Escut de Premià de Mar
Crida Premianenca - Alternativa Municipalista (CP-AMUNT) 2019-2023
07 SETEMBRE 2019
Les creixents dificultats per accedir a un habitatge digne ens han portat a una situació d'emergència que cada cop pateixen més veïns i veïnes, i que exigeix la intervenció decidida de totes les administracions impulsant polítiques per garantir aquest dret, fins ara inexistents al nostre municipi.

En les darreres setmanes s'han produït tres intents de desnonament al centre de Premià de Mar. La intervenció judicial i policial es va poder aturar gràcies a la convocatòria de la Xarxa d'Habitatge del Baix Maresme i entitats auto-organitzades, que va reunir a més de cent persones que van aconseguir ajornar el desnonament.

Desnonament C/Pilar

Finalment, arran del tercer intent d'execució judicial, la convocatòria va forçar una reunió amb l'alcalde i es va obtenir el compromís que l'Ajuntament correria amb les despeses del lloguer d'una habitació per a la persona afectada fins que s'estabilitzés la seva situació (1).

I això ha passat malgrat que en el decurs de la passada campanya per a les eleccions municipals, el candidat del PdCat va dir públicament que “no hi ha persones que tinguin necessitats bàsiques desateses a la nostra població” (2), que, d'altra banda, només disposa d'un  habitatge d'inclusió social (3).

Aquesta és una de les moltes situacions similars que es produeixen a la nostra ciutat, una ciutat que és la quarta població de més de 20.000 habitants més densament poblada de Catalunya i la primera del Maresme, amb 13.303 habitants per quilòmetre quadrat l'any 2018 (4), i en la qual, entre 2014 i el primer trimestre de 2018, el preu mitjà del lloguer es va incrementar un 22%, passant de 586 a 720€ (5).

Un parell de dades més:

El 2011, el darrer any del qual hi ha estadístiques disponibles, a Premià de Mar hi havia un total de 13.088 habitatges, dels quals un 13,2%, 1.736. en règim de lloguer i 1.065, un 8%, desocupats (6).
El 61% dels municipis de Catalunya de més de 1.000 habitants superen els 20m2 de superfície verda urbana per habitant. Premià de Mar té una de superfície verda per habitant de 3.6 m2, la qual cosa ens situa a la franja més baixa en aquest aspecte (7).
Les circumstàncies de Premià de Mar, que de ben segur són extrapolables a altres poblacions, presenten un escenari que demana una política ferma pel que fa a l'habitatge que permeti establir uns compromisos que ens apropin al model de poble que Premià es mereix, i entre els quals hi hauria:

Incrementar el parc d'habitatges accessibles per a les persones amb menys recursos, incentivant que els propietaris posin els habitatges en lloguer en condicions assolibles i a preus raonables, instrumentalitzant, si s'escau, les mesures de mediació i de garantia que els permetin confiar en el model. Una major oferta facilitaria que la gent no hagués de marxar de Premià i equilibraria els preus dels lloguers.
Disposar d'habitatges municipals d'emergència social, que no han de ser, òbviament, de nova construcció, que permetin fer front a les necessitats que tenen els premianencs i les premianenques.
Augmentar, i no disminuir, els metres quadrats de superfície verda per habitant, per tal de no “densificar” encara més la població.

I, per acabar, a tall d'exemple, recordem un parell de disposicions legals a les que es pot recórrer en cas de dubte:

La Constitució espanyola estableix que tots els ciutadans, tenen dret a un habitatge digne i adequat, i és una de les tasques dels poders públics la promoció de les condicions necessàries i l'establiment de les normes pertinents per tal que es pugui fer efectiu aquest dret, així com la regulació de la utilització del sòl per tal d'impedir l'especulació (8).

L'exercici del dret de propietat d'un habitatge ha de complir una funció social, que no s'assoleix en el cas que l'habitatge o l'edifici d'habitatges estiguin desocupats de manera permanent i injustificada. El departament competent en matèria d'habitatge i les administracions locals han d'actuar coordinadament en la delimitació i la declaració dels àmbits o les situacions aïllades en què es produeixi incompliment de la funció social de la propietat d'un habitatge, i en la determinació i l'execució de les mesures legalment establertes que calgui adoptar (9).

Referències:

(1) http://radiopremiademar.org/la-xarxa-dhabitatge-atura-per-3r-cop-el-desnonament-al-carrer-del-pilar-i-propicia-una-reunio-de-lalcalde-amb-la-inquilina/

(2) http://radiopremiademar.org/entrevistes-als-candidats-miquel-angel-mendez/ minut 23:30

(3)    http://habitatge.gencat.cat/web/.content/home/dades/estadistiques/03_Informe_sobre_el_sector_de_l_habitatge_a_Catalunya/informe_sobre_el_sector_de_lhabitatge_a_catalunya/docs/Informe_2017.pdf

(4) https://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=250

(5) https://www.cambrapropietat.cat/2018/09/13/evolucio-mercat-lloguer-maresme-2/ 

(6) http://habitatge.gencat.cat/ca/dades/estadistiques_publicacions/ 

(7) https://premiademar.cat/ambit.php?id=95

http://territori.gencat.cat/ca/06_territori_i_urbanisme/observatori_territori/mapa_urbanistic_de_catalunya/mapes_dades_i_indicadors/26_indicador_zona_verda_per_habitant_intern/ 

(8) https://www.parlament.cat/document/intrade/29640 Constitució espanyola, article 47

(9) https://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa/?action=fitxa&mode=single&documentId=473076&versionId=1750441&language=ca_ES Llei 18/2007 del dret a l'habitatge