2. APROVACIÓ INSTRUCCIONS GENERALS DE CONTRACTACIÓ Vista la proposta presentada pel gerent del contingut següent: "Identificació de l'expedient Expedient XX/2012 d'aprovació instruccions generals de contractació de Premià Serveis Municipals, SLU Antecedents El 7 de setembre de 2012, es va iniciar la tasca de redacció d'unes instruccions generals de contractació per a l'empresa Premià Serveis Municipals. Fonaments jurídics Premià Serveis Municipals, SLU és un una societat mercantil, de capital social integrament públic, creada com a mitjà propi de l'Ajuntament de Premià de Mar, per a satisfer necessitats d'interès general que no tenen caràcter industrial o mercantil. Els seus òrgans d'Administració, direcció o vigilància són nomenats pel propi Ajuntament de Premià de Mar. Així, Premià Serveis Municipals, SLU té la consideració de poder adjudicador del sector públic de conformitat amb l'article 3.3.b) del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP). Premià Serveis Municipals, SLU celebra contractes de naturalesa privada en la seva execució, efectes i extinció, tal i com estableix l'article 20 del TRLCSP. Ara bé, pel que fa a la seva preparació, adjudicació i modificació es regiran pel TRLCSP, pels contractes subjectes a regulació harmonitzada, amb les singularitats previstes en l'article 190 del TRLCSP, i per unes instruccions generals per a la resta de contractes (article 191 del TRLCSP). Així pels contractes subjectes a regulació harmonitzada els hi serà d'aplicació els procediments de licitació del TRLCSP amb les matisacions següents: a) No seran d'aplicació les normes establertes: 1. En el segon paràgraf de l'apartat 2 de l'article 150 del TRLCSP sobre intervenció del comitè d'experts per a la valoració de criteris subjectius, això vol dir que no és necessària l'existència d'aquest òrgan però que no està prohibida la seva creació en els plecs de clàusules administratives particulars en el cas que l'òrgan de contractació ho estimi convenient. 2. En els apartats 1 i 2 de l'article 152 del TRLCSP sobre criteris per a apreciar el caràcter anormal o desproporcionat de les ofertes, en aquest sentit l'òrgan de contractació disposa de total llibertat per fixar les regles, si ho estima convenient, l`apreciació de baixes temeràries o ofertes desproporcionades, així com el caràcter automàtic per apreciar aquestes. -7- 3. En l'article 156 del TRLCSP sobre formalització dels contractes sens perjudici de que s'hagi observar el termini establert en el seu apartat 3 i en l'apartat 5. En aquest sentit, en els plecs de clàusules administratives particulars l'òrgan de contractació podrà formalitzar el contracte mitjançant document privat, document administratiu o per escriptura expedida per fedatari públic. 4. En l'article 160 del TRLCSP sobre examen de las proposicions i proposta de adjudicació. En aquest sentit a l'empresa municipal no l'hi és aplicable obligatòriament l'obertura de proposicions en diverses fases, i podria obrir tots els sobre en una mateixa sessió de la mesa de contractació b) No serà precís publicar les licitacions i adjudicacions en els diaris oficials nacionals a que es refereixen el paràgraf primer de l'apartat 1 de l'article 142 del TRLCSP i el paràgraf primer de l'apartat 2 de l'article 154 del TRLCSP, entenent-se que es satisfà el principi de publicitat mitjançant la publicació efectuada en el «Diari Oficial de la Unió Europea» i la inserció del corresponent informació en la plataforma de contractació a que es refereix el article 334 del TRLCSP o en el perfil del contractant, sens perjudici d'utilització de mitjans addicionals amb caràcter voluntari. Les instruccions generals de contractació que es porten a aprovació compleixen amb els requisits esmentats. Per altra banda, pel que fa als contractes no subjectes a regulació harmonitzada les clàusules de les instruccions generals també compleixen amb els requisits de l'article 191 del TRLCSP, referents a que l'adjudicació estarà sotmesa, en tot cas, als principis de publicitat, concurrència, transparència, confidencialitat, igualtat i no discriminació. També regulen els procediments de contractació garantint l'efectivitat dels principis enunciats en el paràgraf anterior i que el contracte és adjudicat a l'empresa presenti l'oferta econòmicament més avantatjosa. Pels contractes de quantia igual o inferior a 50.000,00 i amb un termini d'execució igual o inferior a 12 mesos, sense possibilitat de pròrroga es tramitaran com a contractes menors, exigint una resolució de gerència aprovant el pressupost i la posterior incorporació de la factura. Per a la resta de contractes, no subjectes a regulació harmonitzada, s'ha optat per un únic procediment de licitació, inspirat en el procediment negociat amb publicitat. Aquestes instruccions s'han de posar a disposició de tots els interessats en participar en els procediments d'adjudicació de contractes regulats per aquestes, i s'han de publicar en el perfil de contractant de l'entitat. L'òrgan competent per aprovar les instruccions generals de contractació de Premià Serveis Municipals, SLU és el Consell d'Administració de conformitat amb l'article 13 del Estatuts de l'empresa. Proposta d'acord Es proposa l'adopció dels acords següents: -8- Primer.- APROVAR les instruccions generals de contractació de Premià Serveis Municipals, SLU, del contingut següent: "TÍTOL I DETERMINACIONS COMUNES A TOTS ELS TIPUS DE CONTRACTACIONS. CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS. Clàusula 1. Objecte, tipologia de contractacions i determinacions del Plec 1. Aquestes instruccions contenen les determinacions jurídiques, econòmiques i administratives que s'han d'aplicar a les contractacions de serveis, de subministraments, d'obra, de concessió d'obra pública, de caire administratiu especial, i dels privats; de l'empresa Premià Serveis Municipals, SLU. 2. En les determinacions referides a aquests tipus de contractacions es distingeix entre les aplicables a totes elles (Títol I) i les específiques relatives als contractes de serveis (Títol II), als de subministraments (Títol III), als d'obres (Títol IV), als de concessió d'obres públiques (Títol V) i a contractes de caire administratiu especial i als privats (Títol VI). Clàusula 2. Àmbit d'aplicació del Plec Aquestes Instruccions Generals seran d'aplicació a les relacions contractuals establertes per Premià Serveis Municipals en l'àmbit material definit a la clàusula 1. Clàusula 3. Normativa general i supletòria 1. Constitueixen normativa i prescripcions aplicables al procediment de formació i d'aprovació de l'expedient, licitació, negociació, adjudicació, formalització i execució dels contractes regits pel present Plec, a més de les disposicions d'aquest, les establertes en: a) els Plecs de Clàusules Administratives i de Prescripcions Tècniques Particulars que s'estableixin per a cada expedient, i la normativa sectorial específica a la qual aquests es remetin per raó de la matèria en cada cas; b) els projectes d'obres per als contractes d'obra, concessió d'obra pública i de gestió de serveis públics amb obra de primer establiment, els estudis de viabilitat per a les concessions d'obra pública; c) la Directiva 2004/18/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 31 de març, sobre coordinació dels procediments d'adjudicació dels contractes públics d'obres, de subministrament i de serveis, així com la resta de la normativa comunitària aplicable; -9- d) el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic (en endavant, el TRLCSP), les normes reglamentàries en matèria de contractació i la resta de disposicions que les despleguin, modifiquin o afectin; e) la Llei estatal 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, i les disposicions que la despleguin, modifiquin o afectin, així com la normativa autonòmica de desplegament que, en el marc d'aquella, sigui vigent; f) la normativa de contractació