"Parets de vidre i finestres obertes" PRESENTACIÓ La vida en comunitat no és fàcil perquè les persones tenim interessos diferents i, sovint, contradictoris, però hem après a viure amb aquesta diversitat i a compartir espais i temps, marcant, de manera més o menys explícita, les regles d'aquesta relació. A l'àmbit públic aquests regles han de gestionar la igualtat dins la diversitat i es concreten en normes, com el Reglament de govern obert i participació ciutadana que, sovint, són difícils d'entendre per una part important de la població. Convençuts de la importància de la participació ciutadana, hem elaborat La Guia fàcil per a la participació a Premià de Mar, per donar a conèixer en un format amable i amb un redactat didàctic i entenedor, els canals i instruments a disposició de la ciutadania. Govern obert i participació ciutadana són els elements claus de la política municipal a Premià de Mar. El govern obert suposa explicar allò que fa l'ajuntament per millorar el coneixement, el seguiment i la valoració per part de la ciutadania de la tasca municipal. La participació implica reconèixer la capacitat dels ciutadans d'intervenir en els afers públics i la necessitat de la seva implicació per elaborar i gestionar polítiques municipals eficaces. Com he dit en moltes ocasions, no n'hi ha prou amb declarar la importància d'un dret si, al mateix temps, no es posen a l'abast els mitjans per poder-lo exercir. Aquesta és la intenció d'aquesta Guia i espero que us sigui de molta utilitat. Permeteu-me finalitzar aquesta presentació agraint la feina de les persones que, amb les seves aportacions, han ajudat a aconseguir aquest resultat. Miquel Buch Moya Alcalde de Premià de Mar PER SABER-NE MÉS Reglament de govern obert i participació ciutadana (publicat al web de l'Ajuntament) 2 PORTAL DE COM PUC TRANSPARÈNCIA ESTAR INFORMAT? http://www.premiademar.cat Oficina d'Atenció Ciutadana https://www.facebook.com/ajpremiademar https://twitter.com/ajpremiademar CONTINGUT S Procés de debat públic ........................................................... pàg. 4 Fòrum ciutadà ........................................................................ pàg. 6 Els consells municipals ........................................................... pàg. 8 La iniciativa ciutadana ............................................................ pàg. 9 Consulta popular mitjançant vot .............................................. pàg. 12 Comitè de consultes ciutadanes .............................................. pàg. 14 Intervenció oral als plens ........................................................ pàg. 15 Associacions, col·lectius i voluntariat ...................................... pàg. 16 Registre ciutadà ..................................................................... pàg. 17 *Per facilitar la lectura del document, les paraules que fan referència a persones, s'entenen 3 en sentit genèric i tenen valor masculí i femení (Acord d'usos no sexistes de la llengua). PROCÉS DE DEBAT PÚBLIC Procés de debat públic Què és? És una via de participació que té les característiques següents: PROCÉS: Perquè és un conjunt d'activitats que es fan durant un període limitat de temps (té un inici i un final) per conèixer l'opinió dels ciutadans. DE DEBAT: Perquè les accions van dirigides a recollir les diferents opinions i arguments que hi ha entre la població sobre un determinat tema o política pública. PÚBLIC: Perquè és l'Ajuntament qui convoca el debat i ho fa sobre un tema d'interès general. La L'Ajuntament convoca el debat, tant si és per iniciativa pròpia o per iniciativa ciutadana. convocatòria. A l'inici del procés, l'Ajuntament ha d'informar públicament de: Qui i com? La persona o òrgan responsable. El tema de debat, condicionants, límits, etc. Els perfils dels participants. El període de temps previst. Les maneres per promoure el debat d'acord amb la finalitat (diagnosi, idees noves, valoració de projectes). El sistema d'informació i comunicació previst. Si hi ha comissió de seguiment. Estar informat i Pots consultar el web però si vols que t'arribi la convocatòria a la teva adreça electrònica, apunta't al formar-ne part Registre ciutadà. Com és un procés de debat públic Els processos de debat públic poden ser molt diversos, segons les activitats per a la reflexió i el debat que prevegin. Esquemàticament, però, segueixen les fases següents: 4 Procés de debat públic Iniciativa ciutadana Iniciativa municipal Acord convocatòria (Ajuntament) Accions de debat i aportacions ciutadanes Diagnosi Propostes noves Contrast d'una proposta municipal Pre ­informes de resultats Validació participants Informe de resultats i avaluació del procés Màxim 90 dies Retorn dels resultats: Quins són? Actuació final 5 FÒRUM CIUTADÀ Què és? És una reunió puntual en la qual es troben els responsables municipals i la ciutadania per informar sobre una qüestió del poble, explicar la postura del govern i recollir les opinions i propostes ciutadanes respecte l'activitat o programa d'actuació presentat. Per exemple, és el canal previst per presentar anualment el pressupost municipal o el pla d'actuació municipal (les accions que desenvoluparà l'Ajuntament durant la legislatura). També s'anomena audiència pública. Qui el pot L'alcalde. El Ple Municipal per majoria absoluta. impulsar? Els veïns de Premià mitjançant una iniciativa ciutadana. Jo hi puc Són espais oberts a la participació de tota la ciutadania participar? interessada. Pots consultar el web però si vols ser convocat personalment, apunta't al Registre ciutadà. L'alcalde presideix la sessió i el secretari municipal o la Com ha de persona en qui delegui exerceix les tasques de secretaria. ser un fòrum Amb l'acord per convocar el fòrum s'ha de publicar: ciutadà? L'objecte o tema de debat. L'abast de la convocatòria: tipus de persones convocades i territori de referència (només d'un barri, de tot premià...). Els instruments previstos perquè es doni el debat. La forma com es recolliran les aportacions ciutadanes per ser tingudes en compte. Els mitjans per informar dels resultats del debat i de la seva incidència. 