Escut de Premià de Mar
Els carrers, les platges i la recollida de residus augmentaran la freqüència de neteja
Notes de Premsa
17 FEBRER 2023

El ple de febrer va aprovar l'adjudicació del contracte de neteja viària, neteja de platges i recollida de residus, que comportarà per a l'Ajuntament un increment anual en 1 milió d'Euros. Aquest increment es traduirà en la introducció de diverses millores en la freqüència d'hores de neteja, tant als carrers com a les platges, i en el sistema de recollida de residus als contenidors, així com en l'arribada de noves eines i sistemes de neteja, entre d'altres. L'empresa encarregada del servei serà Acciona Servicios Urbanos SL, i el nou contracte s'anirà implementant al llarg de 2023.

Més neteja viària

La millora en la neteja viària vindrà derivada d'un increment d'hores de servei i de personal, especialment les tardes i els caps de setmana, i durant l'estiu. També es comptarà amb nous vehicles més eficients i amb menys emissions ambientals, entre ells, noves escombradores elèctriques i vehicles de neteja amb aigua a pressió.

Les papereres dels carrers incorporaran recollida selectiva amb un mínim de dues fraccions.

Servei de neteja de les platges

Un altre aspecte que es veurà reforçat amb el nou contracte serà el de la neteja de les platges. Es considera que, ateses les característiques de la vila, les platges són un espai de lleure important durant tot l'any per a la ciutadania, per la qual cosa s'eliminarà el concepte de "temporada baixa" i s'imposarà servei de neteja durant tot l'any, amb reforços en la temporada de bany. Com en el cas de la neteja viària, s'incrementaran les hores de servei i personal, s'instal·laran nous punts verds i s'adquirirà un nou tractor amb màquina garbelladora.

Servei de recollida de residus

El nou contracte implicarà canvis molt rellevants en el servei de recollida de residus urbans. L'objectiu en aquest sentit és assolir un increment en el reciclatge que, segons la normativa europea vigent, haurà de ser d'un mínim del 60%, mentre que en l'actualment se situa tan sols en un 39%.

D'aquesta manera, s'instal·laran nous contenidors intel·ligents per a les fraccions de rebuig, orgànica, paper i cartró i d'envasos, que funcionaran mitjançant un sistema d'identificació dels usuaris i usuàries, que podran obrir-los amb les targetes personalitzades o bé mitjançant una aplicació als telèfons intel·ligents. Els nous contenidors, de descàrrega inferior i amb disseny antivandàlic, seran d'acer, per tant, molt més resistents que els actuals de plàstic, seran més baixos per fer-los més accessibles a tothom i permetran una millor neteja del seu entorn.

Per la seva part, els camions encarregats de la recollida selectiva ja no funcionaran amb descàrrega lateral si no que comptaran amb un sistema que elevarà els contenidors pel seu buidatge, cosa que permetrà ubicar les illes de contenidors on resulti més convenient. També s'incrementarà la freqüència del buidatge i de la neteja dels contenidors amb la presència d'un camió que complirà aquesta funció.

Recollida Comercial

Els comerços tindran un servei de recollida porta a porta de totes les fraccions, s'incrementaran els dies de recollida i aquesta es farà amb uns camions que permetran la recollida de dues fraccions simultànies. Es farà un control de les fraccions per bonificar els establiments que facin la separació de manera correcta.

Altres tipus de recollida

Amb l'objectiu de disminuir els materials impropis barrejats de les fraccions de recollida selectiva, s'instaurarà un servei de recollida de restes vegetals a les llars amb saques reutilitzables, i es facilitarà la recollida de roba a través de contenidors. Els serveis ja existents de recollida d'oli, de voluminosos, de línia blanca i de piles, incrementaran els punts i les freqüències.

Programa de control i de qualitat del servei

Es comptarà amb un programa de control de GPS, TACS i dispositius de seguiment amb la finalitat de garantir que l'execució del contracte s'efectua amb precisió.

Campanyes de sensibilització

Abans de l'inici del nou servei es faran campanyes explicatives per garantir que la ciutadania tingui accés a tota la informació sobre els canvis i pugui resoldre possibles dubtes. En aquest sentit, es faran diverses campanyes generals i, alhora, també se'n faran altres adreçades als comerços i a través de les escoles. Finalment, també es faran campanyes de sensibilització ambiental.

Calendari previst

  • Inici del nou contracte: primavera de 2023.
  • Millores en la neteja viària: 2n semestre de 2023.
  • Recollida comercial: últim trimestre de 2023.
  • Recollida amb nous contenidors intel·ligents: primer trimestre de 2024.
  • Seguiment i control del servei: des de l'inici del contracte.

El contracte dona compliment als objectius de l'Agenda 2030 i s'emmarca en el pla estratègic SmartCity.

L'adjudicació a Acciona del nou servei de neteja es va aprovadar amb els vots a favor dels grups municipals de JXCAT-PDECAT, d'ERC-JxP-AM, del PSC-UxP-CP i de Cs, els contraris de CP-AMUNT i les abstencions de PECP.