del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, i del Reglament d'Obres, Activitats i Serveis dels ens locals de Catalunya (ROAS), aprovat per Decret núm. 179/1995, de 13 de juny, la normativa concordant i la resta de la regulació específica de la Generalitat de Catalunya; g) la Llei estatal 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, les disposicions que la despleguin i la resta de la normativa general sobre seguretat i salut en el treball, la de protecció mediambiental i la d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes, així com la resta de normativa aplicable; h) la Llei 32/2006, de 18 d'octubre, reguladora de la subcontractació en el sector de construcció i les normes reglamentàries en matèria de subcontractació i la resta de disposicions que les despleguin, modifiquin o afectin; i) La Llei 3/2007, de 4 de juliol, de l'obra pública; j) La Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; k) El Reial decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s'aprova el Codi tècnic de l'edificació, les disposicions que la despleguin, modifiquin o afectin, així com la normativa autonòmica de desplegament que, en el marc d'aquella, sigui vigent com és el cas del Decret 21/2006, de 14 de febrer, pel qual es regula l'adopció de criteris ambientals i d'ecoeficiència en els edificis; l) La Disposició addicional quarta de la Llei 7/2011, de 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres. m) La Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. 2. En tot allò no previst a les anteriors, seran aplicables les restants normes de Dret administratiu per a la preparació, licitació i adjudicació dels contractes, i, en darrer terme, en la fase d'execució per les normes de Dret privat. Clàusula 4. Efectes de les modificacions legislatives Les prescripcions d'aquestes Instruccions Generals que incorporen o reprodueixen referències a números d'articles de la legislació bàsica de l'Estat i/o l'autonòmica d'aplicació a les societats mercantils de capital públic, tant de rang legal com de - 10 - rang reglamentari, s'entendran automàticament modificades en el moment en què es produeixi la seva revisió. Pel que fa a la modificació substancial del contingut dels articles de la legislació bàsica de l'Estat i/o l'autonòmica d'aplicació a les societats mercantils de capital públic, tant de rang legal com de rang reglamentari, que deixi sense efecte el contingut de part o de tota una clàusula o vàries d'aquestes instruccions, s'hauran d'adaptar d'acord amb el procediment vigent en què s'hagi de produir la seva revisió. Clàusula 5. Exercici de les atribucions per contractar Les atribucions per a la contractació i la seva execució seran exercides pels òrgans executius de conformitat amb les resolucions o acords dictats en exercici de la potestat d'autoorganització de l'empresa. Clàusula 6. Aptitud, capacitat, solvència, classificació d'empreses i Registres de licitadors 1. Per contractar amb l'empresa Premià Serveis Municipals, SLU l'execució de contractes regits per aquestes instruccions cal que l'empresari en posseeixi l'aptitud, capacitat, solvència econòmica i financera i tècnica, i no estigui incurs en cap prohibició per contractar. En els supòsits i condicions en què la normativa general bàsica de contractació administrativa ho exigeixi, serà requisit indispensable que hagi obtingut prèviament la classificació corresponent. Així mateix, els empresaris hauran de disposar d'una organització amb elements personals i materials suficients i amb un objecte social que tingui relació directa amb l'objecte del contracte, així com de l'habilitació empresarial o professional que, si escau, sigui exigible per a la realització de l'activitat o prestació que constitueixi l'objecte del contracte. 2. Les empreses no comunitàries, a més de l'acreditació de les condicions d'aptitud, capacitat i solvència establertes a l'apartat anterior, hauran de justificar mitjançant els medis establerts a l'article 55 del TRLCSP l'aplicació en llurs respectius Estats d'origen del principi de reciprocitat en relació amb l'admissió d'empreses espanyoles a la participació en la contractació pública en aquells. 3. Les persones jurídiques sols podran ser adjudicatàries de contractes quines prestacions estiguin compreses entre les finalitats, objecte o àmbit d'activitat que, a tenor de llurs estatuts o regles fundacionals, els siguin propis. 4. La inscripció en el Registre Oficial de Licitadors i Empreses Classificades de l'Estat i el Registre Electrònic de Licitadors i Empreses Classificades de la Generalitat de Catalunya seran mitjans vàlids per acreditar davant els òrgans de contractació d'aquesta Empresa municipal, llevat de prova en contrari, les condicions d'aptitud de l'empresari en relació amb la seva personalitat i capacitat d'obrar, representació, habilitació professional o empresarial, solvència econòmica i financera, i classificació, així com la concurrència o no concurrència de les prohibicions de contractar que hi hagin de constar. L'acreditació esmentada es - 11 - realitzarà en els termes del TRLCSP i de les respectives normatives pròpies de desplegament. Clàusula 7. Prerrogatives de Premià Serveis Municipals, SLU 1. En base a la llibertat de pactes, corresponen a l'òrgan competent les prerrogatives de direcció, interpretació, modificació, suspensió i resolució del contracte en la forma que preveuen aquestes instruccions i els plecs de clàusules administratives particulars. 2. Els actes que els òrgans competents de l'empresa municipal adoptin respecte a la interpretació dels termes del contracte, així com a la de les clàusules de les presents instruccions i de les dels Plecs de Clàusules Administratives i de Prescripcions Tècniques Particulars que el regulin, seran immediatament executius, sens perjudici dels recursos que procedeixin en la legislació de la jurisdicció civil. Clàusula 8. Resolució presumpta, recurs especial i mesures provisionals 1. Les peticions que presenti el contractista, o si escau altres possibles interessats, que no siguin objecte de consideració específica en aquest clausulat, s'entendran desestimades si transcorreguts tres mesos des de la seva presentació no hagués recaigut resolució expressa, sens perjudici de l'obligació de resoldre que té aquesta empresa municipal. 2. L'assenyalament de terminis que consta a les clàusules als efectes de determinar que una petició, a manca de resolució expressa, s'entengui estimada o desestimada, s'efectua sens perjudici de la possible ampliació dels dits terminis en virtut de la pròrroga que es pugui decretar o acordar, que haurà de ser notificada als interessats. En aquest darrer supòsit els dits efectes relatius a la virtualitat presumpta sobre estimació o desestimació de les sol licituds inherents a l'absència de resolució expressa quedaran referits a la data en què expiri l'ampliació disposada. 3. Les previsions dels dos apartats anteriors s'entenen sens perjudici de la possibilitat d'interposició del recurs especial en matèria de contractació previ al recurs contenciós administratiu en les fases de preparació, licitació i adjudicació, o de la sol licitud d'adopció de mesures provisionals, segons el règim i amb els efectes que s'estableix l'article 43 i següents del TRLCSP, davant de l'Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya o del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, de conformitat amb les disposicions reglamentaries que regulen la seva creació, composició i funcionament. Clàusula 9. Procediment i jurisdicció aplicables Seran d'aplicació al contracte les normes relatives al procediment administratiu i de la jurisdicció contenciosa administrativa pel que fa a la preparació, licitació i adjudicació, sotmetent-se als Tribunals del domicili de l'empresa municipal que fossin competents per conèixer de les qüestions que se suscitin, llevat dels efectes, - 12 - compliment i extinció dels contractes, que al tenir naturalesa privada, es sotmetran a la jurisdicció civil del partit judicial de Mataró. CAPÍTOL II. EXPEDIENT DE CONTRACTACIÓ Secció 1a. Tramitació de l'expedient Clàusula 10. Documentació preparatòria integrant de l'expedient L'inici de l'expedient es donarà per aprovat en el moment que s'aprovi el plec de condicions del contracte. Aquest plec haurà d'incloure la necessitat i la idoneïtat de la contractació. 