Crida Premianenca Candidatura d'Unitat Popular Poble Actiu (CP-CUP-PA) 2015-2019
CP-CUP-PA | Com fer impossible el que era possible
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònicComparteix a Linkedin
Imprimir
Crida Premianenca Candidatura d'Unitat Popular Poble Actiu (CP-CUP-PA) 2015-2019
01 ABRIL 2016
  • Dimarts ens vam reunir al Departament de Territori els grups municipals, la Plataforma Premià Port, el director general de carreteres i el director general d'urbanisme de la Generalitat. Pel cas que ens ocupa el detall no és rellevant, però érem 11 homes i una dona, i em fa pensar en quant ens queda per fer perquè a les decisions públiques hi hagi paritat.

    Des de carreteres ens han comunicat que segons ells la proposta de fer la rotonda a Can Fitó els semblava que donava millor resposta a les necessitats funcionals però que no podien valorar les altres afectacions que podia originar ja que competien a urbanisme. Sobre la proposta de la Plataforma Premià Port van dir que només amb uns alçats i plantes no podien valorar si era tècnicament viable, que possiblement sí, tot i que no descartaven el risc d'inundació que hauria de valorar l'ACA, però que l'altra s'adequava més en termes de funcionalitat. Segons ells, des de carreteres no poden recomanar que els cotxes facin un desplaçament més llarg fins al mercat de la flor, ja que a nivell de fluïdesa del trànsit no hi ha motius que ho justifiquin si al que volem donar solució és simplement a l'entrada al port. No valoraven el volum que implica a la trama urbana o l'augment de trànsit per una zona residencial perquè consideraven que no són els seus paràmetres de valoració.

    Urbanisme va manifestar el seu neguit perquè Premià no perdi zones verdes amb la proposta a Can Fitó, van dir que hem d'estar molt atents a aquest aspecte a l'hora de presentar la proposta en un poble com el nostre. Però el seu director va dir que ja es pronunciarien quan es reuneixi la Comissió pertinent en quan l'Ajuntament presenti una proposta en ferm i van evitar posicionar-se favorablement per una de les opcions en concret.

    -

    Després tota la reunió comença a girar entorn a la proposta de l'Ajuntament de Can Fitó i ràpidament ens oblidem de la dels veïns. Semblava que la decisió ja la tenien presa abans de començar. El principal motiu que es planteja és que serà impossible convèncer a l'empresa perquè accepti la proposta dels veïns tenint-ne una ja aprovada (l'scalextric) que els surt més barata inclús que la nova de l'Ajuntament. Es comenta que com a màxim podem optar a aquesta, per tant per ells no valia la pena fer més esforços, ja que totes aquestes propostes impliquen engegar uns mesos de tràmits i exposicions públiques que dilaten els terminis amb els quals conta l'empresa i no hi estarien d'acord.

    Ens sembla que carreteres no és taxatiu amb la seva negació però no ens dóna cap llistat de motius tècnics que recolzin la seva elecció ni que descartin definitivament l'altre. No s'han fet ni tan sols informes al respecte. Només que seria una proposta més complicada de justificar davant l'empresa en aquesta tessitura actual on ja existeix una proposta aprovada, tècnicament viable i que compleix amb els requisits mínims d'accessibilitat que ells demanen.

    Com que els motius que sí preocupen als veïns són els urbanístics esperem que sigui la comissió d'urbanisme la que es pronunciï, però d'aquesta reunió no surt una resposta clara i veiem que l'opció tant del govern, com de la resta de grups és presentar com única opció Can Fitó perquè la veuen com la única opció que l'empresa acceptaria. Fins i tot algunes persones de la plataforma cívica en defensa del port i en contra dels accessos, davant d'aquest desànim no la veuen com la millor opció però veuen que és la única alternativa per millorar mínimament l'opció anterior.

    No sortim de la reunió contentes, veiem que la participació ciutadana s'ha respectat bastant poc. Després d'un procés participatiu de pena on s'ha intentat colar l'opció del govern com la dels veïns i veïnes, en acabar ni tan sols s'ha cregut en els seus resultats. Tret dels membres de la plataforma i nosaltres ningú emetia cap valoració positiva en defensa de l'opció triada de manera participativa.

    Tot i el desànim creiem que ens hem de felicitar al menys perquè gràcies a la mobilització ciutadana i a la d'algunes forces municipals, s'ha aconseguit fer millores a la proposta inicial d'scalextric aprovada amb nocturnitat i traïdoria al 2010, expressament per reduir costos a l'empresa. Comparada amb aquesta, ara potser tenim una rotonda una mica millor, però també a dins del poble. Una solució que ens fa assumir una gran densitat de trànsit a una zona residencial amb una escola molt propera.

    I per què no podem tenir-la a un altre lloc ja? Per què no són vàlides les propostes sortides del procés participatiu substitutiu de l'original fet per l'ajuntament sobre les quals la Generalitat no s'ha pronunciat negativament en cap informe?

    Perquè assumir-les depèn de la bona voluntat de l'empresa. L'empresa té la rotonda elevada aprovada des de 2010 pel govern d'Esquerra i Convergència de llavors. A més a més, amb l'aprovació de la modificació del pla al ple de setembre ens hem deslliurat de les úniques eines de pressió política que podíem tenir com a municipi. Ens hem posat en mans de l'empresa i que les nostres necessitats i demandes quedessin supeditades a les seves, que ja hem comprovat que no són les mateixes. L'empresa vol construir el giratori que li sembli més econòmic i per donar accés al port. La nostra visió com a poble va mes enllà d'aquests interessos. Volem un giratori que no ens mengi zona verda, que no aug

    menti la densitat de trànsit dins de la trama urbana residencial, que pacifiqui zones susceptibles de ser de pas per nens i nenes i les seves famílies, etc. Tenim un govern que ha descuidat les eines que tenia per fer valer aquests interessos i ha estat més preocupat perquè a uns quants empresaris els surti bé en negoci.

    Aquesta setmana hem assistit a una escenificació. Ja tenen decidit el giratori perquè ja s'han venut les eines per reclamar qualsevol canvi. Aquest és el gove--rn de bons gestors que ens venen, un govern que fa gala de la participació i quan participes no es preocupa de que la teva opinió pugui tenir algun pes, un govern que no només ens porta un port que és un atac al comerç local i al nostre litoral, sinó que a més ni tan sols ho fa amb les millors condicions urbanístiques d'accés per als nostres veïns i veïnes.

    Això sí! Ens diuen que no hipotequen que es pugui construir en un futur la rotonda del Mercat de la Flor. Genial! Perquè era l'opció més cara que ara teníem l'oportunitat que fos pagada per l'empresa però en un futur serà pagada per totes nosaltres.

    Amb la seva nefasta gestió ens han deixat sense opcions per defensar el que era millor per Premià, el que era possible i van fer impossible.

^