Dates de caducitat i consum preferent: què volen dir i com interpretar-les?
Comparteix al FacebookCompartir per correu electrònicComparteix a Linkedin
Imprimir
Informació
07 OCTUBRE 2025

L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) informa que, quan comprem i consumim aliments, les dates que apareixen a les etiquetes són un element fonamental per garantir un consum segur. Tot i això, és habitual que molts consumidors confonguin la data de caducitat amb la data de consum preferent, la qual cosa provoca que sovint es llencin aliments que encara es poden menjar. Conèixer la diferència és clau per fer un consum més responsable i evitar el malbaratament alimentari.

  • La data de caducitat indica fins quan un producte és segur per al consum. Un cop superada, l'aliment pot contenir microorganismes nocius i suposar un risc per a la salut, encara que tingui bon aspecte o olor.
    • Exemples: carn picada, peix fresc, ous líquids pasteuritzats, llet fresca o iogurts.
    • En aquests casos, si la data ja ha vençut, el producte s'ha de descartar.
  • La data de consum preferent, per la seva part, fa referència a la qualitat de l'aliment i no a la seva seguretat. Passada aquesta data, l'aliment pot perdre propietats com aroma, sabor o textura, però continua sent apte si s'ha conservat correctament.
    • Exemples: pasta seca, arròs, llegums, galetes, cafè, oli d'oliva o llaunes de conserva.
    • Aquests productes es poden consumir més enllà de la data indicada, sempre que no presentin senyals de deteriorament (envàs inflat, olor estranya, color alterat).

Segons la Comissió Europea, fins a un 10% del menjar que es llença a les llars ho fa per la confusió entre aquests dos conceptes.

Un exemple pràctic: una llauna de tonyina amb la data de consum preferent superada fa un mes encara es pot menjar amb seguretat, però un filet de pollastre amb la data de caducitat vençuda no s'hauria de consumir en cap cas.

Davant d'un producte amb la data de consum preferent superada, feu servir els sentits: observeu, oloreu i proveu una petita mostra. Si tot és correcte, podeu menjar-lo amb tranquil·litat.

D'aquesta manera, cuidem la nostra salut i, alhora, contribuïm a reduir el malbaratament alimentari.

Des de l'OMIC es poden tramitar, de forma gratuïta, consultes, queixes o reclamacions i, en determinats casos, poden ser remeses als organismes competents, per tal que puguin seguir el seu curs. Des d'aquest servei també es poden promoure altres tipus d'accions en relació amb la defensa dels drets del consumidor. Cal demanar cita prèvia a través del web municipal o bé trucant al 93 741 74 00.

^