2. Els expedients de contractació han de contenir: a) Els Clàusules Administratives Particulars i les prescripcions tècniques particulars (en endavant, "les Prescripcions Tècniques") que han de regir el contracte, quina exigència serà suplerta per la d'un document descriptiu de les necessitats i requisits de la contractació en cas que el procediment d'adjudicació escollit sigui el de diàleg competitiu. b) Acreditació l'existència de crèdit. c) Informe jurídic sobre el contingut de l'expedient i de la tramitació d'aquest. 3. La aprovació de l'expedient de contractació comprendrà l'autorització de la despesa corresponent i la del el contingut dels Plecs de Prescripcions Tècniques i de Clàusules Administratives Particulars o bé del document descriptiu substitutori quan escaigui segons l'establert a l'efecte. Clàusula 11. Plec de Prescripcions Tècniques Particulars i coordinació empresarial 1. El Consell d'administració aprovarà abans sempre abans de la licitació del contracte, el Plec i les Prescripcions Tècniques que hagin de regir la realització de la prestació i defineixin les seves qualitats, en el marc dels requisits que per a cada contracte estableix el TRLCSP. 2. El contracte que es formalitzi ulteriorment ajustarà el seu contingut al de les respectives Prescripcions Tècniques i documentació annexa, les quals es consideren part integrant del contracte. 3. En el cas que es tracti d'un contracte de serveis que s'hagi de prestar en les dependències de l'empresa o en dependències municipals, s'haurà d'incloure a l'expedient el plec de clàusules de coordinació empresarial, de conformitat amb la Llei estatal 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals. - 13 - Clàusula 12. Plec de Clàusules Administratives Particulars 1. Sempre abans de la licitació del contracte, s'haurà d'aprovar el Plec de Clàusules Administratives Particulars (en endavant, les "Clàusules Particulars"), el qual inclourà els pactes i condicions definidors dels drets i obligacions específics que assumiran les parts en el contracte del qual es tracti, el seu objecte i el procediment d'adjudicació, i les altres mencions requerides pel TRLCSP i les seves normes de desenvolupament. 2. Abans de l'aprovació de les Clàusules Particulars per l'òrgan competent, és preceptiu que emetin informe la Secretaria del Consell d'Administració de l'empresa. 3. Les Clàusules Particulars podran incloure noves clàusules per desplegar el Plec de Clàusules Administratives Generals, sempre que no el contradiguin, així com aquelles que autoritzin les disposicions generals. 4. El contracte que es formalitzi ulteriorment ajustarà el seu contingut al de les respectives Clàusules Particulars, que es consideren part integrant del contracte. Clàusula 13. Classes de tramitació D'acord amb la normativa general aplicable, els expedients de contractació podran seguir la tramitació ordinària, la urgent o la de règim excepcional en supòsits d'emergència. Clàusula 14. Procediments d'adjudicació 1. L'adjudicació dels contractes es durà a terme ordinàriament mitjançant el procediment negociat amb publicitat, i, en els supòsits en que l'objecte del contracte ho faci recomanable, podran seguir-se els procediments de diàleg competitiu o l'aplicable als concursos de projectes, amb els trets generals següents: En el procediment negociat, l'adjudicació recaurà en el licitador justificadament escollit per l'òrgan de contractació, després d'efectuar consultes amb diversos candidats, sense que el seu número sigui inferior a tres sempre que això sigui possible, i negociar les condicions del contracte amb un o varis d'ells d'acord amb els articles 169 a 178 del TRLCSP. Aquest procediment serà objecte de publicitat prèvia en els casos previstos a l'article 177 del TRLCSP. a) En el procediment de diàleg competitiu, el qual tindrà caràcter excepcional, l'òrgan de contractació dirigeix un diàleg previ amb els candidats seleccionats d'acord amb les normes del procediment restringit, a fi de desenvolupar una o vàries solucions susceptibles de satisfer les seves necessitats i que serviran de base per tal que els candidats escollits presentin llurs ofertes, d'acord amb l'article 179 a 183 del TRLCSP. - 14 - b) En els concursos de projectes organitzats en el marc d'un procediment d'adjudicació d'un contracte de serveis o bé amb primes de participació o pagaments als participants es seguirà la tramitació específica prevista per a aquests casos a la normativa general, d'acord amb els articles 184 a 188 del TRLCSP. 2. En els procediments negociats amb publicitat, l'adjudicació de l'oferta econòmicament més avantatjosa resultarà de l'aplicació: a) d'un sol criteri, que necessàriament haurà de ser el del preu més baix; b) o bé de dos o més criteris, un dels quals serà sempre el preu, en els termes establerts a l'article 150 del TRLCSP. 3. El procediment d'adjudicació de contractes subjectes a regulació harmonitzada es regiran pel TRLCSP amb les adaptacions previstes en l'article 190 del TRLCSP. 4. El procediment d'adjudicació en els contractes qualificats com a menors és directa. Clàusula 15. Contractes menors 1. De conformitat amb la normativa general de contractació, els contractes menors es definiran per la quantia i tenen aquesta consideració els contractes de serveis, de subministraments, els contractes d'obra, i altres contractes la quantia dels quals sigui igual o inferior a 50.000,00 euros, Impost sobre el Valor Afegit (IVA) exclòs. La subscripció a revistes i altres publicacions, qualsevol que sigui el seu import, així com la contractació de l'accés a la informació continguda en bases de dades especialitzades, qualsevulla que sigui la seva quantia, podrà efectuar-se, sempre que no tinguin el caràcter de contractes subjectes a regulació harmonitzada, d'acord amb les normes establertes per als contractes menors en els termes del TRLCSP. 2. La tramitació de l'expedient del contracte menor sols exigirà l'aprovació de la despesa i la factura, o bé el comprovant o rebut corresponent en els casos de subministraments i serveis quina prestació s'acrediti en els usos del tràfic comercial per aquest medi, que han de reunir els requisits establerts a la legislació vigent. 3. Els contractes menors no podran tenir una durada superior a un any, ni ésser objecte de pròrroga ni de revisió de preus. 4. En els contractes menors no s'exigirà la constitució de la garantia, llevat que es disposi altrament. 5. En els contractes menors no s'hi incorporaran plecs de clàusules administratives, excepte els contractes menors d'obra, però en els casos en què resulti necessari es consignaran les prescripcions oportunes per a la correcta execució del contracte. - 15 - 6. Tots els contractes i/o subministraments d'import inferior o igual a 3.000 euros, IVA exclòs, no necessitaran més tràmit de contractació i adjudicació que l'abonament de la factura presentada. Clàusula 16. Pressupost de licitació i ofertes dels empresaris 1. El pressupost de licitació constituirà la xifra màxima a la qual hauran d'ajustar-se o millorar les seves proposicions econòmiques els oferents i vindrà expressat a les Clàusules Particulars en lletres i números en la unitat monetària de compte euro. En tot cas s'indicarà com a partida independent l'import del IVA. 2. Dins el límit màxim del pressupost de licitació, l'oferta dels empresaris s'entendrà en tot cas comprensiva de la totalitat del contracte i portarà implícita: a) L'import dels treballs accessoris o auxiliars, inclosos dietes, transports, emmagatzematge i/o altres, sens perjudici del què disposa la clàusula 78.1 d'aquestes instruccions. b) Les despeses derivades de l'aplicació de les disposicions legals sobre seguretat i salut en el treball, incloent-hi en particular totes les derivades de l'elaboració i aplicació de la planificació preventiva en cas de concurrència empresarial, i els honoraris corresponents. c) Les despeses corresponents al control de qualitat. d) L'import de les càrregues laborals de tot ordre i de tots els eventuals augments que s'hi produeixin en el decurs del termini d'execució del contracte com a conseqüència de la negociació col lectiva. 