6 Fòrum ciutadà Iniciativa ciutadana Iniciativa municipal ACORD DE CONVOCATÒRIA Acord: Objecte del debat A qui es convoca a participar Com s'organitza el debat Com es recolliran les aportacions Mitjans de difusió FUNCIONAMENT DE LA REUNIÓ (màxim 2 hores) 1. Presentació i explicació del tema a tractar 2. Opinió del responsable polític 3. Intervencions de la ciutadania 4. Rèplica per part del responsable polític 5. Conclusions (si cal) RETORN DELS RESULTATS Difusió dels resultats havent tingut en compte el resultat del fòrum. 7 CONSELLS Què són? Per a què serveixen? MUNICIPALS Són òrgans estables d'informació, debat i consulta. Els consells estan formats per un conjunt limitat de persones que es troben de forma regular per debatre sobre un determinat tema o política pública. Poden ser sectorials si treballen sobre un àmbit concret (cultura, esports, ensenyament, benestar social...). El Reglament obre la porta perquè se'n puguin crear de territorials (si es parla sobre un territori; el poble o una part d'aquest). Els resultats dels seus debats poden ser: Propostes d'actuació noves. Modificacions respecte una actuació pública. Informes sobre qüestions que se li demanin. Cada consell té el seu propi reglament en el Com funcionen? Jo qual es defineix qui en forma part, com s'organitza, hi puc participar? quines funcions té... Per conèixer quins consells funcionen actualment i quins són els seus reglaments i estatuts, entra a l'espai de participació del web de l'Ajuntament. Per participar en els consells se n'ha de ser membre, i si així ho defineix el seu reglament, qualsevol amb interès en pot formar part. Hi ha persones de l'Ajuntament (polítics i tècnics), experts, entitats i veïns. Si estàs molt interessat en un consell però no trobes la resposta que necessites, adreça't al Servei de Participació de l'Ajuntament. Estar informat Tota la informació sobre els consells la trobaràs al web de i formar-ne participació. Si vols que t'informem quan hi hagi la renovació de càrrecs, apunta't al Registre ciutadà. part 8 LA INICIATIVA CIUTADANA Què és? Un grup de ciutadans pot demanar que l'Ajuntament faci una determinada actuació sobre la qual tingui competència. Un cop informat, per mostrar el caràcter col·lectiu de la seva proposta aquest grup ha de recollir les signatures de les persones que hi donen suport. Pots trobar més informació al web. Per a què? Amb Hi ha diferents tipus d'iniciatives que requereixen diferents graus quin suport? de suport (nombre de signatures que les defensin). La ciutadania pot proposar: Incloure un punt en l'odre del dia perquè es debati en el Ple 200 signatures Que es convoqui un procés de debat o un fòrum ciutadà 200 signatures Que el Ple Municipal acordi quelcom 200 signatures Que l'Ajuntament faci una actuació concreta 1.000 signatures Que s'elabori una norma (un reglament, una ordenança) 1.000 signatures Que s'organitzi una consulta popular mitjançant vot 1.000 signatures Si la demanda és sobre un barri o un àmbit inferior al municipi, cal recollir les signatures d'un 5% de les persones empadronades en aquest àmbit territorial. Quan l'Ajuntament admet a tràmit la iniciativa, informa del nombre de persones empadronades, per tal que els promotors coneguin el nombre exacte de signatures que han de recollir. Limitacions Es poden presentar iniciatives sobre qualsevol qüestió que sigui competència de l'Ajuntament. No s'accepten a tràmit aquelles iniciatives que: Vulneren drets humans o drets fonamentals. Són sobre matèria tributària o preus públics. Es refereixen a l'organització, a l'estructura interna de l'Ajuntament i al Capítol I de les despeses de personal. Abans de presentar una iniciativa, cal comprovar que el que es vol proposar ho pot fer l'Ajuntament o bé és competència d'altres administracions. 9 Qui pot promoure una iniciativa ciutadana? Qualsevol persona que sigui: Major de 18 anys inscrita al Padró Municipal i que sigui de nacionalitat espanyola, de qualsevol nacionalitat d'un estat membre de la UE o estranger amb residència legal a Premià de Mar. Representant d'associacions, organitzacions professionals i sindicats que tinguin el seu àmbit d'actuació a Premià. I que: No sigui diputat al Parlament de Catalunya, membre de corporacions locals, de les Corts Generals o del Parlament Europeu. No hagi estat membre de cap llista electoral a les darreres eleccions municipals. No formi part de cap òrgan de direcció de partits polítics. No incorri en cap de les causes d'inelegibilitat o incompatibilitat dels càrrecs electes i alts càrrecs La Comissió promotora: Està formada per les persones que impulsen la iniciativa (mínim tres). Representen les persones signants i són responsables de l'autenticitat de les signatures. Si la iniciativa s'ha de debatre al Ple, la Comissió promotora té dret a presentar-la en la sessió corresponent. Qui pot signar una iniciativa ciutadana? Qualsevol persona més gran de 16 anys inscrita al Padró i que sigui de nacionalitat espanyola, de qualsevol nacionalitat d'un estat membre de la UE o estranger amb residència legal a Prem