Les reclamacions prèvies a l'OMIC seran indispensables per fer possibles demandes judicials
Comparteix al FacebookCompartir per correu electrònicComparteix a Linkedin
Imprimir
Informació
18 MARç 2025

L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) informa que el pròxim 3 d'abril entrarà en vigor la Llei Orgànica 1/2025 de mesures en matèria d'eficiència del Servei Públic de Justícia. Aquesta llei implica un canvi molt important en molts àmbits de la justícia a l'estat espanyol, també en el que fa referència a les reclamacions de consum.

Les reclamacions que es tramiten des de l'OMIC tenen l'objectiu principal de reclamar una solució pel consumidor en qüestions relacionades amb assumptes de consum, la majoria de sobre serveis bàsics (aigua, gas o electricitat), telefonia, banca, assegurances, però també sobre compres per internet, comerços de barri, etc. L'índex d'èxit és entorn del 60% de les reclamacions. No sempre s'aconsegueix l'objectiu plantejat per la persona consumidora i en alguns casos interessa la presentació de la corresponent demanda judicial.

A partir de l'entrada en vigor d'aquesta nova llei, les reclamacions o mediacions que es tramitin des de l'OMIC tindran nou objectiu i funció, ja que la reclamació tramitada serà indispensable per una possible posterior demanda judicial que la persona consumidora pugui iniciar. És a dir, la persona consumidora no podrà presentar cap demanda contra cap empresa si abans no ha intentat buscar una solució amistosa, sigui reclamant directament la persona consumidora o bé utilitzant el servei de mediació de l'OMIC, en el que s'anomena requisit de procedibilitat.

La possible demanda judicial no es podrà presentar mai abans dels 30 dies des de la reclamació o mediació prèvia. Hi haurà de constar molt clarament les dades de les parts i el motiu de la reclamació. Per això la gestió que es duu a terme des de l'OMIC encara agafa més importància perquè a més de vincular aquesta reclamació a una futura demanda judicial (requisit formal) també serà cabdal fer-la amb correcció i molta precisió quant al contingut. Es tracta, doncs, de millores en benefici de la ciutadania i en particular de les persones consumidores.

Des de l'OMIC es poden tramitar, de forma gratuïta, consultes, queixes o reclamacions i, en determinats casos, poden ser remeses als organismes competents, per tal que puguin seguir el seu curs. Des d'aquest servei també es poden promoure altres tipus d'accions en relació amb la defensa dels drets del consumidor. Cal demanar cita prèvia a través del web municipal o bé trucant al 93 741 74 00.

^