3. En totes les ofertes dels empresaris s'haurà d'indicar, com a partida independent, l'import de l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA); en cas de no constar com a partida independent, es deduirà d'ofici a l'import ofertat el percentatge de l'IVA que correspongui. 4. El càlcul del valor estimat que haurà d'aplicar-se en els supòsits previstos al TRLCSP haurà de tenir en compte qualsevol eventual pròrroga del contracte, cost de les possibles modificacions previstes en el plec de clàusules administratives particulars i l'exclusió de l'import de l'IVA. 5. D'acord amb l'article 87 del TRLCSP, totes les mencions d'aquestes instruccions a quanties, imports, valors, pressupost o equivalents s'entendran sempre referides sense IVA. Clàusula 17. Garantia provisional 1. Amb caràcter general, no es constituirà garantia provisional en els procediments negociats, llevat que les Clàusules Particulars disposin altrament en funció de les circumstàncies concurrents. - 16 - 2. La garantia provisional no podrà ser superior al 3% del pressupost de licitació o bé del pressupost estimatiu màxim de licitació quan el contracte es determini en funció de preus unitaris. 3. Aquesta garantia es podrà constituir per qualsevol dels mitjans previstos a l'article 96 i en els termes del 103.3, ambdós del TRLCSP. 4. La garantia provisional serà retornada als interessats immediatament després de l'adjudicació del contracte. 5. La garantia provisional serà incautada als empresaris o professionals que retirin injustificadament la seva proposició. A aquest efecte, es consideren equivalents a la retirada injustificada de l'oferta els supòsits següents: a) La manca de contestació a la sol licitud d'informació prèvia, o bé la manca d'aportació de justificació de la possibilitat de complir l'oferta, per causes imputables al licitador, quan una o altra hagués estat requerida per l'òrgan competent en el supòsit de baixes anormals o incurses en presumpció d'ésser desproporcionades. b) El fet que l'adjudicatari no constitueixi la garantia definitiva. c) El reconeixement per part del licitador de què la seva proposició es troba afectada d'error o inconsistència que la facin inviable. Clàusula 18. Determinació dels nivells de solvència: Selecció dels licitadors 1. La selecció d'empreses licitadores té per objectiu seleccionar les empreses que tinguin unes determinades potencialitats econòmiques, financeres i tècniques que permetin augurar que l'empresa adjudicatària reunirà les condicions idònies per executar adequadament l'objecte contractual. 2. Per tant, en les Clàusules Particulars haurà de concretar els mitjans de solvència econòmica, financera, professional i tècnica de les empreses licitadores en base a la proporcionalitat dels mínims exigits en relació al pes econòmic de l'objecte contractual a executar i a la seva complexitat tècnica. 3. Les Clàusules Particulars quan fixin els criteris de solvència hauran de respectar els principis de publicitat, concurrència empresarial, igualtat de tracte, no discriminació, transparència i objectivitat. Clàusula 19. Criteris d'adjudicació a les licitacions: Selecció de les ofertes 1. Les Clàusules Particulars establiran els criteris d'adjudicació, directament vinculats a l'objecte del contracte, en els termes fixats a l'article 150.1 i .2 del TRLCSP. Amb caràcter general, les Clàusules Particulars atribuiran una ponderació superior - 17 - als criteris d'adjudicació avaluables de forma automàtica per aplicació de fórmules respecte a la que es concedeixi als criteris quina quantificació depengui d'un judici de valor. 2. L'adopció dels criteris d'adjudicació ha d'estar degudament motivada en l'expedient. Aquesta motivació explicita, a més de garantir la idoneïtat dels criteris adoptats, pot suposar la única via per la qual les persones interessades poden conèixer les raons tècniques, econòmiques o jurídiques que han motivat l'adopció d'uns determinats criteris d'adjudicació. Quan els criteris objectius d'adjudicació del contracte requereixin l'adopció de subcriteris per a la seva aplicació, s'han d'especificar aquests subcriteris i la valoració relativa que se'n fa en les Clàusules Particulars. 3. En cas que el procediment d'adjudicació s'articuli en vàries fases, les Clàusules Particulars determinaran en quines d'elles s'aniran aplicant els distints criteris, així com el llindar mínim de puntuació que es pugui exigir als licitadors per tal de continuar en el procés selectiu. 4. Els licitadors podran presentar variants o millores en les seves ofertes que puguin fer-les més convenients per a la realització de l'objecte del contracte, sempre que aquesta possibilitat s'hagi previst expressament a les Clàusules Particulars i s'hagi indicat en l'anunci de licitació del contracte, i dins els límits, condicions i modalitats de presentació que s'hi assenyalin. En cas d'admetre's i presentar-les, els licitadors diferenciaran clarament el que és proposició ferma i variants o millores, que la Empresa municipal pot acceptar o rebutjar, sens perjudici del què es preveu a l'article 147.3 del TRLCSP. 5. En cas d'igualació de proposicions més avantatjoses des del punt de vista dels criteris objectius d'adjudicació, s'adjudicarà el contracte a la proposició que resulti d'aplicar els criteris de preferència que s'indiquen a la Disposició Addicional Quarta del TRLCSP i els altres que es detallen segons l'ordre de prelació, subsidiari del què puguin preveure les Clàusules Particulars, següent: 1r) A favor de les proposicions d'aquelles empreses públiques o privades que hagin acreditat, en el moment de demostrar la seva solvència tècnica, un número de treballadors amb discapacitat superior al 2%, o aquelles empreses dedicades a la promoció i inserció laboral de persones en risc d'exclusió social que hagin aportat declaració responsable en la que expliciten el compromís formal de contractar no menys del 30% dels seus llocs de treball amb persones dels col lectius afectats a que fa esment la disposició addicional quarta del TRLCSP. 2n) Les entitats sense ànim de lucre (amb personalitat jurídica i inscrites en el registre oficial corresponent) en aquells contractes relatius a prestacions de caràcter social o d'assistència, l'objecte dels quals tinguin relació directa amb la seva finalitat o activitat, segons els casos, de conformitat amb allò que prescriu la disposició addicional quarta del TRLCSP. En aquest últim supòsit, l'òrgan de contractació podrà requerir a l'entitat respectiva la presentació de la documentació descriptiva de la descomposició del preu ofert en funció dels seus costos. També es consideraran als mateixos efectes, les empreses que presentin declaració responsable en la qual manifestin que compleixin amb les obligacions exigides per - 18 - l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva i l'adopció de mesures dirigides a evitar qualsevol tipus de discriminació laboral entre dona i home. 3r) A favor de la proposició que comprengui l'oferta econòmica més baixa. 