L'OMIC informa: les empreses ja no poden fer trucades comercials sense permís
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònicComparteix a Linkedin
Imprimir
Informació
30 JUNY 2023

L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) informa que des del passat 29 de juny les empreses domiciliades a l'estat espanyol no poden fer trucades amb finalitats comercials o de publicitat sense el consentiment previ i exprés de la persona destinatària. Així ho recull la Llei General de Telecomunicacions 11/2022, de 28 de juny d'enguany.

La llei reconeix el dret a no rebre trucades directes o automàtiques no desitjades amb finalitats comercials, és a dir, el que es coneix com a spam telefònic, excepte que siguin trucades consentides, per complir una obligació legal o bé per protegir interessos vitals –emergències, qüestions de salut, etc.–, entre altres.

Malgrat aquesta premissa, però, cal tenir en compte que, en ocasions, aquest consentiment a rebre trucades es dona sense ser-ne conscient en el moment d'acceptar els termes i condicions de les empreses. Per aquest motiu, abans d'acceptar aquestes condicions, cal revisar-ne detalladament el contingut. A banda, i com sempre, es recomana prudència especialment a l'hora de facilitar el número de telèfon o qualsevol dada de caràcter personal en sortejos o promocions.

S'ha de tenir en compte que la llei permet que les empreses amb les quals es té contractat algun servei facin trucades comercials a la seva clientela, sempre que tinguin relació amb productes o serveis de la mateixa empresa que siguin similars als ja contractats. En cap cas, però, no es poden cedir dades personals a d'altres entitats d'un mateix grup empresarial amb finalitats comercials, sense el consentiment específic i previ de la persona.

A l'inici de qualsevol trucada que tingui com a finalitat oferir productes o serveis, s'ha d'informar sobre la identitat de l'empresa, indicar-ne la finalitat comercial i informar sobre la possibilitat de revocar el consentiment o exercir el dret d'oposició al tractament de dades personals, per tal de no rebre més trucades.

En tot cas, davant de qualsevol vulneració de drets, és a dir, tant si es reben trucades sense consentiment com si s'ha exercit el dret d'oposició i les empreses no ho respecten, es poden denunciar els fets a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, entitat encarregada d'assegurar el compliment de la llei i d'iniciar expedient sancionador contra les empreses que continuïn fent aquest tipus de trucades comercials o de publicitat sense consentiment. També a la Oficina Municipal d'Informació al Consumidor.

Cal recordar que des de l'OMIC es poden tramitar, de forma gratuïta, consultes, queixes o reclamacions i, en determinats casos, poden ser remeses als organismes competents, per tal que puguin seguir el seu curs. Des d'aquest servei també es poden promoure altres tipus d'accions en relació amb la defensa dels drets del consumidor. Cal demanar cita prèvia a través del web municipal o bé trucant al 93 741 74 00.

^