòsit de materials en els espais previstos com a 150,00 pas entre parades laterals. 3 La venda de productes no compresos en la corresponent 250,00 autorització. 4 Llençar brossa o deixalles de qualsevol mena fora dels espais 500,00 habilitats. 5 La modificació de la configuració, grandària i ocupació de les 150,00 parades sense autorització del personal del mercat o sense ajustar- se a les condicions d'aquesta. 6 Circular amb el vehicle fora de l'horari autoritzat 150,00 3. Infraccions molt greus: Revocació de l'autorització i/o multa de 600,01 fins 1.200,00 Es poden imposar aquestes sancions sens perjudici d'altres mesures complementàries com: · La intervenció dels productes exhibits, com a acció de cautela i prevenció de riscos a la salut de les persones. · El cessament immediat de l'activitat de venda no sedentària quan s'exerceixi sense disposar de la preceptiva autorització o per la venda de productes no contemplats en aquesta. ARTICLE 25. GRADUACIÓ DE LES SANCIONS L'aplicació de la sanció es gradua tenint en compte les circumstàncies següents: 1. L'esmena dels defectes derivats de l'incompliment d'aquestes normes, sempre que d'aquest incompliment no s'hagin derivat perjudicis directes a tercers. 2. La reincidència quan no sigui determinant de l'infracció. 3. El grau d'intencionalitat. 4. El nombre de consumidors i usuaris afectats. 5. La quantia del benefici il·lícit. 6. El volum de vendes. 7. La situació de predomini de l' infractor al mercat. 8. La gravetat dels efectes socioeconòmics. A efectes de la reincidència no s'hi computen els antecedents infractors cancel·lats. 14 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals ARTICLE 26. TRAMITACIÓ DELS EXPEDIENTS SANCIONADORS. Els expedients sancionadors es tramitaran segons el que estableix la Llei 9/1990 i el Decret 278/1993, de 9 de novembre, sobre el procediment sancionador d'aplicació als àmbits de competència de la Generalitat. La imposició de sancions per la comissió d'infraccions que tinguin fixada una sanció igual o inferior a 600 euros es podran tramitar a través del procediment abreujat regulat a l'article 18 del Decret 278/1993, de 9 de novembre. Article 27. IMPORT DE LES SANCIONS 1.-Excepte en el procediment abreujat i dins del màxim autoritzat, la quantia de les multes es fixarà discrecionalment a proposta de l'instructor de l'expedient, tenint en compte "circumstàncies del cas i els antecedents de l'infractor i ajustant-se als criteris de proporcionalitat establerts a la Llei 30/1992 del règim jurídic, de les administracions publiques i del procediment administratiu comú. 2.- Els presumptes infractors poden reconèixer la seva responsabilitat mitjançant el pagament de multa amb una reducció del trenta per cent de l'import de la sanció que aparegui en el plec de càrrecs o en els casos abreujats, en la proposta de resolució. En els procediments ordinaris, la reducció serà del vint-i-cinc per cent de l'import de sanció que aparegui en la proposta de resolució. En aquest supòsit, el pagament de l'import de la sanció comportarà la finalització del procediment, sens perjudici de presentar els recursos procedents. Article 28. ÒRGAN COMPETENT Correspon a l'alcalde/ssa la imposició de les sancions Article 29. COMUNICACIÓ INFRACCIONS A ALTRES AUTORITATS. Les infraccions que hagin de sancionades per Autoritats diferents de la municipal seran sotmeses al coneixement d'aquelles a l'efecte que procedeixi CAPÍTOL VII DELS LLIBRES DE REGISTRE Article 30. LLIBRES DE REGISTRE. Els titulars dels llocs de venda constaran inscrits en el Registre municipal de llocs de venda dels mercats de venda no sedentària en el qual es faran constar: Mercat. Número de llicència o parada Dades del titular. Dades dels venedors autoritzats. Codi del lloc assignat. Metres lineals d'amplada i profunditat del lloc. Productes autoritzats per a la venda. Dates i horari en què es pugui portar a terme l'esmentada venda. Altres incidències d'interès. En els registres del torn d'espera per l'adjudicació, canvi, ampliació o reducció dels llocs, es faran constar: Mercat Data de la sol·licitud Número de llicència o parada Dades del sol·licitant o titular. Motiu. Altres dades d'interès. 15 Plaça de l'Ajuntament 1 Telèfon 93 741 74 00 Fax 93 741 74 25 08330 Premià de Mar http://www.premiademar.cat e-mail: info@premiademar.cat NIF: P0817100A Serveis Centrals CAPITOL VIII Article 31. REPRESENTACIÓ DELS VENEDORS Totes les associacions de venedors degudament constituïdes, representaran als venedors i col·laboraran amb l'Ajuntament en tot allò que estigui relacionat amb el mercat, per tal d'aconseguir una millor organització i control de manera que se les escoltarà i se les tindrà en compte en funció de la seva representativitat. Dins del primer trimestre de l'any es celebrarà l'assemblea anual de titulars d'autorització en què entre altres qüestions es triarà un representant dels venedors davant l'ajuntament. DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA Primera.- Els/les titulars del llocs de venda al mercat setmanal, disposaran de 6 mesos a partir de l'entrada en vigor, per adaptar-se a la classificació dels grups de venda que figuren a l'article 10. Durant aquest període els grups de venda continuaran sent els següents: Grup A: (epígraf 663/1) Productes alimentaris incloses begudes i gelats, pollastres a l'ast, xurreria. Grup B (epígraf 663/2) Articles tèxtils i de la confecció. Grup C: (epígraf 663/3) Sabates, pells i articles de cuir. Grup D (epígraf 663/4) Drogueria, cosmètics i productes químics en general. Grup E: (epígraf 663/9) Altres classes de mercaderies: artesania, bijuteria, flors artificials, ferreteria, discos i cassettes, menatge cuina i càmping, joguines, ceràmica, flors i plantes i màquines de cosir. Segona.- La classificació per categories dels llocs de venda a que fa referència l'article 10, entrarà en vigor als sis mesos de l'aprovació definitiva d'aquest reglament. DISPOSICIO FINAL Aquest reglament entrarà en vigor, un cop publicat íntegrament el seu text i transcorregut el termini assenyalat a l'article 65.2 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Regim Local. DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA Queda derogada l'Ordenança municipal reguladora del Mercat no sedentari de Premià de Mar de l'any 2001, així com totes les disposicions d' igual o inferior rang que s' oposin a allò que disposa aquest Reglament." L'alcalde, Miquel Buch Moya Premià de Mar, 3 de desembre de 2012 16