4t) En cas de seguir persistint l'empat després d'aplicar tots els criteris precedents, es decidirà l'adjudicació, entre elles, per sorteig. Clàusula 20. Subhasta electrònica 1. Les Clàusules Particulars i l'anunci de licitació indicaran aquells casos en què l'òrgan de contractació hagi decidit celebrar una subhasta electrònica en els procediments oberts, restringits i els negociats als quals fa referència l'article 170.a) del TRLCSP, per a la presentació de millores en els preus o de nous valors relatius a determinats elements de les ofertes que les millorin en el seu conjunt, especificant la informació establerta a l'article 148 del TRLCSP en relació amb els extrems de celebració de la subhasta i les especificacions tècniques per a la connexió al dispositiu electrònic. 2. No es podrà utilitzar en cap cas la subhasta electrònica en aquells contractes l'objecte dels quals es refereixi a prestacions de caràcter intel lectual. Clàusula 21. Documentació a presentar a les licitacions 1. La documentació a presentar pels licitadors serà la que es determini a les Clàusules Particulars corresponents, que, com a mínim, comprendrà la establerta a l'article 146 del TRLCSP. 2. Les propostes econòmiques i tècniques s'ajustaran al què estableixin Clàusules Particulars, i aniran sempre acompanyades, en sobre a part, de la documentació administrativa legalment necessària per a la seva qualificació prèvia per part de la mesa de contractació. La documentació que acrediti la representació i facultats del licitador que resulti adjudicatari haurà de ser validada per la Secretaria del Consell d'Administració prèviament a l'adjudicació del contracte, sens perjudici de les responsabilitats de tot tipus en què aquell hagi pogut incórrer relatives a la validesa d'aquest document en la data final del termini per a la presentació de proposicions. En cas de concórrer aquesta manca de validesa, serà considerada per l'empresa municipal com a retirada injustificada de l'oferta i es procedirà, si es demostra mala fe, a la confiscació de la garantia provisional constituïda, si escau. Clàusula 22. Terminis per a la presentació de proposicions Els terminis mínims per a la presentació de proposicions seran els que per a cada tipus de contracte assenyala el TRLCSP, que es computaran per dies naturals, si bé en el cas que el termini finalitzi en diumenge o festiu s'entendrà ajornat fins al - 19 - primer dia hàbil següent. Clàusula 23. Mesa de contractació 1. De conformitat amb la Disposició Addicional Segona, en el seu apartat desè, del TRLCSP, la Mesa de contractació serà presidida per un membre del Consell d'Administració de l'empresa municipal, i en formaran part com a vocals necessaris el/la Secretari/a del Consell d'Administració o, si escau, el/la titular de l'òrgan que tingui atribuïda la funció d'assessorament jurídic. Podran forma part altres persones que es designin per l'òrgan de contractació entre el personal laboral al servei de l'empresa municipal, personal de l'Ajuntament de Premià de Mar, altres vocals del Consell d'Administració, o qualsevol altre assessor extern del qual es consideri que pot aportar valor a la presa de decisió, sense que el seu número sigui, en total, inferior a tres. 2. Les Mesa de Contractació ha d'obtenir l'assessorament tècnic que l'òrgan de contractació consideri adient, fomentant la idoneïtat tècnica de la composició de la mesa. En aquest sentit es podran integrar, tècnics de la Empresa municipal, Ajuntament de Premià de Mar o externs. Pel que fa a la Mesa de Contractació per a la licitació d'obres públiques s'estarà, en tot cas, a les especificacions de l'article 32 de la Llei 3/2007, de 4 de juliol, d'obra pública. 3. La configuració concreta de la Mesa de Contractació es determinarà en les Clàusules Particulars. Clàusula 24. Criteris d'adjudicació predominants a cada tipus de contracte 1. L'adjudicació de les licitacions relatives als contractes d'obres, concessió d'obra pública, de serveis, i de subministraments resultarà normalment de l'aplicació de dos o més criteris, en els termes de l'art. 150 del TRLCSP. 2. Es podrà utilitzar el criteri únic del preu més baix en els subministraments de quantia reduïda en els que els productes a adquirir estiguin perfectament definits per estar normalitzats i no ser possible variar els terminis de lliurament, ni introduir modificacions de cap classe en el contracte, quedant el preu com únic factor determinant de l'adjudicació. 3. En els contractes de serveis es podrà utilitzar el criteri únic del preu més baix quan es tracti de contractacions de quantia reduïda l'objecte de les quals estigui perfectament definit tècnicament i no sigui possible introduir modificacions de cap classe, quedant el preu com únic factor determinant de l'adjudicació. 4. En els contractes administratius especials i en els privats, la fixació de més d'un criteri s'articularà en funció de les prestacions a contractar i de l'aplicació dels criteris previstos a l'article 150 del TRLCSP. 5. En els contractes d'obres, la fixació de més d'un criteri s'articularà en funció de la complexitat de les obres a contractar i de l'aplicació dels criteris previstos a - 20 - l'article 150 del TRLCSP. 6. En els contractes de col laboració entre el sector públic i el sector privat l'adjudicació resultarà de la tramitació del procediment de diàleg competitiu, sens perjudici de la possibilitat de seguir subsidiàriament el procediment negociat amb publicitat en cas que s'hagin presentat ofertes irregulars o inacceptables en els termes de l'article 170.a) del TRLCSP. Clàusula 25. Publicitat de les licitacions i informació als licitadors 1. Els anuncis de les convocatòries en els procediments negociats es publicaran en el perfil de contractant d'aquesta empresa municipal. Els anuncis també es publicaran en el Diari Oficial de la Unió Europea quan els contractes estiguin subjectes a regulació harmonitzada en els supòsits regulats als articles 13 a 17 del TRLCSP. 2. Les empreses interessades en la licitació podran sol licitar informació addicional sobre els plecs i/o sobre la documentació complementària de la licitació fins a 9 dies naturals abans de què finalitzi el termini fixat per a la recepció de les ofertes, d'acord amb els termes del règim informatiu establert a l'article 158 del TRLCSP, i fins a 5 dies abans en el casos que els expedients es tramitin d'urgència. Clàusula 26. Obertura i examen de proposicions 1. La Mesa es reunirà en acte no públic per procedir a la qualificació de la documentació presentada en temps i forma, i si observés defectes materials en la documentació presentada podrà concedir, si ho estima convenient, un termini màxim de tres dies hàbils per tal que el licitador esmeni l'error. Així mateix, a l'efecte de verificar l'eventual concurrència de prohibicions per contractar, l'òrgan competent i la mesa de contractació podran requerir a l'empresari la presentació de certificats i documents complementaris als que ha presentat, o bé aclariments sobre aquests, que haurà de complimentar en el termini màxim de cinc dies. L'acta de la mesa de qualificació de documents es publicarà en el perfil del contractant, per a que les empreses excloses per no reunir els mínims de solvència econòmica, financera tècnica o professional pugin presentar al legacions fins a la data de celebració de la mesa d'obertura de proposicions econòmiques. 2. L'obertura de les proposicions econòmiques, i de les tècniques es celebrarà en un termini màxim d'un mes a comptar des de la data d'exhauriment del termini per presentar les ofertes, en el lloc, dia i hora que s'hagi assenyalat en cada cas, constituint a aquests efectes la Mesa de contractació, en un acte que serà públic en tot cas per a l'obertura de l'oferta econòmica llevat que es prevegi que en la licitació es puguin emprar medis electrònics. Quan el dia assenyalat sigui dissabte, diumenge o festiu, s'entendrà ajornat fins al primer dia laborable següent, si no es fixés una altra data. - 21 - La Mesa, prèviament, donarà compte del resultat de la qualificació de la documentació presentada. Obertes les proposicions econòmiques i tècniques, la manca de signatura de compromís sobre aquestes es podrà considerar per la Mesa com a error esmenable, previ examen i conclusió favorable sobre la coherència tècnica i econòmica globals de l'oferta presentada pel licitador. En aquest cas se l'atorgarà un termini màxim per esmenar de tres dies hàbils si no se'l pogués requerir en el mateix acte a què es ratifiqui expressament en la seva oferta en la deguda forma omesa, tot advertint-lo de què l'omissió de fer-ho es considerarà retirada injustificada de l'oferta. En cas de discordança entre les expressions dineràries de l'oferta en lletres i números prevaldrà la xifra consignada en lletres, llevat que es tracti d'un error manifest en l'expressió d'aquesta. 