Canvis i devolucions de compres de Nadal durant les restriccions per la COVID-19
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònicComparteix a Linkedin
Imprimir
Notes de Premsa
15 GENER 2021

L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) informa que quan es fan compres en establiments presencials, els canvis i devolucions només són obligatoris quan el producte no està en bon estat o bé l'establiment anuncia per qualsevol canal que accepta fer-los com a deferència comercial. En aquest cas, el comerç ha d'informar de les condicions per fer aquests canvis o devolucions explicant quin és el termini per fer-los, si hi ha excepcions o si farà la devolució dels diners o bé lliurarà un val de compra.

Així doncs, si l'establiment, tot i les restriccions contra la COVID-19, continua obert o bé disposa d'algun canal d'atenció al client, l'OMIC recomana a les persones consumidores que es trobin en la necessitat de retornar o canviar algun producte, que contactin amb la botiga o l'empresa per trobar una solució acordada.

Amb el confinament municipal els consumidors conserven el dret a fer canvis o devolucions de les compres de Nadal en els termes anunciats per l'establiment, malgrat les restriccions a la mobilitat en vigor des del 7 de gener. Els terminis per fer-ho no es paralitzen. Així i tot, i d'acord amb el que estableix el Reial decret llei 11/2020 de 31 de març, davant de la impossibilitat de fer el canvi o la devolució dins del termini establert per l'empresa –ja sigui perquè la botiga es troba en un altre municipi o bé perquè l'establiment roman tancat–, el consumidor no perd el dret a fer el canvi o la devolució d'acord amb les condicions anunciades per l'establiment.

En aquells casos en què resulti impossible contactar amb l'empresa o bé sorgeixi qualsevol desavinença amb l'establiment, un cop s'aixequin les restriccions els consumidors tindran 14 dies per reclamar a la botiga el canvi o la devolució.

L'empresa disposa de 60 dies per arribar a un acord amb el consumidor. En cas que l'establiment i el comprador no arribin a cap acord en aquest termini màxim, el consumidor té dret a presentar una reclamació per exigir el compliment de les condicions que oferia l'establiment en el moment de la compra. Les reclamacions es poden presentar a l'OMIC de Premià de Mar.

Per la seva part, les compres en línia no s'han vist afectades per les restriccions i, per tant, continua sent d'aplicació la normativa general. Aquesta contempla el dret de desistiment, amb la possibilitat de retornar el producte en el termini màxim de 14 dies un cop es rep. En queden exclosos els productes personalitzats o fets a mida; aquells que es fan malbé ràpidament, com ara aliments; o els serveis que tenen una data concreta de prestació, com ara bitllets de transport, entrades per a espectacles o reserves d'hotel.

Des de l'OMIC es poden tramitar, de forma gratuïta, consultes, queixes o reclamacions i, en determinats casos, poden ser remeses als organismes competents, per tal que puguin seguir el seu curs. Des d'aquest servei també es poden promoure altres tipus d'accions en relació amb la defensa dels drets del consumidor. Cal demanar cita prèvia a través del web municipal o bé trucant al 93 741 74 00.

^