L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) informa que, en el cas que la mediació i resta de gestions dutes a terme per l'Oficina no aconsegueixin resoldre les reclamacions presentades, les persones consumidores encara poden recórrer a la justícia ordinària.
Els drets dels consumidors i usuaris estan protegits per lleis, algunes més específiques i altres més generalistes, i aquestes han de ser aplicades per l'administració i/o per la justícia.
La gran majoria d'assumptes relacionats amb la defensa dels consumidors i usuaris són competència dels tribunals d'ordre civil, tot i que en algunes ocasions poden ser tractats als penals. Des de l'any 2015, en aquells casos en què la quantitat reclamada no superi els 2.000 euros, la llei preveu que es pugui actuar sense comptar amb el suport de cap professional (advocat i/o procurador), tot i que no és el més aconsellable. La Generalitat facilita aquests tràmits, tal com s'explica en aquest enllaç.
Una altra opció és recórrer a la justícia gratuïta. En aquest cas, si els ingressos de la unitat familiar, entenent-se com a tals els de tots els que resideixin en el domicili del reclamant, no superin una forquilla d'entre els 1.200 i 1.800 euros mensuals, poden sol·licitar comptar amb un advocat d'ofici.
En qualsevol cas, des de l'OMIC recomanen la intervenció dels Serveis Públics de Consum per solucionar conflictes relacionats amb la defensa dels consumidors i usuaris. No obstant això, en el cas de no poder arribar a una entesa, sempre resta la via judicial.
Des de l'OMIC es poden tramitar, de forma gratuïta, consultes, queixes o reclamacions i, en determinats casos, poden ser remeses als organismes competents, per tal que puguin seguir el seu curs. Des d'aquest servei també es poden promoure altres tipus d'accions en relació amb la defensa dels drets del consumidor. Cal demanar cita prèvia a través del web municipal o bé trucant al 93 741 74 00.