3. Quan l'adjudicació resulti de l'aplicació del sol criteri del preu, la Mesa de contractació classificarà les ofertes per ordre decreixent per a que l'òrgan de contractació pugui requerir la documentació escaient a l'empresa amb millor puntuació. Quan l'adjudicació resulti de l'aplicació del sol criteri del preu, l'empresa municipal podrà determinar a les Clàusules Particulars i, si escau, reduir motivadament fins a la meitat, els percentatges màxims de desviació respecte a la mitjana de baixes a partir dels quals pugui apreciar que el licitador incorre en baixa desproporcionada o anormal, en el marc dels criteris establerts reglamentàriament per tal d'apreciar- ho. En cas de presentació de diverses proposicions formulades individualment per empreses vinculades es produiran els efectes que reglamentàriament es determinin en relació amb l'aplicació del règim d'apreciació d'ofertes desproporcionades o anormals, en el benentès de què els efectes d'aquest procediment s'aplicaran a les restants ofertes formulades per les demés empreses del mateix grup. 4. Quan l'adjudicació resulti de l'aplicació de dos o més criteris, la Mesa de contractació proposarà ordenarà les proposicions, per ordre decreixent i sol licitarà a l'òrgan de contractació que requereixi a l'empresa que hagi formulat la proposició que estimi més avantatjosa econòmicament prèvia ponderació dels criteris indicats a les Clàusules Particulars corresponents, sense atenir-se exclusivament al preu de la proposició. La Empresa municipal podrà establir a les Clàusules Particulars els paràmetres objectius que permetin apreciar per a cadascun dels criteris si la proposició global del licitador no pot ser complerta com a conseqüència d'una oferta desproporcionada o anormal. L'òrgan de contractació no podrà declarar deserta una licitació quan existeixi alguna oferta o proposició que sigui admissible d'acord amb els criteris que figurin a les Clàusules Particulars. 5. En cas que s'ultrapassessin els límits establerts que permetin identificar una proposició que pugui ser considerada desproporcionada o anormal, la Empresa municipal procedirà, abans de rebutjar la proposició, a verificar la seva composició per tal de comprovar la viabilitat del seu compliment, d'acord amb el procediment - 22 - de l'article 136 de la LCSP i els criteris reglamentaris a l'efecte. Clàusula 27. Requeriment La proposta de requeriment formulada a l'òrgan de contractació per la Mesa de contractació a favor de la proposició de preu més baix o econòmicament més avantatjosa no genera cap dret a favor del licitador proposat enfront de la Empresa municipal; tanmateix, quan l'òrgan de contractació no adjudiqui el contracte d'acord amb la proposta formulada per la Mesa haurà de motivar la decisió. Clàusula 28. Renúncia a la celebració del contracte i desistiment del procediment Abans de l'adjudicació l'òrgan de contractació podrà acordar la renúncia a la celebració del contracte per raons d'interès públic degudament justificades a l'expedient, així com desistir del procediment, per les causes i amb els efectes establerts a l'article 155 del TRLCSP. Clàusula 29. Classificació de les ofertes i requeriment 1. L'òrgan de contractació classificarà, per ordre decreixent, les proposicions presentades i que no hagin estat declarades desproporcionades o anormals conforme al que senyalin les clàusules particulars, en el termini màxim de dos mesos des de la data de finalització de presentació de pliques. Per a realitzar aquesta classificació, s'haurà d'atendre als criteris d'adjudicació assenyalats en les clàusules particulars o en l'anunci podent sol licitar per aquest motiu tants informes tècnics com estimi pertinents. 2. L'òrgan de contractació requerirà al licitador que hagi presentat l'oferta més avantatjosa en el seu conjunt per a que, dins del termini de deu dies hàbils, a comptar des del següent a aquell en què hagués rebut el requeriment, presenti la documentació justificativa de disposar efectivament dels mitjans que s'hagués compromès a dedicar o adscriure a l'execució del contracte de conformitat amb l'article 64.2, del TRLCSP, la documentació que acrediti l'àmbit territorial del Impost d'Activitats Econòmiques de l'empresa, (si fos d'àmbit local, s'haurà de donar d'alta a Premià de Mar), la documentació acreditativa de les empreses subcontractades de que gaudeixen de la solvència tècnica necessària per a executar la part del contracte que li correspon; i constitueixi la garantía definitiva que sigui escaient. Pel que fa als certificats, que es llisten a continuació, es generaran d'ofici per part de l'empresa municipal: a) Un certificat d'estar al corrent de pagament dels deutes tributaris amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària. b) Un certificat d'estar al corrent amb els deutes de la Tresoreria General de la Seguretat Social. - 23 - c) Un certificat d'estar al corrent de pagament dels deutes tributaris amb l'Ajuntament de Premià de Mar, expedit per l'Organisme de Recaptació i Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona. Si no es compleix adequadament el requeriment en el termini assenyalat, s'entendrà que el licitador ha retirat la seva oferta, i l'òrgan de contractació requerirà, en aquest cas, la mateixa documentació al licitador següent, per l'ordre en què hagin quedat classificades les ofertes. Clàusula 30. Garantia definitiva 1. La garantia definitiva s'haurà de prestar per l'adjudicatari en qualsevol de les formes assenyalades a l'article 96 del TRLCSP, amb les mateixes formalitats que les exigides per a les provisionals i qualsevol que hagi estat el procediment d'adjudicació del contracte. Per excepció, a les Clàusules Particulars es podrà dispensar motivadament la constitució de la garantia definitiva especialment en el cas dels contractes de subministrament de béns consumibles quin lliurament i recepció hagin d'efectuar-se abans del pagament del preu. 2. La quantia de la garantia definitiva serà per regla general del 5% de l'import d'adjudicació del contracte, IVA exclòs, llevat que les Clàusules Particulars n'excloguin la possibilitat motivadament. Aquesta regla general s'excepcionarà en els supòsits de les garanties complementàries i especials següents: a) En cas d'adjudicació a un empresari quina proposició s'hagués presumit inicialment com a oferta amb valors anormals o desproporcionats, l'òrgan competent podrà exigir-li la constitució d'una garantia definitiva del 10% del preu del contracte. b) En casos especials lliurement apreciats per l'òrgan competent, aquest podrà establir a les Clàusules Particulars una garantia complementària que no podrà superar el 5% de l'import d'adjudicació del contracte, podent-se assolir una garantia total de fins a un 10% del preu del contracte. c) Amb independència de la garantia definitiva, l'adjudicatari haurà de prestar una garantia específica per tal d'assegurar el pagament dels acomptes que l'empresa municipal li pugui concedir per les operacions preparatòries de l'execució del contracte que en siguin susceptibles segons les Clàusules Particulars i amb les condicions i límits establerts per aquestes i per la normativa general. Aquesta garantia es regirà per la normativa general en matèria de garanties i el contractista tindrà dret a la seva cancel lació total o parcial a mesura que tinguin lloc les deduccions per al reintegrament de l'acompte percebut. 