Hem contractat l'elaboració d'un cens de cobertes de fibrociment amb possibilitat de presència d'amiant. Ja el tenim disponible (expedient I118-2023-3285). A partir d'aquí cal fer gestions amb cadascun dels propietaris.
Més coses:
A) Requerir a SOREA que informi als tècnics de l'ajuntament de totes les actuacions en que es manipulen elements de fibrociment, garantint que es duguin a terme amb la certificació dels plans d'actuació puntuals, així com de l'emmagatzematge dels residus.
Resposta: SOREA, ara AGBAR, disposa d'un “Pla de Treball Genèric per a operacions de retirada de material de fibrociment amb contingut d'amiant” aprovat pel Departament de Treball i Indústria, que indica els protocols de treball amb aquest material. Cada manipulació amb amiant queda enregistrada i justificada la seva retirada amb la fitxa d'acceptació del residu corresponent per part del gestor de residus.
B) Que la retirada de qualsevol estructura de fibrociment es faci en condicions de màxima seguretat i que compleixi el Real Decret 396/2006 i la directiva 2009/148/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de novembre de 2009, sobre la protecció dels treballadors contra els riscos relacionats amb l'exposició a l'amiant durant el treball, incloent-hi totes les prescripcions de seguretat i molt especialment l'aspirat i neteja posterior.
Resposta: El Pla de Treball aprovat per Treball i Indústria és basa en el compliment del RD 396/2006 i la directiva 2009/148/CE.
C) Requerir a SOREA una analítica, realitzada per laboratoris independents, sobre la quantitat de partícules d'amiant presents en l'aigua del nostre municipi, així com la seva perillositat per a la salut dels ciutadans.
Resposta: AGBAR, com a empresa gestora de l'aigua al municipi de Premià de Mar, compleix les exigències establertes a la legislació sobre aigües de consum humà, (Reial Decret 140/2003 pel que s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà -B.O.E. nº 45, de 21 de febrer de 2003).
En aquest decret es fixen el nombre d'anàlisis, els paràmetres i límits legals a complir per l'aigua de consum humà. Aquests valors es basen principalment en les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), aplicant-se el principi de precaució per assegurar un alt nivell de protecció de la salut de la població.
Tal com estableix l'esmentada legislació, AGBAR realitza periòdicament les anàlisis de l'aigua subministrada a Premià de Mar, les quals s'analitzen en laboratoris certificats i acreditats (segons les normes UNE-EN ISO 9001 i UNE-EN ISO 17025, respectivament)
A més de les anàlisis obligatòries, es realitzen determinacions addicionals en laboratori per augmentar el control de la qualitat d'aigua al municipi. També existeix un control de qualitat de l'aigua en continu.
La realització del control de qualitat de l'aigua, així com els resultats obtinguts són comunicats i auditats per l'autoritat sanitària que com a organisme independent del gestor i de l'Ajuntament, vetllen perquè l'aigua del municipi sigui apta per al consum humà.