3. En el cas dels contractes amb preus provisionals, el percentatge corresponent segons l'apartat anterior es calcularà en relació amb el preu màxim fixat. 4. Quan la quantia del contracte es determini en funció de preus unitaris, l'import de la garantia a constituir es fixarà atenent al pressupost base de licitació. - 24 - 5. Les Clàusules Particulars podran preveure que la garantia definitiva en els contractes regits pel present Plec es constitueixi mitjançant retenció de preu, així com que l'acreditació de l'esmentada constitució pugui efectuar-se mitjançant medis electrònics, informàtics o telemàtics. 6. La garantia definitiva respondrà de les responsabilitats previstes a l'article 100 del TRLCSP. Clàusula 31. Garantia global 1. Alternativament, i en els termes previstos a la normativa general, el contractista podrà constituir una garantia global en relació amb tots els contractes que celebri amb l'Empresa municipal i sense especificació singular per a cada contracte, que respongui, en tots els contractes celebrats o a celebrar amb aquesta, genèricament i permanentment, del manteniment de les proposicions, de la formalització dels contractes i del compliment per l'adjudicatari de les obligacions derivades de tots els contractes coberts per aquesta garantia, fins a un 5%, o percentatge superior que escaigui, de l'import d'adjudicació o del pressupost base de licitació quan el preu del contracte resulti de preus unitaris. 2. La garantia global només es podrà constituir mitjançant aval o contracte d'assegurança de caució. Clàusula 32. Adjudicació i efectes 1. L'òrgan de contractació haurà adjudicar el contracte dins dels cinc dies hàbils següents a la recepció de la documentació. En els procediments negociats i de diàleg competitiu, l'adjudicació concretarà i fixarà els termes definitius del contracte. 2. L'adjudicació haurà de ser motivada, es notificarà als candidats o licitadors i, simultàniament, l'acord d'adjudicació es publicarà en el perfil de contractant. La notificació haurà de contenir, en tot cas, la informació necessària que permeti al licitador exclòs o al candidat descartat interposar, conforme a l'article 40 del TRLCSP, recurs suficientment argumentat contra la decisió d'adjudicació. En particular, l'acord d'adjudicació, s'haurà de pronunciar sobre els següents extrems: a) En relació amb els candidats descartats, l'exposició resumida de les raons per les que s'hagi desestimat la seva candidatura. b) Respecte dels licitadors exclosos del procediment d'adjudicació, també de forma resumida, les raons per les que no s'hagi admès la seva oferta. c) En tot cas, el nom de l'adjudicatari, les característiques i avantatges de la seva proposició que siguin determinants per a que hagi estat seleccionada la oferta enfront de les que hagin presentat la resta de licitadors les ofertes del quals hagin estat admeses. - 25 - Serà d'aplicació a la motivació de l'adjudicació l'excepció de confidencialitat continguda en l'article 153 del TRLCSP. En tot cas, en la notificació i en el perfil de contractant s'indicarà el termini en què s'hagi de formalitzar el contracte de conformitat amb l'article 156.3 del TRLCSP. La notificació s'haurà de practicar per qualsevol dels mitjans que permetin deixar constància de la seva recepció per part del destinatari. En particular, es podrà efectuar per correu electrònic a la direcció que els licitadors o candidats haguessin designat al presentar les seves proposicions, en els termes establerts en l'article 57 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Així, el termini per a considerar rebutjada la notificació, amb els efectes previstos en l'article 56.4 de la mateixa llei, serà de deu dies naturals. Clàusula 33. Publicitat de la formalització del contracte 1. La formalització dels contractes de valor estimat del contracte igual o superior a les quantitats als 50.000,00 euros es publicarà en el perfil de contractant de l'Ajuntament indicant, com a mínim, les mateixes dades esmentades en l'anunci d'adjudicació. 2. Quan es tracti de contractes subjectes a regulació harmonitzada l'anunci s'haurà d'enviar, en el termini assenyalat en el paràgraf anterior, al Diari Oficial de la Unió Europea. 3. En el cas de contractes de serveis compresos en les categories 17 a 27 de l'Annex II del TRLCSP i amb un valor estimat del contracte igual o superior a 200.000 euros, l'òrgan de contractació comunicarà l'adjudicació a la Comissió Europea, indican si estima procedent la seva publicació. 4. En los casos a que es refereix l'article 153 del TRLCSP anterior, l'òrgan de contractació podrà no publicar determinada informació relativa a l'adjudicació i formalització del contracto, justificant-ho degudament en l'expedient. Clàusula 34. Procediment negociat amb publicitat 1. D'acord amb l'establert a la clàusula 14 d'aquestes instruccions, l'empresa municipal utilitzarà el procediment negociat amb publicitat en tots els procediments d'adjudicació, llevat dels menors i els armonitzats. 2. Es determinaran a les Clàusules Particulars si en els procediments negociats amb publicitat si es concentra en un únic tràmit la presentació de candidatures i la presentació d'ofertes, acceptant-ne totes les candidatures, motivant-ne aquesta circumstància degudament en l'expedient de contractació. 3. Es determinaran a les Clàusules Particulars els aspectes econòmics i tècnics que, si escau, hagin de ser objecte de negociació amb les empreses a les quals es sol liciti oferta, que hauran d'estar capacitades per a la realització de l'objecte del contracte, i - 26 - indicaran si l'òrgan de contractació farà ús de la seva facultat d'articular el procediment negociat en fases successives a fi de reduir progressivament el nombre d'ofertes a negociar mitjançant l'aplicació dels criteris d'adjudicació assenyalats. Es fixarà el preu amb la seleccionada i en tot cas es deixarà constància a l'expedient de les invitacions cursades, de les ofertes rebudes i de les raons per a la seva acceptació o desestimació aplicades per l'òrgan competent. Clàusula 35. Procediment de diàleg competitiu 1. D'acord amb l'establert a la clàusula 14.d) d'aquestes instruccions, s'adjudicaran pel procediment excepcional de diàleg competitiu els contractes particularment complexos, sens perjudici de què pugui seguir-se el procediment negociat sense publicitat en el cas d'haver-se presentat ofertes que siguin irregulars o inacceptables, tot això en els termes de l'article 170.a) del TRLCSP. 2. S'aplicaran a aquest procediment, que requerirà la publicació d'un anunci de licitació específic, les normes del procediment restringit en relació amb els criteris per a la selecció de candidats, les sol licituds de participació i la selecció de participants, i , en relació amb el desenvolupament del diàleg amb els candidats i la ulterior presentació i examen d'ofertes, el règim establert als articles 182 i 183 del TRLCSP. Clàusula 36. Procediment aplicable als concursos de projectes 1. D'acord amb l'establert a la clàusula 14.e), el concurs de projectes és un procediment especial que té per objecte elaborar plans o projectes en els camps, principalment, de l'urbanisme, l'arquitectura, l'enginyeria i el processament de dades, amb o sense assignació de premis als participants, mitjançant una selecció que, després de la licitació corresponent, s'encomana a un Jurat compost exclusivament de persones físiques independents dels participants en el concurs de projectes i de les quals un terç, com a mínim, haurà de tenir la qualificació professional adequada per al concurs. Els concursos de projectes als quals s'aplica aquest procediment han de respondre a un dels tipus següents: a) organitzats en el marc d'un procediment d'adjudicació d'un contracte de serveis; b) amb primes de participació o pagaments als participants. 2. Si el nombre de participants és limitat, la seva selecció es durà a terme mitjançant criteris objectius, clars i no discriminatoris, indicats a l'anunci i a les condicions que defineixin les característiques i regles del concurs. Els projectes s'hauran de presentar de manera anònima. 3. El procediment es regirà, en relació amb les bases, publicitat i desenvolupament dels treballs i decisió per part del jurat, per les determinacions establertes als articles 185 a 188 del TRLCSP. 4. L'atorgament de premis per part de l'Empresa municipal en aquest tipus de concursos no pressuposa cap dret dels corresponents guanyadors d'aquells a - 27 - l'adjudicació d'un contracte per a l'elaboració dels projectes premiats. La continuïtat contractual del concurs ha d'estar prevista expressament a les condicions d'aquest. Si aquest fos el cas, es podrà preveure l'adjudicació del contracte mitjançant procediment negociat sense publicitat al qual s'haurà d'invitar a tots els guanyadors del concurs, en cas d'ésser varis. 5. Correspon a l'Empresa municipal en exclusiva l'explotació econòmica dels drets de propietat intel lectual sobre els projectes contractats i/o premiats com a conseqüència del procediment especial regulat als apartats anteriors, en els termes de la clàusula 56.2.a.2) del present Plec. Clàusula 37. Aplicació de sistemes de racionalització tècnica de la contractació: acords marc, sistemes dinàmics i centrals de contractació 1. L'Empresa municipal podrà celebrar acords marc, articular sistemes dinàmics de contractació, o centralitzar la contractació d'obres, serveis i subministraments en serveis especialitzats, d'acord amb les previsions dels articles 196 a 207 del TRLCSP. 2. Els òrgans de contractació de l'Empresa municipal podran celebrar contractes, basats en un previ acord marc, amb les empreses que hagin estat originàriament parts en dit acord i sempre que no s'hi introdueixin modificacions substancials respecte dels termes establerts en el propi acord. La durada d'un acord marc no podrà excedir de quatre anys, llevat de casos excepcionals degudament justificats. Sota les premisses anteriors, el procediment d'adjudicació dels contractes s'articularà en funció del nombre d'empreses concelebrants amb l'Empresa municipal, en els termes següents: a) Si l'acord marc s'hagués celebrat amb una única empresa, l'adjudicació s'efectuarà en els termes establerts i, si fos necessari, l'òrgan de contractació podrà consultar i requerir per escrit a l'empresa que completi la seva oferta. b) Si l'acord marc s'hagués celebrat amb vàries empreses, que hauran de ser al menys tres en els termes de l'article 196.2 del TRLCSP, l'adjudicació dels contractes es pot efectuar bé directament tot aplicant els termes fixats en el propi acord marc, o bé tot convocant les parts a una nova licitació en cas que no tots els termes estiguin fixats a l'acord, segons el procediment establert a l'article 198.4 del TRLCSP. 3. Els òrgans de contractació de l'Empresa municipal podran articular sistemes dinàmics per a la contractació electrònica de serveis i subministraments d'ús corrent quines característiques estiguin generalment disponibles en el mercat i satisfacin les seves necessitats, sempre que la utilització d'aquest procediment no obstaculitzi, restringeixi o falsegi la competència i d'acord amb allò establert als articles 199 a 202 del TRLCSP. 4. L'Empresa municipal podrà centralitzar, quan ho consideri convenient, la contractació de serveis i subministraments, atribuint-la als serveis especialitzats que siguin creats pel seu òrgan plenari com a centrals de contractació, les quals podran assumir, com a servei d'assistència als òrgans de contractació, les competències contractuals següents: - 28 - a) Adquirir subministraments i serveis. b) Adjudicar contractes, o celebrar acords marc per a la realització de subministraments i/o serveis. Aquesta opció s'entén sens perjudici de la facultat de l'Empresa municipal d'adherir- se, mitjançant els acords corresponents, a sistemes externs d'adquisició centralitzada de nivell estatal, autonòmic o local. Clàusula 38. Perfil de la Empresa municipal com a contractant 1. L'Empresa municipal disposa d'un perfil de contractant dels seus òrgans de contractació a través de la seva plana d'accés a internet, d'acord amb els requisits, continguts i tots els efectes previstos a l'article 53 i previsions concordants del TRLCSP. 2. Aquestes instruccions generals s'exposaran, amb caràcter permanent, en el perfil del contractant de l'Empresa municipal. Secció 2ª. Formalització del contracte Clàusula 39. Formalització del contracte 1. De conformitat amb l'article 27 TRLCSP, els contractes que celebri l'Empresa municipal es perfeccionen amb la seva formalització. A no ser que s'indiqui una altra cosa en les Clàusules Particulars, els contractes de la Empresa municipal s'entendran celebrats en el lloc on es trobi la seu de l'òrgan de contractació. 2. Serà preceptiva la formalització escrita del contracte, mitjançant document administratiu, en els terminis fixats en la legislació de contractes del sector públic, essent una obligació essencial del contracte, però la manca d'aquest requisit no afectarà a la validesa de l'obligació en els expedients que siguin objecte de tramitació d'emergència. El contractista podrà sol licitar al seu càrrec l'elevació del contracte a escriptura pública. 3. No caldrà la formalització del contracte en el cas dels contractes menors, per als quals es seguirà l'establert a la clàusula 15 i a l'article 111 del TRLCSP. 4. Els contractes d'import igual ó menor a 3.000 euros no requeriran de més documentació que la factura abonada. Clàusula 41. Manca de formalització imputable a l'adjudicatari Si el contracte no pogués formalitzar-se en el termini indicat per causes imputables a l'adjudicatari, l'Empresa municipal en podrà acordar la resolució, per incompliment - 29 - d'una obligació essencial del contracte prevista en aquestes instruccions generals, essent-ne tràmit necessari l'audiència de l'interessat. En aquest supòsit serà incautada a l'adjudicatari la garantia que s'hagués constituït, i aquest haurà d'indemnitzar l'Empresa municipal pels danys i perjudicis ocasionats. CAPÍTOL III. DISPOSICIONS COMUNES RELATIVES A L'EXECUCIÓ DEL CONTRACTE. Clàusula 42. Règim d'execució del contracte El contracte s'executarà de conformitat amb els termes definits a les seves clàusules, a les Clàusules Particulars i a les Prescripcions Tècniques, pel preu i les millores ofertes per l'adjudicatari, i d'acord amb les instruccions que l'Empresa municipal doni al contractista per a la interpretació d'unes i altres. Clàusula 43. Planificació preventiva en cas de concurrència empresarial 1. L'adjudicatari, en un termini màxim de deu dies naturals a comptar des del següent al de la formalització del contracte i amb caràcter previ a l'inici dels treballs per a la seva execució, restarà obligat a elaborar i trametre al Servei promotor la planificació preventiva duta a terme, en base a la informació facilitada per la Empresa municipal, en tots els casos en els quals l'execució suposi la intervenció de mitjans personals o tècnics del contractista a les dependències de la Empresa municipal i en funció del risc que comporti. Dita planificació implementarà les previsions contingudes a la normativa general de prevenció de riscos laborals i de seguretat i salut en el treball, relatives a l'avaluació dels riscos detectats i les mesures específiques a adoptar per eliminar o reduir i controlar els esmentats riscos. Així mateix, l'adjudicatari haurà d'acreditar, en el termini assenyalat al paràgraf anterior, el compliment del deure d'informació i formació als treballadors implicats en els treballs d'execució esmentats en relació a la planificació preventiva efectuada amb motiu de la concurrència empresarial. 2. En tot cas, durant l'execució del contracte l'adjudicatari haurà de complir aquesta planificació i les obligacions previstes a la normativa general de prevenció de